Gå til innhold
Hundesonen.no

Og det har skjedd igjen...

vipsen

Recommended Posts

Hørte det på radioen og holdt på å kjøre av veien. Jeg blir så eitrende forbanna! HVORFOR er det ikke mer oppsyn på sånt? Hvorfor kan det ikke være sånn at vetrinærer/mattilsynet what ever kan reise rundt og SJEKKE sånt med ujevne mellomrom?? Man kan jo åpenbart ikke stole på at folk passer på husdyrene sine *argh!!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt skjer ikke uten grunn. Dere tror vel ikke at bonden gidder å sitte å se på at dyrene dør for moro skyld?! Da hadde han ikke kjøpt kuer, men kaniner, sauer eller noe annet som er litt billigere å la dø for moro skyld...

Det er ingen som kjøper seg dyr til MANGE tusen kroner dyret og lar de dø i steden for å produsere noe. Da ville det dreid seg om pengetap på flere hundre tusen kroner... Dessuten blir de fleste bønder nettopp bonde fordi de vil spille på lag med dyra. Ihvertfall alle de titallsbøndene jeg kjenner er virkelig GLAD i dyra sine og vil at de skal ha det godt - akkurat som vi vil at hundene våre skal ha det godt. Ja, selvsagt er det også penger inne i bildet - de skal jo klare og leve av det. Nå er det slik at skal man levere dyr til slakt er det belønning for reine dyr - for møkkete dyr får man ikke betaling for i det hele tatt. Det samme gjelder melk i forhold til bakterier o.l.

Jeg er helt enig i at dette er fælt! Alle normale mennesker synes det er fælt når noen må lide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt påstått at det ikke finnes noen unnskylding for slike hendelser og en god grunn er vel også en unnskyldning?

Nei. Enkelte ting kan sikkert forklares, men aldri forsvares...

Jeg tviler sterkt på at disse dyrene døde i løpet av en natt liksom, så bonden har hatt nok av tid til å be om hjelp etc. Det FINNES rett og slett ingen unnskyldning for å la dyr lide slik. Hvis bønder er så glade i dyrene sine, så tror jeg de fleste er enige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Enkelte ting kan sikkert forklares, men aldri forsvares...

Jeg tviler sterkt på at disse dyrene døde i løpet av en natt liksom, så bonden har hatt nok av tid til å be om hjelp etc. Det FINNES rett og slett ingen unnskyldning for å la dyr lide slik. Hvis bønder er så glade i dyrene sine, så tror jeg de fleste er enige...

Nei. Det finnes ingen unskyldning for å la dyr lide. Men det finnes årsaker til at det går så galt som det gjør. Hvor er venner? Familie? Naboer? Bør det ikke ringe en bjelle hos disse også når noen blir så syke at de ikke orker å ta seg av dyrene sine? Er de medskyldige når de lar være å bry seg, eller er de uskyldige? For som du sier så skjer ikke dette over natta, og det er ganske lang tid for at andre skal klare å reagere også....

I flere tilfeller spør bonden om hjelp og faktisk, men det svikter totalt i så mange ledd at ting skjer... Det er en tragedie rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal fordele skyld, så tror jeg kanskje at hele "hjelpekorpset" rundt skal ha størsteparten av skylda - altså, mattilsynet (som har fått ansvaret for dyrevernsnemda, så vidt jeg husker) politi, lege, hele avløser-systemet osv. Det er ikke bare selve bonden som har svikta her, for alt vi veit så kan vedkommende være svært syk (og det vil jeg tro at h*n er) og ha bedt om hjelp flere ganger.

Man hører jo stadig om folk som leverer inn bekymringsmeldinger til Mattilsynet (selv om det ikke nødvendigvis er om bønder og deres produksjonsdyr), hvor det ikke blir gjort noe. De tusler innom en tur, ser at dyra har vann og mat den dagen og forsvinner igjen, også må man melde fra igjen om man vil ha oppfølging, liksom. Det ser ut til at vi i Norge venter på at det skal skje tragedier før det blir gjort noe - og da er det gjerne for seint. Så spørsmålet er vel heller mer hvorfor det ikke nytter å si fra, enn hvorfor det ikke har blitt sagt fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp..nå var det vel det jeg skreiv i første innlegget også? At mattilsynet burde ta sjekkerunder?

Men fra å kunne forklare noe slikt til å faktisk unnskylde noe slikt er en rimelig lang vei å gå. Er ikke de fleste dyremishandlere psyke på en eller annen måte? Skal vi unnskylde de alle fordi noen rundt burde sagt i fra og fordi de tross alt ofte har personlige problemer? Jeg driter i hvor syk personen måtte være, klarte han ikke å ta vare på dyrene så er det faktisk ikke verre enn å slakte de om han ikke får hjelp. Jeg har faktisk veldig vanskelig for å tro at bonden har bedt om hjelp, da ville vel eieren av gården på noen måte blitt varslet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp..nå var det vel det jeg skreiv i første innlegget også? At mattilsynet burde ta sjekkerunder?

Men fra å kunne forklare noe slikt til å faktisk unnskylde noe slikt er en rimelig lang vei å gå. Er ikke de fleste dyremishandlere psyke på en eller annen måte? Skal vi unnskylde de alle fordi noen rundt burde sagt i fra og fordi de tross alt ofte har personlige problemer? Jeg driter i hvor syk personen måtte være, klarte han ikke å ta vare på dyrene så er det faktisk ikke verre enn å slakte de om han ikke får hjelp. Jeg har faktisk veldig vanskelig for å tro at bonden har bedt om hjelp, da ville vel eieren av gården på noen måte blitt varslet?

Vel, det er sjeldent helt den samme sykdommen som ligger bak å skyte på katter med luftgevær eller steine dyr, som det som ligger bak denne type tragedier. Denne bonden har neppe vært sadistisk psyk og gått inn for å mishandle dyrene sine, liksom - selv om utfallet er så tragisk at det nesten ikke finnes ord for det.

Hvorfor skulle eieren bli varslet om bonden har bedt om hjelp? Har du noen gang prøvd å anmelde en begynnende dyretragedie selv, siden du uttaler deg så skråsikkert? Jeg spør av nysgjerrighet, det ville ikke forundret meg veldig om det var like stor forskjell fra Mattilsyn til Mattilsyn slik det er med andre offentlige kontorer, liksom. Men jeg veit om tilfeller der folk rundt har sagt fra tidlig, hvor Mattilsynet har vært innom og sett, og vært "fornøyde" med det de fant til tross for at dyrene de så neppe kan ha hatt det bra, så jeg slår ikke fra meg tanken om at det kan faktisk ha vært gjort forsøk på å si fra helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
    • Et enkelt nettsøk ga meg flere nettbutikker som har det? Ellers så er det flere som har lignende produkter, jeg kjøpte noen veldig gode for noen år siden, men husker ikke merke nå. Var ikke K9.
    • Fortviler, fordi det er tomt for nomnoms 😨 Det perfekte snæck. Smakelighet på høyde med favoritt råfor, men i en konsistens som kan skjæres med ostehøvel, til tynne, store skiver som dekker store deler av tunga og ganen og gir maks bæng for the bucks - verdi per kalori - som belønning. Rene råvarer av dyr, ikke noe vegetabilsk tull som fillere, i verdens mest tasty snæck av en konsistens som ikke klæsser til lomma eller hendene. ..og det er TOMT. Lå to pølser igjen i hylla på K9 Hundesenter i dag. Jeg kjøpte den ene. Tomt.  You don't know what you've got till it's gone. Det der er en uerstattelig belønning. Alt annet er enten for tørt og for lav verdi, og feil form, eller for klæssete og ekkelt og uhygienisk å fare rundt hjemmefra med.   K9 Nomnoms er (var? 💔) den P E R F E K T E treningsgodbit.    Gid noen med litt kundegrunnlag kan pushe på K9 for å få de til å produsere mer av det der. Finnes faktisk ikke andre belønninger av samme kvalitet. Enten må vi nå ned på belønningsverdi, eller jeg må begynne klæsse med å ha Vom og kjøleelementer i lommene K9 Nom Noms  produsert av K9 Hundesenter - Midt-Norsk Kompetansesenter for hund.  Please, please! Noen med litt kundegrunnlag og salgsvolum, push dem for å få produsert mer av det der 🥺    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...