Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få en mer initiativrik hund? :)


Lilleulv

Recommended Posts

Jeg har en golden retriever på snart 7 mnd. Hun er en herlig frøken som bare er glad og snill! Hun er en litt myk type, så vi har gått pent frem med henne. Holder på på videregående dressurkurs nå, og jobber i korte økter med å lære henne grunnleggende dressur. Jeg synes hun er litt passiv i treningen, det er vanskelig å lære henne nye ting når hun liksom ikke prøver selv. hvis dere forstår...

f.eks. på plass. jeg leder henne inn på plass med en godbit, sier "på plass!" i det hun kommer inn på plass og belønner masse. sånn har jeg holdt på en god stund. begynte egentlig med det allerede på valpekurset. bare uten å forlange på en måte. tok en stund før jeg begynte å bruke kommandoen. Det som er greia er at hun enda ikke prøver å gå inn på plass selv, jeg må i stor grad fortsatt lede med godbiten. og dersom jeg ikke leder tydelig nok skjer det ingenting. hun prøver heller ikke å gjøre noen ting dersom jeg bare står der og sier "på plass!". dette får meg til å undre litt. for jeg har jo en portis fra før, og hun ville for lenge siden prøvd å komme seg inn på plass. men når denne goldenen bare står der passiv, og jeg må lede og styre henne gang nr 200 liksom uten at hun er med på det og uten reaksjon på kommando? det får meg til å tenke at jeg får lyst til å skifte taktikk. hva tenker dere?

jeg hadde golden retriever da jeg var liten, men etter det kun portis. så jeg er litt usikker... hvordan er golden retrievere å trene? jeg forstår at hun nok blir noe tregere enn min portis, men er det vanlig at de er litt trege og bruker litt tid? er det kun mitt individ som er sånn? :) eller gjør jeg noe feil her *klø seg i hodet* lurer bare på om jeg har vært bortskjemt med initiativrike hunder tidligere, men det må vel gå an til en viss grad å bygge opp den egenskapen?

Når det er sagt så har hun brukt forferdelig lang tid på å bli renslig. og selv om hun nå er renslig, så klarer hun ikke å holde seg. dvs når hun går til døra så må hun ut, ellers så skjer det uhell. og hun må ut ofte... hun er 7 mnd... hmm.

Jeg synes generelt at hun er tung å jobbe med fordi hun prøver så lite selv. da jeg lærte henne "gi labb" måtte jeg ta labben hennes 700 ganger før hun gjorde et lite forsøk på å løfte den selv. hvordan få en litt mer aktiv hund som er med, prøver litt og har initiativ? da blir det jo så mye morsommere?? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lede henne inn med godbiten FORDI du har lært henne det ved å lokke henne dit med godbiten. Det er bakdelen med lokking. Fjerner man ikke "lokkedua" ganske raskt får man en hund som er avhengig av å se godbiten (eventuelt lukte den) og følge etter hånda di inn på plass.

Når jeg bruker lokking så prøver jeg å fjerne lokkedelen etter 2-3 repetisjoner. Når jeg fjerner lokkingen (eller en target som vi bruker oftest) så "fader" man den litt og litt. Hvis du f.eks skal ha henne inn på plass, så fjerner du hånda raskere og raskere fra "lokkeposisjonen" .. Du fullfører mindre og mindre av selve "lokkeatferden din" .. Huff så vanskelig det ble å forklare :lol: Men altså, man kutter den ned ganske raskt og til slutt skal man få fram atferden uten hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo smart. Hun har lært seg at hun ikke trenger og tenke selv, fordi du lar henne være passiv ved å lokke. Ingenting i veien med lokking, men når man har holdt på med det hele hundens liv på samme øvelsen og i tillegg gir seg når man skal prøve å få ut litt initiativ i hunden - så lærer de seg at det lønner seg å være passiv.

For å få en initiativrik hund, må man belønne den for å ta initiativ :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, bra svar på begge egentlig! :lol: jeg har jo prøvd å ta vekk lokkingen, men da skjer det ingenting... altså jeg har ikke lokket 100 ganger for så plutselig å ta det vekk :) men med en gang jeg har ledet henne for utydelig på en måte så er hun ikke med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med klikkertrening? Det kan kanskje være noe for dere, siden den "vanlige" måten med lokking og luring ikke virker helt? Og så er det dette med å finne frem til en forsterker som hunden vil gjøre "alt" for også da.

Ellers er det vel endel golden som går litt mot det passive tidvis, i ulike situasjoner? Det er kanskje lurt å ta med det, i forhold til treningsmåte man velger - og jobbe for å få frem mer initiativ og selvstendighet. Hva sier instruktørene dine, når du nå går på kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med klikkertrening? Det kan kanskje være noe for dere, siden den "vanlige" måten med lokking og luring ikke virker helt? Og så er det dette med å finne frem til en forsterker som hunden vil gjøre "alt" for også da.

Ellers er det vel endel golden som går litt mot det passive tidvis, i ulike situasjoner? Det er kanskje lurt å ta med det, i forhold til treningsmåte man velger - og jobbe for å få frem mer initiativ og selvstendighet. Hva sier instruktørene dine, når du nå går på kurs?

Ja jeg skal begynne med klikkertrening! jeg har drevet litt med det på portisen min med bra resultat. jeg har også brukt klikkeren til belønning på goldenen, men følte at jeg måtte hjelpe henne litt siden hun var så "hjelpeløs" så har vel kjørt meg fast i et spor der kanskje.

Instruktørene synes vi er flinke. men de lærer oss jo å lokke da.... og i tillegg så har jeg jo trent mye mer enn kurset liksom, så de synes vel det er ok fremgang mtp kurset. de vet vel ikke hvor mye vi trener utenom...

fått noen bra råd nå, fikk en bra PM også :lol: så nå skal vi skifte litt taktikk og se hvordan det blir. kanskje jeg skal melde meg på kurs med canis......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal begynne med klikkertrening! jeg har drevet litt med det på portisen min med bra resultat. jeg har også brukt klikkeren til belønning på goldenen, men følte at jeg måtte hjelpe henne litt siden hun var så "hjelpeløs" så har vel kjørt meg fast i et spor der kanskje.

Instruktørene synes vi er flinke. men de lærer oss jo å lokke da.... og i tillegg så har jeg jo trent mye mer enn kurset liksom, så de synes vel det er ok fremgang mtp kurset. de vet vel ikke hvor mye vi trener utenom...

fått noen bra råd nå, fikk en bra PM også :lol: så nå skal vi skifte litt taktikk og se hvordan det blir. kanskje jeg skal melde meg på kurs med canis......

Kan absolutt anbefale kurs hos Canis! Da lærer du skikkelig klikkertrening - alt fra hvordan en klikker fungerer, til innlæring av ulike øvelser ved hjelp av "targeting", "shaping", "fanging" osv. Veldig lærerikt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt anbefale kurs hos Canis! Da lærer du skikkelig klikkertrening - alt fra hvordan en klikker fungerer, til innlæring av ulike øvelser ved hjelp av "targeting", "shaping", "fanging" osv. Veldig lærerikt!

ja, har tatt det med portisen min! :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å tråkke i både grøten og salaten.. :brr:

Jeg opplever endel av disse retriverne som litt.. eh.. dumme? (Flat og golden spesielt.) Det er i hovedsak en, kanskje to, ting som gjør at jeg har lagt merke til det, og stusser på hvor intelligente de egentlig er; når jeg er på hundepensjonatet og vi har golden eller flatcoat inne til pass, og jeg skal slippe de ut fra selve kennelen, så åpner jeg først selve "bur"døren. De kommer ut, er veldig glade og alt det der, og så løper de mot utgangsdøren. Det er to dører de må gå gjennom for å komme helt ut, og de aller, aller fleste av golden eller flatcoatene, de hopper ikke opp på døren som mange andre kan gjøre, de dytter sjelden i den. Og det er greit. Andre raser gjør heller ikke alltid det. MEN, der andre raser da plasserer snuten sånn at den peker mot sprekken der døren vil åpne seg, så stiller golden/flats med snuten mot andre siden, altså mot der hengslene er! Og det er påfallende ofte..! Dette gjør de både når de skal inn og ut, og selv om de har vært der en stund og gått gjennom dørene mange ganger. Det har jeg aldri opplevd andre raser gjøre, de velger automatisk den rette siden av døren å vende snuten sin mot.

En annen ting er at de ofte har et litt "tomt" blikk. Typisk at de bare står der og logrer og kroppen ser glad og fornøyd og trivelig ut, men øynene signaliserer veldig lite. Hos mange andre raser er øynene veldig talende, og selv om hunden har lik kroppsholdning, så kan øynene si to litt forskjellige ting. Hos golden/flat så sier de ikke så mye, de står der bare. I beste fall virker det som om de sier "gi meg mat", men fremdeles med et tomt blikk. "Lyset er på, men det er ingen hjemme." Og der golden kanskje blir mer passiv, blir en flat mer aktiv, den prøver kanskje mer, eller er mer energisk i bevegelsene, mens en golden gjerne står der helt i ro og venter på at ting skal åpenbare seg for de. Flats hopper og danser mer, de spretter litt hit og dit, og vips har de kanskje klart å få til noe, men de skjønner ikke nødvendigvis hva det var som utløste det.

Kan det rett og slett være at all denne lokkingen heller ikke har ført til at hunden har MÅTTE tenke? Som andre er inne på; den har blitt passiv av lokkingen? Og når det i tillegg, i mine øyne, ikke foregår så utrolig mye tankeaktivitet heller, så virker det bare mer passiviserende?

Jeg ville gjort som de andre foreslår; utnyttet en goldens elsk for mat. Og klikkertrent mer. Du kan fremdeles bruke noe lokking, som targetstick eller musematte for å gjøre ting enkelt i begynnelsen i alle fall. Eller kanskje det gjør ting vanskeligere; at det fortsetter å passivisere hunden?

Men en ting vil jeg gjøre klart, før jeg får skyllebøtten; og det er at en golden/flat for all del kan trenes! Og de kan absolutt lære seg mange ting, og kanskje er det også enkelt med klikkertrening av slike (Egtvedt og Køste sier i alle fall at det er en grunn til at de velger flat, så da må man kanskje tro på de?). Så det at jeg oppfatter de som litt "dumme" betyr ikke det samme som å være udugelige, de kan fremdeles lære seg mye fint og rart, men at kanskje METODEN for å lære det bør gå på deres premisser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha :brr: og jeg har nevnt et par ganger at jeg synes min golden ser ut som Jølle (i pusur) der hun sitter og peser og logrer og er kjempefornøyd med et "tomt blikk". Fnis!

Hehe, det var godt du ikke tok det ille opp! :P Det var jo ikke ment ondt, men kun som en betraktning av hvordan jeg opfatter endel flats/golden.

Du får komme med en status-rapport etterhvert da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var godt du ikke tok det ille opp! :brr: Det var jo ikke ment ondt, men kun som en betraktning av hvordan jeg opfatter endel flats/golden.

Du får komme med en status-rapport etterhvert da!

Hehe nei, jeg har "selvironi" når det gjelder hundene mine. er jo like glad i henne fordet!

Vi skal begynne med klikkertrening nå, så det blir spennende å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad jeg skrev det innlegget her! :wub: Noen ganger ser man ikke skogen for bare trær...

Jeg har jo selv brukt mye klikkertrening på portisen min, med gode resultater. Men jeg har blitt så forvirret av alle de forskjellige kursene og hundeklubbene jeg har vært i, så jeg har liksom vingla litt med metodene mine merker jeg. Jeg har jo brukt mye klikkeren på golden retrieveren også, men på kurset så er det helt andre metoder ja.

Men når jeg tenkte meg om her, så har jeg jo brukt klikkeren for innlæring av å gå pent i bånd! Og der har hun vist kjemperesultater! :) jeg stopper når hun drar, klikker og belønner hyppig når båndet er slakt. og da er hun helt med og tar kontakt og går pent og det som er...

at jeg ikke tenkte på det før. jeg tenkte litt at hun var for "hjelpeløs" til å trene på en sånn måte som krevde litt initiativ, men den lokkinga vi driver med på kurset gjør henne bare enda mer passiv og "hjernedød"...

jeg er fortsatt litt vaklende da, for jeg har forsøkt å trene apportbukk med klikkeren på Nemi og det får vi ikke til å funke, men når vi endelig kasta inn håndklet og prøvde tradisjonelle metoden så skjedde det ting...

så vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...