Gå til innhold
Hundesonen.no

Bestemme seg for oppdretter

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

(Vet ikke om denne skal ligge her eller på avl - oppdrett..)

Jeg har begynt å se etter oppdretter allerede nå.

Det er et års tid til jeg kan ha valp, men det er få oppdrettere av rasen i Norge, så det kan være greit å vise sin interesse evt bli satt på venteliste.

Forløpig har jeg sendt mail om hvem vi er osv med forespørsel, til 3 oppdrettere.

Den ene sa jeg kunne ta kontakt igjen når det nærmet seg, den 2. svarte mye mer, ville holde kontakten og lurte på om jeg ville møte h*n og hundene på en utstilling om et par måneder. Den tredje har ikke svart enda.

Så da lurer jeg litt, er det lurt å bestemme seg for oppdretter allerede nå? Blir det surr og evt ha flere i luften? Hvis de finner ut at jeg har kontaktet andre av rasen også (de snakker jo helt sikkert endel sammen) vil de bli sure da? Eller er det helt vanlig?

Også er det det med linjer da. Hvordan finner man ut av det? Hvilke som er bra osv? Tips?

Og er det viktig på 'førstegangs' eier? Når man ikke helt vet hva man vil / syntes er gøy enda.. Vil de fleste hunder kunne oppfylle 'drømmene' uansett?

Takknemlig for svar :lol:

Skrevet

Det jeg ser på oppdretter er at de avler på friske hunder.

Det er å veldig viktig for meg at jeg kommer overens med oppdretter, lett å snakke med. Så hvis det skulle være noe kan jeg ringe å spørre de om det. Ha godt forhold til oppdretter da for å si det kort.

Skrevet

Dette med å stå som interessert hos flere oppdrettere var jeg litt usikker på også, men fant flere jeg likte, og det var stor forespørsel etter rasen. Så jeg sto som interessert hos opptil flere, men bare vær flink å si ifra om du vet du har "fått" valp til de oppdretterne du ikke skal ha av da. Husk at de sikkert også har flere interesserte.

Kan jeg spørre om hvilken rase det er snakk om? :lol:

Edit: ellers er det viktig for meg at jeg og oppdretter kommer overens, at hundene er friske (HD-graden på avlshundene er jo en ting), har et bra gemytt osv osv.

Skrevet

Det er vertfall viktig at du skal kjøpe valp fra en oppdretter du stoler på, trives med og kan snakke med og at foreldrene til valpen er friske og fine (HD, gemytt ol) Lurt å møte oppdretteren og foreldrene før du bestemmer deg for hvilken oppdretter du skal kjøpe valp fra. Lykke til med valpekjøp! Hvilken rase er det du skal ha forresten? :lol:

Skrevet

Det vi så etter når vi skulle velge oppdretter var først og fremst kullet, altså hvor fint det var, det vi også så etter var jo hvordan de hånterte hundene.. Men det er mye man skal se etter

Skrevet

Det første jeg legger merke til ved en oppdretter er stamtavler, eksteriør, utstillingsresultater.

Deretter ser jeg etter om oppdretter følger raseklubbens bestemmelser.

Hvis du er i tvil om dette, se er det vel gjerne greit å kontakte raseklubb eller raserepresentant, eventuelt gå på en utstilling og snakke med dem som har rasen og noen års erfaring, gå inn i "felten" og bli kjent med rasen på nært hold :lol:

Her får du gjerne snakket med folk, presentert deg, få hjemmesidedresser og lignende. Så kan du skrive mail til dem du har snakket med, da har de allerede fått et inntrykk.

Det er ikke noe problem å snakke med flere oppdrettere og sette deg på venteliste. Da kan du være heldig og få valp tidligere, eller vente litt ekstra på en kombinasjon du ønsker, og du kan si fra hvis du allerede har fått deg valp :)

Skrevet

Det burde jeg nok ha skrevet. Alle oppdretterne avler på gode friske hunder som oppfyller alle krav, og er i tillegg øyelyst osv..

Kun seriøse!

Rasen er Welsh springer spaniel

Skrevet
Det burde jeg nok ha skrevet. Alle oppdretterne avler på gode friske hunder som oppfyller alle krav, og er i tillegg øyelyst osv..

Kun seriøse!

Rasen er Welsh springer spaniel

Har du da muligheten til å dra på besøk hos noen av disse oppdretterne? Hvis du har det er det ofte enklere, da finner man gjene tonen med oppdretter og faller for en spesiell hund eller to som har noe med gemyttet som du liker spesielt bra :brr: At kjemien stemmer mellom hund og eier er jo det viktigste deres forhold imellom..

Skrevet

Takk for tips :brr:

Jeg skal ihvertfall møte hun ene på utstilling i mai. Så får vi se :P

Håper å få til å møte andre også, selv om de bor et stykke unna.

Men lurer fortsatt på hvordan man finner ut av de forskjellige linjene hos rasen?

Ser man på stamtavler og resultater da eller?

Og hvor mye har det å si?

Skrevet

For de av oss som kjenner rasen har linjene nærmest ALT å si..

De forteller jo i alle fall oddsene for å kunne få en valp som utvikler seg til å bli sånn omtrent slik man ønsker den.

For en som er helt ny i rasen er det kanskje ikke SÅ viktig (annet enn selvsagt sunnhet og temperament). Eksteriørt kommer du til å elske din egen hund uansett, liksom.

Når man får høre om kombinasjoner som er gjort - eller skal gjøres - så kan man jo sjekke opp disse ved å lese i bøker, jakt-/lp-/ag-/utstillingsresultater, klubb-blader, etc. Man kan dra på stevner, merke seg ut i katalogen hvilke hunder som er fra omtrent de samme linjene (familien) - og det er sikkert noen tilstede som kan hjelpe deg med å fortelle "hvem som er hvem".

Etterhvert kanskje man begynner å se visse familielikheter i de forskjellige linjene - noen er større, noen er "slankere", noen er kortere i kroppen, har mere pels, i tillegg til utseendet er det også visse familer som er mere aktive, roligere, etc, etc.

Hvis man DA virkelig ønsker seg en spesiell "type" hund (egenskap eller utseende), så må man finne ut av hvilke(n) linje som mest sannsynlig gir akkurat dette.

Men som regel tar dette noen år å få "dreis" på, så det man først og fremst skal tenke på som ny valpekjøper innen en rase er jo å få en sunn, frisk og trivelig hund.

Men hvis det er spesielle egenskaper man ønsker å ha i hunden (man vil selv drive med f.eks. jakt, lydighet, agility, spor, utstilling, e.l.) er det selvsagt alltids en fordel om oppdretteren man kontakter også har kunnskap om dette - gjerne trener/konkurrerer selv - i alle fall skjønner hva man snakker om og hvilke egenskaper man må se etter i kullet.

Lykke til!

Susanne

Skrevet

Tusen takk for kjempefin forklaring Susanne !

Da tror jeg nok det ligger litt lenger frem i min 'hundefremtid', men nå har jeg fått flotte tips til hvordan jeg kan begynne :brr:

Spennende!

Skrevet

Men dersom du ønsker å trene noe spessielt med hunden (da særlig utstilling, med tanke på at valpen er 8 uker når du får den) er jo dette kanskje lurt å nevne for oppdretter? Nå skal det sies at vi valgte den roligste i valpekassa som vår første hund, men det stemte dårlig :) Men etter 8 uker har ofte oppdretter sett litt på hvordan type valpen er, og kan kanskje hjelpe deg om du har spesielle ønsker i forhold til hva du skal bruke den til.

Forøvrig mange koselige welsh folk! ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
    • Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...