Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lang tid på pelsstell bruker dere?


Renate A

Recommended Posts

Ja, det er trivelig med en nyvasket hund som det lukter roser og fioler av :lol:, men det jeg ser på min rase er at når de er nyvasket så mister pelsen den vannavstøtende funksjonen den skal ha, den mister rett og slett sin riktige struktur for en periode, og DET er selvsagt også noe å ta i betraktning.

Det samme gjelder for min rase, det tar minst en uke før pelsen har korrekt struktur igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor lang tid dere som har hunder med lang pels bruker på pelsstell?

Daglig? Daglig gjør jeg ikke stort mer enn å kjenne gjennom pelsen med fingrene for å sjekke om det har dannet seg floker som bør tas med en gang. Symra er iferd med å skifte ut valpepelsen nå, derfor børster jeg ukentlig. Prøver å være så forsiktig som mulig og konsentrerer meg om flokene. Pippin gjennombørstes ca hver fjortende dag.

Ved Vask? Begge blir badet ca en gang i måneden. Det tar en halv time pr hund. De får lufttørre, og så børster jeg når de er sånn halvtørre. Vasker i tillegg skjegg og "stjert" etter behov.

Ved utstilling? Slik som SusanneL

Hvordan shampo, balsam, og balsamspray bruker dere? KW Minkoljeshampo. Det er en av de få hundeshampoene som ikke lukter etterbarberingsvann! Bruker også Kids balsamspray.

Og hvordan børster? Ønsker meg en Mason Pearson. Håper å finne en på tilbud i Stockholm i sommer. Har to børster med metalltinner som funker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle inneboende hunder burde vaskes langt oftere jeg. Jeg har hatt gleden av å hilse på både Nuffer, Rottweilere, Labradorer, Schäfere og Dalamantinere med feit stinkende pels som faktisk har gjort hendene mine seige og gråbrune... :)

Æsj, skjønner hva du mener :lol: Er veldig sjokket over at enkelte bader så sjeldent. Hadde aldri klart å klemt og kosa med Aron hvis det var 6 mnd siden jeg hadde badet han sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor lang tid dere som har hunder med lang pels bruker på pelsstell?

Daglig?

Ved Vask?

Ved utstilling?

Hva gjør dere for å forebygge mot knuter og hvor ofte må dere børste og stelle pelsen?

Hvordan shampo, balsam, og balsamspray bruker dere?

Og hvordan børster?

Masse spørsmål, men dette har jeg grublet på en stund siden jeg har nada erfaring med lang pels :lol:

ideelt sett, 2 timer hver uke! realistisk sett.... 2 timer annenhver uke.

Jeg må klippe ned jenta mi igjen fordi jeg ikke har passet godt nok på. men med mage og bekkenløsning er det ikke så lett lenger så det er bare å innse at jeg trenger noe mer lettstelt fremover :)

Fyller ut litt mer:

Bruker kam, spraybalsam før jeg børster. Kjøpt sjampo og balsam fra groomer's edge nå. har også en sånn kam med skjæreeffekt som jeg bruker hvis det blir for ille knuter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor lang tid dere som har hunder med lang pels bruker på pelsstell?

Daglig?Gjør ikke noe daglig. Men når jeg først gjør noe, så bruker jeg vel 15 minutt. Annenhver uke eller noe sånn.

Ved Vask? Går ganske fort å bade dyret mitt, hun er så snill og står i ro. Men jeg gjør det ikke så ofte, hun har så selvrensende pels :lol: Vasker føtter og under magen når hun har blitt skitten etter tur, ellers kanskje hver 3 måned?

Ved utstilling? Nå har ikke vi vært på utstilling siden hun var valp, men.

Hva gjør dere for å forebygge mot knuter og hvor ofte må dere børste og stelle pelsen? Som over, 15 min annenhver uke ca. Litt oftere bak ørene noen ganger.

Hvordan shampo, balsam, og balsamspray bruker dere? Husker ikke navnet på shampoen, men den er for crispcoat. Bruker ikke balsam.

Og hvordan børster? Har en hel haug, bruker litt forskjellig :)

Masse spørsmål, men dette har jeg grublet på en stund siden jeg har nada erfaring med lang pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker Bessie etter behov.

I sølete tider så må jeg skylle understellet ihvertfall 1 gang i uka.

Ser andre her er så heldige å ha hunder som ikke vil møkke seg til.

Bessie er stikk motsatt. Skal oppi alt som er av søledammer. Hun elsker å bli våt <_<

Full dusj får hun ettersom lukten på pelsen. Kanskje 4-5 ganger i året eller så.

Bruker mye tid på å klippe ned under labbene og litt oppover bena.

Det vokser voldsomt fort ut igjen.

Hun trenger ikke så mye børsting. Gjennombørster 1 gang i måneden utenom røytetiden. Ellers børster jeg bare bak ørene og

i skjørtet. Skjørtet har jeg forresten klipt vekk mesteparten av nå. Det setter seg så mye dritt der som ikke går ordentlig vekk føler jeg. Det så rimelig teit ut men vokser fort tilbake heldigvis.

Det som tar mest tid med pelsstellet er den pelsen som ikke sitter på bikkja men på gulv, klær og ja, overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børster kun når hunden har røyteperiode. Da børster jeg en gang om dagen i ca 15 min.

Bonita blir spylt etter hver tur dersom det er vått/ gjørmete ute. I og med at vi bor på hybel er det ikke noe særlig å gå rundt på gulvet fullt av sand. Pluss at pelsdyret alltid legger seg oppi senga mi. Etter hver tur går bikkja rett i dusjen og står der å vente til jeg har fått av meg yttertøyet. Spyler da beina, under magen, halen og skjørtet hennes. Og av og til skyller jeg hele kroppen hennes. Tørker med håndkle, og det er det.

Sist jeg brukte shampo på bikkja mi var i april i fjor, og grunnen til det var at hun rulla seg i bjørnebæsj. Vi var med å samlet inn avføring fra bjørn for å DNA teste den. Og bikkja stupte rett oppi den digre haugen, og hun oste etterpå. Gjett om hun fikk seg en dusj da vi kom hjem.

Klipper klør en gang i uka. På grunn av at klørn hennes vokser så utrolig kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle inneboende hunder burde vaskes langt oftere jeg. Jeg har hatt gleden av å hilse på både Nuffer, Rottweilere, Labradorer, Schäfere og Dalamantinere med feit stinkende pels som faktisk har gjort hendene mine seige og gråbrune... :lol:

Den sikreste måten å få en slik pels som du beskriver her er faktisk ved å vaske de oftere. Overtok ei blandingstispe som visstnok måtte vaskes minst en gang i uka for å ikke få feit møkkete pels, droppet å vaske henne og voila (!): 3 uker etter hadde hun tørr fin pels. Loke har tørr selvrensende pels og han vaskes svært sjelden...

Lurer på hvor lang tid dere som har hunder med lang pels bruker på pelsstell?

Daglig? et par minutter 1 til 2 ganger i måneden.

Ved Vask? Jeg børster han grundig både før og etter vask. Hele prosessen tar vel litt i underkant av en time.

Ved utstilling?Jeg børster raskt over før vi går inn...

Hva gjør dere for å forebygge mot knuter og hvor ofte må dere børste og stelle pelsen? Børster i mellom mammelukker en til to ganger i måneden. Eneste stedet det kan knute seg egentlig...

Hvordan shampo, balsam, og balsamspray bruker dere? Bruker KW shampoo, ingen balsam..

Og hvordan børster? karde, en mykere børste og en kam til beina..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor lang tid dere som har hunder med lang pels bruker på pelsstell? Vet ikke om en springer har lang pels eller ikke, jeg? Den er jo litt variabel, kan man trygt si..

Daglig? Nei, jeg gjør ingenting daglig.

Ved Vask? Shampo og balsam, noe jeg bruker ca en halvtime på. Tørking etterpå ca ti minutter.

Ved utstilling? Bades en liten uke i forveien, ellers er det klipping og stussing. Når jeg først skal gjøre det pent, så bruker jeg nok flere timer. Hverdagsklippen er over på en liten time, alt etter hva som trengs å tas. Ørene, det viktigste både for helsen til hunden, og utseendet, tar jeg annen/tredjehver uke. Liker ikke en tjafsete hund, hun ser veldig ustelt og maskulin ut når det er lenge siden ørene er blitt tatt (som nå *kremt*) Er det klipp til utstilling tar jeg litt og litt; lar hunden "gå seg til" litt før jeg ser og vurderer og klipper og stusser igjen. Da kan jeg ta klippejobben over noen dager, i uken før utstillingen, men altså etter badet.

Hva gjør dere for å forebygge mot knuter og hvor ofte må dere børste og stelle pelsen? Jeg er velsignet med enkel spanielpels, så jeg børster nok alt for sjelden. 1-2 ganger i mnd holder. Når det er klabbesnø og/eller kondomdressbruk, blir det mer børsting. I røytetiden børster jeg oftere; noen ganger i uken.

Hvordan shampo, balsam, og balsamspray bruker dere? Jeg har, men bruker ikke spraybalsam (burde gjøre det, men..) Har flere typer shampo og balsam, har ikke helt funnet en jeg virkelig liker enda. Har sansen for Espree sin Oatmeal shampo og Honey&milk balsam (eller var det omvendt, eller noe annet?) Godt lukter de i alle fall, og lukten sitter i LENGE! Tre uker etter at hunden er badet, kan det fremdeles lukte god shampo av pelsen når den blir våt.

Og hvordan børster? Jeg har litt forskjellig. Ser at mange bruker karde på springere, men jeg har ikke helt sansen for det. Jeg bruker en kam med rullende tagger, som visstnok ikke skal lugge så masse som de vanlige. Stort sett den jeg bruker, selv om jeg har det meste av andre børster også. Bruker noe som er mer fintagget til skikkelig børsting av fx ører.

Hun har egentlig en utrolig enkel pels som trengs lite stell, men jeg lurer på hvilket potensiale hun hadde hatt, hvis jeg hadde viet mer tid og energi til stell av den.. Vårt "problem" er at den ikke er så lang som noen dommere liker den.. :rolleyes: Praktisk, men kunne nok vært penere (men den er blank og fin altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grer gjennom pelsen hver dag med børste og finkam. Samojeden min har fremdeles mye valpeull som er greit å holde flokefri. Tar ca 30 min hver dag.

Etter hver tur blir han blåst ren slik at pelsen er fri for sand, skitt, søle og annen moro.

Til utstilling blir han badet to dager før med Chris Christensen-produkter. Renseshampo, shampo for hvit pels og balsam. Balsamen er i hovedsak for å gjøre det enklere å skylle ut shampoen, samt at han blir raskere tørr. Etter badet er det å blåse tørr og børste gjennom pelsen, klippe under poter og slikt. Den daglige børstingen og blåsingen gjør at det er veldig lite folker etter bading også. Heldigvis.

Jeg elsker pelsstell:) Når jeg kommer med børsten og kammen hopper veslepels opp i sofaen og legger seg til:) Heldigvis. Hadde vært et mareritt å børste en såpass stor hund dersom han hadde strittet i mot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 5 minutter om dagen på minstemor, hun får lett floker. Men Oscar børster jeg sjelden, han får ikke floker!

Til utstilling bruker jeg kanskje 20-30 minutter, også bader jeg 1-2 dager før utstillingen. Litt variabelt hvilken shampo jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie burde få en skikkelig gjennombørsting i uken, men den er vel annenhver/tredjehver uke. Pelsen floker seg så og si ikke, men løshår og slikt er greit å bli kvitt. Hun vaskes skikkelig ca hver 2.mnd i vinterhalvåret. I sommerhalvåret bader hun flere ganger i uken i diverse vanndammer, innsjøer, myrhull og i sjøen. Hun klippes en gang i mnd: underlinje, bukser, poter, ører osv.

Kokos vaskes en gang i uken, pga allergi. Hun får seg også en klipp en gang i mnd, og da er det som regel kun poter, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...