Gå til innhold
Hundesonen.no

HJELP! Valp er forsvunnet!


Linda Marie

Recommended Posts

Hjelp! :thumbs: Meg og min samboer gikk tur rundt Topstadvannet i Øvrebø, igår, søndag 16.mars. Vi passet valpen til søsteren min. Den er nettopp fyllt 8 mnd, og er "typisk" bytrent hund. Han er ikke vant med store skoger og alle luktene/lydene der.

Grunnen til at han forsvant, eller skal jeg si rømte, var at det kom to voksne ryttere på hver sin digre kaldblodstraver. De kom i hard, kort gallopp. Valpen fikk panikk og løp bjeffende bort med halen mellom beina. Vi prøvde å rope han inn, men han turte ikke komme. Rytterne skrittet forbi oss, men så fort bikkja løp avgårde, så tok rytterne avgårde i full galopp etter valpen! De jagde han virkelig avgårde! :D Vi ropte og lette etter valpen, men ingen valp kom. Da rytterne kom tilbake, så fikk jeg stoppet de. Og jeg var redd for valpen, og sinna på de. Så ja, jeg skjelte de ut etter noter og sa de var gale som jagde en liten valp på den måten. Til svar fikk jeg; jammen, vi kunne ikke vite det var en valp! Og i tillegg forsøkte den ene rytteren å få hesten sin til å gå meg ned, så jeg måtte bruke hundebåndet til å forsvare meg. Slo etter hesten, for å få den bort. Ene rytteren ville da vite navnet mitt! For han var nok forbannet på meg for at jeg forsøkte å få unna hesten hans. Skikkelig ekkel situasjon. Ropte etter dem at de kunne bare dra til h****e!

Så nå har vi kontaktet politiet, i tilfellet de får inn melding om funnet hund. Død eller levende... Vi har kontaktet dyrebeskyttelsen i Kristiansand. I tillegg har vi sendt en etterlysning til lokalavisen. Og nå skal vi ut og lete mer, samt henge opp lapper med bilde av valpen. Holdt på til kl ett i natt. Valpen forsvant kl.12.30...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Håper virkelig dere finner den skjønne skapningen!

For noen idioter de rytterne var da, uansett valp eller ikke, de jager da ikke en hund avgårde slikt! Også prøve å bli sint på deg for at du ikke vil bli meid ned av hesten? For noen IDIOTER!!! :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke annet enn å gå i det område han forsvant. Satt og grillet pølser på det stedet vi så han sist. Han er matvrak og elsker grillpølser! Så vi håper han skal få ferten av bålet. Takk og lov for lokale menneskene her oppe. De forsøker å hjelpe så godt de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Håper dere finner igjen valpen. Uansett om det er valp eller ikke så skal dem uansett ikke galloppere etter hunden, og at de prøvde og få hesten til og gå deg ned :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff for en uheldig situasjon!

Håper virkelig dere finner ham.

Jeg er så utrolig lei av hesteryttere som rir uten å ta hensyn. Når Kali var valp(rundt 4mndr) så kom det fire gallopperende hester rett mot oss, og de hadde ikke tenkt å sakne farten fordi om vi stod der. Det ente med at Kali ble skremt og løp langt opp i skogen. Etter denne episoden er hun også svært skeptisk til hester :thumbs:

Det verste var at de med hestene ikke har lov til å ri der vi gikk..

Så jeg forstår veldig godt at du blir fly forbanna når de i tillegg jager hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotryttere skulle ikke fått lov å ri. (Men jeg har enda til gode å se en diger kaldblods dah...)

Håper hunden dukker opp. (By the way, hvis hunden kun er bytrent, så hadde det kanskje vært greit å hatt den i bånd, spesielt når det er noen andres hund.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om noe lignende i bloggen min her om dagen.. Det er sånne ting som kan gjøre det skummelt å ha valper løse i et område hvor man ikke har kontroll på omgivelsene. En valp tenker fort at beste løsning er å rømme når noe blir for skummelt, og da vet man jo ikke hvor de rømmer. Jeg var heldig siden min 10uker gamle valp rømte hjem, men her er jo et godt eksempel på at det ikke alltid går like bra :thumbs:

Kjenner jeg blir forbanna av de hestefolka. Alle vi møter ridende på hester er kjempe omtenksomme og tusler bare forbi oss uansett om vi treffer dem på fortauet eller på skogsveien (i lysløypene). MEN jeg er glad jeg alltid har hatt bånd på hunden min når vi har møtt hest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... Dette var trist å lese..

Duste ryttere.... jeg tar ALLTID hensyn til hester hvis f eks de går langs veien og jeg skal kjøre forbi.. Og rytterene blir jo sure når folk ikke tar hensyn.. men de må da ta hensyn selv.. Du er DUM hvis du rir etter en hund slik å skremmer den uansett hvor gammel den er...

Håper dere finner han.. Krysser fingrene :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere finner valpen igjen, håper for deres del den er chippet eller øremerket.

Teit oppførsel av rytterne, men dette bør også være en lærepenge til dere at neste gang har dere valpen i bånd så lenge den ikke kommer på innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig! Marerittet er over! :thumbs: Da vi kom hjem etter en lang letetur, så fant vi valpen i buret bak i bilen! En overlykkelig valp som ikke bar preg av å ha opplevd noe farlig. Og at han fant veien helt hjem, etter å ha vært på besøk hos oss i bare to dager, er utrolig!

Nå vet hvertfall søsteren min hva hunden skal øves til; SPOR og SØK :D

Eierne av hestene kommer til å få forbud av grunneierne mot å ri på veiene der hvor vi gikk. Ikke bare pga oss, men fordi ingen andre skal komme til å oppleve det samme.

(P.S. Liten kommentar til et tidligere innlegg om at ei har tilgode å se en diger kaldblodstraver. For meg er en hest med makhøyde på rundt 165cm, digert for en kaldblods.... Og hestene det er snakk om, er nyinnflyttet, så ingen visste at det var hester i området før denne episoden. Så det må være første, og nå siste, gangen de rir der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det gikk bra! Veldig synd at dere hadde et så uheldig møte med hestene. Vi møter rett som det er hester, uten at det er noe tull med det. (Kaldblodstravere i kort galopp? :thumbs: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg reagerte også på det... Trodde man skulle unngå galopp? Men kan jo være noen avdankede travere?

hehe, ikke alle kaldblodstravere som blir brukt til trav. Fungerer fint som ridehest også :thumbs:

Men godt hunden kom til rette. Men satt i buret bak i bilen? Har den hoppet inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig! Marerittet er over! :thumbs: Da vi kom hjem etter en lang letetur, så fant vi valpen i buret bak i bilen! En overlykkelig valp som ikke bar preg av å ha opplevd noe farlig. Og at han fant veien helt hjem, etter å ha vært på besøk hos oss i bare to dager, er utrolig!

Nå vet hvertfall søsteren min hva hunden skal øves til; SPOR og SØK :D

Eierne av hestene kommer til å få forbud av grunneierne mot å ri på veiene der hvor vi gikk. Ikke bare pga oss, men fordi ingen andre skal komme til å oppleve det samme.

*klippet*

Så bra at den er kommet til rette, men gikk den inn i bilburet? *ler*

Tror virkelig at søsteren din bør ta den i bruk til spor og søk ja, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men godt hunden kom til rette. Men satt i buret bak i bilen? Har den hoppet inn?

Den elsker å kjøre bil! Og før vi gikk på letetur etter hunden, så satt søsteren min opp bildøren oppe, i håp om at den ville lukte seg fram. Og jammen med så kom den tilbake :thumbs:

Til dere andre som begynner med; håper dere har lært og kanskje det ville vært lurt å ha valpen i bånd osv. Dette er en valp jeg kjenner godt. Den kommer fint på innkalling til vanlig. Men den ble JAGET av to voksne mennesker til hest!! Helt uforståelig, men det var hvertfall det som skjedde. Min søster som eier valpen vet godt at min samboer og jeg ikke kunne gjøre noe anderledes. Og for å forhindre lignende hendelser, så kommer rytterne til å få forbud mot å ri på disse veiene/stiene igjen. Grunneierne vil ikke risikere at deres hunder blir jaget på denne måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den elsker å kjøre bil! Og før vi gikk på letetur etter hunden, så satt søsteren min opp bildøren oppe, i håp om at den ville lukte seg fram. Og jammen med så kom den tilbake :thumbs:

*klippet*

Så bra da :D Må ha hvert litt av en overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg reagerte også på det... Trodde man skulle unngå galopp? Men kan jo være noen avdankede travere?

Emm..det går faktisk ann å bruke en traver til noke anna enn trav. Eg har ridd en kaldblodstraver som var utrulig flink i dressur, og det er jo det samme med hunder. Treng ikkje ha sauer for å eige en Border Collie :rolleyes:

Kjempeflott at hunden kom til rette igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...