Gå til innhold
Hundesonen.no

hvilke rase er det de spiser i kina ?

ipadda

Recommended Posts

hvilke rase er det de avler på i kina?

spiser de hva som helst ?

Jeg bare lurer, for jeg holder på med en oppgave på skolen, hvor jeg skal sende brev til den kinesiske ambasaden ( igjen ) .. og må ha noe og komme med.

Alle innspill blir motatt med stoooor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunde er blandingshunde, da de enten bliver samlet op på gaden eller solgt af fattige folk på landet til opkøbere der kører rundt og samler dem op, nogle få er nok også racehunde, ikke hæng mig op på denne da jeg ikke er helt sikker, men jeg mener at have hørt at nogle farver hunde er større delikatesse end andre.

Du burde kunne finde noet på nettet om det da der er lavet flere dokumentarer om det, og vist på tv i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at røde hunder blir sett på som de mest delikate. (tror det derfor er mye røde spisshunder fra Asia i det hele tatt)

Enkelte asiatiske spisshunder ble opprinnelig kun avlet frem for å spises, men idag er jeg ikke sikker på hva de spiser, som Einstein og Charlie sier så er det nok mye "rart"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det jeg og tenkte, de spiser vel stort sett alt med fire bein på! :P

Tja, men vi spiser jo rimelig hardcore her også da...

De fleste kjøttartene våre har jo 4 bein... bortsett fra kylling (nam) :P

Vi spiser jo ting som andre ikke ville ha spist: Gris,Hester,Hval (greit - den har ikke fire bein) osv.

Mat er som all annen kultur, ulikt med tanke på hvor du kommer fra.

Etter å ha spist Skippy (ja, den søte Kenguruen) :P og annen fear factor mat så er det på grensen til arroganse (klassisk norsk ) å fortelle hvordan andre nasjoner skal spise / endre matvanene sine. :closedeyes:

Det Kinesiske kjøkken har utrolig mye god mat, man trenger ikke velge "Peking Dog" selv om den står på menyen..

Personlig så synes jeg det å spise apehjerne/hund og smalahove (ja, saueskallen) er ganske nasty alt sammen :P

-men det e no bare min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, men vi spiser jo rimelig hardcore her også da...

De fleste kjøttartene våre har jo 4 bein... bortsett fra kylling (nam) :P

Vi spiser jo ting som andre ikke ville ha spist: Gris,Hester,Hval (greit - den har ikke fire bein) osv.

Mat er som all annen kultur, ulikt med tanke på hvor du kommer fra.

Etter å ha spist Skippy (ja, den søte Kenguruen) :P og annen fear factor mat så er det på grensen til arroganse (klassisk norsk ) å fortelle hvordan andre nasjoner skal spise / endre matvanene sine. :closedeyes:

Det Kinesiske kjøkken har utrolig mye god mat, man trenger ikke velge "Peking Dog" selv om den står på menyen..

Personlig så synes jeg det å spise apehjerne/hund og smalahove (ja, saueskallen) er ganske nasty alt sammen :P

-men det e no bare min mening..

Det som er ille er ikke HVA de spiser, men HVORDAN de behandler maten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ille er ikke HVA de spiser, men HVORDAN de behandler maten!

Vel, hvis du ser hva jeg kommenter så var "HVORDAN de behandler maten!" aldri problemstillingen.

Jeg er selvsagt imot bestialsk behandling av dyr, uansett hvilket. Det skal likevel nevnes at her er det snakk om hvilken type hund de spiser i Kina(OP sin post), og ikke hvordan eller hvorfor.

Senere "at de spiser hva som helst", som er et utsagn noe det oser arroganse og forrakt av.. Det var DET jeg kommenterte, ikke hvordan de behandler dyr.

Ikke putt ord i munnen på meg eller tillegg meg meninger jeg ikke deler.

Case closed <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at særlig Chow-Chow har blit alet opp i stor stil for mat-og pels-produksjon.

Ellers enig i at vi ikke skal være så fordømmende, i India synes de jo vi er gale som spiser ku...

Hvor en setter grensen for hva som er mat og hva som er venn er jo samfunnsmessig og historisk betinget, bestemora til en god venn av meg spiste menneske ved i hvert fall en anledning(Maaori fra NZ) og var ikke no dårlig menneske selv for det. (Nå alet ikke de opp mennesker som mat, da! :rolleyes: )

Når noen her i Norge snakker stygt om andre kulturers behandling av maten, bør de kanskje også se bjelken i sitt eget øye...Kyllingtreskere og 1000-kuers helautomatiserte fjøs er vel kanskje ikke det vi ser på som godt dyrestell heller! (ikke det at jeg vil forsvare pining av dyr, det er jo ille! uansett hvor og når)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Det som er ille er ikke HVA de spiser, men HVORDAN de behandler maten!

Litt OT:

Det du sier der er litt inntresangt. Har du sett hvordan noen norske bønder behandler dyrene sine i dag (i det tilfelle ganske mange av dem)? Uansett, for og ta ett eksempel på dette så kan vi ta en tur i hønsehuset, hos noen bønder så har ikke hønene ennå sett dagens lys. De sitter i små bur, veldig ofte fler i ett og det eneste de er til er og legge egg, helt sammenklemt ligger de. Etter de begynner og verpe lite (er det slikt verpe skrives?) så blir dem slakt. Det samme med mange kuer, griser o.l, disse har bare blitt fôret opp/melket så sendt til slakt. Uten noe særlig annen grunn til og leve.

Jeg sier ikke det var noe galt i det du sa... De behandler nok dyr dårligere enn norske bønder, men kan ikke si at dem behandler dyrene så pent.

Så jeg kan si at jeg personlig spiser viltdyr, som har gått mye ute i det fri og levd ett topp liv, med bedre samvittighet enn dyr som har stått inne nesten hele sitt liv og bare blitt fôret opp til mat. Jeg vet ikke hva det er med dere, men sånn ser jeg på det.

Det jeg også prøver og si er at i en og annen matkultur er det en form for misshandling/dårlig behandling av dyr. Jeg forsvarer ikke dette, men jeg bare sier ifra med tanke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT:

Det du sier der er litt inntresangt. Har du sett hvordan noen norske bønder behandler dyrene sine i dag (i det tilfelle ganske mange av dem)? Uansett, for og ta ett eksempel på dette så kan vi ta en tur i hønsehuset, hos noen bønder så har ikke hønene ennå sett dagens lys. De sitter i små bur, veldig ofte fler i ett og det eneste de er til er og legge egg, helt sammenklemt ligger de. Etter de begynner og verpe lite (er det slikt verpe skrives?) så blir dem slakt. Det samme med mange kuer, griser o.l, disse har bare blitt fôret opp/melket så sendt til slakt. Uten noe særlig annen grunn til og leve.

Jeg sier ikke det var noe galt i det du sa... De behandler nok dyr dårligere enn norske bønder, men kan ikke si at dem behandler dyrene så pent.

Så jeg kan si at jeg personlig spiser viltdyr, som har gått mye ute i det fri og levd ett topp liv, med bedre samvittighet enn dyr som har stått inne nesten hele sitt liv og bare blitt fôret opp til mat. Jeg vet ikke hva det er med dere, men sånn ser jeg på det.

Det jeg også prøver og si er at i en og annen matkultur er det en form for misshandling/dårlig behandling av dyr. Jeg forsvarer ikke dette, men jeg bare sier ifra med tanke på det.

ja, er klar over at mange høns blir behandlet veldig dårlig, derfor spiser jeg heller ikke kylling. Egg kjøper vi fra frittgående høns fra en dame som selger privat, og de hønsa er frittgående slit som vi tenker frittgående høns. Over hodet ikke noe galt i det du sa, egentlig bra du forteller det :P er klar over at behandlingen av matdyr i norge heller ikke ofte er super, men det er tross alt bedre enn i kina og mange andre land :P I norge har vi tross alt lover og regler ang behandling av dyr, selv om jeg syns det er ille at en del matdyr aldri får kommet seg skikkelig ut og tilbringer mesteparten av livet i en liten bås, så er det bedre enn at de blir flådd levende og slike ting :closedeyes: Og nå var det jo kina det handlet om, regner med trådstarter skal sende brev pga de behandler dyr ekstremt dårlig, ikke kun fordi hun er i mot at de spiser hund.

Vel, hvis du ser hva jeg kommenter så var "HVORDAN de behandler maten!" aldri problemstillingen.

Jeg er selvsagt imot bestialsk behandling av dyr, uansett hvilket. Det skal likevel nevnes at her er det snakk om hvilken type hund de spiser i Kina(OP sin post), og ikke hvordan eller hvorfor.

Senere "at de spiser hva som helst", som er et utsagn noe det oser arroganse og forrakt av.. Det var DET jeg kommenterte, ikke hvordan de behandler dyr.

Ikke putt ord i munnen på meg eller tillegg meg meninger jeg ikke deler.

Case closed <_<

Jeg kan ikke se at jeg har puttet ord i din munn, eller tildelt deg meninger ???? Jeg kommenterte noe utifra hva du skrev :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan spise hva de vil for min del - men poenget er hvordan matdyrene behandles frem til de slaktes. Og DER synder kinesere og også koreanere, fordi det er sagt at de plager dyrene bevisst - at man har ØNSKET lidelse. I norske slakterier forekommer lidelse mer som et "biprodukt" fordi produksjonskrav og krav til effektivitet (fordi vi forbrukere ønsker billigst mulig kjøtt) - og det er ikke noe uttalt ønske om det.

Dette gjelder forøvrig også billig pels, som vi også har importert til Vesten... enten det er hund eller katt, katt spises forøvrig også.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dog_meat

"Some controversy has emerged about the treatment of dogs in China not because of the consumption itself, but because of other factors like cruelty involved with the killing including allegations that animals are skinned while still alive."

"Another part of the controversy stems from the methods of slaughter, which include beating to death by clubs (common in the countryside) and hanging in order to get more adrenaline into the flesh to make it taste better."

Der hevdes det også at med "industridyrproduksjon" også av hundekjøtt så er slike slaktemetoder ikke lenger økonomisk forsvarlige i for eksempel Korea, men samtidig ser man jo mange bilder ute på nett av hundemarkeder.

Vestlig arrogansee? Tja, nå begynner det vel å protesteres fra dyreverngrupper INNAD i landene også, så da faller vel dette argumentet. Det sies blant annet at det er behandlingen frem til det blir mat som er den største innvendingen.

http://www.aapn.org/fooddogs.html

http://www.animalsasia.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å spise dyr som ligger på tallerkenen og ser på meg... bortsett fra reker som jeg rensker selv. Smalahove har jeg aldri smakt. Virker grapsete og nasty...

Jeg spiser bare Gris, kylling, fisk (ikke hval) og storfe. Ikke mer, ikke mindre. Men jeg spiser ikke dyrebabyer annet enn kylling. (dyrebabyer: kalvestek, lammekjøtt osv)

Så spiser jeg heller ikke innvoller som rogn, lever, tunge... you name it.

Kort og godt: tror ikke ALLE nordmenn spiser ALT de får kjøpt i frysedisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
ja, er klar over at mange høns blir behandlet veldig dårlig, derfor spiser jeg heller ikke kylling. Egg kjøper vi fra frittgående høns fra en dame som selger privat, og de hønsa er frittgående slit som vi tenker frittgående høns. Over hodet ikke noe galt i det du sa, egentlig bra du forteller det :D er klar over at behandlingen av matdyr i norge heller ikke ofte er super, men det er tross alt bedre enn i kina og mange andre land :thumbs: I norge har vi tross alt lover og regler ang behandling av dyr, selv om jeg syns det er ille at en del matdyr aldri får kommet seg skikkelig ut og tilbringer mesteparten av livet i en liten bås, så er det bedre enn at de blir flådd levende og slike ting :closedeyes: Og nå var det jo kina det handlet om, regner med trådstarter skal sende brev pga de behandler dyr ekstremt dårlig, ikke kun fordi hun er i mot at de spiser hund.

*Klippet*

Vi pleide også og kjøpe fra frittgående høner. Onkelen min siss faktisk :( Men nå har de bare en høne og en hane igjen. De hadde før fem. Men disse hønene har holdt i 5år en ganske god stund, så nå verper hun ikke så mye mer enn ca. 1 gang i uka eller sjeldnere og tar pauser med jevne mellomrom. Så til sommeren skal de skaffe seg flere. Muligens svarte, brune, og hvite, også noen rasehøner som jeg ikke husker hva heter *Tenke*

Helt enig med det du sier. Det er en del regler for hvordan man skal behandle dyr her i Norge som godt kunne kommet over i Kina. Men jeg synes virkelig de kunne strekt grensene lenger en dette. Men ja, nå skal jeg slutte med dette OT, tullet mitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...