Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstell og klipping av pudler


Recommended Posts

Jeg går for tiden og venter på at valpen vår skal bli 8 uker slik at vi kan hente ham hjem. :ahappy: Han er en brun dvergpuddel. Vi har handlet inn det meste av utstyr som valpen kommer til å trenge, men sliter litt med å velge produkter til pelsstell. Jeg har ikke noe erfaring med stell/klipp av puddel, og det finnes ikke noen hundesalong eller hundefrisør i hjembyen min.

Er det noen som har noen anbefalinger i forhold til type produkter, hvor jeg kan få tak i disse eller hvor jeg kan lære mer om pelsstell, mottas dette med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel tro at oppdretter var den nærmeste å spørre om dette?

Eventuelt gå inn på Norsk puddelklubbs sider og se om det er noen kontaktpersoner eller oppdrettere i nærheten av deg som kanskje kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er i alle fall viktig å høre på noen som kan nettopp pudler, ang. utstyr. Det f.eks. jeg synes er "MÅ ha" produkter for beardiser er kanskje fullstendig ubrukelig på en puddel-pels..

Hør med oppdretteren av hunden - kanskje den kan sette sammen en liten "startpakke" for dere, slik at dere får tak i utstyr som faktisk funker på rasen. Hvis ikke den (oppdr.) har særlig peiling på pelsstell, så finnes det sikkert noen kontaktpersoner i raseklubben som kan.

Kanskje raseklubben har noen klippekurs e.l. som dere kan være med på (vet ikke om puddelklubben arrangerer slikt)?

Du vet det sikkert, men jeg skriver det likevel: www.puddelklubb.no.

De "sikre" tingene som alle pelshundeiere må ha er dog kammer.. Metallkammer - og da flere av dem - i forskjellige størrelser (dvs mellomrom mellom tinnene).

Det finnes super-dyre og super-billige varianter, og de funker like bra alle sammen..

En annen ting er å skaffe seg en "myk og snill" børste som man bruker for å venne valpen til å bli børstet med. Også har jeg skjønt at man faktisk føner pudler etter bad - så en god hundeføner kan nok være en bra investering, i alle fall om du har tenkt til å gå på utstilling med den lille gutten.

Clou'et med en hundeføner i forhold til en menneskeføner er dels at disse ofte er kraftigere (tåler mere bruk), og i tillegg blåser de romstemperert luft (som er mindre uttørrende for pelsen).

Men som sagt - snakk med noen som kan DIN rase - da får du sikkert klart bedre råd enn av meg...

Lykke til med den lille nye!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går for tiden og venter på at valpen vår skal bli 8 uker slik at vi kan hente ham hjem. :ahappy: Han er en brun dvergpuddel. Vi har handlet inn det meste av utstyr som valpen kommer til å trenge, men sliter litt med å velge produkter til pelsstell. Jeg har ikke noe erfaring med stell/klipp av puddel, og det finnes ikke noen hundesalong eller hundefrisør i hjembyen min.

Er det noen som har noen anbefalinger i forhold til type produkter, hvor jeg kan få tak i disse eller hvor jeg kan lære mer om pelsstell, mottas dette med stor takk.

Gratulerer med et supert rasevalg! :lol:

Selv sitter jeg med en sovende sølv dverg/toy valp på 4 mnd i fanget og halveis oppe på laptopen.. ;)

Som de andre sier så kan nok oppdretter hjelpe deg på vei, men hva du foretrekker å bruke av utstyr senere kan endre etterhvert som pelsstrukturen endrer seg så det er greit å prøve litt forskjellig.

Hva du trenger av produkter kommer også litt ann på om du skal stille ut (dvs ha mye og lang pels) eller ha sporstklipp (kort sveis). De som stiller ut har gjerne innmari mye utstyr og legger enormt arbeid i pelsen, mens sånne som meg (som ikke stiller, enda..) greier seg gjerne med en karde, en puddelkam, god shampo og balsam, hårkurspray og en helt vanlig føner som du kan stille på kald luft/romtemperet luft. Klippere kommer også i tillegg om du skal klippe selv. Oster og Andis er de vanligste maskinene, og Andis lettest å holde, støyer minst og blir ikke så fort varm, så den er best, synes jeg. Den får du kjøpt på www.dogstuff.no

Selv så sverger jeg til Chris Christensen karde:

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/5...0&subgid=67

Dogstuff shampo og balsam synes jeg er best, andre foretrekker Chris Christensen blant annet.

Av hårkur spray bruker jeg Humilac http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=34 den gir silkemyk pels og pleier huden etter vask. Puddelkam får du trolig kjøpt i din lokale dyrebutikk. Dette er de produktene jeg bruker oftest og er mest fornøyd med. Har du noe spørsmål så bare ta kontakt.

Ang klipp av din puddel ville jeg sjekket om det var noen puddeloppdrettere/puddeleiere i ditt nærområde som du kan spørre om hjelp, det er ikke uvanlig at vi hjelper hverandre med slikt. ;)

Mvh LivB (og Sølve)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Jeg ble litt satt ut i går da jeg var innom dyrebutikken (for ca 20ende gang denne uka) og ble stående og se på ulike typer karder, kammer, sjampotyper osv uten å finne ut forskjellen på dem eller hvilke som kunne passe til en liten puddel. Da er det fint å vite hvilke konkrete produkter dere andre har hatt positive erfaringer med. Jeg har også snakket med oppretter om dette. Jeg prøver kanskje å overforberede meg litt til vi får valpen vår, men men... Noe må jeg jo gjøre for å få tiden til å gå :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen ;)

Ventetiden var så innmari lang syntes jeg at jeg brukte tiden på å hamstre hundeting.. :ahappy: Enda jeg hadde en del fra før av.. Jeg kjøpte godbiter, tyggeben/grisehaler og annet snacks, leker, hundeseng(er), valpesele, mat og vannskål, leste bøker (Kontakt av Eva Bodfält er veldig bra!) og jeg meldte til og med meg og valpen på valpekurs før jeg fikk han.. :ahappy: Men som du sier noe må en jo bruke tiden til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...