Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstell og klipping av pudler

Recommended Posts

Skrevet

Jeg går for tiden og venter på at valpen vår skal bli 8 uker slik at vi kan hente ham hjem. :ahappy: Han er en brun dvergpuddel. Vi har handlet inn det meste av utstyr som valpen kommer til å trenge, men sliter litt med å velge produkter til pelsstell. Jeg har ikke noe erfaring med stell/klipp av puddel, og det finnes ikke noen hundesalong eller hundefrisør i hjembyen min.

Er det noen som har noen anbefalinger i forhold til type produkter, hvor jeg kan få tak i disse eller hvor jeg kan lære mer om pelsstell, mottas dette med stor takk.

Skrevet

Jeg ville vel tro at oppdretter var den nærmeste å spørre om dette?

Eventuelt gå inn på Norsk puddelklubbs sider og se om det er noen kontaktpersoner eller oppdrettere i nærheten av deg som kanskje kan hjelpe?

Skrevet

Hei,

Det er i alle fall viktig å høre på noen som kan nettopp pudler, ang. utstyr. Det f.eks. jeg synes er "MÅ ha" produkter for beardiser er kanskje fullstendig ubrukelig på en puddel-pels..

Hør med oppdretteren av hunden - kanskje den kan sette sammen en liten "startpakke" for dere, slik at dere får tak i utstyr som faktisk funker på rasen. Hvis ikke den (oppdr.) har særlig peiling på pelsstell, så finnes det sikkert noen kontaktpersoner i raseklubben som kan.

Kanskje raseklubben har noen klippekurs e.l. som dere kan være med på (vet ikke om puddelklubben arrangerer slikt)?

Du vet det sikkert, men jeg skriver det likevel: www.puddelklubb.no.

De "sikre" tingene som alle pelshundeiere må ha er dog kammer.. Metallkammer - og da flere av dem - i forskjellige størrelser (dvs mellomrom mellom tinnene).

Det finnes super-dyre og super-billige varianter, og de funker like bra alle sammen..

En annen ting er å skaffe seg en "myk og snill" børste som man bruker for å venne valpen til å bli børstet med. Også har jeg skjønt at man faktisk føner pudler etter bad - så en god hundeføner kan nok være en bra investering, i alle fall om du har tenkt til å gå på utstilling med den lille gutten.

Clou'et med en hundeføner i forhold til en menneskeføner er dels at disse ofte er kraftigere (tåler mere bruk), og i tillegg blåser de romstemperert luft (som er mindre uttørrende for pelsen).

Men som sagt - snakk med noen som kan DIN rase - da får du sikkert klart bedre råd enn av meg...

Lykke til med den lille nye!

Susanne

Skrevet
Jeg går for tiden og venter på at valpen vår skal bli 8 uker slik at vi kan hente ham hjem. :ahappy: Han er en brun dvergpuddel. Vi har handlet inn det meste av utstyr som valpen kommer til å trenge, men sliter litt med å velge produkter til pelsstell. Jeg har ikke noe erfaring med stell/klipp av puddel, og det finnes ikke noen hundesalong eller hundefrisør i hjembyen min.

Er det noen som har noen anbefalinger i forhold til type produkter, hvor jeg kan få tak i disse eller hvor jeg kan lære mer om pelsstell, mottas dette med stor takk.

Gratulerer med et supert rasevalg! :lol:

Selv sitter jeg med en sovende sølv dverg/toy valp på 4 mnd i fanget og halveis oppe på laptopen.. ;)

Som de andre sier så kan nok oppdretter hjelpe deg på vei, men hva du foretrekker å bruke av utstyr senere kan endre etterhvert som pelsstrukturen endrer seg så det er greit å prøve litt forskjellig.

Hva du trenger av produkter kommer også litt ann på om du skal stille ut (dvs ha mye og lang pels) eller ha sporstklipp (kort sveis). De som stiller ut har gjerne innmari mye utstyr og legger enormt arbeid i pelsen, mens sånne som meg (som ikke stiller, enda..) greier seg gjerne med en karde, en puddelkam, god shampo og balsam, hårkurspray og en helt vanlig føner som du kan stille på kald luft/romtemperet luft. Klippere kommer også i tillegg om du skal klippe selv. Oster og Andis er de vanligste maskinene, og Andis lettest å holde, støyer minst og blir ikke så fort varm, så den er best, synes jeg. Den får du kjøpt på www.dogstuff.no

Selv så sverger jeg til Chris Christensen karde:

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/5...0&subgid=67

Dogstuff shampo og balsam synes jeg er best, andre foretrekker Chris Christensen blant annet.

Av hårkur spray bruker jeg Humilac http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=34 den gir silkemyk pels og pleier huden etter vask. Puddelkam får du trolig kjøpt i din lokale dyrebutikk. Dette er de produktene jeg bruker oftest og er mest fornøyd med. Har du noe spørsmål så bare ta kontakt.

Ang klipp av din puddel ville jeg sjekket om det var noen puddeloppdrettere/puddeleiere i ditt nærområde som du kan spørre om hjelp, det er ikke uvanlig at vi hjelper hverandre med slikt. ;)

Mvh LivB (og Sølve)

Skrevet

Takk for gode svar.

Jeg ble litt satt ut i går da jeg var innom dyrebutikken (for ca 20ende gang denne uka) og ble stående og se på ulike typer karder, kammer, sjampotyper osv uten å finne ut forskjellen på dem eller hvilke som kunne passe til en liten puddel. Da er det fint å vite hvilke konkrete produkter dere andre har hatt positive erfaringer med. Jeg har også snakket med oppretter om dette. Jeg prøver kanskje å overforberede meg litt til vi får valpen vår, men men... Noe må jeg jo gjøre for å få tiden til å gå :rolleyes:

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen ;)

Ventetiden var så innmari lang syntes jeg at jeg brukte tiden på å hamstre hundeting.. :ahappy: Enda jeg hadde en del fra før av.. Jeg kjøpte godbiter, tyggeben/grisehaler og annet snacks, leker, hundeseng(er), valpesele, mat og vannskål, leste bøker (Kontakt av Eva Bodfält er veldig bra!) og jeg meldte til og med meg og valpen på valpekurs før jeg fikk han.. :ahappy: Men som du sier noe må en jo bruke tiden til. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...