Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte vaksinerer dere?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har alltid vaksinert 1 gang i året, men fikk med papirer fra oppdretteren da jeg kjøpte golden-valpen, og der sto det hvert 2. eller 3. år. Jeg har satt meg litt inni vaksineringen, og forstått at det er kennelhoste m 1 års virkning, og resten har 3 års virkning. man vaksinerer altså for kennelhoste hvert år, men resten hvert 3. år.

Hvor ofte vaksinerer dere? er det nødvendig å vaksinere årlig hvis man ikke har med hundene på utstillinger og ting med andre hunder?

Skrevet
1 gang i året.

Samme her. Det sies jo at det ikke er nødvendig lenger, men god (?) vane er vond å vende.

Skrevet
Samme her. Det sies jo at det ikke er nødvendig lenger, men god (?) vane er vond å vende.

Jeg vaksinerer også 1 gang i året selvom det ikke skal være nødvendig, tar ikke sjangsen.

Skrevet

Vi vaksinerer hundene en gang årlig, men det er vel i grunnen det greiste når man bor på kennel hvor det er hunder konstant.

Skrevet

Kombinasjonsvaksinen hvert 3 år, mens kennelhoste hvert år. Kennelhoste-vaksinen varer bare ett år. De som vaksinerer hvert år skal få det i et slikt intervall, uten at de må be om det.

• 2 weeks later...
Skrevet

Kombinasjonsvaksine hvert 3. år. Kennelhostevaksine blåser vi i, siden den har liten effekt likevel..

Skrevet

Her vaksinerer vi hvert annet år.

Forstår ikke meg helt på den derre kennelhoste vaksinen da for sykdommer får jo hundene uansett om de blir utsatt for den.

Og vi vaksinerer forde vi reiser en gang i blandt på utstillinger

Skrevet

Kennelhoste og rabies hvert år, "full pakke" (valpesyke, parvo, kennelhoste, hepatitt og rabies) hver tredje gang.

Susanne

Skrevet

Loke får konsekvent kennelhoste etter kennelhostevaksinen så den droppet vi i år og volia (!): ingen kennelhoste...

Nå vaksinerer vi hvert andre år..

Guest Jonna
Skrevet

Rabies tar jeg selvsagt hvert år. Ikke noe poeng i å vaksinere dem opp bare for å gjøre alt på nytt liksom.

Kennelhoste hvert år.

Mine får "trippelvaksinen" hvert annet år DHPPI

SusanneL: Er nå Hepatitt vaksinen inne i den gamle "trippelvaksinen"? I DHPPI?

Edit: Sjekket i felleskatalogen. Den er det. Tenkte ikke iver at Hepatitt er jo det samme som smitsom leverbetennelse :blink:

Edit2: Når jeg først er der inne så leser jeg da at på DHPPI som vi vaksinerer for hvert 3 år, så står det at parainfluensavirus (Kennelhoste) kun er dekket for 1år, resten er dekket for 3år. Så derfor bør det taes hvert år...

Edit3: (Nå tar det av her) En av årsakene til at Kennelhosten gjerne ikke fungerer er pga ikke alle oppbygger nok imunitet første vaksinerering. Og hopper du da over ett år med den så blir dem aldri grunnimunisert. Litt vanskligerer står det i felleskatalogen:

Virkningsmekanisme: Antistoffrespons, reduksjon av kliniske symptomer og/eller reduksjon av virusutskillelse er observert etter smitteforsøk med CPiV 4 uker etter vaksinasjon. Varigheten av immunitet er ikke vist, men en sekundær respons er sett hos revaksinerte hunder 1 år etter grunnimmunisering.

Til aktiv immunisering av hunder >8 uker for å redusere kliniske symptomer på infeksjon med hundens parainfluensavirus og redusere virusspredning.

Skrevet

Hvert år her også :blink:

Skal dit neste uke, så da slår jeg to fluer i en smekk og tar begge bikkjene med en gang.

Skrevet

Lord ble vaksinert en gang i året , kommer til å gjøre det samme med neste hund :blink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...