Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstrikk av hund?


jaktlykke

Recommended Posts

Jeg har samla pelsen til Aika gjennom flere år nå og i kveld veide jeg den til rundt 2,5 kg :) Jeg har funnet ei side på nettet av ei dame som spinner garn av hundeull iblanda litt merino, og jeg har lyst å få brukt ulla til noe fornuftig.

Jeg kan ikke strikke - jeg kan overhodet INGENTING om slikt - og derfor må jeg spørre dere:

En helt vanlig genser str. M, uten mønster eller annet avansert - hvor mange garnnøster må man beregne? Det koster jo en smuuule å få spunnet dette og det er for dumt å sende 2,5 kg dersom det kun går med 500 g liksom. (Jeg har som sagt IKKE peiling på dette i tilfelle jeg spør veldig dumt nå :) )

Anyone?

Og dersom jeg har lagt denne tråden på feil sted så pliiis flytt den moderator!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... må jo le litt.. Hvem i all verden sparer på pelsen til hunden sin? :P

Men altså, hvis du har lyst til å bruke den til noe fornuftig og er usikker på hvor mye 2.5 kg. pels blir i mengde, så ville jeg egentlig bare ha satt mål av meg til å lage et skjerf eller noe jeg da.

Men når det er sagt, er ikke faren ved regn og ting strikket av hundepels ensbetydende som å gå rundt og lukte våt hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samler også på pelsen til Shira.

Har tenkt å få noen til å spinne også. (hvis jeg ikke kan lure mor) Ho har spunnet litt pels og strikket en snodig sokk. He he

Det jeg har høst er at det ikke lukter våt hund når tøyet blir vått.

Har surfet litt på nettet og fant denne siden som kankje kan hjelpe deg Trykk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Altså trenger jeg rundt 1 kg for en genser.

Hundeullen blir blandet med sau pga fettet i sistnevnte. Dermed blir garnet sterkere. Og nei - det lukter IKKE våt hund dersom det blir vått. Det skal derimot være svært varmt og behagelig å ha på.

Jeg er kanskje tullete som har samla på ulla i åresvis, men jeg har sett de nydeligste klesplagg på messer mm og tenkte at hvorfor ikke? Aika røyter som en tulling og det kunne jo vært en artig idè å prøvd å få "nyttiggjort" henne :brr:

Så nå skal det bli noe utav prosjektet mitt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten samlet jeg på hundehårene til to av mine avdøde hunder (døde i 2007). Jeg syntes det var veldig gøy å lage diverse ting, og en dag i mangel av bomull så laget jeg noen puter med hundehår inni. Det fungerte helt fint det :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia..

Om du vil kan eg høre m Mamma hvordan hun gjorde når hun fikk laga garn av tibben hennes sitt hår..

Tror hun har en venninde som spinner. Og hun gjør det billigt og tror eg.. Skal ikke si noe sikkert men, kan jo fprhøre meg om du vil?

Eg har hvertfall en lue som er vannvittig god og varm om vinteren, som er av Tibbe hår.. Knall herlige altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...