Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemmealenetrening


Aussieglis

Recommended Posts

Når dere begynner å trene på å være alene, lar dere valpen "hyle fra seg" i begynnelsen eller prøver dere å komme inn igjen før "helvettet er løs" ?

My setter igang med syngingen sin med en gang hun "skjønner" at jeg er borte. Jeg kan snike meg ut mens hun sover men det er jo ikke det samme for hun har jo ikke peiling på at hun faktisk er alene.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte begynne treningen fra grunn, la hundene være alene i et annet rom, dra korte turer til butikken og om de bråket når jeg kom inn igjen lukket hjem dem ikke ut før det var stille... Jeg jobbet intenst med det i en uke ca og hele forrige uke var jeg borte i åtte timer, og ikke noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå ER jo My en hyler, så vidt jeg har skjønt, i motsetning til Tulla som jeg ikke tror kan å lage den lyden.. :) Men jeg ville forsøkt å gått inn igjen FØR hun hyler. Er uhellet ute, vent henne ut. Gjør det til en vane å lukke dører etter deg når du går rundt i huset, for å legge klær på soverommet, gå på do, inn og hente et glass vann på kjøkkenet, hente noe i inneboden osv. Lat som ingen verdens ting når du gjør det, selvsagt. Det er i alle fall en start, tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var så dum å gjøre akkurat den tabben og dra på butikken mens valpen sov..han bjeffet som en gal da jeg kom tilbake.

Jeg har måttet starte helt på nytt med min valp da han var ca 4 mnd...3 sekunder i gangen. Jeg har mine timer utenfor døren for å si det slik.

Ved å kle på seg jakke og sko ,gå ut og låse døren for så å vente utenfor,kan du høre når valpen blir urolig. Jeg går da alltid inn før den starter å suttre.

I dag var min lille Bajas hjemme alene i 2 timer uten problemer.

Vaktmesteren hadde til og med låst seg inn til ham for å sjekke ventilasjonsanlegget. hehe

Jeg har lurt en godbit inn i hånda på vaktmesteren hver gang vi har møtt ham så hunden har sluttet å reise bust og boffe på ham. hehe

Stakkars mannen som er litt småredd hunder skjønte ikke hvorfor han skulle gi hunden godbit hver gang vi møttes, men i dag gikk det opp ett lys for ham da han møtte en lykkelig hund i en låst leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er hundene deres da dere begynner med Alene hjemme tid?

Fant ut at jeg har aldri tenkt på det.. Mine var ikke så mye alene usnsett så husker ikke helt. Det var som regel alltid noen hjemme..

Så jeg er klar til min neste valp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en fordel å begynne med en gang valpen har blitt trygg i sitt nye hjem. Da begynner man å lukke dører etter seg når man går rundt i leiligheta/huset og etterhvert som man er sikker på at valpen takler lukkede dører og ser på det som helt normalt så begynner man å bli i et annet rom med døra igjen noen minutter av gangen for så å øke mer og mer når valpen takler det.

En lang, slitsom jobb... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er hundene deres da dere begynner med Alene hjemme tid?

Fant ut at jeg har aldri tenkt på det.. Mine var ikke så mye alene usnsett så husker ikke helt. Det var som regel alltid noen hjemme..

Så jeg er klar til min neste valp..

Jeg begynte samme dag som vi hentet henne. Hun lå i buret i bilen mens vi var inne på en campingdo og stelte oss..! :) Hun lå nå bare der og var helt rolig og enset knapt av vi kom og gikk.

Tror det er en fordel å begynne med en gang valpen har blitt trygg i sitt nye hjem. Da begynner man å lukke dører etter seg når man går rundt i leiligheta/huset og etterhvert som man er sikker på at valpen takler lukkede dører og ser på det som helt normalt så begynner man å bli i et annet rom med døra igjen noen minutter av gangen for så å øke mer og mer når valpen takler det.

En lang, slitsom jobb... :)

Uff, da! Går det så galt?

Men du røyker, gjør du ikke? Jeg har røykt mange ganger for min lille valp (eller da vi måtte begynne på nytt med Casper som ettåring). Ta på klær, gå ut, ta en røyk eller to, og gå inn igjen. Når de har lært seg å takle denne lille, men dog store biten, så kan man relativt raskt øke, har jeg erfart på mine hunder. Det er jo sikkert et stykke dit enda, men når de har blitt trygge på at du alltid kommer tilbake igjen selv om du går ut med klær på, så er noe av det verste unnagjort føler jeg.

Du trener vel både med og uten Emma? Er det verre når hun er helt alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma har også fått sin del med alenetrening i det siste for hun begynte å lage lyd etter vi fikk My i hus. Når jeg går ut med bare My så roper Emma etter meg. My derimot begynner å bli flink å ikke rope (så lenge mannen er hjemme vel og merke) når jeg går ut med Emma. :lol: Emma har jo helt andre behov enn My så jeg lengter etter dagen hvor jeg kan gå ut på tur med Emma uten å måtte ha noen hjemme til å passe My.

Røyker ja, men prøver jo å ikke røyke så mye :ahappy: Men jeg røyker gjerne en røyk eller to for å komme over den første kneika! Det var faktisk veldig lurt. Da må jeg jo ut også, og jeg må ha klær på. Akkurat det med klær reagerer ikke My på enda men Emma spretter opp med en gang hun hører jeg rører ved ytterjakka ;)

Emma kunne være alene i 2t uten å lage en lyd. Hun slapper av, men hun kunne slappet mer av. Mitt inntrykk (igjennom webcamerafilm som jeg ser etterpå) er at hun bare venter.. Venter og venter og venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet også med en syngende valp <_<

Det jeg gjorde var at mens jeg var på kjøkkene og i stua(som er åpent) så festet jeg Kali fast i en stol med båndet. Jeg satt en stund og feks så på tv rett med henne, men passe langt til at hun ikke kunne nå meg. Hun brydde seg ikke noe særlig om det. Deretter begynte jeg såvidt å gå litt fra henne, mens hun kunne se meg, i noen sekunder før jeg gikk tilbake. Jeg gikk gradvis lengre og lengre og til slutt kunne jeg gå rundt i hele huset uten at hun brydde seg fordi hun visste jeg ville komme tilbake om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kjent så har jeg en liten ulv i forkledning, hun uler hun, om det blir for lenge alene. Skikkelig sår "nå dør jeg hvis du ikke kommer snart mamsen!"uling. Vi har tatt en pause i treningen siden jeg tøyde strikken forlangt en dag og ødela alt, men starter på scartch igjen til uka tenker jeg. Røyking er utrolig praktisk da, vil jeg tro. Jeg ble veldig flink til å gå ut med søpla i en periode. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg har vært for slapp på å trene Norma til å være HELT alene. Sammen med Orry sover hun bare, men om Orry også er borte, da er det full operaforestilling her :ahappy:
Samme tabben gjorde jeg. :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme tabben gjorde jeg. :lol:

Fryktelig dum tabbe å gjøre, men utrolig lettvint da :ahappy: Gikk på en smell når Orry skulle til veterinæren, og Norma måtte være alene hjemme *flir* Framover må det trenes på gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Var oppe i at Knøtt kunne være helt alene en time, jeg. Så det ble mildt sagt baluba da Aro ble borte og knøtt skulle takle ni timer alene.

Nettopp.. Norma klarer helt fint 7-8 timer sammen med Orry, men når han forsvant ble det ramaskrik her. Skikkelig gjennomtrengende hyling og uling, og det funker fryktelig dårlig når man bor i leilighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ny her!

På lørdag hentet vi oss Fenris, valpen vår(kjæresten min og jeg). Vi bor hos min mor, som har en åtte år gammel dvergpuddel, Shaco. Shaco liker IKKE Fenris, og knurrer og glefser etter han hvis han kommer for nærme. Mens Fenris dilter etter Shaco så ofte han kan, for han vil leke:) Hva blir det mest naturllige i denne situasjonen? Bare la de holde på? Holde de atskilt så mye som mulig? de må vel kunne venne seg til hverandre?

En annen problemstilling vi har er at etter påskeferien, tirsdag 25 mars begynner jeg på skolen, og kjøresten min på jobb, og min mor kan ikkje vare valpevakt hele tiden. det er nå mindre enn ei uke til! Hva kan jeg gjøre?

Alettte og Fenris:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi og kommer til å få samme problemet da vi får valpen (hvis det blir den vi har sett oss ut) rundt 1 mai, og ingen av oss har sjans til å være hjemme døgnet rundt annet enn den første uka og kanskje litt den andre,

Hvordan ordner dere andre det? månedsferie når dere får valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ordner dere andre det? månedsferie når dere får valp?

Eg tror vi kommer til å prøve å ta valpen med på skolen noen av de dagene min mor ikke kan passe, ellers bare spør alle slekt og venner ang. "barnevakt" Ingen av oss har mulighet til å ta fri fra skole eller jobb:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ny her!

På lørdag hentet vi oss Fenris, valpen vår(kjæresten min og jeg). Vi bor hos min mor, som har en åtte år gammel dvergpuddel, Shaco. Shaco liker IKKE Fenris, og knurrer og glefser etter han hvis han kommer for nærme. Mens Fenris dilter etter Shaco så ofte han kan, for han vil leke:) Hva blir det mest naturllige i denne situasjonen? Bare la de holde på? Holde de atskilt så mye som mulig? de må vel kunne venne seg til hverandre?

En annen problemstilling vi har er at etter påskeferien, tirsdag 25 mars begynner jeg på skolen, og kjøresten min på jobb, og min mor kan ikkje vare valpevakt hele tiden. det er nå mindre enn ei uke til! Hva kan jeg gjøre?

Alettte og Fenris:)

Hadde aldri latt valpen mitt vært alene med en hund som knurrer å glefser etter den vertfall. Hvis Shaco har tilgang til hele huse, kan du vel bare ha valpen på rommet ditt mens du er borte? Evt. være med litt med Shaco mens moren din er "100% til stede" og passe på? Hvor langt har du kommet på hjemme alene treningen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri latt valpen mitt vært alene med en hund som knurrer å glefser etter den vertfall. Hvis Shaco har tilgang til hele huse, kan du vel bare ha valpen på rommet ditt mens du er borte? Evt. være med litt med Shaco mens moren din er "100% til stede" og passe på? Hvor langt har du kommet på hjemme alene treningen forresten?

Shaco glefser bare, biter ikkje. han fikk for lite sosialisering når han var liten, så han er rett og slett redd for Fenris, føler seg truet. For det meste går Shaco bare vekk hvis Fenris blir for innpåsliten.

Fenris har vert heilt aleine i en halvtime på det meste, men har og vert aleine i 1. etasje i en til to timer, da vi andre var oppe i 2. etasje. han har ikke lært seg å gå i trappene ennå, de er litt glatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...