Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor finner man flinke instruktører/hundeskoler?


Lilleulv

Recommended Posts

Så de holder på sånn der ennå? Ja, da hadde jeg kommet meg fortest mulig vekk - og krevd penga tilbake. Dette hører jo ingen steds hjemme, verken metoder eller det at instruktører tar tak i kursdeltageres hunder - og det første gangen, før de i det hele tatt kjenner hundene eller kan vurdere dem (hvis de da noensinne er i stand til det). Litt av et videregående kurs.

Vet ikke hvor du bor, men hvis du har flere hunder, og er aktive med begge, så hadde det kanskje vært kjekt å funnet seg en klubb som har endel aktiviteter - og så spandert på seg veldig gode kurs i blant, og heller reist litt til dem om de er et stykke unna, for eksempel helgekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor på Skedsmokorset i Akershus. det er jo en del klubber og skoler rundt omkring her, så det burde jo ikke være umulig. Jeg skal begynne å gå spor med Eidsvoll HK nå til våren, så kanskje jeg skal hive meg på egentreningene deres også... Men for eldste hunden min som er i klasse 2 synes jeg det er vanskelig å finne noe som får oss videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Stovner hundeklubb et ganske stort lydighetsmiljø da? Og holder ikke de til på Hellerudsletta? Hvis ikke så er det vel Lørenskog Hundeklubb, Nannestad og Omegn Hundeklubb (som har er et forholdsvis stort og godt bruksmiljø - de trener på Trandum, som er nærmere enn Eidsvoll.. hehe :P ), Nes Hundeklubb og Eidsvoll Hundeklubb.

Hvis du vil gå kurs, så syns jeg Lundqvist Hundeskole er et greit alternativ. De er i utgangspunktet ganske positive, men har vel en runde med grensesetting sånn etterhvert på grunnkurset ihvertfall. Men der driver ikke instruktørene å viser sånne stunts med hundene til kursdeltakerene (har aldri gjort sånt på de kursene jeg har gått, ihvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå er jeg litt skeptisk til grensesetting etter mitt første møte med norsk hundeskole :P

Vel, jeg har aldri opplevd at de er voldelige med hunder på Lundqvist Hundeskole. De lærer folk å være så "strenge" som man må være, hverken mer eller mindre - altså, trenger du ikke å gjøre mer enn å trampe i bakken til hunden din, så tramper du i bakken til hunden din, om du skjønner? Eneste jeg syns de er litt "glade i", er såkalte "ikke-sosiale straffer", type sprute vann på hunden og sånt, men instruktørene er veldig greie stort sett, og diskuterer med eieren om man skal prøve sånt først, og det kommer ganske seint - etter at man har prøvd å trene det bort på andre måter.

Åssen er stovner egentlig?

Har ingen anelse, dessverre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har blitt kresen og vanskelig, men jeg er liksom aldri fornøyd med kursene jeg tar... Den ene hunden min synes jeg har vist lite progresjon den siste tiden, så jeg leter etter et kurs med skikkelig kvalitet. Valpekurset jeg tok med valpen min synes jeg var ok, men var en del ting jeg reagerte på der også. Og bl.a. det at de skulle hoppe hinder på valpekurs! Da jeg nekta å hoppe noe høyere enn det helt laveste ble det diskusjon, men det brydde jeg meg ikke om...

Toppen av kransekaka nådde vi i går da vi møtte opp på videregående kurs med norsk hundeskole. Instruktørene startet dagen med å provosere frem hopping hos hundene for å få korrigert dem. De korrigerte også bjeffing. Greit nok med spruteflaska, men de instruerte eierne til å ta et godt tak i lysken til hunden, klype og løfte hunden. instruktørene gjorde også dette selv med hundene. jeg sto litt sånn og så på :P heldigvis har jeg en grei hund, men jeg sa fra for sikkerhets skyld at vi ikke ville være med på det. På tannvisningen etterpå så rygga jo hundene i full fart når instruktørene kom rundt. herregud, tipper de har hunder som ikke vil ut av bilene på neste trening. og sikkert også hunder som hopper til ved den minste brå bevegelse fremover. Dette var unghunder i den mest sårbare alderen!

Hvor finner man en skikkelig bra klubb/skole? et kurs som bare er perfekt? :P jeg trener jo egentrening med begge hundene mine, men synes det er viktig å få den ene kurskvelden i uka også...

Husker en instruktør ved Skedsmo hundeklubb jeg, hun var kjempebra. både jeg og nemi lærte sykt mye av henne... finnes det fler av den sorten tro?

PS. jeg vil gjerne fortsette å ha hunder som er helt på styr av glede når vi kommer på trening, så er ikke interessert i noe fysiske avstraffelser :P

Hva i all verden da?

Jeg ville krevd tilbake pengene mine på flekken.

Lærer dere fysisk straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du skal trene KONKURRANSE, og har ambisjoner i den retning, så hadde jeg altså skydd ethvert forsøk på straffing - inklusive vannsprøytingen. Greit for dem som vil ha litt hverdagsdressur og ikke er så interessert i mer utover å få hverdagen til å fungere - og der er det greit med et nei som sitter (ikke minst for oss andre som blir utsatt for hundene deres).

Men har du "uflaks", og har en litt nøye hund med god hukommelse, så risikerer du at hunden assosierer resten av øvelsene med det negative som skjer - og vann ER negativt, uansett om man ikke sier noe. Men det er kanskje ikke på konkurransekurs at TL bruker dette, I hope? Negativt er også andre eieres kjefting, for den saks skyld, eller en generell negativ misstemning. Det er IKKE på treningsbanen man "dresserer" hunden, det er der man lærer verktøyet man skal bruke, etter min mening - dersom man er litt over helt grønt stadium.

Har du konkurranseambisjoner, så blir det et litt mer avgjørende valg. Da hadde jeg prøvd å finne et vettugt miljø for det. Der er det bra kurs rundt om, både klikkerkurs og andre. Kanskje du må ta litt mer tak selv, og jobbe på egenhånd/egentreninger dersom du har endel meninger om hvordan du vil ha det - og så ta et helgekurs her eller der. Canis, som har flere avdelinger, og Klickerklok kan jo også være et bra alternativ dersom du vil reise litt - også andre hundeskoler eller hundeklubber henter inn gode instruktører utenfra til enkeltkurs rundt om, så du får følge med hvis du først bestemmer deg for en metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen av kransekaka nådde vi i går da vi møtte opp på videregående kurs med norsk hundeskole. Instruktørene startet dagen med å provosere frem hopping hos hundene for å få korrigert dem. De korrigerte også bjeffing. Greit nok med spruteflaska, men de instruerte eierne til å ta et godt tak i lysken til hunden, klype og løfte hunden. instruktørene gjorde også dette selv med hundene. jeg sto litt sånn og så på :P heldigvis har jeg en grei hund, men jeg sa fra for sikkerhets skyld at vi ikke ville være med på det. På tannvisningen etterpå så rygga jo hundene i full fart når instruktørene kom rundt. herregud, tipper de har hunder som ikke vil ut av bilene på neste trening. og sikkert også hunder som hopper til ved den minste brå bevegelse fremover. Dette var unghunder i den mest sårbare alderen!

Sånn holder de på på kurs andre steder i landet også. Snakket med noen som hadde vært på kurs hos de i Mosjøen. Jeg har selv deltatt på sporkurs hos de i sommer, og der var det kun fokus på belønning og å motivere hunden. Det ble ikke brukt positiv straff. Jeg ble derfor sjokkert da jeg hørte hvordan opplegget hadde vært i Mosjøen. Det var de samme instruktørene.

jeg bor på Skedsmokorset i Akershus. det er jo en del klubber og skoler rundt omkring her, så det burde jo ikke være umulig. Jeg skal begynne å gå spor med Eidsvoll HK nå til våren, så kanskje jeg skal hive meg på egentreningene deres også... Men for eldste hunden min som er i klasse 2 synes jeg det er vanskelig å finne noe som får oss videre.

Det finnes en gruppe som trener sammen som kaller seg for Team Hot Dogs (prøv å google). Om vinteren trener de i parkeringshuset til Ullevål sykehus, hvis jeg husker riktig. Oppprinnelig var det elitegruppa til Oslo Hundeskole som brøt ut og begynte å trene for seg selv (lenge siden). Jeg vet ikke hvordan alle medlemmene trener, men jeg har vært på kurs der medlemmer av denne gruppen var instruktører (selv konkurrerte to av instruktørene i elite, og 1 i kl3) . De brukte ikke positiv straff under trening, og fokuset var på motivering og belønning. Jeg tror du må ha debutert i kl 1 for å få bli med. Du får undersøke litt og se om dette kan være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...