Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvitprikk på praktbotia

helle

Recommended Posts

Skrevet

Fillern, ble så lei meg da jeg sto opp i dag og oppdaget hvitprikk på 3 av min 5 pb.. De to siste har det sikkert også, men de er svært sky, så ser dem skjeldent..

Ingen av mine andre fisker har fått utbrudd, og jeg VET at pbene ikke hadde hvitprikk i går kveld.. Det siste jeg gjorde før jeg la meg var å gi dem mat, og da ser jeg også svært nøye på dem..

Har tenkt å prøve varmebehandling først, og har nå satt temperaturen på 32 grader. Foreløpig har bare varmen steget til 28 grader, så håper varmekolben min klarer å gjøre jobben..

Har også satt innsuget (der vannet kommer inn igjen) til pumpen helt i overflaten slik at det kommer masse oksygen i vannet. Håperhåperhåper jeg blir kvitt hvitprikken uten å medisinere. Hørt at medisineringen ofte tar knekken på mallene, og jeg har 5 maller :P

Noen som har andre gode tips angående hvitprikk???

EDIT: kan legge til fiskeartene jeg har i akvarie:

5 ancistrus

5 prakt botia

5 siamesiske algeetere

1 black ghost

10 sebrafisk

Er litt redd sebrafisken ikke vil tåle varmebehandlingen :P De som har fått den fine blåe fargen nå! De skal jo maks ha 24 grader i vannet, vanligvis har jeg 25... :P huff..

Skrevet

120liters karet? Høres ut som du har introdusert relativt mye fisk på kort tid, stemmer det?

Husk ekstra oksygentilførsel ved bruk av varmekuren, oksygenet forsvinner fort ved så høy varme og da får fiskene ekstra problemer.

Skrevet

Neida, karet har stått i litt over 3 uker uten fisk, og så har jeg tilsatt nye arter litt etter litt :P Så er nok ikke det som er problemet. Vannverdiene er også fine.

Ja, har satt pumpen i vannoverflaten sånn at det kommer oksygen i vannet :P Noe annet jeg bør tenke på?

EDIT: eller når jeg tenker meg om.. Tilsatte mallene etter 2,5 uker. PBene etter 3,5 uke. Sebrafiskene en uke etter, samtidig med black ghost, og siameserne for 2 dager siden.

Kanskje litt kjappt.. :P Dumt å følge råd fra dyrebutikker har jeg skjønnt.. Fillern. Håper jeg blir kvitt hvitprikken uten at noen dør. Bra jeg oppdaget det så kjappt i alle fall..

Men er det fare for hvitprikk ved rask innførelse av fisk, selv om vannverdiene er optimale?

Skrevet

Hvitprikk er vanligvis en såkalt stressrelatert sykdom og dukker som oftest opp ved innførsel av nye fisker i et kar - enten ved at de nye fiskene får hvittprikk pga flyttingen eller de eksisterende fiskene får det pga stresset ved innførsel av nye fisker.

Feil sammensetning av type fisker er også en velkjent årsak til hvitprikk, men i ditt tilfellet er nok årsaken at du har satt inn for mye fisk for fort.

Selv medisinerer jeg mot hvitprikk da mine maller ikke har tålt varmemetoden og jeg har ikke mistet noen pga medisineringen.

Skrevet

Men parasittene må jo komme fra et sted da, kan de ligge i fisken, men bryte ut når immunforsvaret til fisken er dårligere som f.eks om den er stresset eller noe?

Ser ut som at mange av prikkene allerede har forsvunnet :) Håper det fortsetter sånn. Alle fisken oppfører seg foreløpig normalt, og har sett alle svømme, så ingen har dødd foreløpig i alle fall.. Håper resten av prikkene forsvinner også :)

Skrevet

Hvitprikk er en parasitt som lever i tre stadier: gjemt i bunnsubstatet, så frittsvømmende og deretter på selve fisken. Hvor eksakt parasitten kommer fra, hos dyrebutikken eller hos deg, skal være usagt men svekket og/eller stresset fisk er mer utsatt og mottagelig for parasitten enn friske fisker. Prasitten er meget smittsom.

Skrevet

Har lest dem ja :) *lese en gang til*

Nå har jeg sjekket nitritten i vannet, og den var uten utslag. Har ikke testet andre vannverdier, for slike tester har jeg ikke hjemme, når jeg har testet vannverdier før, så har jeg gjort det i dyrebutikken. Men er i alle fall ikke pga nitritt fiskene har blitt svekket.

Jeg er temmelig sikker de har blitt stresset pga jeg ommøblerte avkvariet for noen dager siden.. Idiotisk av meg, i grunn, men skulle fikse på noen røtter og slikt, samtidig som jeg luket og plantet nye planter.. Antagelig det som har gjort utslaget, holdt på en god stund i akvarie :)

MEN fisken ser ut til å bli bedre i alle fall, praktbotiane med hvitprikk har fått fargen sin tilbake, og den som var hardest rammet har fått litt mindre prikker. Alle fiskene mine lever sålangt, ingen fler har blitt smittet eller værre, så håper varmekuren tar knekken på dem. Hvis den ikke gjør det, så har jeg fått tilsendt medisin fra nettbutikken jeg bestilte fra, så da får jeg prøve det. Men det blir som sakt etter varmebehandlingen..

Skrevet
Jeg er temmelig sikker de har blitt stresset pga jeg ommøblerte avkvariet for noen dager siden.. Idiotisk av meg, i grunn, men skulle fikse på noen røtter og slikt, samtidig som jeg luket og plantet nye planter.. Antagelig det som har gjort utslaget, holdt på en god stund i akvarie :)

Normalt sett skal ikke det ha noe å si, med mindre du aktivt jagde dem rundt og holdt på i timesvis. Har de vært svekket på forhånd kan det ha gjort utslag. Det er vel omtrent i disse dager du vil få nitrit-topp også, spesielt med en så stor belastning av fisk så raskt.

Skrevet

Tja, tror ikke jeg vil få noe nitritt egentlig. Testet i dag også, og fikk ikke utslag, så satser på at det holder seg bra.

Hva det er som har gjort utslaget aner jeg ikke.. Men vet at siste butikken jeg kjøpte de siste plantene i hadde hvitprikk i en del av karene sine, muligens der jeg har fått det fra..

• 1 month later...
Skrevet
Selv medisinerer jeg mot hvitprikk da mine maller ikke har tålt varmemetoden og jeg har ikke mistet noen pga medisineringen.

Man bør IKKE stole på varmemetoden, nei. Men kan brukes i TILLEG til medesinering.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...