Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvitprikk på praktbotia

helle

Recommended Posts

Skrevet

Fillern, ble så lei meg da jeg sto opp i dag og oppdaget hvitprikk på 3 av min 5 pb.. De to siste har det sikkert også, men de er svært sky, så ser dem skjeldent..

Ingen av mine andre fisker har fått utbrudd, og jeg VET at pbene ikke hadde hvitprikk i går kveld.. Det siste jeg gjorde før jeg la meg var å gi dem mat, og da ser jeg også svært nøye på dem..

Har tenkt å prøve varmebehandling først, og har nå satt temperaturen på 32 grader. Foreløpig har bare varmen steget til 28 grader, så håper varmekolben min klarer å gjøre jobben..

Har også satt innsuget (der vannet kommer inn igjen) til pumpen helt i overflaten slik at det kommer masse oksygen i vannet. Håperhåperhåper jeg blir kvitt hvitprikken uten å medisinere. Hørt at medisineringen ofte tar knekken på mallene, og jeg har 5 maller :P

Noen som har andre gode tips angående hvitprikk???

EDIT: kan legge til fiskeartene jeg har i akvarie:

5 ancistrus

5 prakt botia

5 siamesiske algeetere

1 black ghost

10 sebrafisk

Er litt redd sebrafisken ikke vil tåle varmebehandlingen :P De som har fått den fine blåe fargen nå! De skal jo maks ha 24 grader i vannet, vanligvis har jeg 25... :P huff..

Skrevet

120liters karet? Høres ut som du har introdusert relativt mye fisk på kort tid, stemmer det?

Husk ekstra oksygentilførsel ved bruk av varmekuren, oksygenet forsvinner fort ved så høy varme og da får fiskene ekstra problemer.

Skrevet

Neida, karet har stått i litt over 3 uker uten fisk, og så har jeg tilsatt nye arter litt etter litt :P Så er nok ikke det som er problemet. Vannverdiene er også fine.

Ja, har satt pumpen i vannoverflaten sånn at det kommer oksygen i vannet :P Noe annet jeg bør tenke på?

EDIT: eller når jeg tenker meg om.. Tilsatte mallene etter 2,5 uker. PBene etter 3,5 uke. Sebrafiskene en uke etter, samtidig med black ghost, og siameserne for 2 dager siden.

Kanskje litt kjappt.. :P Dumt å følge råd fra dyrebutikker har jeg skjønnt.. Fillern. Håper jeg blir kvitt hvitprikken uten at noen dør. Bra jeg oppdaget det så kjappt i alle fall..

Men er det fare for hvitprikk ved rask innførelse av fisk, selv om vannverdiene er optimale?

Skrevet

Hvitprikk er vanligvis en såkalt stressrelatert sykdom og dukker som oftest opp ved innførsel av nye fisker i et kar - enten ved at de nye fiskene får hvittprikk pga flyttingen eller de eksisterende fiskene får det pga stresset ved innførsel av nye fisker.

Feil sammensetning av type fisker er også en velkjent årsak til hvitprikk, men i ditt tilfellet er nok årsaken at du har satt inn for mye fisk for fort.

Selv medisinerer jeg mot hvitprikk da mine maller ikke har tålt varmemetoden og jeg har ikke mistet noen pga medisineringen.

Skrevet

Men parasittene må jo komme fra et sted da, kan de ligge i fisken, men bryte ut når immunforsvaret til fisken er dårligere som f.eks om den er stresset eller noe?

Ser ut som at mange av prikkene allerede har forsvunnet :) Håper det fortsetter sånn. Alle fisken oppfører seg foreløpig normalt, og har sett alle svømme, så ingen har dødd foreløpig i alle fall.. Håper resten av prikkene forsvinner også :)

Skrevet

Hvitprikk er en parasitt som lever i tre stadier: gjemt i bunnsubstatet, så frittsvømmende og deretter på selve fisken. Hvor eksakt parasitten kommer fra, hos dyrebutikken eller hos deg, skal være usagt men svekket og/eller stresset fisk er mer utsatt og mottagelig for parasitten enn friske fisker. Prasitten er meget smittsom.

Skrevet

Har lest dem ja :) *lese en gang til*

Nå har jeg sjekket nitritten i vannet, og den var uten utslag. Har ikke testet andre vannverdier, for slike tester har jeg ikke hjemme, når jeg har testet vannverdier før, så har jeg gjort det i dyrebutikken. Men er i alle fall ikke pga nitritt fiskene har blitt svekket.

Jeg er temmelig sikker de har blitt stresset pga jeg ommøblerte avkvariet for noen dager siden.. Idiotisk av meg, i grunn, men skulle fikse på noen røtter og slikt, samtidig som jeg luket og plantet nye planter.. Antagelig det som har gjort utslaget, holdt på en god stund i akvarie :)

MEN fisken ser ut til å bli bedre i alle fall, praktbotiane med hvitprikk har fått fargen sin tilbake, og den som var hardest rammet har fått litt mindre prikker. Alle fiskene mine lever sålangt, ingen fler har blitt smittet eller værre, så håper varmekuren tar knekken på dem. Hvis den ikke gjør det, så har jeg fått tilsendt medisin fra nettbutikken jeg bestilte fra, så da får jeg prøve det. Men det blir som sakt etter varmebehandlingen..

Skrevet
Jeg er temmelig sikker de har blitt stresset pga jeg ommøblerte avkvariet for noen dager siden.. Idiotisk av meg, i grunn, men skulle fikse på noen røtter og slikt, samtidig som jeg luket og plantet nye planter.. Antagelig det som har gjort utslaget, holdt på en god stund i akvarie :)

Normalt sett skal ikke det ha noe å si, med mindre du aktivt jagde dem rundt og holdt på i timesvis. Har de vært svekket på forhånd kan det ha gjort utslag. Det er vel omtrent i disse dager du vil få nitrit-topp også, spesielt med en så stor belastning av fisk så raskt.

Skrevet

Tja, tror ikke jeg vil få noe nitritt egentlig. Testet i dag også, og fikk ikke utslag, så satser på at det holder seg bra.

Hva det er som har gjort utslaget aner jeg ikke.. Men vet at siste butikken jeg kjøpte de siste plantene i hadde hvitprikk i en del av karene sine, muligens der jeg har fått det fra..

• 1 month later...
Skrevet
Selv medisinerer jeg mot hvitprikk da mine maller ikke har tålt varmemetoden og jeg har ikke mistet noen pga medisineringen.

Man bør IKKE stole på varmemetoden, nei. Men kan brukes i TILLEG til medesinering.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...