Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og fjelltur


Alette

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg og typen min får oss valp på lørdag, da er den ca 2 måneder gammel. Vi hadde tenkt å ta oss en fjelltur på ei uke(overnatte og slikt) i sommer, og tenkte å ta med valpen. Men så hørte eg at en skal ikke ta med hund på fjelltur før den er ett år gammel. Hadde det vert mulig å ta den med på fjelltur hvis vi bærer den når den blir sliten, eller tar MAAANGE pauser? (eks:Vi går, tar en lang pause, går litt til og tar enda en lang pause. går, og så avslutter dagen tidlig. går videre dagen etter) Er dette mulig, eller er det ikke til å anbefale i det hele?

Har ikkje så altfor mye kunnskaper om det å ha en valp, så håper på mange råd fremover på hundesonen:) Skal jo sjølvsagt melde oss opp på første hundekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man må tenke på er at valper skal sove store deler av døgnet.. En valp vil neppe kunne få sove i en ryggsekk på ryggen deres mens dere kravler oppigjennom et fjell liksom. Men ellers syns jeg det er kjempe greit å pakke valpen i en lur sekk og snøre igjen så bare hodet stikker ut. Da kan den være med på en lengre tur, få komme ut av sekken innimellom å luffe rundt i sitt eget tempo mens menneskene hviler. :ahappy: Men man burde legge turen opp slik at man kommer frem til en hytte o.l (eller sover i telt kanskje?) slik at valpen vil få mulighet til å sove. Eller så venter man med langturer over lengre tid og drar hjem med valpen når den blir trøtt og sliten og klar for senga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også litt der etter å ha hørt en masse "ikke tur" før valpen er 1 år...

Men altså...min hund er nå 5 måneder og elsker å være ute. Vi fikk til råd å se an humør og haleføring og så bare vandre ivei, og det har vi gjort, og nå tar vi vel et par turer i uka på 1-1/2 time, resten er kortere. Har opplevd et par ganger at valpen sturer, og da tar vi en laaang pause. Han løper mest løs i marka, og får sånn sett løpt MYE mer enn om vi gikk med bånd.

Om dere kan bære ham i sekk som en reserveløsning kommer vel an på rase, jeg ville nok kanskje heller satset på å bære et telt og heller stoppe når det passer dere - altså ikke MÅTTE nå neste hytte før kvelden (alternativt gå i et hyttetett område). Og trene superbra på innkalling, slik at dere ikke MÅ ha valpen i bånd i en hel uke, dag, kveld og natt (dårlig med gjerder på fjellet...). Det er vel ikke så mye å reservere/bestille når det gjelder fjelltur, så dere kan jo ganske enkelt se det an og ta ting som det kommer.

En venninne var på geilo med sin toller på 5 mnd forrige helg, og da gikk de ca 4 timer hver dag på ski mens tolleren KOOSTE seg i sporet. Hun var nøye på tilvenning og til å lære å se an valpen (noen valper vil jo nærmest løpe til de stuper - eller sovner) slik at hun kunne begrense det. Såpass mye som 4 timer dagen over tid synes jeg vel likevel er litt mye. Det hadde definitivt ikke min hund trivds med, ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel også an på hvad slags hund, størrelse og om den evt er inde i en periode hvor den skal vokse meget, med store hunderacer ville jeg nok begrænse det lidt, det med en uges fjelltur, så det ikke giver skæv slitage, vækst etc.

Hvorimod en hund af lille race måske allerede er ovre den største vækstperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere kan bære ham i sekk som en reserveløsning kommer vel an på rase, jeg ville nok kanskje heller satset på å bære et telt og heller stoppe når det passer dere - altså ikke MÅTTE nå neste hytte før kvelden (alternativt gå i et hyttetett område). Og trene superbra på innkalling, slik at dere ikke MÅ ha valpen i bånd i en hel uke, dag, kveld og natt (dårlig med gjerder på fjellet...). Det er vel ikke så mye å reservere/bestille når det gjelder fjelltur, så dere kan jo ganske enkelt se det an og ta ting som det kommer.

Det er nå engang båndtvang hele sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare ta med hunden på tur;) ser du den begynner å bli sliten eller henge litt etter tar du den under armen eller i sekken eller noe. Min mormor hadde en dvergpuddel før og den elsket å gå i fjellet. Var like sprek eller sprekere enn border colliene våres;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kan ikke se noe problem med det overhodet. Det er jo omtrent halvåret når turen er, da begynner de å tåle en god del tur. Og ingen valp har vondt av å være lenge på tur, men dere bør nok begrense lengden litt. Hvis du ser forskjellen. Hvis dere tar hensyn til at det er en ung hund dere har med i fht lengde vil jeg egentlig si det er utelukkende positivt. Unghunder har da også godt av morsjon og bevegelse. Dere får sikkert en kjempefin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hehe dette minner meg om første hytteturen eldste hunden min hadde han begynte med det da han var ti uker ca og har siden trivdes godt. haar også hatt med andre små valper på tur og da har jeg beregnet god plass og en ullgenser i sekken og der har dem ligget og sovet når dem har vært slitene. Hvorfor jeg snakker om hvalper er fordi mine har vært for store til å ligge i sekken når dem har vært 6 mnd. Og fjellet er da fantastisk i august da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel også an på hvad slags hund, størrelse og om den evt er inde i en periode hvor den skal vokse meget, med store hunderacer ville jeg nok begrænse det lidt, det med en uges fjelltur, så det ikke giver skæv slitage, vækst etc.

Hvorimod en hund af lille race måske allerede er ovre den største vækstperiode.

Det er en blandingshund; blanding av border collie, norsk buhund og shetland sheepdog, så mest sannsynlig kommer lille fenris(som vi har kallt han) til å bli en energibombe:) Vet ikke hva du vet om desse rasene? Tror du det vil gå bra med Fenris på fjelltur(med telt) i en uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg kommer til å gå helt fint! Det er jo en robust blanding :P Har selv en energibombe av en hund, og når hun var 5-6 mnd hadde vi henne med på lange turer. Tror faktisk leiligheten vår hadde blitt ramponert skulle vi begrenset oss til anbefalinger på 15-30 min til dagen :P God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp er 5 mnd og synes en times tid med tur hver dag er helt perfekt. Da er han rolig og fornøyd.

På tur så mener jeg i skauen eller i ski sporet... Han elsker å springe,snuse og leke.

I dag blir det litt kortere tur da vi skal på kurs i kveld.Blir litt sliten av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en blandingshund; blanding av border collie, norsk buhund og shetland sheepdog, så mest sannsynlig kommer lille fenris(som vi har kallt han) til å bli en energibombe:) Vet ikke hva du vet om desse rasene? Tror du det vil gå bra med Fenris på fjelltur(med telt) i en uke?

Jeg tror det kommer til at gå fint, så længe i tager det lidt i intervaller, og ser efter hvornår han begynder at blive træt, så han kan få en pause, og måske stoppe ikke alt for sent på eftermiddagen, så han kå få hvilet nok, og i vil nok mærke at han har behov for flere stop sidst på ugen end i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på tur og kos dere! Det kommer til å gå kjempebra.

Vi lever og ånder for friluftsliv, så det har blitt mange fjellturer med valp. Vi var fem uker på tur da terrieren vår var fire måneder. Han måtte jo sitte i sekken innimellom, men det er litt sånn hva man gjør det til selv. Det funker jo dårlig å dra på eskpedisjon med en liten valp, så det gjelder å finne den gyldne middelvei :rolleyes: Valpen vår er 7 mnd nå, og på torsdag drar vi to uker på vidda med storteltet, bare for å gå på ski, kose oss og være ute hele dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...