Gå til innhold
Hundesonen.no

Masse gult øyegugg


Recommended Posts

Emma har alltid hatt litt rennende øyne pga hår som forviller seg inn på øynene osv. men idag morges når hun kom ut av soverommet hadde hun to store dæsjer med gult øyeguff i hver øyekant! Jeg hentet en bomullsdott og fuktet med vann og dro driten ut av øynene hennes. Hun var flink og lot meg gjøre det nesten uten å protestere.. Hva betyr gult øyeguff??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Emma'n! Vi får ringe veterinær idag og høre når vi burde komme. Er dette noe som burde ordnes på dagen eller kan det vente en dag eller to? Hun virker ikke særlig plaget, men ganske kosesyk.. Tror jeg skal ta å stusse ansiktet hennes med ei saks senere idag. Kan ikke være morsomt å ha sånne stikkende hår som kommer inn på øynene i tide og utide heller.

Hvordan får de øyebetennelser egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ikke akkurat tenkte på å lukte på guffen :ahappy: Studerte øynene hennes med guffa i før jeg fant ut at den ikke kunne høre hjemme der og hentet bomull og fikk den ut. Men den hadde nok muligens en lysegrønn touch ja, den så da har vel Emma fått sin første øyebetennelse. Merkelig :/ Hun har aldri hatt noe sånt før. Plutselig ble det jo så mye rart med Emma.. Lurer på om det kan ha sammenheng med forbyttet. Vi får forte oss å kjøpe RC igjen <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Emma'n! Vi får ringe veterinær idag og høre når vi burde komme. Er dette noe som burde ordnes på dagen eller kan det vente en dag eller to? Hun virker ikke særlig plaget, men ganske kosesyk.. Tror jeg skal ta å stusse ansiktet hennes med ei saks senere idag. Kan ikke være morsomt å ha sånne stikkende hår som kommer inn på øynene i tide og utide heller.

Hvordan får de øyebetennelser egentlig?

Slikt er smittsomt. Jeg skjønner ikke helt hvordan det overføres, men vi har hatt det noen ganger på pensjonatet der jeg jobber. Det merkelige er at de hundene som har fått det, kan ha dratt, og så er det stille en uke eller to, før det kommer nye hunder som plutselig får det. Jeg er veldig nøye med å vaske hender og sånt, men det ser nesten ikke ut til å hjelpe.. :rolleyes: Men nei, det ser ikke ut til å plage de nevneverdig, så når vi har hatt det på noen hunder, har vi skylt med kamomille-te (avkjølt, selvsagt!), og da har det gått raskt over. Har hatt det på Tulla også, da gjorde jeg ingenting, og som Marita sier, så går det over i løpet av en liten uke. Jeg ville ikke dratt til dyrlege for noe sånt, men det er kanskje bare meg (varer det veldig lenge, dvs nærmere to uker, ville jeg nok tatt en sjekk, men det tror jeg ikke det gjør hvis du skyller med kamomille-te). Og jeg tror ikke det har noe med fôret å gjøre.

Det er nok øyebetenelse. Aron våknet også med gult i øynene, å vi fikk en salve av vet. Det varte i 4-5 dager.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt er smittsomt. Jeg skjønner ikke helt hvordan det overføres, men vi har hatt det noen ganger på pensjonatet der jeg jobber. Det merkelige er at de hundene som har fått det, kan ha dratt, og så er det stille en uke eller to, før det kommer nye hunder som plutselig får det. Jeg er veldig nøye med å vaske hender og sånt, men det ser nesten ikke ut til å hjelpe.. :rolleyes: Men nei, det ser ikke ut til å plage de nevneverdig, så når vi har hatt det på noen hunder, har vi skylt med kamomille-te (avkjølt, selvsagt!), og da har det gått raskt over. Har hatt det på Tulla også, da gjorde jeg ingenting, og som Marita sier, så går det over i løpet av en liten uke. Jeg ville ikke dratt til dyrlege for noe sånt, men det er kanskje bare meg (varer det veldig lenge, dvs nærmere to uker, ville jeg nok tatt en sjekk, men det tror jeg ikke det gjør hvis du skyller med kamomille-te). Og jeg tror ikke det har noe med fôret å gjøre.

Der bør ikke bruges kamille-te til øjnene, da det har en helt forkert ph-værdi.

Min fars kone har lige skrevet en afhandling om det, efter forudgående research og tests.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der bør ikke bruges kamille-te til øjnene, da det har en helt forkert ph-værdi.

Min fars kone har lige skrevet en afhandling om det, efter forudgående research og tests.

Kanskje det er nettopp derfor det fungerer? Fordi pH'en blir feil? (Har du link?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er nettopp derfor det fungerer? Fordi pH'en blir feil? (Har du link?)

Det kan forårsage større irritation i øjet og forlænge øjenbetændelsens rekonvalesenstid.

Jeg skal ringe til hende og høre hvad link'en er :ahappy:

Før det behandlede de også deres hund med kamille-te nogle gange, og noterede at deres hunds øjne tog længere tid at blive fine, og de var mere irriterede.

Hun er forresten læge med egen klinik i Danmark og min far er ledende afdelings overlæge dr. med

Ved at dyrlægerne i danmark ikke anbefaler at behandle med kamille-te længere efter hun lavede den afhandling, da der er samme ph værdi på menneske og hundes øjne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan forårsage større irritation i øjet og forlænge øjenbetændelsens rekonvalesenstid.

Jeg skal ringe til hende og høre hvad link'en er :ahappy:

Før det behandlede de også deres hund med kamille-te nogle gange, og noterede at deres hunds øjne tog længere tid at blive fine, og de var mere irriterede.

Hun er forresten læge med egen klinik i Danmark og min far er ledende afdelings overlæge dr. med

Ved at dyrlægerne i danmark ikke anbefaler at behandle med kamille-te længere efter hun lavede den afhandling, da der er samme ph værdi på menneske og hundes øjne.

Interessant! Dette må være veldig ny forskning, eller? Vet du hva de behandler med nå? Eller behandler de det i det hele tatt, eller venter de litt og ser om det går over av seg selv? Må jo innrømme at jeg er generelt litt skeptisk til å putte i piller/dryppe og behandle med alaskens medisiner for "småting", og har vel mer sansen for mer alternativ medisin enn tradisjonell. Som sagt så har det gått over hos Tulla, og jeg har også sett det bare har gått over hos andre hunder. Tror det var Wesminster her inne som fikk slik på sin hund, og som ikke gikk til dyrlege (husker ikke om hun skylte med kamomille-te eller ikke), men det gikk i alle fall over hos henne også mener jeg å huske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å bruke Simplex Øyesalve som man får på apoteket når Chicka har hatt sånne øyne, men har hatt hun til dyrlegen et par ganger for å være på den sikre siden og har da fått Fucidine øyesalve :ahappy:

Syntes det er litt farlig å si å ikke gå til dyrlege så lenge man ikke har sett den aktuelle hundens øyne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å bruke Simplex Øyesalve som man får på apoteket når Chicka har hatt sånne øyne, men har hatt hun til dyrlegen et par ganger for å være på den sikre siden og har da fått Fucidine øyesalve :ahappy:

Syntes det er litt farlig å si å ikke gå til dyrlege så lenge man ikke har sett den aktuelle hundens øyne

Som oftest er gult øyegugg rett og slett kun gult øyegugg. Og man dør ikke av å se det an noen dager. Men jeg skjønner at folk har forskjellige meninger om det, som alt annet.. :) Jeg ville aldri i livet behandlet med antibiotika (som Fucidin) for en slik liten ting. Når man gjør det, kommer det raskere tilbake, spesielt om det er sopp det er snakk om. Hunden, og bakteriene kan bli immune, og plutselig står man der da, med en hund som virkelig kunne trengt antibiotika, men som ikke reagerer på det. :rolleyes: Kjipe greier.. Dyrleger er generelt ALT for slepphendte med å gi ut antibiotika; skulle nesten tro de ikke hadde noen alternativer..! <_< Det verste er at vi mennesker også blir immune mot det, fordi vi gir kjæledyrene våre så mye slikt tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Dette må være veldig ny forskning, eller? Vet du hva de behandler med nå? Eller behandler de det i det hele tatt, eller venter de litt og ser om det går over av seg selv? Må jo innrømme at jeg er generelt litt skeptisk til å putte i piller/dryppe og behandle med alaskens medisiner for "småting", og har vel mer sansen for mer alternativ medisin enn tradisjonell. Som sagt så har det gått over hos Tulla, og jeg har også sett det bare har gått over hos andre hunder. Tror det var Wesminster her inne som fikk slik på sin hund, og som ikke gikk til dyrlege (husker ikke om hun skylte med kamomille-te eller ikke), men det gikk i alle fall over hos henne også mener jeg å huske. :ahappy:

Dyrlægerne i Danmark behandler med øjendråber eller salve alt efter hvilken form for betændelse det er, og hvordan øjet og hornhinden ser ud, hvilket jeg vil mene er det samme med dyrlægerne.

Edit: Det er ca 1½ år siden, og der var en artikel om det i tidsskrift for læger i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare er gulgrønn gruff, så pleier jeg ikke å behandle det med noe annet enn lunket vann (evt sterilt øyebadevann) på en bomullsdott. Hold øyet rent, så går det som regel over av seg selv etter noen dager.

Hvis "resten" av øyet blir irritabelt og rødt derimot, og det vedvarer over tid eller kommer igjen stadig vekk, så pleier jeg å ta en tur til veterinær, da er det greit å få det behandla med medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest er gult øyegugg rett og slett kun gult øyegugg. Og man dør ikke av å se det an noen dager. Men jeg skjønner at folk har forskjellige meninger om det, som alt annet.. :ahappy: Jeg ville aldri i livet behandlet med antibiotika (som Fucidin) for en slik liten ting. Når man gjør det, kommer det raskere tilbake, spesielt om det er sopp det er snakk om. Hunden, og bakteriene kan bli immune, og plutselig står man der da, med en hund som virkelig kunne trengt antibiotika, men som ikke reagerer på det. :rolleyes: Kjipe greier.. Dyrleger er generelt ALT for slepphendte med å gi ut antibiotika; skulle nesten tro de ikke hadde noen alternativer..! <_< Det verste er at vi mennesker også blir immune mot det, fordi vi gir kjæledyrene våre så mye slikt tull.

Jeg bruker ikke mye antibiotika på min hund og har en dyrlege som jeg VET jeg kan stole på så det er ikke snakk om å være slepphendt med antibiotika.

Men når det ikke hjelper med Simplex på en uke eller to så drar jeg til veterinæren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! Tusen takk for alle svar folkens! Da skal jeg få kjøpt inn noe øyebadevann av noe slag (saltvann?) og mer bomullsdotter så jeg kan holde øynene fri for puss. Tok noen bilder med mobilen av Emma og My på gulvet isted og jeg så til og med at det er noe rart med øynene hennes på bildene tatt med en crappy mobiltelefon. Nå har hun fått enda litt til i øynene så det kommer tilbake. Skal se det ann noen få dager og blir det ikke bedre tar vi oss en liten tur til veterinæren.. Emma har ikke vært så mye der uansett siden hun har vært frisk som en fisk så å si helt til nå. Antibiotika har hun vel aldri fått før engang..(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! Tusen takk for alle svar folkens! Da skal jeg få kjøpt inn noe øyebadevann av noe slag (saltvann?) og mer bomullsdotter så jeg kan holde øynene fri for puss. Tok noen bilder med mobilen av Emma og My på gulvet isted og jeg så til og med at det er noe rart med øynene hennes på bildene tatt med en crappy mobiltelefon. Nå har hun fått enda litt til i øynene så det kommer tilbake. Skal se det ann noen få dager og blir det ikke bedre tar vi oss en liten tur til veterinæren.. Emma har ikke vært så mye der uansett siden hun har vært frisk som en fisk så å si helt til nå. Antibiotika har hun vel aldri fått før engang..(?)

Du skal ikke se bort fra at My får det også. Og den guffen kommer ikke bare om morgenen, men ellers om dagen også. Kan til tider komme ganske mye, men jeg har som sagt erfaring med at det går over av seg selv. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn som Aron hadde så smitter det utrolig lett. Hunden han møtte den dagen han fikk det, fikk den hunden også det dagen etter. Jeg gikk til dyrlegen da, men jeg går til dyrlegen for hver minste ting da :P Håper det snart går over og at ikke lille valpis blir smittet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Som oftest er gult øyegugg rett og slett kun gult øyegugg. Og man dør ikke av å se det an noen dager. Men jeg skjønner at folk har forskjellige meninger om det, som alt annet.. :P Jeg ville aldri i livet behandlet med antibiotika (som Fucidin) for en slik liten ting. Når man gjør det, kommer det raskere tilbake, spesielt om det er sopp det er snakk om. Hunden, og bakteriene kan bli immune, og plutselig står man der da, med en hund som virkelig kunne trengt antibiotika, men som ikke reagerer på det. :rolleyes: Kjipe greier.. Dyrleger er generelt ALT for slepphendte med å gi ut antibiotika; skulle nesten tro de ikke hadde noen alternativer..! <_< Det verste er at vi mennesker også blir immune mot det, fordi vi gir kjæledyrene våre så mye slikt tull.

Med mindre du har medisinsk bakgrunn så synes jeg kanskje du skal være forsiktig med å fraråde folk å oppsøke hjelp og få antibiotika til sin hund. Noen kan kanskje trenge det - og en øyebetennelse som du mener er uskyldig kan faktisk i ekstreme tilfeller føre til blindhet og/eller varige skader på øyet.

Gugg i øynene kan være kronisk tette tårekanaler (som kan og bør opereres), det kan være hår på øyet, det kan være svært mye og bør sjekkes av veterinær...... Det kan være så mangt.

Om man er skeptisk til antibiotika så bør man nevne det for veterinæren, de fleste kommer da med vettuge argumenter for hvorfor du bør bruke det - eller alternativer.

Det bør få være opp til veterinærer å avgjøre hvorvidt en betennelse skal behandles med antibiotika eller ikke.

Jeg synes det er direkte hårreisende at du i ett forum uttrykker at antibiotika er tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har medisinsk bakgrunn så synes jeg kanskje du skal være forsiktig med å fraråde folk å oppsøke hjelp og få antibiotika til sin hund. Noen kan kanskje trenge det - og en øyebetennelse som du mener er uskyldig kan faktisk i ekstreme tilfeller føre til blindhet og/eller varige skader på øyet.

Gugg i øynene kan være kronisk tette tårekanaler (som kan og bør opereres), det kan være hår på øyet, det kan være svært mye og bør sjekkes av veterinær...... Det kan være så mangt.

Om man er skeptisk til antibiotika så bør man nevne det for veterinæren, de fleste kommer da med vettuge argumenter for hvorfor du bør bruke det - eller alternativer.

Det bør få være opp til veterinærer å avgjøre hvorvidt en betennelse skal behandles med antibiotika eller ikke.

Jeg synes det er direkte hårreisende at du i ett forum uttrykker at antibiotika er tull.

Flott innlegg "Belgerpia". Jeg ringte til dyrlegen min dagen etter min hund hadde fått dette gule greiene. Trodde ikke det var noe alvorlig så jeg skulle bare ringe å høre. Dyrlegen (som vanligvis er veldig likegyldig <_< ) sa at vi kunne komme opp til han med en gang fordi han ville sjekke hva det kunne være. Selv om han ikke hadde vakt en gang. Først skjekket han om Aron hadde skrapt seg inne i selve øyet i lek med andre hunder ol. Han kom til slutt frem til at det var en vanlig øyebet., men han synes det var flott at vi ringte, i tilfelle det kunne være noe annet. Vi fikk øyedråper som skulle hjelpe mot bet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har medisinsk bakgrunn så synes jeg kanskje du skal være forsiktig med å fraråde folk å oppsøke hjelp og få antibiotika til sin hund. Noen kan kanskje trenge det - og en øyebetennelse som du mener er uskyldig kan faktisk i ekstreme tilfeller føre til blindhet og/eller varige skader på øyet.

Gugg i øynene kan være kronisk tette tårekanaler (som kan og bør opereres), det kan være hår på øyet, det kan være svært mye og bør sjekkes av veterinær...... Det kan være så mangt.

Om man er skeptisk til antibiotika så bør man nevne det for veterinæren, de fleste kommer da med vettuge argumenter for hvorfor du bør bruke det - eller alternativer.

Det bør få være opp til veterinærer å avgjøre hvorvidt en betennelse skal behandles med antibiotika eller ikke.

Jeg synes det er direkte hårreisende at du i ett forum uttrykker at antibiotika er tull.

Pøh. Dette er et forum, og det vet folk. Hva jeg vil skrive er opp til meg, andre får heller vurdere de svarene de får. Og jo, mange dyrleger ER for slepphendte med antibiotika. Hårreisende eller ikke, det bryr meg faktisk ikke i det hele tatt akkurat nå.

Ang det med uthevet skrift: nei, det er faktisk opp til meg som eier. Vil ikke jeg, så kan dyrlegen skrive ut så mye antibiotika h*n bare orker, jeg gir det ikke hvis jeg ikke vil. Det finnes faktisk alternativer, vet du.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
×
×
  • Opprett ny...