Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er forskjellen på valp og voksen fôr?


Maritaa

Recommended Posts

Hva er forskjellen på valpefôr og voksenfôr egentlig? Inneholder det mye forrskjellig, eller er det lite som skiller foret?

Jeg har en kresen papillon på 13 mnd. Prøvde med v&h, dette gikk han lei av. Så gikk vi tilbake til Pro plan. Det som er rart er at han spiser valpefôret (som er fra 2-12 mnd) og ikke voksenfôret. Hvorfor liker han bedre foret beregnet på valper lurer jeg på.

Er bare glad for at han spiser, så har ikke lyst å bytte ut valpeforet med det første :wub: , men det er vel en grunn til at det er til valper liksom. Så er vel kanskje på tide å kjøpe fôr beregnet på "voksne" hunder. Men spørsmålet mitt er vertfall hvorfor han liker foret beregnet på valp, bedre enn voksenfôr, begge er jo fra pro plan. Noen så har lyst å hjelpe meg å forstå dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpefôret er vel både litt fetere og mer næringsrikt på alle måter. Jeg fôrer Scilos på valpefôret fra Eukanuba blandet med V&H. Det har jeg tenkt å fortsette med til han er ca 15 måneder. Han var jo sannsynligvis både feilærnert og underærnert det første halve året av sitt liv. Det neste halve året gikk han nok på et "fellesfôr" med de andre hundene på kennelen. Vekten har jeg fått opp sånn nogenlunde, men for første gang i sitt liv får han jo regelmessig mosjon og jeg tenker valp både i ernæring og trening. :wub:

Han har jo nå for første gang overskudd til å være "rampete". Leke med pinner (Nei, jeg kaster ikke, men hundene her elsker å leke med pinner helt selv), finne skatter som skolemelkkartonger i grøftekanten (stor stas) og annen valpemoro! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpefôret er vel både litt fetere og mer næringsrikt på alle måter. Jeg fôrer Scilos på valpefôret fra Eukanuba blandet med V&H. Det har jeg tenkt å fortsette med til han er ca 15 måneder. Han var jo sannsynligvis både feilærnert og underærnert det første halve året av sitt liv. Det neste halve året gikk han nok på et "fellesfôr" med de andre hundene på kennelen. Vekten har jeg fått opp sånn nogenlunde, men for første gang i sitt liv får han jo regelmessig mosjon og jeg tenker valp både i ernæring og trening. :)

Han har jo nå for første gang overskudd til å være "rampete". Leke med pinner (Nei, jeg kaster ikke, men hundene her elsker å leke med pinner helt selv), finne skatter som skolemelkkartonger i grøftekanten (stor stas) og annen valpemoro! :)

Tusen takk for svar :)

Vil gjerne ha Aron litt opp i vekt. Nå veier han 3 kg, men vil helst at han skal veie 4 kg. Føler jeg kjenner litt for mye bein på kroppen hans liksom. Så hvis jeg forer på valpefôret blandet med v&h en stund til så er det greit eller? :) Han får veldig lite i seg om jeg forer han med voksenforet til pro plan, så da legger han vertfall ikke på seg. Kjekt å se at han liker foret han spiser også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro Plan finnes jo med lam og ris, kylling og ris samt laks og ris. Hvorfor ikke prøve ut de andre typene, hvis det er kylling du har brukt fram til nå? Kanskje det faller bedre i smak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro Plan finnes jo med lam og ris, kylling og ris samt laks og ris. Hvorfor ikke prøve ut de andre typene, hvis det er kylling du har brukt fram til nå? Kanskje det faller bedre i smak?

Har prøvd 2 forskjellige pro plan, de har ikke flere typer der jeg handler. Det er ikke smaker tror jeg, han liker bedre valpeforet til RC også, enn det til voksen. For å få det sagt er han veldig kresen. Kan fint gå mange dager uten mat. Da blir jeg litt bekymret :rolleyes:

Men takk for svar uansett :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg ikke gitt meg, jeg.. Her har hunden å spise den maten hun får, ellers blir det ikke noe mat, basta bom :wub:

Jeg har en særdeles kresen tuppe selv, men hun er blitt mye bedre med tiden. Nå skal det sies at vi forer på norwegian polar / royal canin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg ikke gitt meg, jeg.. Her har hunden å spise den maten hun får, ellers blir det ikke noe mat, basta bom :wub:

Jeg har en særdeles kresen tuppe selv, men hun er blitt mye bedre med tiden. Nå skal det sies at vi forer på norwegian polar / royal canin.

Okei. Så du vil ikke anbefale å fore med valpeforet mer? Det er fra 2-12 mnd, nå er han 13 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Så du vil ikke anbefale å fore med valpeforet mer? Det er fra 2-12 mnd, nå er han 13 mnd.
Så lenge hunden ikke har lett for å legge på seg, så ser jeg ingen grunn til å ikke fortsette med valpeforet, men kanskje du skulle kuttet litt ned på formengden da? Men det er selvfølgelig best om du får hunden til å spise for beregnet på voksne hunder.

Jo mer for du skifter ut, jo mer kresen blir hunden din. Kjøp et voksenfor og tilby hunden din det. Dersom den ikke rører foret innen en viss tid, f.eks. 10 min, så tar du bort foret, og hunden får ikke mat igjen før til neste måltid. Gjenta samme prosedyre da. Hunden lærer fort at den må spise når maten er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe farlig å fore på valpefóret en liten stund til, du kan fint bruke opp det du har liksom. Men det er nok ikke noen dum idé i bytte til voksenforet når det du har igjen er tomt, for det finnes av en årsak.

Blant annet inneholder ikke valpefór de samme mengdene vitaminer som voksenfór, og de er ofte tilpasset et annet aktivitetsnivå. Mat til valper er ofte mer energirikt. Valpefór inneholder ofte også mer protein enn voksenforet, siden valper trenger dette for å vokse normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden ikke har lett for å legge på seg, så ser jeg ingen grunn til å ikke fortsette med valpeforet, men kanskje du skulle kuttet litt ned på formengden da? Men det er selvfølgelig best om du får hunden til å spise for beregnet på voksne hunder.

Jo mer for du skifter ut, jo mer kresen blir hunden din. Kjøp et voksenfor og tilby hunden din det. Dersom den ikke rører foret innen en viss tid, f.eks. 10 min, så tar du bort foret, og hunden får ikke mat igjen før til neste måltid. Gjenta samme prosedyre da. Hunden lærer fort at den må spise når maten er tilgjengelig.

Han spiser dobbelt så lite som det står at man skal gi, så tror ikke han spiser for mye vertfall. Han legger ikke noe spes. på seg av valpeforet, er bare at når han har det voksenforet spiser han lite/ingerting og da legger han vertfall ikke på seg. Og det er jo det jeg vil liksom :)

Jeg har gjort som du skriver. Maten står ikke lenger fremme enn 10-15 av gangen.

Det er ikke noe farlig å fore på valpefóret en liten stund til, du kan fint bruke opp det du har liksom. Men det er nok ikke noen dum idé i bytte til voksenforet når det du har igjen er tomt, for det finnes av en årsak.

Blant annet inneholder ikke valpefór de samme mengdene vitaminer som voksenfór, og de er ofte tilpasset et annet aktivitetsnivå. Mat til valper er ofte mer energirikt. Valpefór inneholder ofte også mer protein enn voksenforet, siden valper trenger dette for å vokse normalt.

Fint at du forklarer hvorfor :) Kommer til å bruke opp resten av foret, deretter blir det nok til at jeg kjøper voksenforet.

Takk for tips, begge to! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Så du vil ikke anbefale å fore med valpeforet mer? Det er fra 2-12 mnd, nå er han 13 mnd.

Fôr opp sekken sekken du. Man kaster ikke mat så lenge den er fullt spiselig. Det er ikke noe fasitsvar på fôring. Noen ganger er det riktig å bruke valpefôr til hunden er 6 mnd, andre ganger til hunden er 24 mnd. Amira er snart 4 år, og er jeg tom for hennes fôr en uke eller to, bruker jeg bare valpefôret til Yippie. Det er ingen hunder som tar skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôr opp sekken sekken du. Man kaster ikke mat så lenge den er fullt spiselig. Det er ikke noe fasitsvar på fôring. Noen ganger er det riktig å bruke valpefôr til hunden er 6 mnd, andre ganger til hunden er 24 mnd. Amira er snart 4 år, og er jeg tom for hennes fôr en uke eller to, bruker jeg bare valpefôret til Yippie. Det er ingen hunder som tar skade av det.

Kjempe flott at folk svarer :wub: Er bare jeg som er litt stresset over at voffsen er så utrolig kresen, alt hadde vært så mye lettere om han spiste alt han fikk :rolleyes: Men nå ble jeg litt lettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din godt kunne ha lagt på seg et kilo eller to, altså at den er litt undervektig og du vil ha den opp i vekt, så må du bare bruke valpefôret :wub: Og som andre sier her, bruk opp den sekken du har nå, bare dumt å kaste bort dyrt fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din godt kunne ha lagt på seg et kilo eller to, altså at den er litt undervektig og du vil ha den opp i vekt, så må du bare bruke valpefôret :wub: Og som andre sier her, bruk opp den sekken du har nå, bare dumt å kaste bort dyrt fôr.

Ja, jeg kunne godt hatt han opp vertfall 1 kg. Flott, da gjør jeg det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Bare et forslag ut av det blå: har du prøvd høyenergifor? Siden hunden din er tynn vil det ikke skade i det hele tatt med et for med mer energi, og hvis det er det høyere fettinnholdet som gjør at han liker valpeforet kan det jo hende han like høyenergifor også? Ellers har du prøvd både oppbløtt og tørt? Jeg mener man alltid skal gi foret oppbløtt, men spiser hunden det bare når det er tørt så er jo det en mulighet.

Ellers tror jeg ikke det er skadelig å bruke valpeforet litt til, men på sikt bør du nok komme deg over på et voksenfor (høyenergi?). Og pass deg for at du begynner å dulle med maten hans. Uansett hva du gir han; sett ned foret, og er det ikke spist opp i løpet av 10 minutter tar du det bare bort. Da mista han rett og slett muligheten til det måltidet og får ikke noe før neste faste måltid. Jeg ville heller ikke putta masse godt i foret hans for å få han til å spise, det gjør bare alt mye vanskeligere og du må bli mer og mer fantasifull for å få han til å spise. Da er det bedre å lære han å spise det han får.

Ellers tror jeg det er ganske vanelig at hunder har en periode som unghunder de er mer eller mindre hobbyanorektikere. Min var det frem til hun var kanskje 2 år hun. Men det bedra seg gradvis og hun sulta jo ikke ihjel selv om hun var ganske tynn. Hun har aldri blitt noe matvrak akkurat, men det retter seg stort sett etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

du sier han ikke spiser voksen fòret men valpeforet, men er det voksenfòr generelt du forer han på da eller er det for små hunder...? Det kan ogsåvære en grunn til at han ikke vil ha voksenfòret.. visst du har fòrt på det som heter adult, og ikke det som heter adult small breed. knottene blir så store at han ikke føler han klarer å fordøye det helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare sånn innpå.. bare skummlest.. men proplan valpefor inneholder i allefall veldig mye proteiner, som kan gi allergi på hunden om det blir for mye.. da det også kan bli mye annet godbiter i forbindelse med kurs og innlærling. Så vi måtte over på voksenfor da hun var 10 mnd pga utslett på kroppen resultert i for mye proteiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et forslag ut av det blå: har du prøvd høyenergifor? Siden hunden din er tynn vil det ikke skade i det hele tatt med et for med mer energi, og hvis det er det høyere fettinnholdet som gjør at han liker valpeforet kan det jo hende han like høyenergifor også? Ellers har du prøvd både oppbløtt og tørt? Jeg mener man alltid skal gi foret oppbløtt, men spiser hunden det bare når det er tørt så er jo det en mulighet.

Ellers tror jeg ikke det er skadelig å bruke valpeforet litt til, men på sikt bør du nok komme deg over på et voksenfor (høyenergi?). Og pass deg for at du begynner å dulle med maten hans. Uansett hva du gir han; sett ned foret, og er det ikke spist opp i løpet av 10 minutter tar du det bare bort. Da mista han rett og slett muligheten til det måltidet og får ikke noe før neste faste måltid. Jeg ville heller ikke putta masse godt i foret hans for å få han til å spise, det gjør bare alt mye vanskeligere og du må bli mer og mer fantasifull for å få han til å spise. Da er det bedre å lære han å spise det han får.

Ellers tror jeg det er ganske vanelig at hunder har en periode som unghunder de er mer eller mindre hobbyanorektikere. Min var det frem til hun var kanskje 2 år hun. Men det bedra seg gradvis og hun sulta jo ikke ihjel selv om hun var ganske tynn. Hun har aldri blitt noe matvrak akkurat, men det retter seg stort sett etterhvert.

Jeg "duller" ikke med måltidene hans. Dvs, han får foret sitt og ingenting annet. Han spiser ikke bløtt, virket som han synes det er litt ekkel konsistens :blink:

du sier han ikke spiser voksen fòret men valpeforet, men er det voksenfòr generelt du forer han på da eller er det for små hunder...? Det kan ogsåvære en grunn til at han ikke vil ha voksenfòret.. visst du har fòrt på det som heter adult, og ikke det som heter adult small breed. knottene blir så store at han ikke føler han klarer å fordøye det helt..

Voksenfor for små hunder - adult small breed har vi prøvd. Det var for voksne hunder, miniatyrhunder. Knottene er ikke så store, men større enn valpeforet.

bare sånn innpå.. bare skummlest.. men proplan valpefor inneholder i allefall veldig mye proteiner, som kan gi allergi på hunden om det blir for mye.. da det også kan bli mye annet godbiter i forbindelse med kurs og innlærling. Så vi måtte over på voksenfor da hun var 10 mnd pga utslett på kroppen resultert i for mye proteiner..

Oi, det var absolutt noe å tenke på. Har ikke særlig lyst å få allergi på voffsen. Han spiser ikke godbiter, bruker bare ha drakamp med en leke som belønning, så han får ikke annet enn det foret. På hvilke andre måter kan de få allergi av for mye proteiner? Andre ting enn utslett liksom. Greit å være på vakt. hehe

Tusen takk for svar alle sammen, flott at dere kommer med tips/råd! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var absolutt noe å tenke på. Har ikke særlig lyst å få allergi på voffsen. Han spiser ikke godbiter, bruker bare ha drakamp med en leke som belønning, så han får ikke annet enn det foret. På hvilke andre måter kan de få allergi av for mye proteiner? Andre ting enn utslett liksom. Greit å være på vakt. hehe

Som jeg skjønte så er ikke dette noe vedvarende allergi pga for mye proteiner. Men hu ble rød over hele kroppen, begynte å klø og beit seg der hun kunne som resulterte i sår på kroppen og pels begynte å falle av. Men etter salver på sårene, en spesiel shamponering i noen uker (ca 3 shamponeringer) og bytting av for gitt dette over og ikke hatt noe form for plager etter dette. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har jo svart nå, men du kan få et svar fra denne kanten og:

1: Du kan gjerne gi valpefor en god stund til, brukte det på pomeraniantispa mi til hun var litt over 2 år. Det hjalp ikke så mye på vekten hennes, fordi hun aldri hadde stor appetitt, men kan jo funke for deg siden din hund liker valpefor best!

2: Et fôrtips: Royal Canin Mini Junior. Dette er et valpe/unghund- fôr. Min pomeranian veide 1,8 kg sine to første år, da vi byttet til dette gikk hun fort opp til 2,2 kg og har blitt der. Hun liker smaken og lukten veldig godt. Har du prøvd det? Du kan jo gå til dyrebutikk/dyrlege og be om en fôrprøve/valpepakke med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har jo svart nå, men du kan få et svar fra denne kanten og:

1: Du kan gjerne gi valpefor en god stund til, brukte det på pomeraniantispa mi til hun var litt over 2 år. Det hjalp ikke så mye på vekten hennes, fordi hun aldri hadde stor appetitt, men kan jo funke for deg siden din hund liker valpefor best!

2: Et fôrtips: Royal Canin Mini Junior. Dette er et valpe/unghund- fôr. Min pomeranian veide 1,8 kg sine to første år, da vi byttet til dette gikk hun fort opp til 2,2 kg og har blitt der. Hun liker smaken og lukten veldig godt. Har du prøvd det? Du kan jo gå til dyrebutikk/dyrlege og be om en fôrprøve/valpepakke med denne?

Jeg blir veldig glad for svar! :) Kjekt å høre forskjellige meninger. Han gikk RC valpeforet hos oppdretter og det første halve året her hjemme vertfall. Jeg har bestemt meg for å fore han på pro plan valpeforet frem til sommeren. Da er ca fôrtønna tom også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
hvorfor er det så bra og gi foret oppbløtt ;)

Det er jo forskjellige meninger om dette, men jeg mener at så lenge hunden spiser foret oppblødt så bør det gis oppblødt. Grunnene er at opptakeligheten er bedre ved oppblødt for og man er sikret at hunden får i seg det den trenger væske. Men hovedgrunnen er at jeg hadde en veldig skremmende opplevelse med magedreining og uoppbløtt tørrfor. Hunden min fikk magedreining ca 7 timer etter hun hadde spist uoppbløtt tørrfor. Jeg skal ikke påstå at det var foret som var grunnen til at hun fikk magedreining (men jeg tror det kan ha vært en medvirkende årsak), men når jeg så hvordan foret fortsatt var bare delvis oppbløtt i magesekken hennes da hun ble pumpa så lenge etter vil jeg uansett ikke gi uoppbløtt tørrfor til hund igjen hvis jeg kan unngå det. Det kan da umulig være naturlig at foret skal ligge så mange timer i magesekken?

Et argument for at hunden skal få foret uoppbløtt er at det hindrer tannstein. Jeg mener man heller bør gi oppbløtt for og bein e.l. ved sidenav. Evt pusse tennene på hunden og/eller skrape bort begynnende tannstein. Det finnes også ting man kan ha på foret for å unngå tannstein. Og hunden min fikk akkurat like mye tannstein da hun fikk uoppbløtt for som nå som hun får oppbløtt. Jeg kan ihvertfall ikke se flere grunner til å ikke bløte det bortsett fra hvis hunden ikke liker det oppbløtt da selvfølgelig (og latskap).

Men dette har vært diskutert før, så du kan bare søke i forumet så finner du mer om forskjellige meninger om dette tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...