Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få valpen til å være ute alene?


Lilleulv

Recommended Posts

Vi bor på gård med et halvt mål inngjerdet hundehage. Jeg har 2 hunder, og har fokusert på at de skal være selvstendige og ikke avhengige av hverandre. Begge kan være alene hjemme uten den andre, kan ta med kun en ut, de kan være i hver sin etasje osv. Men akkurat det med hundehagen får jeg ikke til :hmm: Valpen, som er av type golden retriever, elsker å være ute! Hun kan være ute i timesvis uansett vær. Portiisen min liker ikke vær, men hun er glad i hundehagen når været er bra. Uansett så er ikke portisen interessert i å være med ut så ofte som valpen vil ut.

Valpen vil ut hele tiden... Men hun er veldig uselvstendig i hundehagen uten den voksne. Siden valpen er så glad i å være ute, og portisen ikke vil ut mer enn et par ganger om dagen så synes jeg det er dumt at valpen er så avhengig av å ha med seg den voksne ut.

Sånn er det: valpen maser og vil ut. Jeg slipper ut valpen. Når valpen kommer ut alene, står hun bare og ser på døra eller henger i vinduskarmen og ser på oss utenfra. Det har faktisk skjedd at hun har tissa på gulvet når vi har sluppet henne inn igjen fordi hun ikke gjør noe produktivt når hun er ute alene. Hun er nå snart 7 mnd, og har vært mye i hundehage fra hun var 8 uker. Mye alene også fordi jeg ville unngå denne problemstillingen, men har ikke klart det :/ Hun elsker jo å være ute, hvordan få henne til å rusle seg en tur i hagen selv om portisen ikke er med?

Bare for å unngå diskusjon om et annet tema: de får turer altså. Hver dag! :-D men valpen skal helst være ute masse, mens portisen er litt sofa-gris. Og jeg har lyst til å få til at valpen kan kose seg ute alene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg. Jeg har alltid bodd sånn at båndet må på før vi går ut av døra, for så evt å slippe hundene i skogen, eller slikt. Så heldig du er som kan slippe ut hundene. Men sånn rent teoretisk kan det jo virke som om unghunden føler seg en smule forlatt av flokken sin der ute alene. Kanskje du kan prøve å starte på "nytt", ved å alltid ta henne inn før hun viser tegn på å ikke ville være der. Om så: slippe ut - lukke døra - slippe inn. Omtrent slik man lærer valpen å være alene hjemme. Det spørs om hun ikke en eller annen gang har blitt litt for lenge ute alene litt for tidleg og forbinder det å bli sluppet ut alene med å bli forlatt.

EDIT: Ops, jeg hjalp visst litt, likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hvis du prøver å være ute med hvalpen litt, så gå inn. At du går ut og inn, først med korte mellomrom så lengre. Og til slutt klarer den kanskje være ute helt alene. Hvis du tar den andre hunden ut og inn og ut igjen kan det og kanskje gå.

Bare sånn at velpen vet at detkommer noen ut snart;) Prøv i fint vær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...