Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilbur/bilsæle


kittykatt

Recommended Posts

Ikke ute etter å lage noe store debatt for og i mot bruken av bur, da kunne jeg gått på debattforumet, men blir nesten oppriktig lei meg når jeg ser hvor mange uforsvarlige hundeeiere som er når de skal ha med seg sine kjære hunder på bilturer. Om det så bare er rett ned på butikken eller flere timers kjøretur. Mange hundeeiere gjør mye for sine elskede, de har flere leker, senger, gir mat, kos, tur, trening osv å diller og duller med disse hundene. selv gjør jeg akkurat det sammen =)

Men, hvorfor bruker dere (som da ikke gjør) bur eller bilsæle til deres hunder når dere er ut å kjører bil ???????

Selvom dere kjører pent, så er det mye annet som kan skje. fins også andre på veien. Hvor blir hunden/e av om en bråstopp skulle skje? ufforkjøing? velt??? flaksene rundt i bilen, hvor mange tonn i en bråstopp tror du ikke bikja veier, og det er nok ikke særlig behagelig for sjåfør el passasjer å få i bakhode eller i seteryggen, eller noe godt for hunden/e.

Tenkt litt på det, ikke bare med dyr, men med gjennstander og som man har og putter i bilen... en handlepose satt i baksete med en vannmelon på ca 1 kilo veier ved en bråstopp på ca 50 km i timen godt over 300kg. jeg vil ikke bli truffet av den.. Vi kan redde hundenen våre ved å ha ett sikkert bilbur å vi kan redde oss selv. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Bevisstheten på dette med sikring av last er generelt for lav i landet vårt, både når det gjelder levende og død last. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger mine elever legger mopedhjelmen sin i midten av baksetet før jeg forteller dem hvor farlig det er å ha den der... og sånne eksempler fins det mange av.

Vegvesenet har vært ute med flere kampanjer om beltebruk, men det kunne kanskje vært lurt å også ha en kampanje om sikring av last. Det er dumt å ta noen fler sjanser enn man absolutt må når det gjelder trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nylig en gjennomgang av sikkerhet og sånnt i forbindelse med at jeg tar lappen - og det var helt skremmende hvor tung objekter blir. bare foten min veide vel en 200 tonn når bilen kjørte i 80 km/t. kan du tenke deg hvis den lille valpen din ligger løs og du bråbremser/krasjer?

Bevegelsesenergi er meget farlige greier, det vet alle som har hatt fysikk på skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nylig en gjennomgang av sikkerhet og sånnt i forbindelse med at jeg tar lappen - og det var helt skremmende hvor tung objekter blir. bare foten min veide vel en 200 tonn når bilen kjørte i 80 km/t. kan du tenke deg hvis den lille valpen din ligger løs og du bråbremser/krasjer?

Bevegelsesenergi er meget farlige greier, det vet alle som har hatt fysikk på skolen!

...og som husker det :hmm:

Neida, dette er faktisk meget rart. Igjen vil jeg tro at dette henger igjen fra tidligere årganger. Husker godt at jeg ikke var sikret i bil da jeg var liten. Måtte bare huske å støtte bena mot dashbordet må vite :P (meget mulig at dette kun er min egen tolkning, men sikret var jeg uansett ikke).

Og når det alltid gikk så bra i hine, hårde dager- så er det vel lett for at noen (tullinger) fremdeles kjører med dyrene usikra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig at alle hunder bør være godt sikret i bil.

Men vil også informere om at hvis det skulle skje noe og hunden ikke er sikret,

så kan det være sånn at forsikringen på hunden ikke gjelder.

Flere forsikringer gjelder kun hvis hunden er sikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer! Jeg er fæl!

Har ikke kjøpt bilbur ennå, kjøpte ett som skulle brukes inne til natta var i boks (DET tok jo en uke, da, kunne likegodt greid oss uten) og så skulle jeg liksom ha det i bilen...men så er det jo et sånt klapp-bur og DET skal man jo ikke ha i bil (tenkte vel ikke jeg på, da jeg kjøpte det...) Og nå har jeg ikke penger til hverken MVA eller skatt som skal betales snart og ihvertfall ikke til noe utover basic... Så Kaos ligger på forsetet sidna meg på ekte håndtverker-maner...Koselig, da :hmm:

Vi krysser fingrene og setter BILBUR høyt opp på pri-lista når skatten er betalt.

Til min unnskyldning (nå får jeg vel høre det!), kjører vi veeldig lite. 5-10 min om dagen, kanskje. Og bare småveier... (Jeg vet det, jeg er dum, jeg er dum, dere trenger IKKE å si det til meg.) Takk for et nyttig og viktig spark bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt eni at man burde ha fått igang en kampanje for sikring av last. Alle vet at bilbelte er der for en grunn, også er det opp til sin egen bedømming hva men velger å gjøre.. For min del, er du alene i bilen så får du velge selv ang beltebruk, men barn å hunder kan faktisk ikke ta det valget, det må du ta for dem! jeg velger selvsagt å bruke, men kjører du med andre i bilen, om det skulle være dine barn og hunder og du sikrer de som det skal så hjelper det så lite om man selv ikke bruke belte, for du kan da lage mye skade på andre for å ikke være sikra selv. Et bilbur for hunder må være ett trafikk godkjent bur, et bur som er laget for en evt kollisjon. ikke disse klappe opp bura som knekker og sprinkler går her og der i alle kanter om noe skulle skje.. det er som spyd for hundene.. Er leit at så få bilister ikke tenker, eller har i tankene hva som kan skje med løse ting,dyr,mennesker i bilen.

Bare sånn kort innpå, har man et godkjent trafikksikkert bur så dekker forsikringsselvskapet alt av kostnader om noe skulle skje, dvs du slipper egenandel osv.

Legger ut noen bilder av hvordan jeg har løst det i min bil, noen andre som vil dele hvordan de har det ???

dobbelt bur i bilen,Variocage trafikk godkjent! presser seg sammen med nødluke til å lukke opp bak.

post-1946-1205087438_thumb.jpg

post-1946-1205087452_thumb.jpg

ene delen av buret, satt inn hamstervannflaske, og vann/matskål bundet fast.

post-1946-1205087445_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Men vi og venter på råd til å få kjøpt et bilbur. Jeg må faktisk prioritere mat til barna, før bur i bilen. Jeg vet det er feil å nedprioritere sikkerheten, men sånn er det faktisk iblant.

Håper vi kan få kjøpt oss en større bil snart. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...