Gå til innhold
Hundesonen.no

Fra valpefor til voksenfor

Nina

Recommended Posts

Hvor gammel bør valpen være før man går over til voksenfor? Dette er en liten rase det er snakk om. Har hørt at små raser bør gå tidligere over fra valpefor til voksenfor enn hva storte raser bør. Noen som også har hørt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til Oscar anbefaler små raser å gå over til voksenfor når de er 7-8 mnd gamle. :lol:

Men jeg går snart over til voksenfor til han nå. Skal bare bruke opp det valpeforet jeg har iogjenn nå... Det er pga at han er litt tykk og blir jo ikke noe tynnere av valpefor liksom.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies så mye rart om det med overgangen, når vi fikk Oscar fikk vi høre at jo lengre de gikk på valpefôr jo bedre(hill's), for hvis de fikk voksenfôr i ung alder kunne de vokse for fort, Oscar gikk over til voksenfôr når han var 11mnd.

så fikk vi Nena og hørte at man bytter allerede når valpen er 8uker(olivers), hvis valpen gikk på valpefôr ville den vokse for fort :? Så vi lot hun gå på valpefôr til hun var 4-5mnd.

Er ikke sikker på hva som er riktig jeg, men har erfart at kulene i valpefôret er alt for små for en 4-5mnd gammel hund, så det er egentlig greit å bytte litt tidligere... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Royal Canin for på mine hunder, og skifter fra valp til voksent for når de er 6-7 måneder gamle. Går direkte over fra valp til Royal Canin Sensible. Selv om jeg har Shetland Sheepdog så bruker jeg for for medium størrelse, dette fordi det da er lettere å få de til å tygge foret istedet for å sluke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eso går på Royal Canin Medium Junior.. Burde jeg kjøpe voksenfor nesten gang jeg skal kjøpe for da? (Sekken er snart tom..) Han blir 6 mnd på tirsdag.

Man bør blande valpeforet og voksenforet litt etter litt i ca 1 mnd før du går over helt til voksenfor...

Så kanskje kjøpe litt av hvert da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger du da ikke.. Har ikke vært borti en eneste en som har hatt problemer med å gå rett over fra valpefôr til voksenfôr. Når man skal bytte fra et merke til ett annet, eller fra lam og ris til kylling - DA må du halvblande.

Man bør blande valpeforet og voksenforet litt etter litt i ca 1 mnd før du går over helt til voksenfor...

Så kanskje kjøpe litt av hvert da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Royal Canin for på mine hunder' date=' og skifter fra valp til voksent for når de er 6-7 måneder gamle. Går direkte over fra valp til Royal Canin Sensible. Selv om jeg har Shetland Sheepdog så bruker jeg for for medium størrelse, dette fordi det da er lettere å få de til å tygge foret istedet for å sluke det :D [/color']

Jeg bruker mini jeg :D fordi mine hunder ikke vil tygge! De sluker hele klumper :D

Men siden de får tyggeben hele tiden og får bucadog tyggelapper og pasta to ganger i uken, og i tillegg så pusser jeg tennene ca hver dag, så har jegingen problem med tannstein! Fikk faktisk veldig skrøyt av tennene ved forrige vet. besøk :D Det var sjelden hun så tenner i så god stand sa hun :D :D Da ble jeg stolt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fikk vi Nena og hørte at man bytter allerede når valpen er 8uker(olivers), hvis valpen gikk på valpefôr ville den vokse for fort :?

Dette er bare TULL !! En hund SKAL gå på valpefor - nettopp for å IKKE vokse for fort!

Små raser (0-10kg) kan godt bytte fra valp til voksen fra de er ca 6,7 mndr, deminste rasene litt tidligere enn de som er oppunder 10 kg.

Mellomstore hunder (10 -25kg) bør gå på valpefor beregnet for deres str til de er 10-12 mndr,og de store rasene (25-40kg) går på valpefor til store raser frem til de er 12-15 mndr gamle. De helst største hundene igjen, går på valpefor frem til de er nesten 20mndr!

Nettopp med tanke på ledd, skjelett og vekst.Husk at det er skjelettet til en hund som er sist ferdig,og dette må vi ta hensyn til - en valp har ikke et sunt opptak av kalsium,og vil bruke hver smitt og smule som er i foret den får - gir man så en valp av stor rase voksenfor for tidlig risikerer man benskjørhet kun for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
    • Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
    • Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...