Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp nr 2 snart i hus :)


kittykatt

Recommended Posts

post-1946-1204665360_thumb.jpg

Skal vi se, litt rart "topic" kanskje, men viste ikke helt hvordan å beskrive det. Vel, nå er det slik at jeg har ei border collie tispe på 16 mnd, Pakita. Vi har ønsket oss en hund til og den muligheten har vi fått da vi har stått 1 år på venteliste på rasen kooikerhund. fikk en tlf lørdag som var at de har hatt en avbestilling på siste tispa, aller helst ville de ha henne selv med så at de ikke fikk den tiden de trengte og derfor ønsket å selge henne om de fant den rette. Så jeg skal opp til t.heim og hente henne til søndag. Hu er da litt over 4 mnd gammel.. Jeg sitter med mange spm i hodet nå uten svar. å håper dere har noen råd å tips til meg. =)

Hvordan skal jeg forholde meg til i forhold til hvordan pakita kommer til å reagere på den nye valpen???

ellers så får jo pakita lange skogturer om dagen, med litt forskjellig hjernetrim. en valp kan ikke og skal ikke gå så lange turer som det vi gjør nå. skal jeg da la valpen være alene hjemme/bilen mens jeg går tur med pakita? for så å ta ut valpen å gå en tur alene med den og trene den litt alene i forhold til innkalling o.l. og så sleppe de ut sammen etterpå ? hvordan gjorde dere det som har fått en valp inn i huset, når dere har hatt en hund til fra før?

har dere ander tips/råd til andre ting å som jeg trenger på veien så spytt og.. gleder meg å gruer meg om hverandre..

takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg forholde meg til i forhold til hvordan pakita kommer til å reagere på den nye valpen???

Du skal sørge for at have situationen under kontrol hele tiden, så Pakita ikke overfalder, bliver sur, jaloux eller leger for vildt med hvalpen, så sørg for at fjerne alle ting som legetøj og ben som hun eventuelt kan vokte over, og hvalpen bør få sine egne ting.

Mange hunde bliver lidt fornærmede de første dage, uger over at de skal dele dig/jer med en anden hund, så sørg for at få fordelt tiden lidt mellem dem, så hun ikke føler at hun bliver skubbet i bag grunden, begge har behov for alene tid med jer.

ellers så får jo pakita lange skogturer om dagen, med litt forskjellig hjernetrim. en valp kan ikke og skal ikke gå så lange turer som det vi gjør nå. skal jeg da la valpen være alene hjemme/bilen mens jeg går tur med pakita? for så å ta ut valpen å gå en tur alene med den og trene den litt alene i forhold til innkalling o.l. og så sleppe de ut sammen etterpå ? hvordan gjorde dere det som har fått en valp inn i huset, når dere har hatt en hund til fra før?

Hvis i er 2 så er det jo lidt nemmere i starten, men ellers tag hvalpen ud først og giv den en lille tur/hjernetrim, før du tager Pakita på sin tur, så hvalpen er parat til at sove mens i er væk, og da den så samtidig får lidt alenehjemme træning, men de første par dage til hvalpen er tryg hjemme hos jer, bør du forkorte dine ture en lille smule med Pakita, medmindre der er en sammen med hvalpen.

har dere ander tips/råd til andre ting å som jeg trenger på veien så spytt og.. gleder meg å gruer meg om hverandre..

takk for hjelp!

Husk at få noet alene tid med dem hver for sig, det er vigtigt efter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal sørge for at have situationen under kontrol hele tiden, så Pakita ikke overfalder, bliver sur, jaloux eller leger for vildt med hvalpen, så sørg for at fjerne alle ting som legetøj og ben som hun eventuelt kan vokte over, og hvalpen bør få sine egne ting.

Mange hunde bliver lidt fornærmede de første dage, uger over at de skal dele dig/jer med en anden hund, så sørg for at få fordelt tiden lidt mellem dem, så hun ikke føler at hun bliver skubbet i bag grunden, begge har behov for alene tid med jer.

Hvis i er 2 så er det jo lidt nemmere i starten, men ellers tag hvalpen ud først og giv den en lille tur/hjernetrim, før du tager Pakita på sin tur, så hvalpen er parat til at sove mens i er væk, og da den så samtidig får lidt alenehjemme træning, men de første par dage til hvalpen er tryg hjemme hos jer, bør du forkorte dine ture en lille smule med Pakita, medmindre der er en sammen med hvalpen.

Husk at få noet alene tid med dem hver for sig, det er vigtigt efter min mening. ja, det skal jeg

Takk for svar :);)

har delt buret i bilen nå, lagt inn ny leke og gnage leke til valpen, samt nye tepper som er hennes egne. hjemme så har jeg skaffet ett bur til, slik at pakita kan få ha sitt i fred så kan de velge selv når den tid kommer at de vil ligge sammen. pakita vokter ikke over sine ting ovenfor andre hunder/valper, men har lagt bort fordet, og valpen har fått sine egne belønningsleker og leker til.

jupp det skal jeg. valpen først ;) heldigvis har vi en flott skog rett ved siden av der jeg bor, så vi trenger ikke reise noe sted den første tiden for å få kommet oss ut i "fri" natur. hehe..

Så får man bare prøve å få dette organisert etterhvert, mye tanker nå før hun kommer i hus, men ordner seg vel etter som dagene går.. =)) kurs her og kurs der på begge to =) hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk.. fikk den fra www.mabri.org som har da moren fra Kennel Sigerdriva =)

Det er vel Shani som er fra sigerdiva, keila er vel fra Freetain?

Trente og reiste noen turer med maybritt for noen år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...