Jump to content
Hundesonen.no

Valp nr 2 snart i hus :)


kittykatt

Recommended Posts

Posted

post-1946-1204665360_thumb.jpg

Skal vi se, litt rart "topic" kanskje, men viste ikke helt hvordan å beskrive det. Vel, nå er det slik at jeg har ei border collie tispe på 16 mnd, Pakita. Vi har ønsket oss en hund til og den muligheten har vi fått da vi har stått 1 år på venteliste på rasen kooikerhund. fikk en tlf lørdag som var at de har hatt en avbestilling på siste tispa, aller helst ville de ha henne selv med så at de ikke fikk den tiden de trengte og derfor ønsket å selge henne om de fant den rette. Så jeg skal opp til t.heim og hente henne til søndag. Hu er da litt over 4 mnd gammel.. Jeg sitter med mange spm i hodet nå uten svar. å håper dere har noen råd å tips til meg. =)

Hvordan skal jeg forholde meg til i forhold til hvordan pakita kommer til å reagere på den nye valpen???

ellers så får jo pakita lange skogturer om dagen, med litt forskjellig hjernetrim. en valp kan ikke og skal ikke gå så lange turer som det vi gjør nå. skal jeg da la valpen være alene hjemme/bilen mens jeg går tur med pakita? for så å ta ut valpen å gå en tur alene med den og trene den litt alene i forhold til innkalling o.l. og så sleppe de ut sammen etterpå ? hvordan gjorde dere det som har fått en valp inn i huset, når dere har hatt en hund til fra før?

har dere ander tips/råd til andre ting å som jeg trenger på veien så spytt og.. gleder meg å gruer meg om hverandre..

takk for hjelp!

Posted
Hvordan skal jeg forholde meg til i forhold til hvordan pakita kommer til å reagere på den nye valpen???

Du skal sørge for at have situationen under kontrol hele tiden, så Pakita ikke overfalder, bliver sur, jaloux eller leger for vildt med hvalpen, så sørg for at fjerne alle ting som legetøj og ben som hun eventuelt kan vokte over, og hvalpen bør få sine egne ting.

Mange hunde bliver lidt fornærmede de første dage, uger over at de skal dele dig/jer med en anden hund, så sørg for at få fordelt tiden lidt mellem dem, så hun ikke føler at hun bliver skubbet i bag grunden, begge har behov for alene tid med jer.

ellers så får jo pakita lange skogturer om dagen, med litt forskjellig hjernetrim. en valp kan ikke og skal ikke gå så lange turer som det vi gjør nå. skal jeg da la valpen være alene hjemme/bilen mens jeg går tur med pakita? for så å ta ut valpen å gå en tur alene med den og trene den litt alene i forhold til innkalling o.l. og så sleppe de ut sammen etterpå ? hvordan gjorde dere det som har fått en valp inn i huset, når dere har hatt en hund til fra før?

Hvis i er 2 så er det jo lidt nemmere i starten, men ellers tag hvalpen ud først og giv den en lille tur/hjernetrim, før du tager Pakita på sin tur, så hvalpen er parat til at sove mens i er væk, og da den så samtidig får lidt alenehjemme træning, men de første par dage til hvalpen er tryg hjemme hos jer, bør du forkorte dine ture en lille smule med Pakita, medmindre der er en sammen med hvalpen.

har dere ander tips/råd til andre ting å som jeg trenger på veien så spytt og.. gleder meg å gruer meg om hverandre..

takk for hjelp!

Husk at få noet alene tid med dem hver for sig, det er vigtigt efter min mening.

Posted
Herlig hund :)

Hvor fikkd du tak i den?

takk.. fikk den fra www.mabri.org som har da moren fra Kennel Sigerdriva =)

Posted
Du skal sørge for at have situationen under kontrol hele tiden, så Pakita ikke overfalder, bliver sur, jaloux eller leger for vildt med hvalpen, så sørg for at fjerne alle ting som legetøj og ben som hun eventuelt kan vokte over, og hvalpen bør få sine egne ting.

Mange hunde bliver lidt fornærmede de første dage, uger over at de skal dele dig/jer med en anden hund, så sørg for at få fordelt tiden lidt mellem dem, så hun ikke føler at hun bliver skubbet i bag grunden, begge har behov for alene tid med jer.

Hvis i er 2 så er det jo lidt nemmere i starten, men ellers tag hvalpen ud først og giv den en lille tur/hjernetrim, før du tager Pakita på sin tur, så hvalpen er parat til at sove mens i er væk, og da den så samtidig får lidt alenehjemme træning, men de første par dage til hvalpen er tryg hjemme hos jer, bør du forkorte dine ture en lille smule med Pakita, medmindre der er en sammen med hvalpen.

Husk at få noet alene tid med dem hver for sig, det er vigtigt efter min mening. ja, det skal jeg

Takk for svar :);)

har delt buret i bilen nå, lagt inn ny leke og gnage leke til valpen, samt nye tepper som er hennes egne. hjemme så har jeg skaffet ett bur til, slik at pakita kan få ha sitt i fred så kan de velge selv når den tid kommer at de vil ligge sammen. pakita vokter ikke over sine ting ovenfor andre hunder/valper, men har lagt bort fordet, og valpen har fått sine egne belønningsleker og leker til.

jupp det skal jeg. valpen først ;) heldigvis har vi en flott skog rett ved siden av der jeg bor, så vi trenger ikke reise noe sted den første tiden for å få kommet oss ut i "fri" natur. hehe..

Så får man bare prøve å få dette organisert etterhvert, mye tanker nå før hun kommer i hus, men ordner seg vel etter som dagene går.. =)) kurs her og kurs der på begge to =) hehe..

Posted
takk.. fikk den fra www.mabri.org som har da moren fra Kennel Sigerdriva =)

Det er vel Shani som er fra sigerdiva, keila er vel fra Freetain?

Trente og reiste noen turer med maybritt for noen år siden :)

Posted
Det er vel Shani som er fra sigerdiva, keila er vel fra Freetain?

Trente og reiste noen turer med maybritt for noen år siden :)

jupp, stemmer det gitt.. leste bort ei linje på sia ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...