Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp nr 2 snart i hus :)

kittykatt

Recommended Posts

post-1946-1204665360_thumb.jpg

Skal vi se, litt rart "topic" kanskje, men viste ikke helt hvordan å beskrive det. Vel, nå er det slik at jeg har ei border collie tispe på 16 mnd, Pakita. Vi har ønsket oss en hund til og den muligheten har vi fått da vi har stått 1 år på venteliste på rasen kooikerhund. fikk en tlf lørdag som var at de har hatt en avbestilling på siste tispa, aller helst ville de ha henne selv med så at de ikke fikk den tiden de trengte og derfor ønsket å selge henne om de fant den rette. Så jeg skal opp til t.heim og hente henne til søndag. Hu er da litt over 4 mnd gammel.. Jeg sitter med mange spm i hodet nå uten svar. å håper dere har noen råd å tips til meg. =)

Hvordan skal jeg forholde meg til i forhold til hvordan pakita kommer til å reagere på den nye valpen???

ellers så får jo pakita lange skogturer om dagen, med litt forskjellig hjernetrim. en valp kan ikke og skal ikke gå så lange turer som det vi gjør nå. skal jeg da la valpen være alene hjemme/bilen mens jeg går tur med pakita? for så å ta ut valpen å gå en tur alene med den og trene den litt alene i forhold til innkalling o.l. og så sleppe de ut sammen etterpå ? hvordan gjorde dere det som har fått en valp inn i huset, når dere har hatt en hund til fra før?

har dere ander tips/råd til andre ting å som jeg trenger på veien så spytt og.. gleder meg å gruer meg om hverandre..

takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg forholde meg til i forhold til hvordan pakita kommer til å reagere på den nye valpen???

Du skal sørge for at have situationen under kontrol hele tiden, så Pakita ikke overfalder, bliver sur, jaloux eller leger for vildt med hvalpen, så sørg for at fjerne alle ting som legetøj og ben som hun eventuelt kan vokte over, og hvalpen bør få sine egne ting.

Mange hunde bliver lidt fornærmede de første dage, uger over at de skal dele dig/jer med en anden hund, så sørg for at få fordelt tiden lidt mellem dem, så hun ikke føler at hun bliver skubbet i bag grunden, begge har behov for alene tid med jer.

ellers så får jo pakita lange skogturer om dagen, med litt forskjellig hjernetrim. en valp kan ikke og skal ikke gå så lange turer som det vi gjør nå. skal jeg da la valpen være alene hjemme/bilen mens jeg går tur med pakita? for så å ta ut valpen å gå en tur alene med den og trene den litt alene i forhold til innkalling o.l. og så sleppe de ut sammen etterpå ? hvordan gjorde dere det som har fått en valp inn i huset, når dere har hatt en hund til fra før?

Hvis i er 2 så er det jo lidt nemmere i starten, men ellers tag hvalpen ud først og giv den en lille tur/hjernetrim, før du tager Pakita på sin tur, så hvalpen er parat til at sove mens i er væk, og da den så samtidig får lidt alenehjemme træning, men de første par dage til hvalpen er tryg hjemme hos jer, bør du forkorte dine ture en lille smule med Pakita, medmindre der er en sammen med hvalpen.

har dere ander tips/råd til andre ting å som jeg trenger på veien så spytt og.. gleder meg å gruer meg om hverandre..

takk for hjelp!

Husk at få noet alene tid med dem hver for sig, det er vigtigt efter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal sørge for at have situationen under kontrol hele tiden, så Pakita ikke overfalder, bliver sur, jaloux eller leger for vildt med hvalpen, så sørg for at fjerne alle ting som legetøj og ben som hun eventuelt kan vokte over, og hvalpen bør få sine egne ting.

Mange hunde bliver lidt fornærmede de første dage, uger over at de skal dele dig/jer med en anden hund, så sørg for at få fordelt tiden lidt mellem dem, så hun ikke føler at hun bliver skubbet i bag grunden, begge har behov for alene tid med jer.

Hvis i er 2 så er det jo lidt nemmere i starten, men ellers tag hvalpen ud først og giv den en lille tur/hjernetrim, før du tager Pakita på sin tur, så hvalpen er parat til at sove mens i er væk, og da den så samtidig får lidt alenehjemme træning, men de første par dage til hvalpen er tryg hjemme hos jer, bør du forkorte dine ture en lille smule med Pakita, medmindre der er en sammen med hvalpen.

Husk at få noet alene tid med dem hver for sig, det er vigtigt efter min mening. ja, det skal jeg

Takk for svar :);)

har delt buret i bilen nå, lagt inn ny leke og gnage leke til valpen, samt nye tepper som er hennes egne. hjemme så har jeg skaffet ett bur til, slik at pakita kan få ha sitt i fred så kan de velge selv når den tid kommer at de vil ligge sammen. pakita vokter ikke over sine ting ovenfor andre hunder/valper, men har lagt bort fordet, og valpen har fått sine egne belønningsleker og leker til.

jupp det skal jeg. valpen først ;) heldigvis har vi en flott skog rett ved siden av der jeg bor, så vi trenger ikke reise noe sted den første tiden for å få kommet oss ut i "fri" natur. hehe..

Så får man bare prøve å få dette organisert etterhvert, mye tanker nå før hun kommer i hus, men ordner seg vel etter som dagene går.. =)) kurs her og kurs der på begge to =) hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk.. fikk den fra www.mabri.org som har da moren fra Kennel Sigerdriva =)

Det er vel Shani som er fra sigerdiva, keila er vel fra Freetain?

Trente og reiste noen turer med maybritt for noen år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...