Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp nr 2 snart i hus :)

kittykatt

Recommended Posts

post-1946-1204665360_thumb.jpg

Skal vi se, litt rart "topic" kanskje, men viste ikke helt hvordan å beskrive det. Vel, nå er det slik at jeg har ei border collie tispe på 16 mnd, Pakita. Vi har ønsket oss en hund til og den muligheten har vi fått da vi har stått 1 år på venteliste på rasen kooikerhund. fikk en tlf lørdag som var at de har hatt en avbestilling på siste tispa, aller helst ville de ha henne selv med så at de ikke fikk den tiden de trengte og derfor ønsket å selge henne om de fant den rette. Så jeg skal opp til t.heim og hente henne til søndag. Hu er da litt over 4 mnd gammel.. Jeg sitter med mange spm i hodet nå uten svar. å håper dere har noen råd å tips til meg. =)

Hvordan skal jeg forholde meg til i forhold til hvordan pakita kommer til å reagere på den nye valpen???

ellers så får jo pakita lange skogturer om dagen, med litt forskjellig hjernetrim. en valp kan ikke og skal ikke gå så lange turer som det vi gjør nå. skal jeg da la valpen være alene hjemme/bilen mens jeg går tur med pakita? for så å ta ut valpen å gå en tur alene med den og trene den litt alene i forhold til innkalling o.l. og så sleppe de ut sammen etterpå ? hvordan gjorde dere det som har fått en valp inn i huset, når dere har hatt en hund til fra før?

har dere ander tips/råd til andre ting å som jeg trenger på veien så spytt og.. gleder meg å gruer meg om hverandre..

takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg forholde meg til i forhold til hvordan pakita kommer til å reagere på den nye valpen???

Du skal sørge for at have situationen under kontrol hele tiden, så Pakita ikke overfalder, bliver sur, jaloux eller leger for vildt med hvalpen, så sørg for at fjerne alle ting som legetøj og ben som hun eventuelt kan vokte over, og hvalpen bør få sine egne ting.

Mange hunde bliver lidt fornærmede de første dage, uger over at de skal dele dig/jer med en anden hund, så sørg for at få fordelt tiden lidt mellem dem, så hun ikke føler at hun bliver skubbet i bag grunden, begge har behov for alene tid med jer.

ellers så får jo pakita lange skogturer om dagen, med litt forskjellig hjernetrim. en valp kan ikke og skal ikke gå så lange turer som det vi gjør nå. skal jeg da la valpen være alene hjemme/bilen mens jeg går tur med pakita? for så å ta ut valpen å gå en tur alene med den og trene den litt alene i forhold til innkalling o.l. og så sleppe de ut sammen etterpå ? hvordan gjorde dere det som har fått en valp inn i huset, når dere har hatt en hund til fra før?

Hvis i er 2 så er det jo lidt nemmere i starten, men ellers tag hvalpen ud først og giv den en lille tur/hjernetrim, før du tager Pakita på sin tur, så hvalpen er parat til at sove mens i er væk, og da den så samtidig får lidt alenehjemme træning, men de første par dage til hvalpen er tryg hjemme hos jer, bør du forkorte dine ture en lille smule med Pakita, medmindre der er en sammen med hvalpen.

har dere ander tips/råd til andre ting å som jeg trenger på veien så spytt og.. gleder meg å gruer meg om hverandre..

takk for hjelp!

Husk at få noet alene tid med dem hver for sig, det er vigtigt efter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal sørge for at have situationen under kontrol hele tiden, så Pakita ikke overfalder, bliver sur, jaloux eller leger for vildt med hvalpen, så sørg for at fjerne alle ting som legetøj og ben som hun eventuelt kan vokte over, og hvalpen bør få sine egne ting.

Mange hunde bliver lidt fornærmede de første dage, uger over at de skal dele dig/jer med en anden hund, så sørg for at få fordelt tiden lidt mellem dem, så hun ikke føler at hun bliver skubbet i bag grunden, begge har behov for alene tid med jer.

Hvis i er 2 så er det jo lidt nemmere i starten, men ellers tag hvalpen ud først og giv den en lille tur/hjernetrim, før du tager Pakita på sin tur, så hvalpen er parat til at sove mens i er væk, og da den så samtidig får lidt alenehjemme træning, men de første par dage til hvalpen er tryg hjemme hos jer, bør du forkorte dine ture en lille smule med Pakita, medmindre der er en sammen med hvalpen.

Husk at få noet alene tid med dem hver for sig, det er vigtigt efter min mening. ja, det skal jeg

Takk for svar :);)

har delt buret i bilen nå, lagt inn ny leke og gnage leke til valpen, samt nye tepper som er hennes egne. hjemme så har jeg skaffet ett bur til, slik at pakita kan få ha sitt i fred så kan de velge selv når den tid kommer at de vil ligge sammen. pakita vokter ikke over sine ting ovenfor andre hunder/valper, men har lagt bort fordet, og valpen har fått sine egne belønningsleker og leker til.

jupp det skal jeg. valpen først ;) heldigvis har vi en flott skog rett ved siden av der jeg bor, så vi trenger ikke reise noe sted den første tiden for å få kommet oss ut i "fri" natur. hehe..

Så får man bare prøve å få dette organisert etterhvert, mye tanker nå før hun kommer i hus, men ordner seg vel etter som dagene går.. =)) kurs her og kurs der på begge to =) hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk.. fikk den fra www.mabri.org som har da moren fra Kennel Sigerdriva =)

Det er vel Shani som er fra sigerdiva, keila er vel fra Freetain?

Trente og reiste noen turer med maybritt for noen år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...