Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor skal jeg begynne å trene igjen?


Toller

Recommended Posts

Nå har vi hatt en liten pause fra lydighetstreningen, men har begynt å friske opp igjen. Har jobbet med å få treningen til å bli noe positivt for Phoebe, og det har funket veldig bra hittil. Problemet er at jeg ikke kommer på hva jeg kan lære henne nå ;) Noen tips?

Dette kan hun fra før:

Fri ved foten

Dekk fra holdt

Stå under marsj

Apport

Enkelt sitt/dekk

Innkalling

Hmm.. det er det jeg kommer på. Hun kan hvertfall alle øvelsene fra bronsemerke og klasse 1.

Alle tips taes i mot med takk ;) (Gjerne tips om innlæring også!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm... Men skulle gjerne hatt tips om hvordan jeg bør begynne å trene igjen. Hva jeg bør lære inn først osv. Mange som tar øvelser fra forskjellige klasser og lærer i en spesiell rekkefølge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm... Men skulle gjerne hatt tips om hvordan jeg bør begynne å trene igjen. Hva jeg bør lære inn først osv. Mange som tar øvelser fra forskjellige klasser og lærer i en spesiell rekkefølge ;)

Jeg anbefaler det å starte med grunnferdighetene som står beskrevet i boka til Canis "lydighetstrening i teori og praksis".

Dette er primært ei bok for klikkertrenere, men kan fint brukes som en treningsmal for folk som ikke klikkertrener også. For å benytte deg at baklengskjedingsprinsippene, som også står beskrevet i boka, bør du ha trent inn enkeltmomentene absolutt positivt selv om du ikke akkurat frishaper alt på klikkervis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh du har jo MASSE å lære frøkna di!

Sånn rent LP:

Rute (bruk musematte) (kl 3 og elite)

apport dirigering (elite)

metall apport (kl 3)

neseprøve (kl 3 og elite)

Hopp sitt (kl 2)

Innkalling med stå og/eller dekk (kl 2, 3 og elite)

Sitt, dekk under marsj (kl 2, 3 og elite)

Sitt og bli (elite)

Dekk med deg i skjul (kl 2, 3 og elite)

stegsforflyttninger (kl 3 og elite)

avstand (stå sitt og dekk på stedet) (kl 2, 3 og elite)

Rent innlæringsmessig, så synes ikke jeg det er så skummelt med hva du begynner med. MEN jeg ville ha jobbet med en eller to øvelser og jobber med ting hun kan fra før av. Du kan også jobbe med fellesøvelsene samtidig som du f.eks lærer inn rute og metall apport. Husk bare å ha det moro med noe hun kan også ;) Jeg tenker sandwich når jeg trener:

Noe vansklig (brød)

Noe lett (pålegg)

Noe vansklig (brød)

Noe lett (dessert) ;)

Og ja, plukk frem boka som Belgerac foreslår ;) Der står det relativt lett om innlæring av div. øvelser og du kan fint bruke det selv om du ikke klikkertrener.

Og sist men så absolutt ikke sist: IKKE begynn med fremadsending til markør før du har ruta inne. Det som lett kan skje er at du får en markørfikser hund som sliter med å finne midten av ruta i elite, selv om du nå kanskje ikke har ambisjoner om det, så er det like greit å gjøre det skikkelig først som sist. For hvem vet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...