Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener dere om hund som angriper


netteliten

Recommended Posts

var nok ikke gamlere enn ti elleve år første gang jeg dro to voksne hunder fra hverandre...men da var jeg sammen med ei venninde.

jeg hadde faktisk nøkkelen til mange av våre naboer med hund for å lufte deres respektive. (da jeg var lita pie)

skummelt å tenke på den dag i dag egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Men da vet vi hvem man kan ringe hvis de trenger å blir redda..

Jeg mener det kommer da helt ann på størrelsen på hundene og hvor agressive de er når det gjelder å bryte opp hunde slagsmål.

Jeg hadde virkelig sett an hundene før jeg hadde gått mellom. Det gjør ikke meg til en dårlig hunde eier for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke bort Peico til Odin fordi jeg hadde en hissig hund som ikke veier mer enn 17 kg som jeg likevel hadde problemer med å holde. Han ville forsvare Odin. Og skulle Odin sin eier holde han og Odin hadde de sloss mens jeg skulle prøve å få tak i tispa. og ok, om jeg fikk tak i tispa, vet jeg ikke om hun hadde klart å ikke miste Peico mens jeg ville jage tispa hjem!

Jeg har hatt hannhunder, og bøllehunder, men faktisk ikke opplevd å bli flydd på av løs tispe. Og vi viste bare at hunden var farlig da eier sa det, men ikke hvor farlig! I denne situasjonen var hun ikke farlig, lenge leve etterpåklokskapen!

Man regner ikke å få en tispe etter deg på så lang avstand, at selv det å snu ikke hjelper!

Men nå vet vi det.

Nå vet jeg også at jeg gir bort hunden og jakter på den løse!

Men som sagt, ny situasjon og ikke altid tankene er de riktige!

Jeg lette etter et sted å binde Peico, men fant ikke noe der vi sto!

Jeg kikket etter et hus å ringe på, men det var ingen i umiddelbart nærhet, da jeg heller ikke ville forlate Odin med en hissig tispe i nakken.

Mer rakk jeg ikke tenke før den forbipasserende kom, det her var ikke snakk om en time å se på Odin og tispa som sloss.

Det var snakk om veldig kort tid som virket som en evighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke bort Peico til Odin fordi jeg hadde en hissig hund som ikke veier mer enn 17 kg som jeg likevel hadde problemer med å holde. Han ville forsvare Odin. Og skulle Odin sin eier holde han og Odin hadde de sloss mens jeg skulle prøve å få tak i tispa. og ok, om jeg fikk tak i tispa, vet jeg ikke om hun hadde klart å ikke miste Peico mens jeg ville jage tispa hjem!

Jeg har hatt hannhunder, og bøllehunder, men faktisk ikke opplevd å bli flydd på av løs tispe. Og vi viste bare at hunden var farlig da eier sa det, men ikke hvor farlig! I denne situasjonen var hun ikke farlig, lenge leve etterpåklokskapen!

Man regner ikke å få en tispe etter deg på så lang avstand, at selv det å snu ikke hjelper!

Men nå vet vi det.

Nå vet jeg også at jeg gir bort hunden og jakter på den løse!

Men som sagt, ny situasjon og ikke altid tankene er de riktige!

Jeg lette etter et sted å binde Peico, men fant ikke noe der vi sto!

Jeg kikket etter et hus å ringe på, men det var ingen i umiddelbart nærhet, da jeg heller ikke ville forlate Odin med en hissig tispe i nakken.

Mer rakk jeg ikke tenke før den forbipasserende kom, det her var ikke snakk om en time å se på Odin og tispa som sloss.

Det var snakk om veldig kort tid som virket som en evighet.

Det blir raskt litt kaotisk i slike situasjoner ja.

Syns du taklet det bra jeg! Det er meget irriterende å møte slike løse hunderr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker, var det du som lurte på om noen av oss andre hadde vært i den situasjonen sjøl, og om vi visste sikkert hvordan vi ville reagere osv.. Som man spør får man svar, vettu..

Jeg var forøvrig ikke mer enn 15 år gammel den gangen med dalmis- og cockertispene.. Før mobilens tid var det og, så jeg fikk ikke ringt eieren av kjøterene å si fra hva som hadde skjedd og evt få både trøst og gode råd for videre behandling.. Så sorry, null medfølelse her for at to voksne damer i 20årene (ifølge dem selv) får panikk og ikke klarer å stoppe en situasjon når de alt har 2 av 3 hunder i bånd.. Særlig ikke når de vinkler løshunden som et halvveis monster..

vt du hva 2ne..

jeg må si at ja, ting hadde helt sikkert vært anderledes hadde jeg vært innendørs å hatt rom som jeg kunne puttet de forskjellige hundene i, men i å med vi faktisk var ute, hunden kom helt plutselig å var over hunden min...

og en annen ting...hvis du ikke kan tro på det vi skriver her inne, i det med alder, som i det hele tatt er helt tragisk å ta opp, så behøver du ikke skrive noe som helst!!

Du var faktisk ikke der når det skjedde, hadde du vært der å sett på, så hadde vel du reddet dagen min da..jippy for deg!!

Jippy for at du er så flink til å handle i krisesituasjoner og at du heller ikke var en gammel dame når det skjedde...

jeg syntes dette har tatt helt av...og er utrolig tragisk..hele tråden var et sprøsmål ang en hund som angrep en annen hund io bånd å dere finner ut at det er mer gøy å henge ut hunden som faktisk ble angrepet uten å ha noe skydl i det...

jeg mener at hvis dere ikke klarer å holde dere til selve temaet så la være å skriv i stedet...

dette er en av grunnene til at jeg har lyst til å gi opp dette forumet...at man aldri kan legge ut en minste spørsmål uten at man skal bli hengt ut som en dyremishander for ett eller annet...

å slik skal man ikke behøve føle seg på et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist det er sånn i dette forumet at folk slutter fordi de føler seg uthengt.

At man diskuterer alt bare ikke positive og saklige ting.

Og trist det er sånn her, og ikke i andre forum som er dyrerellaterte.

Og trist at det er tatt opp så mange ganger før, men likevel vil ikke syndebukkene endre seg.

Det er flere sider av en sak.

Det er mange måter å gjøre ting på.

Mange måter å synde/endre ting på.

Men det er ikke noen fasitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere sider av en sak.

Det er mange måter å gjøre ting på.

Mange måter å synde/endre ting på.

Men det er ikke noen fasitt.

Signerer deg jeg, er så enig i det du skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist det er sånn i dette forumet at folk slutter fordi de føler seg uthengt.

At man diskuterer alt bare ikke positive og saklige ting.

Og trist det er sånn her, og ikke i andre forum som er dyrerellaterte.

Og trist at det er tatt opp så mange ganger før, men likevel vil ikke syndebukkene endre seg.

Det er flere sider av en sak.

Det er mange måter å gjøre ting på.

Mange måter å synde/endre ting på.

Men det er ikke noen fasitt.

Nei, nå har jeg vært på parti og forstått og kjent på hvor ubehagelig det er å ikke ha kontroll over situasjonen også kommer det et slikt innlegg! :wub: Dere må da tåle å bli snakket til (eller skrevet til). Det er da vel ingen som henger ut noen fordi de prøver å tolke situasjonen og komme med alternative løsninger til handlingslammelse ut fra den informasjonen du selv er kommet med. Det er vel flott å få noen tips til hvordan man kan prøve å gjøre det anderledes neste gang.... Når man er voksen må man da tåle å ikke bli dikket med hele tiden.

Til spørsmålet som ble stilt minst et par ganger i samme innlegget oppi her. Ja, jeg har skilt to hanner som har sloss mange ganger. Lille Bimbo bedlington var jo terrier og ble han invitert til bråk, takket han aldri nei. Han dreit i om det var en diger rottweiler med betenkelig genetisk balllast eller en liten dott som yppet seg. Han var kjapp som rakkern og fikk inn ørti glefs både her og der, før han enten ble knøvla ned av motstanderen som som regel var tre ganger større, eller det løste seg opp av en eller annen grunn. Av en eller annen grunn er det svært mange med digre bikkjer som blir lamme idioter når bikkja deres blir til en drapsmaskin. I og med at det var min hund som alltid lå underst, måtte jeg få tak i glatte svære bikkjekropper og lempe dem vekk for så å hive meg over min egen før han spratt opp og ble til en gal hoppehund igjen. Nå skal det ikke stikkes under en stol at invitasjonen kunne komme fra min egen hund også. Han var en engel han mot alt og alle, unntatt enkelte hanner og som regel de største og skumleste.

Det er ikke tid til å tenke etter om man tør eller ikke, når det virkelig står om livet. Men det er nok mange der ute som har undervurdert sin egen hunds styrke og "farlighet" og overvurdert sin egen handlingskraft. Men ærlig talt så var vel ikke denne situasjonen (trådstarten) så veldig alvorlig. Sånn egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var ment med denne tråden var en slik hund som stikker for å bølle, som har skadet, som har skremt hunder og folk. hvordan håntere en slik hund i nabolaget.

Hvordan man skal takle en eier som lar hunden stikke av når han vet at hunden ikke ser en hund uten å angripe.

Hvordan sikre folk som må gå forbi flere ganger til dagen, mennesker fra 0 til faktisk 100 år skal slippe å bli skremt av en slik hund. Hvordan barna som skal til og fra skolen skal føle seg trygg på skoleveien.

Hadde jeg nevnt rasen til denne hunden hadde denne tråden sett helt annerledes ut.

Men for å ikke dømme "raser", men ta hund generelt gjør jeg ikke det.

Vi har to hanner, og jeg har vært forberedt på at hanner kan yppe seg mot hanner. Men nå gjorde de ikke det. Så hvordan skal man regne med at hundeeiere som aldri har hatt en hund som sloss, eller heller fått hund som angriper en hund til å takle situasjonen suverent første gang? En gang er den første og det er erfaringer man lærer av! Men det er latterlig at en person som ikke startet tråden blir hengt ut som en uansvarlig hundeeier, at hunden til denne personen skulle ha startet, at vi viste angst, når vi stille og rolig snudde. Altså, blir den hunden som startet problemet gjort om til en stakkars sak som vi bare skulle forvente ville angripe. At det liksom var vår feil som har hanner at hunden angrep!

Det er latterlig.

Og det slår meg, menneskene her inne angriper som hunder. Så ja, hundeforum.

Selvsagt tar vi i mot konstruktive veiledninger, råd og vink, legg merke til KONSTRUKTIV!

Som sagt, det er ikke hva som blir sagt, men måten det blir sagt på! Men hunder kan trenes, men ikke visse eiere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere går i mellom, hvor tar dere tak hen for å dra vekk hunden?

Der jeg får tak. Nå er det jo lettere med tollere som har skinn nok til to hunder og som man kan lempe opp på armen i samme grep (Ane fjernet Solo fra to litt vel intense rottisdamer på den måten. Rottiseierne sto bare og kopa, selv på høflig og etter hvert litt mindre høflig anmodning om å ta til seg bikkjene sine), enn med en slik diger glatt muskelbunt. Men jeg har fått grepa tak på hver side av brystkassen og røsket til i samme øyeblikk. Jeg har også tatt bikkja "i hue og rævva" og lempet den bort. Ja, jeg vet at faren for å bli bitt er stor og enda mer ja, jeg er blitt rimelig pysete med årene og vet ikke om jeg hadde turt lenger. Men når din egen hund ligger underst, tør man det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vt du hva 2ne..

jeg må si at ja, ting hadde helt sikkert vært anderledes hadde jeg vært innendørs å hatt rom som jeg kunne puttet de forskjellige hundene i, men i å med vi faktisk var ute, hunden kom helt plutselig å var over hunden min...

og en annen ting...hvis du ikke kan tro på det vi skriver her inne, i det med alder, som i det hele tatt er helt tragisk å ta opp, så behøver du ikke skrive noe som helst!

Du var faktisk ikke der når det skjedde, hadde du vært der å sett på, så hadde vel du reddet dagen min da..jippy for deg!

Jippy for at du er så flink til å handle i krisesituasjoner og at du heller ikke var en gammel dame når det skjedde...

jeg syntes dette har tatt helt av...og er utrolig tragisk..hele tråden var et sprøsmål ang en hund som angrep en annen hund io bånd å dere finner ut at det er mer gøy å henge ut hunden som faktisk ble angrepet uten å ha noe skydl i det...

jeg mener at hvis dere ikke klarer å holde dere til selve temaet så la være å skriv i stedet...

dette er en av grunnene til at jeg har lyst til å gi opp dette forumet...at man aldri kan legge ut en minste spørsmål uten at man skal bli hengt ut som en dyremishander for ett eller annet...

å slik skal man ikke behøve føle seg på et forum.

Åh bu freaking hu! Det var IKKE jeg som kom med hverken erfaring, alder eller noe i utgangspunktet, det var det Marit som gjorde, som påsto at vi var slemme med folk som kanskje ikke var like erfarne som oss - da må det for pokker være lov å påpeke at vi og har vært uerfarne en gang eller? Det hadde ingenting med at jeg ikke tror dere å gjøret - hallo? Må være vondt å gå rundt med så såre tær!

Dette ble skrevet i første innlegget:

Jeg synes han ikke tar sin hund allvorlig!

At han er "vant" med at hunden biter, at det stort sett går bra, det vet ikke personen og hunden som blir angrepet.

Hva om et eldre menneske gikk der med hunden sin? Eller et barn med hunden sin?

dette er jo tross alt et boligfelt og ikke minst skolevei!

Hva synes dere om slike opplevelser?

Den psykiske biten er jeg redd for, har en hund i sårbar alder.

Synes det var kjempe skummelt å se på!

Hva jeg syns om sånne opplevelser er at de stort sett blir forverret av en sjokkskadet eier - som i DERES situasjon, sant? Dere hadde TO av tre hunder i bånd, hvor vanskelig kan det være at EN holder de to hundene da, mens den andre tar unna løsbikkja? Og at Peico kanskje hadde flydd på golden kunne dere fint forhindra ved å ha KORT bånd på begge to - og JA, jeg har håndtert STORE hunder i bånd opptil flere ganger, faktisk - så slipper dere å si at jeg snakker om ting jeg ikke veit noe om..

.. Og hvis man ikke tåler at folk er uenig med en, eller har andre erfaringer eller whatever, så har jeg et helt gratis tips.. La være å spørre om folks meninger på et offentlig diskusjonsforum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg griper inn, så går jeg vel gjerne for et solid grep i halsbåndet som de fleste hunder har, og holder alt jeg kan - for ikke å bli bitt sjøl i tilfelle det er en hund som slenger rundt seg med kjeften, eller går fra angrep til forsvar (mot meg). Og jeg går gjerne inn og tar den andre hunden, heller enn min egen - som jeg gjerne har mer kontroll på, eller også som jeg vet ikke vil gå på meg. Alternativt er få tak i en hund og "kaste" den så langt vekk som mulig, og kontant... jeg gjorde det sjøl på min 45 kilos hann noen ganger, man kan når man må. Men det gjelder å få dem unna en gang for alle, så de ikke ryker på hverandre igjen. Holder man en hund et sted der den kan snu seg mot deg og få tak i deg, så gjelder det å slippe noe faderlig fort, for å si det slik.

Men altså, jeg synes da jeg svarte ganske relevant i utgangspunktet. Så gikk jeg kanskje litt lei av hvor lite fokus det er på at hunder er dyr, og at dyr faktisk slåss uten at det er unormalt og livsfarlig, og at situasjoner kan oppleves riktig så dramatiske, særlig for folk som synes de mer dyriske sidene ved dyr er skumle. Å hyle opp om "farlig hund" når det er snakk om en tispe som flyr på en hannhund, der hannhunden velger ikke å ta igjen, og der det later til ikke å ha blitt hull eller skader... er kanskje å misbruke ordet en smule? For til slutt blir all klabb og babb farlig.

Ja, på et lite sted er det synd at én eier og hans hund skal gjøre det skummelt for så mange som det høres ut som. Dersom det er flere med tilsvarende konkret erfaring, har jeg forlengst foreslått at man kanskje skal gå sammen om en henvendelse.

Kanskje bruke energien sin på det?

Men når det gjelder hundehold generelt, så bør kanskje ikke lista legges dit at ethvert barn skal gå tur med hunder overalt - særlig ikke når Mattilsynet er i ferd med å foreslå en 14-årsgrense eller hva det var på å eie hund. Hund er ikke leketøy for barn, ja, det er koselig når de leker i hagen, men unger kan være slepphendte og risikere å miste en hund både etter rådyr og andre lignende saker. Lista bør legges til et ansvarlig hundehold blant voksne mennesker. Og barn kan være "uansvarlige" når de lufter hund - var selv borti en småjente som kom med en stor hannhund som hun knapt klarte å holde, på en vei mot oss der det var lite muligheter til å gå unna, og jenta mente at "han vil så gjerne hilse" der hun hang på slep etter en stivbeint hund med halen til værs og busten reist og et kroppsspråk som mer enn antydet at noe hilsing der ikke slo oss som noen umiddelbar god ide...

Når det gjelder hvem som henger ut hvem, som Swimzy skriver hun er veldig lei seg over, så får hun faktisk skylde på trådstarter - Netteliten, som var den som beskrev i detalj hvem som var med på denne turen, inklusive navn. Da gidder ikke jeg "late" som om jeg ikke husker hva som før er skrevet om denne hunden, når det virket som om kontroll fortsatt var et problem, igjen ut fra trådstarters egen beskrivelse. Hele den greia hadde vært unngått dersom ens gode venninne kanskje hadde tenkt seg litt mer om, særlig siden vedkommende kanskje vet graden av hårsårhet? Å begynne å legge ut om "syndebukker" og så slemme vi er... nei, det er å skyte mot feil mål, særlig når det er du selv, Netteliten, som "outet" din turkamerat - som så går til fullt "motangrep" på alle andre enn deg :rolleyes:

Dette er et "likemannsforum", der ingen har noen rolle ene eller andre veien som instruktør eller ekspert; det er også fullstendig gratis - og hvorfor skal man da "leke butikk" og sørge for å stryke kundene med håret og jatte med, slik de gjør med hell ved mange kommersielle hundeskoler? Jeg er interessert i hunder, ikke menneskepsykologi, for å si det sånn. Derfor er jeg heller ikke instruktør noe sted, fordi jeg synes en god del hundeeiere er hårsåre, i forsvarsposisjon når man ikke alltid gir dem rett og klapper dem på skulderen, og heller vil ha ferdigtygde løsninger og konklusjoner, gjerne på nett, enn å lese seg opp og jobbe seg til kunnskap selv.

Hva er "konstruktivt" her, når ikke fleres råd om hvordan man kan håndtere en slik situasjon annerledes er? Ja, man kan kanskje lære noe av andre som har vært borti lignende situasjoner, det er faktisk en god mulighet. Det er slik noen av oss andre later til å ha lært det, når vi ikke lærte "by doing" og egne erfaringer når man måtte ordne selv - og ikke la noen andre ta seg av det.

Jeg synes ikke det er særlig mer konstruktivt å lage et hylekor om denne livsfarlige hunden, og hvor grusom denne situasjonen var, og at det var flaks at ingen omkom, når det fremdeles ikke er skrevet et eneste ord om noen skade - selv om jeg har spurt en eller to ganger. Hvorfor spørre om noe som helst, Netteliten, når den eneste du oppfatter som konstruktiv og med de "riktige" svarene er deg selv? Da har jeg ikke mer å si, utover å sitere 2ne, "Åh bu freaking hu!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen, jeg blir helt matt av hvordan folk dømmer andre her inne uten å kjenne dem... Og mener at alle skal ha alle mulige kunnskaper om hund før de kan eie en.. Og takle alle situasjoner osv. Ingen får lov å være nybegynner eller "ikke utlært" tydeligvis, for da burde man nok ikke hatt hund.. *sukk*

Må si meg enig her..

Sonen har enkelte medlemmer som er overkvalifiserte til å ha hund.. De kan beregne og kalkulere alle situasjoner, og er fullt forberedt uansett hva som skjer ute på tur eller hjemme i stua.. i alle miljøer..De takler det meste, tar alt på strak arm..(bokstavelig talt)..det er ikke den situasjonen de ikke mestrer..

Det er vanskelig å måle seg med sånne.. Vi andre, mer feilbarlige stakkarer, som faktisk ikke har kontroll i alle mulige situasjoner, må bare bøye oss i støvet og underdanig ta imot all kritikk som vi fortjener.. Det er oss det er noe gæli med..vi må skjerpe oss og godta at det er vår feil at uheldige situasjoner oppstår.

Om vi blir angrepet forfra eller bakfra har ingen betydning, vi måtte ha sett det komme, og hatt slagplanen klar og tatt kontroll FØR situasjonen oppsto.. For det er det dem gjør de som er gode hundeeiere.

Når geografi, vårt hjems beliggenhet og hvor i Norge vi befinner oss også blir en faktor oppi alt dette, så gjør det ikke saken bedre..

Egentlig bør vi vel revurdere vårt hundehold og tenke godt etter om vi virkelig kan ha hund, så inkompetente som vi er..

Jeg blir også helt matt av hvor fordømmende enkelte er, og hvor dårlig de leser innlegga de svarer på.

Hadde de enda greidd å svare på en hyggelig og grei måte, men neida...her skal det fordømmes..helst i en foraktelig tone..

En grei opplysning om hvordan det er best å håndtere en uheldig situasjon er mer interessant å lese, og er mer informativt for oss som har mer å lære enn et sånt "såteitsomduer"-innlegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg kan si at å skille to hunder som slåss ikke alltid behøver å være enkelt. Jeg gikk på tur med en svær og sterk chowchow-hann da jeg møtte en svær og sterk flat/labbis-hann. Sistnevnte fløy på chow'en og jeg klarte ikke å holde den igjen. Så jeg surret flexi-linen rundt en stolpe, slik at den hang fast der, mens eieren av den andre hunden prøvde å dra sin hund bort. Det endte med at chow'en dro så båndet røk tvers av, eieren av den andre hunden ble selv "bitt" i hånden da han gikk i mellom, og chow'en fikk noen hull i nakkeregionen.. Fikk jo dratt dem fra hverandre til slutt, men det var søren ikke lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei opplysning om hvordan det er best å håndtere en uheldig situasjon er mer interessant å lese, og er mer informativt for oss som har mer å lære enn et sånt "såteitsomduer"-innlegg..

Bare for å starte med det siste først, så er det vel opp til flere ganger her forklart alternative måter å reagere på? At folk som ikke klarte å reagere sånn i den situasjonen klarer å ta det opp som kritikk og "såteitsomduer"-innlegg må jeg innrømme at jeg syns er ****** slitsomt, for da går det plutselig ikke an å svare på noe som helst her så sant det ikke er "ja, verden er et ekkelt sted og du var skikkelig uheldig, stakkars stakkars deg".

Må si meg enig her..

Sonen har enkelte medlemmer som er overkvalifiserte til å ha hund.. De kan beregne og kalkulere alle situasjoner, og er fullt forberedt uansett hva som skjer ute på tur eller hjemme i stua.. i alle miljøer..De takler det meste, tar alt på strak arm..(bokstavelig talt)..det er ikke den situasjonen de ikke mestrer..

Det er vanskelig å måle seg med sånne.. Vi andre, mer feilbarlige stakkarer, som faktisk ikke har kontroll i alle mulige situasjoner, må bare bøye oss i støvet og underdanig ta imot all kritikk som vi fortjener.. Det er oss det er noe gæli med..vi må skjerpe oss og godta at det er vår feil at uheldige situasjoner oppstår.

Om vi blir angrepet forfra eller bakfra har ingen betydning, vi måtte ha sett det komme, og hatt slagplanen klar og tatt kontroll FØR situasjonen oppsto.. For det er det dem gjør de som er gode hundeeiere.

Når geografi, vårt hjems beliggenhet og hvor i Norge vi befinner oss også blir en faktor oppi alt dette, så gjør det ikke saken bedre..

Egentlig bør vi vel revurdere vårt hundehold og tenke godt etter om vi virkelig kan ha hund, så inkompetente som vi er..

Jeg blir også helt matt av hvor fordømmende enkelte er, og hvor dårlig de leser innlegga de svarer på.

Hadde de enda greidd å svare på en hyggelig og grei måte, men neida...her skal det fordømmes..helst i en foraktelig tone..

Jeg er ikke helt sikker på hvem som er fordømmende jeg - her ble man jo plutselig selvutnevnt ekspert som kan løse alle verdensproblemer fordi at man var teit nok til å svare på hva man faktisk hadde gjort i en lignende situasjon - ETTER at det noe foraktelig er antydet at det veit vi faktisk ikke, for en sånn situasjon har vi neppe vært i. Det lyser mindreverdighetskomplekser av sånne svar som ditt, og jeg kan ikke helt se at det er jeg - som kan håndtere en sånn situasjon uten å få hjelp av tilfeldige hunderedde forbipasserende - som har et problem? Men det er jo mye greiere å lempe deres følelse av å ikke strekke til over på oss "slemmingene", og sutre over hvordan vi formulerer oss, fremfor å - som du etterlyser - LESE det vi skriver om alternative måter til å håndtere sånne situasjoner? Måtte gudene forby at man faktisk kanskje lærte såpass at man husket det neste gang det kom en morderisk hund og angrep dere bakfra..

Og bare for å fortsette å være fordømmende og foraktelig - ja, det hadde vært mulig å forutse dette "angrepet", når trådstarter sier at de SNUR fordi hunden er farlig og de ikke har lyst til å gå forbi. Og ja, det er bedre å møte sånne hunder ansikt til ansikt - det er ikke alle som er like tøffe i trynet da, og kanskje har en litt hyggeligere måte å hilse på. Man trenger ikke øyne i nakken nei, det holder at man snur seg og ser etter nå og da.

- Og jeg beklager virkelig at jeg har forslag til hvordan man kan løse sånne livsfarlige angrep, og at "dere" derfor føler dere latterliggjort :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til 2ne her, godt observert på mange punkter gitt! Bortsett fra at jeg ikke slutter meg til "beklagelsen", ironisk som den enn måtte være ment.

Apropos de andre svarene: Nå skjønner jeg ENNÅ bedre hvorfor jeg ikke orker tanken på å være betalt instruktør og måtte dille og dalle med folk som egentlig kunne trengt et spark bak for å slutte å surve og tenke på hundens beste, i forhold til det å klare å lytte - eller i dette tilfelle: lese - og bare tenke på egne forutrettede følelser og såre tær :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til 2ne her, godt observert på mange punkter gitt! Bortsett fra at jeg ikke slutter meg til "beklagelsen", ironisk som den enn måtte være ment.

Apropos de andre svarene: Nå skjønner jeg ENNÅ bedre hvorfor jeg ikke orker tanken på å være betalt instruktør og måtte dille og dalle med folk som egentlig kunne trengt et spark bak for å slutte å surve og tenke på hundens beste, i forhold til det å klare å lytte - eller i dette tilfelle: lese - og bare tenke på egne forutrettede følelser og såre tær :rolleyes:

Håper ikke dere inkluderer meg inn i de såre tærs rekker. :wub:

Jeg tåler både gode råd,tips og kritikk ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er fresk du, og sier du fra like kontant og greit og uten såre følelser til fremmede "busehunder" som du gjør her inne, så går det nok bra ;););)

huff.

tok nok den der "busehunden" litt hardere enn jeg opptrer her inne. (litt dårlig samvittighet) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet dere hva..jeg må bare le av det hele egentlig......

vel...noen av dere påstår jeg er hårsår...fint dere kjenner meg såå utrolig godt, og at odin må ha det utrolig miserabelt hos meg som er slik et nek av en hundeeier...

jeg elsker faktisk å få tilbake kritikk å tips å råd fra folk, men når det går over til sarkasme og spydighet så er grensen nådd! det er meningen vi skal være hyggelige og snille på slike forum...det er faktisk en egen tråd om diskusjon hvis noen av dere har så lyst til å diskutere ting.

Men nå er det faktisk ikke noe mer å diskutere her inne, vi har etablert at dere syntes jeg er en kronidiot som aldri burde hatt en hund, men det spiller faktisk ingen rolla hva noen av dere syntes, for så lenge min hund har det bra å får det han trenger av meg å mine, så har både han å jeg det bra...

og som jeg skrev tidlig i tråden...jeg har lært av opplevelsen, og det er det som er det viktigste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet dere hva..jeg må bare le av det hele egentlig......

Det er bra du klarer å le av det hele, egentlig.

vel...noen av dere påstår jeg er hårsår...fint dere kjenner meg såå utrolig godt, og at odin må ha det utrolig miserabelt hos meg som er slik et nek av en hundeeier...

Ja, er du ikke hårsår, syns du? Og om svaret er nei, hvordan får du det til å stemme med hva du skriver her om at Odin må ha det utrolig miserabelt hos deg som er slik et nek av en hundeeier? For det er det vel ingen andre enn du som har skrevet? Og når vi i tillegg kan legge til dette:

Men nå er det faktisk ikke noe mer å diskutere her inne, vi har etablert at dere syntes jeg er en kronidiot som aldri burde hatt en hund, men det spiller faktisk ingen rolla hva noen av dere syntes, for så lenge min hund har det bra å får det han trenger av meg å mine, så har både han å jeg det bra...

Så syns jeg stadig at du virker en smule hårsår.

For det er ingen som har sagt at det ikke er ulovlig eller unaturlig eller uforståelig at dere reagerte som dere gjorde, men igjen - det ble spurt hva VI ville gjort, så vi skreiv nettopp det, hva vi ville gjort. At det gjør at dere tror vi mener vi er supermennesker av den grunn, eller at dere er lavmål på noen måte, ser jeg ikke at helt er mitt problem - da er det vel heller noe DERE burde jobbe med (selvtillit er en fin bil, det hjelper mot såre tær og).

jeg elsker faktisk å få tilbake kritikk å tips å råd fra folk, men når det går over til sarkasme og spydighet så er grensen nådd! det er meningen vi skal være hyggelige og snille på slike forum...det er faktisk en egen tråd om diskusjon hvis noen av dere har så lyst til å diskutere ting.

Nei, det er ikke meningen at "vi skal være hyggelige og snille på slike forum" - dette ER et diskusjonsforum, ikke en chattekanal. Hyggelig og snill kan jeg være real life, her er jeg for å diskutere - ikke puse lanker og være hjertens enig med absolutt alle trådstartere om hvor grusom verden er..

og som jeg skrev tidlig i tråden...jeg har lært av opplevelsen, og det er det som er det viktigste!

Jepp, det er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg synes det høres ut som dere har gjort en god jobb tross alt. Han virker fin i passeringer, og gir tydelige signaler i møter og sosiale situasjoner. Jeg synes dere gjør en bra jobb med å gå unna og gi ham plass i passeringer når han trenger det. Det virker som en hund som ikke har behov for å hilse på fremmede, og det må være helt greit. Pga. aggresjon mot andre har jeg også hatt en hund som svært sjelden fikk hilse på andre, og jeg tror han hadde det helt fint med det. Noen ganger gikk vi turer med venner eller passet andre hunder, og det gikk også helt fint med god introduksjon. Hvis dere har folk dere omgåes regelmessig, f.eks. om dere går tur med denne kompisen og tispa med jevne mellomrom, så kan det godt være at det endrer seg mellom de to. Men jeg ville ikke gjort det bare som mål for å sosialisere hunden deres, jeg tenker at han har det helt fint med flokken sin, som er dere.
    • Vi har en shiba hann på 3 år, som vi fikk som valp i en korona-Desember. Da var alle sosialiseringsmulighetene som jeg hadde blinket meg ut før vi fikk han, stengt, og de få gangene vi møtte andre hunder var det gjerne i situasjoner hvor valpen allerede var overtrøtt eller full av andre inntrykk, så de møtene gikk ikke så bra. Oppdretter driver utstillingstrening, så vi tok turen dit et par ganger og tenkte han fikk hilse på andre shibaer, men alle de voksne shibaene ga voldsom beskjed når han nærmet seg (ingen av eierne ga noe forhåndsvarsel på at hilsing ikke var ønsket, eller reagerte noe særlig på hundenes reaksjon). Vi bodde i et borettslag hvor det bodde svært reaktive voksne hunder, så han fikk ofte kjeft så snart de så han (samme behandling omtrent alle hundene der fikk). Vi bor nå i rekkehus, og bruker ikke denne hunden til annet en turkamerat og familiemedlem. Nå på tur så er han det jeg vil si er helt ok. Han kan fint gå forbi hunder på smale fortau uten lyd (kan dra litt i bånd for å prøve å komme bort). Møter han veldig sinte hannhunder med mye lyd kan han svare disse, men kan også ignorere mindre raser med mye lyd (f.eks pomeranian/chihuahua). Problemet er mest at han kan se ut som om han ønsker å hilse, men hvis de er innenfor ca. 20 cm av fjeset hans, vil han knurre/bjeffe og dra. For utenforstående kan det se ut som om han går fra 0 til 100. Jeg pleier alltid å si at vi ikke ønsker å hilse, krysser gjerne til andre fortau om mulig osv for å skape den distansen som er mest komfortabel, eller går inn bak en bil eller inn til siden e.l for å markere at vi ikke vil hilse.  I går fikk vi besøk av en kompis med ung tispe, som vi gikk tur sammen med uten hilsing. Det startet ugreit, men endte med en harmonisk tur. Vi prøvde å slippe de samtidig i en inngjerdet hage etterpå, men da fikk ungtispen beskjed om at hun ikke fikk komme i nærheten med mye lyd, men ingen fysisk kontakt. Tok vår hann i bånd og lot ungtispen snuse rundt, men hun tok ikke hintet fra første gang og hun fikk olme blikk og flekkede tenner når hun nærmet seg flere ganger. Besøket endte med at begge hundene lå i hagen uten kontakt, og ungtispen sovnet, så det virket på meg som om det var greit at hun var der, så lenge hun ikke plaget han eller var i nærheten av han på noen måte.  Hilsing på voksne mennesker og barn på tur går veldig fint, og besøk av alle slags mennesker går fint (selv om det er mye lyd akkurat de første 2 minuttene de kommer inn døren).    Spørsmålet mitt er vel egentlig mest: er det ok å ha en hund som aldri hilser på andre hunder?  Er det mulig å sosialisere opp en så voksen hund, og er det hensiktsmessig? 
    • Takk for tips ☺️ Ja, sikkert lurt at området får litt hvile for friksjon. Håper inderlig at pelsen vokser ut igjen. Skal undersøke om det finnes en type sele som ikke «tar» akkurat under brystet/på magen.
    • Jeg ville prøvd en sele som er mer paddet foran. Og kanskje midlertidig en sele som ligger tvers foran brystet og ikke går ned mellom bena, slik at pelsen der får "hvile". Det er ikke optimalt, men det går for en periode. Kanskje du kan finne noe rimelig brukt på Finn?
    • Hei 😊 Etter å ha kjøpt en ny non stop sele (line harness), så oppdaget jeg for et par måneder siden at pelsen til hunden min har blitt slitt vekk/nappet vekk under brystet. Har ikke hatt dette problemet med non stop seler før. Mistenker det var den lille sporlineløkken som var veldig stiv og gnagde på pelsen. Forferdelig irriterende! Hun har nå en «stor» bar flekk på brystet og er redd for at pelsen ikke skal gro ut igjen  Har brukt en sånn glatt protector t-shirt under selen de siste månedene for å hindre mer gnag og selvfølgelig klipt vekk sporlineløkken, men det virker ikke som pelsen gror ut noe særlig. Noen som har vært borti noe lignende og hvor hunden har fått tilbake pelsen? Noen tips? Halsbånd er dessverre ikke så lett å bruke, da hun er litt vilter på tur.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...