Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyretolk


Papillon

Recommended Posts

Det har blitt brent mennesker i "sannhetens navn" i tidligere tider, en får tro og håpe at vi har forbedret oss idag, tross vårt sekulariserte, gjennomvitenskaplige samfunn.

Husk på at utsagn som "Jorda er flat", "noen raser er mindreverdige" (altså IKKE HUNDEraser), "Det er klart det finnes troll" (og da snakker jeg ikke om sånne troll som vrir på alt det andre sier :rolleyes: ) har vært en gjengs oppfatning. Om et par hundre år ler de nok godt av mye av det vi tror i dag også - det er bare det at det er vanskelig å vite hvilken del ;) .

Dette er OT, og er ment som et sleivspark til alle som vet selv, vet best og vet for resten av verden også. De fortjener det!

Godt skrevet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar
Det har blitt brent mennesker i "sannhetens navn" i tidligere tider, en får tro og håpe at vi har forbedret oss idag, tross vårt sekulariserte, gjennomvitenskaplige samfunn.

Husk på at utsagn som "Jorda er flat", "noen raser er mindreverdige" (altså IKKE HUNDEraser), "Det er klart det finnes troll" (og da snakker jeg ikke om sånne troll som vrir på alt det andre sier :rolleyes: ) har vært en gjengs oppfatning. Om et par hundre år ler de nok godt av mye av det vi tror i dag også - det er bare det at det er vanskelig å vite hvilken del :) .

Dette er OT, og er ment som et sleivspark til alle som vet selv, vet best og vet for resten av verden også. De fortjener det!

De aller fleste her har vel innrømmet at de tror det finnes mer mellom himmel og jord enn vi har oversikt over... Greia her er vel mangelen på "bevis". Det er masse svevende snakk, som beskriver hunden til omtrent enhver "ola Nordmann"

Jeg har stor tro på at det finnes masse mennesker der ute med forskjellige evner, også folk som kan "kommunisere" med dyr, men at de ville "misbruke" evnene sine ved å tolke enhver hund for eiers underholdnings skyld, tror jeg hva jeg vil om... Dessuten er det vel og sånn at det tar på noe innmari å bruke disse evnene, så at man kan ha det som en fulltids jobb er jo ganske utrolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, eller synes, at man selvsagt må være skeptisk til alt man ikke kan forklare på en "fornuftig" måte - enten det gjelder synske evner, trolldom, healing, og alt mulig sånt "alternativt".

Men å fnyse det vekk som idioti blir vel litt feil. Jeg er overbevist om at det finnes folk som kan se (føle) ting ikke alle andre kan, det skjer alt for mye uforklarlig til at alt kan forklares på en rasjonell og vitenskapelig måte.

Det som dog er viktig å tenke på, er selvsagt at det er ikke ALLE som kan dette - så det er liksom ikke bare å slå opp på Gule Sider og finne den som bor nærmest og tro for harde livet at DEN er en av de ytterst få som har "overnaturlig evner"...

Tenker på det 2ne sa tidligere ang. det å kalle det "hvasomhelst" - men hvis det hjelper eieren eller hunden så kan det da ikke spille noen som helst rolle hvordan ordvalget er?

Jeg var med på å arrangere et dressurkurs for litt siden, hvor faktisk Belgerpia var instruktør. Jeg vil ikke si at hun nødvendigvis kunne snakke med hundene - eller forklare oss deres innerste tanker. (Hva med et kurs på dette Belgerpia?)

MEN hun kom da saktens med endel råd, vink og forklaringer på hvorfor endel hunder "er som de er" og mye var pga eiernes feil måte å håndere hunden på.

Så med litt stikkord på hva man ønsker å løse av problemer med sin hund, vil troligvis en god instruktør også kunne komme med meget gode gjettinger på hva man har gjort feil tidligere, antar jeg..

Hvis hun hadde sagt at "Buster, sa til meg at han synes du er for dominant mot han" - så hadde vi ledd høyt..

Men når hun sa at "du har en veldig truende holdning mot lille Buster-dyret, han trekker seg litt unna deg.." så sier vi "AHA! SÅ lurt - DET har vi ikke tenkt på før!"

Så, det jeg vil fram til, så vil jeg tro at en dyktig "tolk" KAN hund, den kan se hundespråket, den vet massevis om forskjellige raser, og den kan også MYE om mennesker.

Jeg tror ikke det minste på folk som kan "tolke" (eller "heale") over telefonen. Men en slik som kommer hjem til en person, ser hunden i sitt hjemmemiljø, møter eieren, ser samspillet mellom de to, ser omgivelsene (miljøet), OG er superobservant på alle de millioner små tegn vi gir til våre omgivelser hele tiden... Tja - en slik hadde vært meget interessant å møte!

Om vedkommende snakker som "hundepsykolog", "tolk" eller "adferdsspesialist" er jo revnende likegyldig..

Dog faller hele mitt reonement her på "tolkene" som prøver seg på å fortelle om ting som hunden har opplevd tidligere... DET gjør det selvsagt mye mere morsomt å prøve å sette "feller" for dem - men det tenker man jo bare fordi man er skeptiker og ikke så lite "slem" av og til, da...

Men hvis de holder seg til "akkurat nå" - og hundens følelser - så ser jeg ikke det som noe urimelig at endel kan være dyktige på å tolke det de ser.

Men nei, jeg tror ikke jeg engang VIL vite hva hundene mine synes om meg, jeg...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hørt om Frans av Asissi? En munk fra Italia, om jeg ikke husker feil, som det ble sagt forkynte evangeliet til dyr eller snakket med dyr. Det er ikke værst at kirken har "tatt vare på" denne munken, da det både er snakk om dyr og snakking med dyr. Kirken er jo ikke superkjent for å fokusere på dyr akkurat... Så igjen: at noen kan mer enn andre, ja, det tror jeg virkelig. Og at det er noen som gir uttrykk for at de kan mer enn andre og ikke kan det, ja, det tror jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Dessuten er det vel og sånn at det tar på noe innmari å bruke disse evnene, så at man kan ha det som en fulltids jobb er jo ganske utrolig...

Tar på innmari? Hvorfor skulle det gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar på innmari? Hvorfor skulle det gjøre det?

Det er visstnok slitsomt psykisk. Kan sammenlignes med at det er mer slitsom psykisk å jobbe på et avlastningshjem for multifunksjonshemmede barn vs matvarbutikk (for å bruke et eksempel fra mitt eget liv). Kan tenke meg man må konsentrere seg ganske masse, og at mye "psykisk" energi blir brukt. Vi som er hundeeiere kan jo skjønne forskjellen på at hunden blir sliten mentalt og fysisk, alt avhengig av aktivitet. Og så blir man som menneske sliten av en dag på eksamen, selv om man stort sett har sittet i ro og skrevet noen sider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visstnok slitsomt psykisk. Kan sammenlignes med at det er mer slitsom psykisk å jobbe på et avlastningshjem for multifunksjonshemmede barn vs matvarbutikk (for å bruke et eksempel fra mitt eget liv). Kan tenke meg man må konsentrere seg ganske masse, og at mye "psykisk" energi blir brukt. Vi som er hundeeiere kan jo skjønne forskjellen på at hunden blir sliten mentalt og fysisk, alt avhengig av aktivitet. Og så blir man som menneske sliten av en dag på eksamen, selv om man stort sett har sittet i ro og skrevet noen sider..

Jeg er sliten om dagen og mye kommer nok av bekymring og for mye tenking!

Selv er jeg utrolig usikker på dette med dyretolker. Har aldri prøvd, men kunne godt tenkt meg til å prøve.. Men jeg betaler ikke masse penger for noe sånt her og nå, det tar jeg meg ikke råd til liksom. Ikke vet jeg om jeg hadde turt å prøvd noe lignende nå.. Hva om dyretolken slår spikeren på hodet og sier at Emma er usikker på en nykomling i huset og at hun er redd for å miste meg o.l?? :) Da hadde samvittigheten min ramlet sammen og brent opp til aske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visstnok slitsomt psykisk. Kan sammenlignes med at det er mer slitsom psykisk å jobbe på et avlastningshjem for multifunksjonshemmede barn vs matvarbutikk (for å bruke et eksempel fra mitt eget liv). Kan tenke meg man må konsentrere seg ganske masse, og at mye "psykisk" energi blir brukt. Vi som er hundeeiere kan jo skjønne forskjellen på at hunden blir sliten mentalt og fysisk, alt avhengig av aktivitet. Og så blir man som menneske sliten av en dag på eksamen, selv om man stort sett har sittet i ro og skrevet noen sider..

Vel, har du peiling på hva du driver med skal ikke det der være noe problem. Hvis du bruker av din egen energi til å gjøre dette så gjør du det på feil måte, om du skjønner :)

Og jeg har jobbet med multifunksjonshemmede barn i mange år og jeg har også jobbet matvarebutikk så ja skjønner hva du mener, men vet ikke helt om det blir i denne sammenhengen. (Og jeg hadde eksamen igår ;) )

Joda, det er fort gjort å bli litt sliten etter en sånn samtale, men ikke totalt utslitt...

Bare mine erfaringer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar på innmari? Hvorfor skulle det gjøre det?

Nå har jo flere svart på dette allerede, så jeg trenger vel i grunn ikke gjenta det... Men ja, det var psykisk jeg tenkte på... At de bruker mange "tanke-krefter", føler evt "vondter" og emosjoner osv... I hvert fall er det jo stadig det de sier på 6. sansen osv, at de blir slitne, triste, redde, glade, føler smerter, vondter osv...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har du peiling på hva du driver med skal ikke det der være noe problem. Hvis du bruker av din egen energi til å gjøre dette så gjør du det på feil måte, om du skjønner :)

Og jeg har jobbet med multifunksjonshemmede barn i mange år og jeg har også jobbet matvarebutikk så ja skjønner hva du mener, men vet ikke helt om det blir i denne sammenhengen. (Og jeg hadde eksamen igår ;) )

Joda, det er fort gjort å bli litt sliten etter en sånn samtale, men ikke totalt utslitt...

Bare mine erfaringer ;)

Nå har ikke jeg noe særlig erfaring å skryte av selv, men jeg kan tenke meg at hvis det er dette man gjør fra åtte til fire om morgenen, mandag til fredag, i 48 uker i året, da tror jeg det "tar innmari" på. (Nå antar jeg selvsagt at det ER noen som har slike evner, og at det er de "skikkelige" evnene vi snakker om.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo flere svart på dette allerede, så jeg trenger vel i grunn ikke gjenta det... Men ja, det var psykisk jeg tenkte på... At de bruker mange "tanke-krefter", føler evt "vondter" og emosjoner osv... I hvert fall er det jo stadig det de sier på 6. sansen osv, at de blir slitne, triste, redde, glade, føler smerter, vondter osv...

:)

Joda det er riktig, at de kjenner på emosjonene, og ja det tar på å kjenne på sånt, men det er alikvel noe med å bruke dine egne energier til sånt som blir feil.

Nå har ikke jeg noe særlig erfaring å skryte av selv, men jeg kan tenke meg at hvis det er dette man gjør fra åtte til fire om morgenen, mandag til fredag, i 48 uker i året, da tror jeg det "tar innmari" på. (Nå antar jeg selvsagt at det ER noen som har slike evner, og at det er de "skikkelige" evnene vi snakker om.)

Det blir jo en jobb det som det meste annet :) Kan jo trekke paralellene til psykologer som "er inni hodet" til pasienter hele dagen, de klarer seg jo stort sett bra de også, fordi de har lært seg teknikker som gjør at de kan la jobb være jobb. Klarer du ikke det så holder du ikke lenge i et yrke, uansett hvilket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...