Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie?


Ane&Kaiza

Recommended Posts

Jeg har lyst på ny hund og vurdere Aussie. Er det noen som har erfaringer med de? Har lest de har mye vaktinstinkt og gjeterinstinkt, er det sant at de vakter biler og postkasser?

Jeg har en border collie fra før så er vant til gjeterinstinkt.

Har aussien noe til felles med border collien?

Hva brukes de til? Har lest at i amerika avles de mest opp som gjeterhunder/vakthunder, hva avles de opp som i norge?

Agility og lydighet har jeg tenkt å drive med + litt gjeting av sau.

anbefaler dere noen oppdretterer?

Hvordan er lynnet til aussien? er den kosete?, god familiehund?, vanskelig å gi nok mosjon?

Anbefales aussien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg bare svare utifra min erfaring med raBalder:)

Mitt inntrykk av aussien var noe helt annet før raBalder kom.

Vi hadde også fått vite at vi måtte passe på å forbygge blant annet voksterinstinkt og at de burde få MYE sosialisering og miljøtrening så de ikke ble skeptiske.

Balder eier ikke vokterinstinkt og han minner meg veldig om min gamle labrador:) Ble bare kalt askeladde fra dag en da han plukker med seg alt på sin vei for å bare bære det. Han er en hoppende glad gutt som elsker alt og alle (ofte litt for mye til tider). Han er en stor koseklump og skulle vel helst sittet i fanget. (han tror han bare veier 5kg) Gjeterinstinkt har jeg ikke merket noe på han. Schæfertispa har mer gjeterinstinkt enn han:)

Så taktikken har måttet endre seg her og det må trenes på ro og at alt og alle trenger ikke hilses på. Ikke alle som liker en våt hundetunge i ansiktet eller å bli revet over ende fordi bikkja logrer med hele seg.

Tror det er enorm forskjell på individene og linjene på aussiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at du vurderer aussie som hund nr 2. Er ikke ekspert på rasen, men tror den kunne passet deg ganske bra. Men de krever vel en del mosjon og hjernetrim for å "fungere". (Kjempe flotte hunder, hvis de får brukt seg skikkelig ) Skal du ha ny hund snart eller om noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...