Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundene mine har mark!


Recommended Posts

CRAP! Har faktisk aldri sett det før, men på tur i dag oppdaget jeg mark i avføringen på begge hundene. Så nå blir det naturligvis rett på en 3-dagers kur med Panacur som jeg har liggende i skapet. Men jeg har noen spørsmål rundt det at de har fått mark. Begge gikk rutinemessig på markkur for under 4 uker siden!! Og i tillegg, på den eldste har jeg aldri sett at hun har hatt mark. Sjekker jo litt innimellom...

Vi har flyttet til gård der hundene disponerer en stor naturtomt. De er mye ute, graver, spiser jord og evt annet av interesse i hagen... Kan det være noe i hagen som gir dem mark? Hjelper jo lite å medisinere hvis de går rett ut, spiser jord og får mark igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Æsj, ja mark er ekkelt. Katta mi har en tendens til å få det ofte :ahappy:

De har vel fått marken i løpet av de siste fire ukene da. Det er godt mulig at de har funnet f.eks. avføring fra et dyr med mark som de har spist. Hunder gjør mye rart. Og selvfølgelig kan de ha funnet det i hagen, men sånt kan skje. Ingen grunn til å ikke la dem leke i hagen forde, men følg med og gi markkur når de har mark som nå og ca fire ganger i året ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være mulig at marken du fant i avføringen, har ligget i tarmene siden sist markkur. >Men jeg hadde nok gitt en ekstra dose for sikkerhets skyld :ahappy:

Hunder kan få mark av det utroligste, så det er fullt mulig at jorden er synderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som er tynne og spiser mye, men allikevel ikke går opp i vekt, kan ha mark. Visse hunder kan også få merkbart økt matlyst som følger av at marken hindrer hundens kropp i å ta opp all næringen som er i foret den spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vurdere å prøve ett annet merke dersom det er 4 uker siden du ga de ormkur sist. Marken kan bli residens mot preparatet dersom man bruker det samme hver gang.

Ja. Jeg brukte Banminth sist på valpen. Hun får Panacur nå. Jeg gir Panacur til Nemi også, fordi jeg har akkurat bytta merke fra Drontal som jeg ga før. Leste en anbefaling fra vet. der de anbefalte Panacur av alle typene fordi de tok alle de vanligste typene.

Jeg tar med en avføringsprøve til dyrlegen etter hvert jeg for å forsikre meg om at alt er borte. evt for å se hva slags mark det er dersom det skulle være noe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg brukte Banminth sist på valpen. Hun får Panacur nå. Jeg gir Panacur til Nemi også, fordi jeg har akkurat bytta merke fra Drontal som jeg ga før. Leste en anbefaling fra vet. der de anbefalte Panacur av alle typene fordi de tok alle de vanligste typene.

Jeg tar med en avføringsprøve til dyrlegen etter hvert jeg for å forsikre meg om at alt er borte. evt for å se hva slags mark det er dersom det skulle være noe igjen.

Sant nok vedr. Panacur. Men jeg er blitt fortalt av en vet at en ikke må bruke samme type markmiddel hver gang. Man skal benytte seg av forskjellige for å unngå faren for at virkningen forsvinner på hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok vedr. Panacur. Men jeg er blitt fortalt av en vet at en ikke må bruke samme type markmiddel hver gang. Man skal benytte seg av forskjellige for å unngå faren for at virkningen forsvinner på hunden...

Jeg har forstått det som at det er slutt på å gi ormekur flere ganger i året til voksne hunder nå. Pga det gjør hundene resistente. Så nå er det ønskelig at man bare gir dersom det er mistanke om at hunden har orm eller at det er risiko for at den kan få det. f.eks ved at den har spist noe, vært med en annen hund som har det osv.

så jeg skal slutte å gi markkur ofte i hvert fall, og heller følge litt med. men den valpen må jo selvfølgelig få de den skal ha, og da må jeg medisinere den voksne også samtidig.

men dersom hunden ikke har mark skal man altså ikke gi kur som forebygging fordi man da heller ødelegger effekten til medisinen den dagen det faktisk trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har hatt mark riktig lenge, så blir den ikke bare tynn, men den kan få dårlig pels også. (Den får ikke nok næringsstoffer i seg til å lage skikkelig pels).

Jeg har hest og bor på et nedlagt småbruk. Jeg har diskutert dette med markekur med to veterinærer, som begge var enige og sa følgende:

Hunder som lever på "lavt smittepressede områder", eks. hunder som bor inne, og som mosjoneres i bånd rundt omkring, trenger kanskje bare en markekur i året. Anbefalt å gis om høsten.

Men så har vi hunder som bor på litt større smittepressede områder. Eks. hunder som er på kennel, har høyt smittepress. Hunder som er aktive i miljøet, har litt høyere smittepress enn de som bare er hjemme og går tur i bånd. Men så er det hunder som mine, som spretter rundt omkring i skauen, jager mus på låven, er med i stallen (og gud vet hva de kan finne på å spise der), disse skal ha markekur 4 ganger i året, samt ved synlig infeksjon av mark. Eks. man ser mark i avføringen.

Så ved å tenke på hvordan smittepress din hund er utsatt for, så finner du ut om den skal ha 1, 2, 3 eller 4 markekurer i året som standard. Man bytter merker, slik at hunden ikke blir resistent. Og man er nøye på at den faktisk spiser denne kuren. Jeg bløyter panacur-tablettene i litt vann, og så i en dærsj leverpostei, poff, så er den borte.

Mark er noen uhyggelige vesner, jeg har heldigvis aldri sett noen å mine hunder. Tror det hadde blitt slutt på sussinga da :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Altså.........

Hva i all verden er det hunden skal bli resistent mot? Mark?

Nå vet ikke jeg om man anbefaler å bytte markkur av ovennevnte grunn, men jeg vet at de fleste veterinærer uttrykker bekymring for at MARKEN skal bli resistent mot midlene som dreper dem i diverse kurer. De mener derfor at markkur bør gis skjeldnere og egentlig bare når hunden HAR mark ikke som forebyggende flere ganger i året med mindre man bor i særdeles utsatte miljøer.

Jeg klarer imidlertid ikke å bytte markkur for panacur tar bare ikke marken her. Banminth gjør, og jeg gir banminth - litt høyere dose enn det som står og gir også hvitløkspulver/granulat i maten til hundene en to tre dager i forbindelse med markkuren. Det funker som bare det og marken kommer ut.

Ja - for her får vi mark, vi har flere hunder - vi bor på ett sted hvor det i flere 10-år har vært mye hund og i tillegg har vi katter. Bikkjene digger kattebæsj (nope, de får ikke lov til å spise det - men det hender jo at man ikke er kjapp nok til å forhindre at godsakene fortæres) - så jeg vet at i alle fall unghundene her lett får mark - og eneste måten jeg blir kvitt det på er å gi Banminth og hvitløk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - for her får vi mark, vi har flere hunder - vi bor på ett sted hvor det i flere 10-år har vært mye hund og i tillegg har vi katter. Bikkjene digger kattebæsj (nope, de får ikke lov til å spise det - men det hender jo at man ikke er kjapp nok til å forhindre at godsakene fortæres) - så jeg vet at i alle fall unghundene her lett får mark - og eneste måten jeg blir kvitt det på er å gi Banminth og hvitløk.

Hvitløk granulat?? Det har jeg ikke hørt om i forbindelse med mark før.. Hvordan kom du til å tenke ut dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hvitløk granulat?? Det har jeg ikke hørt om i forbindelse med mark før.. Hvordan kom du til å tenke ut dette?

Tips fra oppdrettere som hadde superproblemer med å få ut mark av f.eks valpekull. De fleste valper har jo mark om de kommer fra "store" besetninger (dvs. 5+ hunder og kanskje bor på gård osv.) - og da var det vel veterinæren som anbefalte litt hvitløk i tillegg til markkuren - og det var reine skjære vidundermiddelet. Mark liker tydeligvis ikke hvitløk liksom *ler*

Er jo det samme med flått osv. - hvitløk er æsj synes de............. Sommerstid bruker jeg hvitløksgranulat i maten og våre hunder har ekstremt lite flått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips fra oppdrettere som hadde superproblemer med å få ut mark av f.eks valpekull. De fleste valper har jo mark om de kommer fra "store" besetninger (dvs. 5+ hunder og kanskje bor på gård osv.) - og da var det vel veterinæren som anbefalte litt hvitløk i tillegg til markkuren - og det var reine skjære vidundermiddelet. Mark liker tydeligvis ikke hvitløk liksom *ler*

Er jo det samme med flått osv. - hvitløk er æsj synes de............. Sommerstid bruker jeg hvitløksgranulat i maten og våre hunder har ekstremt lite flått

Det var jo ett kjempetips :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få tips om litt naturmedisin ved siden av Belgerpia :wub:

Jeg har alltid brukt Drontal Vet på kattene mine og bruker den på Bessie også.

Nå leser jeg jo her om kurer som tar ALT. Vet dere om Drontal tar alt?

Ser jo også at det kan være effektivt å bytte merke.

Er bare så enkelt med Drontal fordi det bare er en tablett og kattene er ikke alltid hjemme hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips fra oppdrettere som hadde superproblemer med å få ut mark av f.eks valpekull. De fleste valper har jo mark om de kommer fra "store" besetninger (dvs. 5+ hunder og kanskje bor på gård osv.) - og da var det vel veterinæren som anbefalte litt hvitløk i tillegg til markkuren - og det var reine skjære vidundermiddelet. Mark liker tydeligvis ikke hvitløk liksom *ler*

Er jo det samme med flått osv. - hvitløk er æsj synes de............. Sommerstid bruker jeg hvitløksgranulat i maten og våre hunder har ekstremt lite flått

*spørre mer* Ja, kjenner til hvitløk og flått. Men når du sier granulat, knuser du det selv eller er det noe du får kjøpt et sted?

(og da, INFO: merke, mulig salgssted osv osv :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...