Gå til innhold
Hundesonen.no

Bytte kjønn eller rase?


mokken

Recommended Posts

Jeg driver å leker med tanken om neste hund, krysser fingrene for at det blir lenge til, 2 er nok for meg!

Har blitt veldig bitt av agilitybasillen og vil fortsette med neste hund.

Trives godt med pyrren og labbisen jeg har nå. Men er bestemt på at neste skal bli en mellomstor rase.

Pyrre hannene ligger på 40-48 cm så der tør jeg ikke å ta sjangsen igjen på å få en som smyger seg under mellomklasse grensen på 43 cm.

Også er det jo det at jeg liker disse rare pyrrene.

Også liker jeg hannhunder, der litt "enkel" i toppen liksom :ahappy:

Så kommer dilemma...

Bytte kjønn? Pyrre fortsatt, men tispe?

Bytte rase? Holde meg til hannhund, men prøve shelti?

Om dere har noen kloke ord så er det bare å slå til! :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Linepip; det er da vel ikke noe å lure på!

Bytte rase? Holde meg til hannhund, men prøve shelti?

Nei, err`u gæern! :D

Bytte kjønn? Pyrre fortsatt, men tispe?

Nest beste alternativ! :yes:

Men er bestemt på at neste skal bli en mellomstor rase.

Ombestem deg og aksepter kun det beste;

en ny pyrre-hanne! :ahappy::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe å lure på?? :P

Regnet med at du skulle komme med noe sånt ja :D

*klippet

Ombestem deg og aksepter kun det beste;

en ny pyrre-hanne! :yes::D

Ja hvis de gjør noe med høyden på mellom klassen er det ikke noe å lure på!

Men en hund på feks 44 cm har ingenting i storhund klasse å gjøre synes jeg, derav problemstillingen ;)

Også til dere som forhåpentligvis har noe konstruktivt å komme med :ahappy:

Hunden skal også brukes til utstilling og litt hobbylydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da, konstruktivitet skal bli:

Hva med en kooiker? Like rask og arbeidsglad som pyrren, bare litt mindre. Den trenger å brukes! men det virker ikke som om det blir noe problem for deg.

Utstilling; null pelsstell! Bare å børste gjennom pelsen en eller annen gang før du entrer ringen (som med pyrren).

Lydighet; som sagt, ELSKER å jobbe og lar seg lett belønne! Rask til å koble handling og lønnsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da, konstruktivitet skal bli:

Hva med en kooiker? Like rask og arbeidsglad som pyrren, bare litt mindre. Den trenger å brukes! men det virker ikke som om det blir noe problem for deg.

Utstilling; null pelsstell! Bare å børste gjennom pelsen en eller annen gang før du entrer ringen (som med pyrren).

Lydighet; som sagt, ELSKER å jobbe og lar seg lett belønne! Rask til å koble handling og lønnsomhet.

Tja... Har faktisk vært å tittet litt på kooikerne, men ble litt i tvil over den mentale biten.

Har inntrykk av at man kan risikere å ende opp med en "åneeei, den ser på meg, klarer ikke jobbe mer!!"

Men utrolig pene er de jo, farlig med sånne raser :ahappy:

Også... Jeg liker pelsstell jeg!

Eller... hvis agilityklassestørrelsen er så viktig... skaff deg en voksen/unghund som har oppnådd størrelsen sin.

Nei det er nok ikke aktuelt, jeg vil ha en hund jeg kan prege fra 8 uker.

Ikke en jeg må lære av en masse tull før jeg kan jobbe med den. Har en nå som jeg overtok når hun var knappe 5 og min forrige som jeg fikk som 1 åring og jeg synes ikke det blir helt det samme. Selv om labbisen er en suuuper hund på mangen måter er det jo ikke sikkert man er like heldig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Har faktisk vært å tittet litt på kooikerne, men ble litt i tvil over den mentale biten.

Har inntrykk av at man kan risikere å ende opp med en "åneeei, den ser på meg, klarer ikke jobbe mer!"

Men utrolig pene er de jo, farlig med sånne raser :ahappy:

Min erfaring er at de kooikerne som oppfattes som problemhunder, er hunder som bare er "familiehunder", og som ikke får arbeidsoppgaver. En kooiker er en brukshund! Den MÅ få bruke hodet sitt på noe. Dersom den ikke blir stimulert, finner den egne arbeidsoppgaver. Selvoppnevnte oppgaver som ligger under vokting, forsvar, jakt....

Jeg har fulgt med rasen de siste 10 år, og rasens største problem er størrelsen og utseendet! Det er en utrolig vakker hund, i en hendig størrelse. Mange faller for det, og oppdrettere har ikke vært flinke nok til å understreke at det er en krevende hund. Men gjør man et godt forarbeid, og er bevisst på hva man vektlegger av egenskaper, så er jeg ikke redd for å anbefale kooikeren til en hundevant person / familie som kan gi den et aktivt liv. "Den mentale biten" er ikke alltid et medfødt problem... Tips; se utover Norges grenser, og finn oppdrettere som kan vise til bruksmeritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flatt det er tingen :ahappy: En arbeidsglad og livlig hund. Blir veldig knyttet til eier og liker nye utfordringer og fart og spenning. Ikke en hund men nye pelsstell men den krever litt greing og en klipp på utstilling. Ikke noe "dollehund" som du trenger og stå og greit og styre med i timesvis før en utstillign. Er jo en hund som går i stor klasse. En hund som kan brukes til ALT=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flatt det er tingen :ahappy: En arbeidsglad og livlig hund. Blir veldig knyttet til eier og liker nye utfordringer og fart og spenning. Ikke en hund men nye pelsstell men den krever litt greing og en klipp på utstilling. Ikke noe "dollehund" som du trenger og stå og greit og styre med i timesvis før en utstillign. Er jo en hund som går i stor klasse. En hund som kan brukes til ALT=)

Vel, hvis du leste startinnlegget så vil jeg ha mellomhund, under 43 cm.

Flat kommer nok aldri på tale, for mye kaos for meg!

Nullet: takk for tips, men det står nok hovedsakelig mellom pyrre og shelti :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...