Gå til innhold
Hundesonen.no

Shampo


Sigrid Meese

Recommended Posts

Nå i kveld (natt? ) fant samboeren ut at han ville vaske bikkja.

Hvorfor forstår jeg ikke helt; bikkja hater å bli vasket og hater å bli fønet.

Men altså; måtte ta over føningen etter en stund, og pelsen var forholdsvis matt og hårene fløy rundt oss.

Nå er han i felling, men kan shampoen føre til at pelsen blir matt? Hele sofaen var dekket i hår så vi måtte ut med støvsugeren.

Vil føningen gjøre pelsen dårlig?

Nå har jo fettlaget i pelsen blitt vasket ut; hvor lang tid tar det før fettlaget kommer tilbake?

Er ganske kaldt her nå så er redd lillegutt skal bli forkjølet.

Må nesten føne selv om bikkja ikke liker det; er så redd for våteksem. Har sett det på kanin og det er absolutt ikke kosli.

Noen som kan litt om abding av hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føner jeg aldri noen av hundene mine, men vet at mange sier at pelsen ofte blir matt og livløs av dette hvis man bruker varmluft. Det finnes fønere som blåser kaldt (dvs romstemperert) - og dette har visst en bedre effekt for pelsen..

Men ja, litt balsam - eller f.eks. balsamspray (sånn til barn som kjøpes på dagligvareforretninger) funker i alle fall på mine for å få tilbake litt glans i pelsen.

Ang. fedtlaget i pelsen, så kommer det jo helt an på hvor mye hunden er ute om det spiller noen rolle for den eller ikke, da. Hvis den bor utendørs vil jeg nok ha tenkt på det, men for vanlige turer - være i aktivitet ute - så går det nok helt greit uansett.

Du vil jo også se på hunden om den fryser, da..

Grattis med nybadet hund, da - har hørt at det i alle fall skal hjelpe litt til med å få vekk løse hår i røytingen..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk du, hårene for av de, aner ikke hvor mange ganger støvsugeren kom frem under arbeidet, men det var noen ganger.

Badet må også vaskes nå for absolutt alt der er vått og fullt av hår :)

Hunden står ikke ut, er bare på turer o.l så da går det vel bra heldivis.

Han er jo mammas lillegull så må passe godt på han :)

Takk for svarene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vask av hund følger jeg alltid to regler.

1: Bruk hundeshampo og bland den ut 1:7 eller mer, det kommer ann på merket. Hundeshampo er konsentrerte saker og skal alltid blandes ut.

2: Når du vasker hunden skal du bruke 1/3 av tiden på å masere inn shampo og skrubbe hunden. 2/3 av tiden skal du bruke på å skylle ut shampoen. Det er kjempeviktig å få all såpen ut av pelsen, ellers huden blir irritert, gi kløe og pelsen blir matt og seig.

Når det gjelder føning sett føneren på romtemperert luft, dvs ikke varmluft. Jeg bruker som regel Humilac spray (oljefri hårkur) på pelsen etter et bad. Humilac skal ikke vaskes ut og den gir myk og glansfull pels, også lukter den godt. :)

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Sunlight grønnsåpe jeg da.. De såpestykkene som man brukte i gamledager vet du? De funker helt genialt og det var den eneste shampoen min forrige hun tålte (hyperallergiker) Billig og funker supert :)

Men ja, ha i litt balsam så blir pelsen mye blankere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Bruk hundeshampo og bland den ut 1:7 eller mer, det kommer ann på merket. Hundeshampo er konsentrerte saker og skal alltid blandes ut.

Er dette sååå viktig? Jeg blandet 1:4 (som det stod på flasken) når Orry var yngre, men da synes jeg rett og slett ikke at han ble ren nok. Nå blander jeg ikke ut på noen av hundene, og begge har flott pels og hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette sååå viktig? Jeg blandet 1:4 (som det stod på flasken) når Orry var yngre, men da synes jeg rett og slett ikke at han ble ren nok. Nå blander jeg ikke ut på noen av hundene, og begge har flott pels og hud.

Mine 2 regler er de jeg har lært av hundefrisøren min, og det er slik vi vasker i puddelmiljøet.

Jeg vet vel ikke om et merke hundeshampo som ikke skal blandes ut, det står vel på de fleste flasker? Mulig det er fordi ukonsentret hundeshampo er vanskeligere å skylle ut, og kan irritere huden mer..? Så lenge hundene dine ikke blir irriterte i huden burde det gå greit, men personlig ville jeg byttet merke om shampoen ikke vasket rent når den ble utblandet.

Ang det å ikke få hunden ren nok så finnes det shampoer for enhver "anledning". Jeg har Dogstuff Shampo Cleaning på hytta, der er det nok av gjørmehull og sevje å rulle seg i, og den tar det meste. Men hjemme bruker jeg Dogstuff Shampo m/kondisjonering. Shampoene finner du her: http://www.dogstuff.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander heller ikke ut noe særlig, men skyller jo godt underveis og etterpå. Bruker føner med varmluft, men bare når det er kaldt da, har aldri merket noen problemer med dette, og hunden min har veldig bra pels. Skinner skikkelig i pelsen hennes. Får det faktisk fortalt uansett hvor vi er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig grønnsåpe er mild og bra for hunden, og anbefales!

De som friserer og dikke-derer med hundens pels, må selvfølgelig bruke ulike pelsprodukter de mener gir det lille ekstra, men for "vanlige" hunder er grønnsåpe meget bra.

Hmmm... Hvor mye erfaring har du egentlig med ikke-røytende langhårspels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare begynte å tenke på noe; er d lov å bruke hårspray på hunder som skal stilles ut? som puddel o.l.

Nope, det er det ikke.

Står i utstillingsreglene, under doping/faking:

"Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse hvor:

- operativt ingrep er foretatt i den hensikt å forbedre hundens eksteriør.

- pels, nese eller hud er behandlet med produkter som forandrer farge eller struktur."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg tenkte selv om jeg har vært med puddelfolk på utstilling der hårspray o.l ble brukt på alle pudlene de hadde, + andres pudler uten at noen reagerte :rolleyes:

Tror jeg skal klippe ned en pels under magen på Snoopy, for han har d så travelt med tissingen for tiden, det er jo så mye å se på nå som fuglene kommer, og da tisser han jo i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg brukt grønnsåpe på tøtta mi hadde hun sett ut som en vandrende dread. Og da snakker jeg ikke om en hund med dreads, men at hele pelsen hadde klumpet seg sammen til en stor ball.

Det er absolutt å anbefale å bruke gode sjampoer på langhårsraser.

Forøvrig føner jeg alltid min uten varme, kun med luft. Det fungerer veldig bra. Føner jeg ikke, kladder pelsen med en gang hunden er ute av badekaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs helt hva du er ute etter av resultater. Jeg synes jo det er en fordel at hunden lukter litt godt og jeg, da. Sunlight lukter ikke akkurat herlig, synes jeg.

Siden hunden din har litt faner og slikt, ville jeg nok prøvd å bruke litt balsam i alle fall. Det er helt utrolig hvor mye deiligere pelsen blir om man bruker det. Selv om jeg helt sikkert tror det går å bruke grønnsåpe på såpass kort pels. Det er en smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...