Gå til innhold
Hundesonen.no

tissing inne

anette_linn

Recommended Posts

hei..

vi er så fortvila

hunden vår på 1 år tisser inne!

Vi har lært han opp til å tisse ute, og han vet at det er det som er rett...

Men avogtil så tisser han dammer inne i protest. protest for at vi ikke gir han oppmerksomhet, eller han føler seg urettferdig behandlet, eller at vi kjefter.

Men avogtil er det små skvetting/markering som vi finner her og der, dette kan vi ikke forklare,.. han har ikke gitt beskjed eller noe, han bare går litt for seg selv ute i gangen, også finner vi skvettet hans..

Hva gjør vi galt????? Hvordan får vi han vekk fra dette! han er jo så gammel!

Vi kom tregt igang med tissetreningen pga vi prøvde først med positiv ros når han gjor d ute, men ingenting når han gjorde det inne. Vi begynte med dypping, og da gikk det bra..

Han skvetter også litt "gledesdrypping"når han er gira o.l.

HJELP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo være at han ha en urinveisinfeksjon eler noe annet vondt som gjør at han tisser ukontrollert. Gledes-skvetting er jo helt normalt, og det er ikke så langt mellom de som også tisser på seg visst de får fysisk straff..

jeg ville kanskje oppsøkt en veterinær og tatt en sjekk på han visst dette er noe som plutselig begynte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker og velmendende råd;

Gledestissing er som sagt av viking normalt. Min sluttet med det når han ble litt eldre, kanskje et par år gammel. Jeg har også hørt at noen tisser en skvett ved hilsing som tegn på en form for underdanighet eller noe i den duren, har bare hørt dette altså. Så hvis det stemmer vil jo å straffe hunden i slik situasjon virkelig virke mot sin hensikt...

Hvis hunden tisser når du kjefter må jeg dessverre si at jeg synes det er din egen feil :ahappy: Da tror jeg du muligens har tatt i litt for hardt.

Du sier hunden din tisser i gangen? Det er normalt for flere hunder å ikke si ifra alltid at den må ut, kanskje han går i gangen fordi han må ut, men da ingen slipper han ut så må han bare tisse der? Jeg ville begynt å følge mye nøyere med når hunden går mot ytterdøra eller i gangen slik at man kan skyndte seg ut.

Hannhunden min tisset to ganger inne etter at han ble fullvoksen, det var tydelig markering - snuste lenge først og løftet godt på foten - dette var på steder hvor det hadde vært mange andre hunder (hundefrisør, veterinær). Dette stopper jeg ved at jeg ikke lar han snuse rundt fritt på slike steder, og med et lite "ah ah".

Så mine råd er:

Jeg ville gått vekk i fra tanken om at "hunden tisser i protest", jeg tror ingen hunder ligger å tenker at "nå har eierne mine vært kjipe mot meg og ikke gjort som jeg vil, og derfor skal jeg ta hevn ved å være ekkel og tisse inne ettersom jeg vet de ikke liker det..."

Det er nok andre årsaker til grunn. Som eks nevnt ovenfor. Å straffe hunder med dypping eller kjeft når de tisser inne kan fort gå galt. Jeg har selv trent ved å gjøre slikt med schæferen jeg hadde for 15 år siden, men nå som jeg har min tredje lille valp har jeg gått helt vekk i fra det, nettopp fordi det kan få trasige effekter også i form av hunder som er redd og dermed gjemmer seg for å tisse. Dessuten er det ikke nødvendig. Belønn hunden for å tisse ute, ta den med ut oftere enn før, ikke vent alltid på at han skal si ifra - se når han går mot gangen, og en ekstra sjekk hos veterinær for å utelukke noe fysisk er kanskje noen ok råd å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så er "gledestissing" neppe at den tisser på seg av glede. Jeg regner med at vi snakker om en hund som tisser i en hilsesituasjon (at dere kommer hjem), eller når dere er på vei ut? Sånn type tissing er en "valpegreie", og svært underkastende - og det gjøres ikke fordi de er glade, men fordi de er usikre og gjør seg små/yngre ved å oppføre seg som en liten valp ville gjort. Da antar jeg at det er rimelig logisk at sånn type tissing ikke vil forsvinne av å få kjeft eller bli "dyppet"..? Overse hunden istedet, sånn at situasjonen ikke blir så intens for den, støtt og forstå den istedetfor å kjefte (ja, jeg skjønner at det kan være irriterende).

For det andre, hunder tisser ikke i "protest" (er det noe pattedyr som gjør det, forresten? Tisser i protest, altså?) fordi de får for lite oppmerksomhet, får kjeft eller "føler seg urettferdig behandlet". Gir du hunden din så mye kjeft eller behandler den så urettferdig (og føler hunden at du er urettferdig, så forstår den ikke hva den får kjeft for, og da ER du urettferdig) at den tisser på seg, så er den REDD, den protesterer ikke. Og får den for lite oppmerksomhet, er det mer sannsynlig at den maser på deg/dere eller "demonterer" ting enn at den vandrer ut i gangen og tenker "her skal jeg tisse, så får vi se hvordan de føler seg for å ha oversett meg", liksom..

For det tredje - kutt ut dyppinga! Seriøst, ville du avlært et menneskebarn å bruke bleier ved å dyppe den i en brukt bleie? Tror du den hadde lært noe av det? Og mennesker skal liksom være mer intelligente enn hunder er, så om det ikke funker på folk, hvorfor skal det funke på hunder da?

Gå tilbake i treninga, ut med hunden når den har sovet, spist eller lekt i tillegg til de situasjonene den (ifølge dere) "gledestisser". Følg med på hunden, om den alltid tisser i gangen kan det være at den tror at det er do, og da må dere ut med den når den går i gangen - da må den tydeligvis på do..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du fått to kloke svar. Hvis ikke du får så mange fler, er det nok fordi det som er sagt, er riktig.

Må si jeg ble lettere sjokkert da jeg leste at du dyppet. Slikt gjør man bare ikke. Ta hunden ut umiddelbart, hvis du ser at den tisser. Ikke si noe, bare få den ut og bekreft at du er svært fornøyd med at den tisser ute, når den gjør det. Hvis du oppdager at den har tisset, er det bare å vaske det bort og vit at hunden ikke vil forbinde noe av det du gjør med at den tissa i sta! Det er ikke hunden som må skjerpe seg, det er dere, ikke sant?

Kjefting fører aldri noe godt med seg, men en hund som er i ferd med å bedrive ulovligheter (som å stjele fra bordet, eller slikt), kan stoppes med et skarpt "ehem". Tissing vil uansett aldri komme inn under slik atferd, for det er noe en hund gjør for å unngå et ubehag, og det å påføre den et nytt (dypping, kjefting etc), vil svært skjelden ha noen effekt annet enn å forsterke den atferden du vil ha bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...