Gå til innhold
Hundesonen.no

utflod?

Zoey

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en tispe på 11 mnd, som ikke har fått 1.løpetid ennå.. (har trodd den skulle komme de siste tre ukene, men den gang ei..)

Men nå i stad så jeg at hun har fått litt utflod, sånn gul/klar sånn som mennesker får.. Er dette normalt? Kan det være et tegn på at løpetia endelig kanskje kommer? Har verken sett eller merket noe sånnt på henne før..

Men Jeg trodde hun hadde fått løpetia for noen dager siden, for det var en liten blodflekk i senga, Men det har ikke vært noe mer etter det..

Skjønner ikkenoe jeg..!?

Skrevet

Første gang "valper" får løpetid blør de ikke veldig mye. Eller er det individuelt?

Jeg har også merket at min valp har "utflod", hun er straks 10 mnd og har heller ikke fått løpetid enda.

Jeg tror ikke det er noe og bekymmre seg for, men når min valp hadde utflod hadde hun urinveisinfeksjon, men den utfloden var ikke likedan som den du beskriver.

Skrevet

Det kan sagtens være at hun hare en stille løbetid denne gang, så hun faktisk har sin løbetid nu, siden du har observeret en dråbe blod og hun har noget udflod, det er ikke helt unormalt første gang, og de kan også sagtens få det senere hen i livet.

Skrevet

Hovner ikke alle tisper opp "der nede" under løpetid da?

Har tispas "vulva" forandret seg i det siste (hovnet opp, vokst seg større) ?

Når min hund fikk løpetid merket jeg bare èn dråpe blod den første dagen. Resten av tiden så jeg ikke noe blod og slik var neste løpetid også. MEN hun hovner opp til det sykeste i rumpa og ser jo nærmest ut som hun holder på å få baller.

Min hund får også litt fargeløs utflod før, under og etter løpetid.

Skrevet
Hovner ikke alle tisper opp "der nede" under løpetid da?

Har tispas "vulva" forandret seg i det siste (hovnet opp, vokst seg større) ?

Når min hund fikk løpetid merket jeg bare èn dråpe blod den første dagen. Resten av tiden så jeg ikke noe blod og slik var neste løpetid også. MEN hun hovner opp til det sykeste i rumpa og ser jo nærmest ut som hun holder på å få baller.

Min hund får også litt fargeløs utflod før, under og etter løpetid.

Ikke alle tispers vulva hovner op første gang, men som regel gør de, og er en indikation på at de er ved/har løbetid, nogle tisper der har haft problemer med underlivet, har en svellen vulva resten af deres liv, så der kan man heller ikke kontrollere på vulvaens størrelse.

Men at checke hunden med en vatdot eller lidt papir(som zoey har gjort), for udflod, det er jo nok en af de bedste indikatorer, hvis man er i tvivl.

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men min hund hovnet altså opp før første løpetid og hevelsen gikk ned etterpå.. Men siden første løpetid har hun hatt "større" kjønnsorgan enn hun hadde før sin aller første løpetid. Betyr det at noe er feil?? Hun hadde en periode hvor hun tisset veldig mye men jeg tok det som markering siden det avtok en stund etter løpetiden hadde gått sin gang. Bekymret meg litt for urinveisinfeksjon men når jeg merket at hun alltid skulle tisse oppå andre tispers tisseflekker så tenkte jeg "Markering" ..

Ble bare litt hønemor her jeg :ahappy: Hvor mange ganger tisser tispene på sonen om dagen? :lol: Hvor mye er det normalt for ei tispe å tisse? Emma drikker 1-2 ganger om dagen (ikke mye altså) og tisser alt fra 3-6 ganger sånn ca. Det kommer jo litt ann på hvor mye hun har drukket..

Skrevet

Min er ikke hoven, men hun har vært veldig masete og snål, så kan jo hende hun faktisk har det nå.. mystisk..

Og ang tissing: min tisser fanatisk mye nå når vi er ute å går tur, me dette er også markering, som jeg tenker.. Type: snuse snuse snuse, grave litt, snuse litt mer, og så tisse litt oppå der det er blitt snust..

det kan hun finne på å gjøre optil 6 ganger i løpet av en tur! (ca 40-50 min) og hun drikker heller ikke veldig mye..

Skrevet
Min er ikke hoven, men hun har vært veldig masete og snål, så kan jo hende hun faktisk har det nå.. mystisk..

Og ang tissing: min tisser fanatisk mye nå når vi er ute å går tur, me dette er også markering, som jeg tenker.. Type: snuse snuse snuse, grave litt, snuse litt mer, og så tisse litt oppå der det er blitt snust..

det kan hun finne på å gjøre optil 6 ganger i løpet av en tur! (ca 40-50 min) og hun drikker heller ikke veldig mye..

Jeg må si jeg syns dette høres merkelig mye ut som løpetid jeg! :) Høres ut som min hund de 3 ukene der ja! Også er hun helt tullerusk etter hunder. Hun viiiil så gjerne bort til alle sammen for å se om de kan flørtes med. :D Når hun finner ut at en hund er samme kjønn som henne blir hun brått uinteressert og likegyldig :ahappy:

Innendørs går hun rundt og hyler ved dørene for å bli sluppet ut så hun kan finne seg en frier... Noe hun såklart ikke får lov til så vi overser henne istedenfor :lol:

Skrevet

hun maser ikke så mye ved dørene, men jeg tørr ikke slippe henne nå (hun har stort sett alltid gått løs) for hun er blitt komplett døv, og her om dagen hadde hun planer om å bli med en setter til skogs, og jeg fikk ikke tak i henne for 5 øre :ahappy:

Men hvorfor blør hun ikke, og ikke er hoven? jeg synes det er så merkelig jeg.. hvordan vet jeg da når det er over lisosm? haha.. nå vet jeg hvordan gutter har det, tisper er jo komplett umulig å forstå seg på :lol:

Skrevet
hun maser ikke så mye ved dørene, men jeg tørr ikke slippe henne nå (hun har stort sett alltid gått løs) for hun er blitt komplett døv, og her om dagen hadde hun planer om å bli med en setter til skogs, og jeg fikk ikke tak i henne for 5 øre :)

Men hvorfor blør hun ikke, og ikke er hoven? jeg synes det er så merkelig jeg.. hvordan vet jeg da når det er over lisosm? haha.. nå vet jeg hvordan gutter har det, tisper er jo komplett umulig å forstå seg på :D

Det er meget normalt for en tispe i løbetid førstegang at hun ikke blør eller hovner op( er ikke helt bereneligt, ligesom det heller ikke er på mennesker førstegang), hvornår lagde du mærke til dråben med blod, og derefter udflod? regn ca. 3 uger derfra så du er på den sikre side, men det kan også være du ser en ændring i hendes adfærd når hun er ved at være færdig.

Næste gang hun kommer i løbetid kan hun være stikmodsat og bløder som hun skal, og da mu du så sørge for at hun får lært at rengøre sig selv og sine omgivelser.

Og god idé at holde hende i snor, siden hun gerne vil på tur alene med hanhunde :ahappy:

Ikke for å kuppe tråden, men min hund hovnet altså opp før første løpetid og hevelsen gikk ned etterpå.. Men siden første løpetid har hun hatt "større" kjønnsorgan enn hun hadde før sin aller første løpetid. Betyr det at noe er feil?? Hun hadde en periode hvor hun tisset veldig mye men jeg tok det som markering siden det avtok en stund etter løpetiden hadde gått sin gang. Bekymret meg litt for urinveisinfeksjon men når jeg merket at hun alltid skulle tisse oppå andre tispers tisseflekker så tenkte jeg "Markering" ..

Ble bare litt hønemor her jeg :lol: Hvor mange ganger tisser tispene på sonen om dagen? :P Hvor mye er det normalt for ei tispe å tisse? Emma drikker 1-2 ganger om dagen (ikke mye altså) og tisser alt fra 3-6 ganger sånn ca. Det kommer jo litt ann på hvor mye hun har drukket..

Min gamle tispe lettede ben og markerede over, hvor andre hunde havde markeret, ofte kun et par dråber, og tissede derefter normalt 2-3 gange på tur.

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Skrevet

Jeg blir litt skremt av denne tråden jeg... Med tanke på at jeg har tispe og hannhund under samme tak, ble jeg nå veldig redd for at hun kan få "usynlig" løpetid. Men jeg merker det kanskje på hannhunden uansett...?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...