Gå til innhold
Hundesonen.no

utflod?

Zoey

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en tispe på 11 mnd, som ikke har fått 1.løpetid ennå.. (har trodd den skulle komme de siste tre ukene, men den gang ei..)

Men nå i stad så jeg at hun har fått litt utflod, sånn gul/klar sånn som mennesker får.. Er dette normalt? Kan det være et tegn på at løpetia endelig kanskje kommer? Har verken sett eller merket noe sånnt på henne før..

Men Jeg trodde hun hadde fått løpetia for noen dager siden, for det var en liten blodflekk i senga, Men det har ikke vært noe mer etter det..

Skjønner ikkenoe jeg..!?

Skrevet

Første gang "valper" får løpetid blør de ikke veldig mye. Eller er det individuelt?

Jeg har også merket at min valp har "utflod", hun er straks 10 mnd og har heller ikke fått løpetid enda.

Jeg tror ikke det er noe og bekymmre seg for, men når min valp hadde utflod hadde hun urinveisinfeksjon, men den utfloden var ikke likedan som den du beskriver.

Skrevet

Det kan sagtens være at hun hare en stille løbetid denne gang, så hun faktisk har sin løbetid nu, siden du har observeret en dråbe blod og hun har noget udflod, det er ikke helt unormalt første gang, og de kan også sagtens få det senere hen i livet.

Skrevet

Hovner ikke alle tisper opp "der nede" under løpetid da?

Har tispas "vulva" forandret seg i det siste (hovnet opp, vokst seg større) ?

Når min hund fikk løpetid merket jeg bare èn dråpe blod den første dagen. Resten av tiden så jeg ikke noe blod og slik var neste løpetid også. MEN hun hovner opp til det sykeste i rumpa og ser jo nærmest ut som hun holder på å få baller.

Min hund får også litt fargeløs utflod før, under og etter løpetid.

Skrevet
Hovner ikke alle tisper opp "der nede" under løpetid da?

Har tispas "vulva" forandret seg i det siste (hovnet opp, vokst seg større) ?

Når min hund fikk løpetid merket jeg bare èn dråpe blod den første dagen. Resten av tiden så jeg ikke noe blod og slik var neste løpetid også. MEN hun hovner opp til det sykeste i rumpa og ser jo nærmest ut som hun holder på å få baller.

Min hund får også litt fargeløs utflod før, under og etter løpetid.

Ikke alle tispers vulva hovner op første gang, men som regel gør de, og er en indikation på at de er ved/har løbetid, nogle tisper der har haft problemer med underlivet, har en svellen vulva resten af deres liv, så der kan man heller ikke kontrollere på vulvaens størrelse.

Men at checke hunden med en vatdot eller lidt papir(som zoey har gjort), for udflod, det er jo nok en af de bedste indikatorer, hvis man er i tvivl.

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men min hund hovnet altså opp før første løpetid og hevelsen gikk ned etterpå.. Men siden første løpetid har hun hatt "større" kjønnsorgan enn hun hadde før sin aller første løpetid. Betyr det at noe er feil?? Hun hadde en periode hvor hun tisset veldig mye men jeg tok det som markering siden det avtok en stund etter løpetiden hadde gått sin gang. Bekymret meg litt for urinveisinfeksjon men når jeg merket at hun alltid skulle tisse oppå andre tispers tisseflekker så tenkte jeg "Markering" ..

Ble bare litt hønemor her jeg :ahappy: Hvor mange ganger tisser tispene på sonen om dagen? :lol: Hvor mye er det normalt for ei tispe å tisse? Emma drikker 1-2 ganger om dagen (ikke mye altså) og tisser alt fra 3-6 ganger sånn ca. Det kommer jo litt ann på hvor mye hun har drukket..

Skrevet

Min er ikke hoven, men hun har vært veldig masete og snål, så kan jo hende hun faktisk har det nå.. mystisk..

Og ang tissing: min tisser fanatisk mye nå når vi er ute å går tur, me dette er også markering, som jeg tenker.. Type: snuse snuse snuse, grave litt, snuse litt mer, og så tisse litt oppå der det er blitt snust..

det kan hun finne på å gjøre optil 6 ganger i løpet av en tur! (ca 40-50 min) og hun drikker heller ikke veldig mye..

Skrevet
Min er ikke hoven, men hun har vært veldig masete og snål, så kan jo hende hun faktisk har det nå.. mystisk..

Og ang tissing: min tisser fanatisk mye nå når vi er ute å går tur, me dette er også markering, som jeg tenker.. Type: snuse snuse snuse, grave litt, snuse litt mer, og så tisse litt oppå der det er blitt snust..

det kan hun finne på å gjøre optil 6 ganger i løpet av en tur! (ca 40-50 min) og hun drikker heller ikke veldig mye..

Jeg må si jeg syns dette høres merkelig mye ut som løpetid jeg! :) Høres ut som min hund de 3 ukene der ja! Også er hun helt tullerusk etter hunder. Hun viiiil så gjerne bort til alle sammen for å se om de kan flørtes med. :D Når hun finner ut at en hund er samme kjønn som henne blir hun brått uinteressert og likegyldig :ahappy:

Innendørs går hun rundt og hyler ved dørene for å bli sluppet ut så hun kan finne seg en frier... Noe hun såklart ikke får lov til så vi overser henne istedenfor :lol:

Skrevet

hun maser ikke så mye ved dørene, men jeg tørr ikke slippe henne nå (hun har stort sett alltid gått løs) for hun er blitt komplett døv, og her om dagen hadde hun planer om å bli med en setter til skogs, og jeg fikk ikke tak i henne for 5 øre :ahappy:

Men hvorfor blør hun ikke, og ikke er hoven? jeg synes det er så merkelig jeg.. hvordan vet jeg da når det er over lisosm? haha.. nå vet jeg hvordan gutter har det, tisper er jo komplett umulig å forstå seg på :lol:

Skrevet
hun maser ikke så mye ved dørene, men jeg tørr ikke slippe henne nå (hun har stort sett alltid gått løs) for hun er blitt komplett døv, og her om dagen hadde hun planer om å bli med en setter til skogs, og jeg fikk ikke tak i henne for 5 øre :)

Men hvorfor blør hun ikke, og ikke er hoven? jeg synes det er så merkelig jeg.. hvordan vet jeg da når det er over lisosm? haha.. nå vet jeg hvordan gutter har det, tisper er jo komplett umulig å forstå seg på :D

Det er meget normalt for en tispe i løbetid førstegang at hun ikke blør eller hovner op( er ikke helt bereneligt, ligesom det heller ikke er på mennesker førstegang), hvornår lagde du mærke til dråben med blod, og derefter udflod? regn ca. 3 uger derfra så du er på den sikre side, men det kan også være du ser en ændring i hendes adfærd når hun er ved at være færdig.

Næste gang hun kommer i løbetid kan hun være stikmodsat og bløder som hun skal, og da mu du så sørge for at hun får lært at rengøre sig selv og sine omgivelser.

Og god idé at holde hende i snor, siden hun gerne vil på tur alene med hanhunde :ahappy:

Ikke for å kuppe tråden, men min hund hovnet altså opp før første løpetid og hevelsen gikk ned etterpå.. Men siden første løpetid har hun hatt "større" kjønnsorgan enn hun hadde før sin aller første løpetid. Betyr det at noe er feil?? Hun hadde en periode hvor hun tisset veldig mye men jeg tok det som markering siden det avtok en stund etter løpetiden hadde gått sin gang. Bekymret meg litt for urinveisinfeksjon men når jeg merket at hun alltid skulle tisse oppå andre tispers tisseflekker så tenkte jeg "Markering" ..

Ble bare litt hønemor her jeg :lol: Hvor mange ganger tisser tispene på sonen om dagen? :P Hvor mye er det normalt for ei tispe å tisse? Emma drikker 1-2 ganger om dagen (ikke mye altså) og tisser alt fra 3-6 ganger sånn ca. Det kommer jo litt ann på hvor mye hun har drukket..

Min gamle tispe lettede ben og markerede over, hvor andre hunde havde markeret, ofte kun et par dråber, og tissede derefter normalt 2-3 gange på tur.

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Skrevet

Jeg blir litt skremt av denne tråden jeg... Med tanke på at jeg har tispe og hannhund under samme tak, ble jeg nå veldig redd for at hun kan få "usynlig" løpetid. Men jeg merker det kanskje på hannhunden uansett...?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...