Gå til innhold
Hundesonen.no

Billigst mulig linse til nikon d40 med sånn der autofokus(?) inni linsa..


Aussieglis

Recommended Posts

Hvor mye må man gi for ei grei linse (til nybegynner som vil ta bilder av bikkjer og natur) til nikon d40? Den må ha sånn innebygd motor til autofokusen siden kamerahuset ikke har det.

Jeg regner med du har KIT-objektiv på 18-55 mm ? Det er et veldig bra objektiv, men med litt lite zoom dersom man skal ta hundebilder (til naturbilder - altså panorama-bilder og sånt - så er dette objektivet suverent bra). Dersom du vil ha et godt men ikke for dyrt zoom-objektiv kan jeg anbefale dette:

Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55–200 mm f/4–5,6G IF-ED

I prisguiden på den siden ligger objektivet på fra 2200 og oppover. Man må nesten regne med den prisen for gode objektiver. Dette har vunnet flere priser og er ansett for å være veldig bra. Jeg har det selv også, og bruker det mye til hundefotografering. Det er ikke så lyssterkt, men det har til gjengjeld VR (vibrasjonsreduksjon) som kan kompensere noe for litt svak lysstyrke. Det har selvsagt innebygd autofokus :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :lol: Man kan visst ikke kjøpe d40 uten kitlinse lengre. Men kitlinsa har altså sånn autofokusmotor den og? Dvs.. Hvis man kjøper nikon d40 så kan man faktisk overleve en stund med den linsa man får med?

Jeg er litt rådvill, valpen kommer jo i helga og jeg har ikke kompaktkamera å bruke engang. Jeg tror nesten jeg får litt noia! Valper vokser jo såå fort og får jeg ikke kamera før noen uker etterpå er jo mye "tapt" allerede... *angst* :P

Så derfor vurderer jeg faktisk nikon d40 som jeg egentlig "ihvertfall" ikke skulle ha, men nå har jeg lest mye om det og lest mange tester og jeg tror faktisk jeg liker det jeg leser. Det virker jo som et enkelt og logisk kamera som man blir å lære mye på, og når man går lei av mulighetene med kitlinsa så må man davel klare å spandere på seg ei sånn linse som du linket til...? Har lest i alle testene at nikon d40 får utrolig mye mer å by på med god optikk.

Og ikke minst er det jo et av de billigste speilrefleksene (om ikke det billigste?) på markedet... Og nesten det eneste som jeg kanskje har råd til nå om kort tid. Men jeg er litt redd for å angre.. Jeg skulle jo egentlig ha 350d. Men når man sammenligner nikon d40 og kompaktkameraene jeg har måttet klare meg med så tror jeg egentlig ikke jeg kan angre uansett! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt deg å kjøpe 350d brukt isteden. Det er mange som har oppgradert kamera etter det, og har pent brukte 350d'er liggende hjemme som reservekamera e.l. Kjøp deg et sånt, og legg heller et par tusen i linsen. Samme prisen, men bedre kamera!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velge kamera er jo egentlig supervanskelig. De fleste kameraene på markedet er gode kamera - det går nok mest på smak og behag. Når man begynner å bli kjent med kameraet sitt, så merker man kanskje, etterhvert dersom interessen for foto øker, at man ønsker seg bedre kamera med litt flere finesser og muligheter, men som nybegynnerkamera er dette et supert et. Det eneste minuset er vel i grunnen at det mangler autofokusmotor.

Du kan nok få kjøpt kun kamerahuset også til D40'n, men den kitlinsa koster så lite at det nesten ikke lønner seg å kjøpe uten. Linsa er så bra at du vil ha stor glede av den i mange år - godt bygd og gir god kvalitet på bildene.

Dersom økonomien er litt begrenset går det jo også an å kikke på bruktmarkedene. Det finnes en haug med utstyrsfreaker som kjøper det siste nye innen alt som kommer, og som kvitter seg med nesten nye kamera for en billig penge. Sjekk ut foto.no og bruktmarkedet der f eks. Ligger mye bra ute der.

Ellers finnes det jo også andre kamera enn Nikon og Canon - Jeanette her inne kjøpte seg jo et Samsung som inkluderte to objektiver - både et som ligner på det 18-55 mm kit-objektivet til Nikon og et zoom-objektiv - og de bildene hun tar med det er jo fullt på høyde med hva Canon og Nikon leverer av kvalitet i samme prisklasse :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en god deal: "Canon EOS 350D , 2 batterier og BG-E3 batterigrep.

8 megapiksler, 3 bilder i sekundet. 2.0 Hi-Speed grensesnitt, samtidig lagring av RAW og JPEG .

Kan leveres med en Tamron 70-300 for samlet 3700,-"

?

Kan man ikke ta bilder i RAWformat med nikon d40 forresten? Syns å huske jeg leste noe sånt igårkveld. Jeg er veeeldig glad i bildebehandlingsprogrammer og har lekt meg med slike siden jeg begynte å bruke datamaskiner som barn så jeg mååå jo nesten ha mulighet for å lagre bildene som råfiler. Leste nå nettopp at hvis man "liker" å drive en del etterbehandling og vil ha muligheten til å croppe bildene en del så burde man kanskje velge et kamera med høyere oppløsning enn 6 mp som nikon d40 har?

Og JA det er vanskelig! Nå begynner jeg å kjenne et visst press også! Men foto.no's bruktmarked var jo genialt, jeg tror jeg skal holde øye med den siden fremover..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en god deal: "Canon EOS 350D , 2 batterier og BG-E3 batterigrep. 8 megapiksler, 3 bilder i sekundet. 2.0 Hi-Speed grensesnitt, samtidig lagring av RAW og JPEG .

Kan leveres med en Tamron 70-300 for samlet 3700,-"

Tjaaaa... prisen er nok ok, men jeg vil tro at du kommer til å savne et objektiv som har mer normalzoom enn dette. Disse objektivene har veldig dårlig nærgrense, dvs rundt 1 m (dvs man må stå på en m avstand for å få fokusert). Samtidig kommer du veldig nært med dette objektivet og jeg tipper du veldig fort vil savne et objektiv som kan fange opp større områder i bildet (som f eks 18-55 eller 18-70 mm). Batterigrep er vel mest en liten jippo på disse kameraene - jeg vet ikke hva man får ut av dem annet enn at noen knapper som står PÅ kameraet også er på dette grepet og at de da kan betjenes lettere når kameraet holdes på høykant (samt at batterikapasiteten øker). 2 batterier er kjekt å ha - men om de begynner å bli brukt, er det ikke sikkert de har så lang levetid igjen, og du må da kjøpe nye ganske fort. Merker på mine NIKON-batterier nå - at etter 2 års intensiv bruk begynner de å ha relativt kort brukstid.

Dette er omtrent samme pris som Japanphoto selger sine Canon 30D-kamerahus for - så jeg ville ikke betalt så høy pris for den pakken faktisk.

Kan man ikke ta bilder i RAWformat med nikon d40 forresten? Syns å huske jeg leste noe sånt igårkveld. Jeg er veeeldig glad i bildebehandlingsprogrammer og har lekt meg med slike siden jeg begynte å bruke datamaskiner som barn så jeg mååå jo nesten ha mulighet for å lagre bildene som råfiler. Leste nå nettopp at hvis man "liker" å drive en del etterbehandling og vil ha muligheten til å croppe bildene en del så burde man kanskje velge et kamera med høyere oppløsning enn 6 mp som nikon d40 har?

Jo, kameraet tar raw-format-bilder, men det tar ikke BÅDE raw og jpg av ett og samme bilde slik en del andre kameraer gjør. Det har man vel heller strengt tatt ikke behov for mener nå jeg, men... :lol:. Noe helt annet er jo hvilken programvare man har for å konvertere raw-filene. Det som fulgte med mitt Nikon D50 var jo et - unnskyld uttrykket - rævva program, som ikke kunne gjøre stort med raw-filene. Det som fulgte med D300-kameraet jeg kjøpte nå nettopp er imidlertid helt utrolig, men det er så tungt at det nesten er umulig å kjøre på en normal PC faktisk - så jeg bruker det veldig lite...

Forresten er jo bildebehandlingen en stor del av fotografering faktisk - man kan gjøre sååå mye ut av et bilde i etterkant, og jeg mener liksom det er påkrevd jeg... De fleste proffe kameraer har jo også innstillinger som forutsetter at man skal etterbehandle bildene (mht skarpheten f eks).

Og JA det er vanskelig! Nå begynner jeg å kjenne et visst press også! Men foto.no's bruktmarked var jo genialt, jeg tror jeg skal holde øye med den siden fremover..!

Jo mer du kikker og leser og tenker og funderer, jo mer forvirret kommer du helt sikkert til å bli *ler*. Man må liksom bare bestemme seg og si at DETTE går jeg for :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Olympus E-500 digitalt speilrefleks selges. M/14-45mm 1:3.5-5.6 objektiv, Hoya HMC UV filter, 128MB Compact Flash minnekort, veske, nesten to år igjen av Japan Photos SuperSikring. Fremstår som nytt - ingen skrammer og riper. Alt originaltilbehør samt originalemballasje er med."

Hvordan objektiver er dette? Jeg er helt grønn på sånt enda..

"Pentax speilreflekskamera Z-20

Objektiv SMC Pentax-FA 1:3.5-4,7

28-80 mm power zoom

Objektiv SMC Pentax-FA 1:4-5,6

70-200 mm power zoom

Blitz Pentax AF-330 FT2

Kamerabag + alle bruksanvisninger

Nøye vedlikeholdt og i topp stand"

.. Kan det være en god deal? 3000,- for det over.

Er nikon d50 et godt kamera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo si jeg er meget fornøyd med Nikon D40 som mitt førstegangs kamera. Har faktisk hatt mitt i ett år nå og bruker som oftest kit-linsa, men har planer om å kjøpe nye linse nå når jeg har penger til det. Har også en linse uten autofokus, men den bruker jeg ikke så mye (70-300 mm tror jeg). Så dette var en interessant tråd for meg også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Olympus E-500 digitalt speilrefleks selges. M/14-45mm 1:3.5-5.6 objektiv, Hoya HMC UV filter, 128MB Compact Flash minnekort, veske, nesten to år igjen av Japan Photos SuperSikring. Fremstår som nytt - ingen skrammer og riper. Alt originaltilbehør samt originalemballasje er med."

Hvilken pris får du dette for ? Medfølgende minnekort er det nok bare å kaste - har knapt nok plass til noen bilder, så det må du uansett ha nytt. Objektivet kjenner jeg ikke helt til. Det du kan ta utgangspunkt i, er at 50 mm brennvidde på objektivet er det man ser med det blotte øyet, altså verken zoom eller vidvinkel... alt over 50 mm er zoom, mens alt under 50 mm er mer eller mindre vidvinkel (altså - jo større avstand til 50 mm jo større området fanger objektivet inn).

Hvordan objektiver er dette? Jeg er helt grønn på sånt enda..

"Pentax speilreflekskamera Z-20

Objektiv SMC Pentax-FA 1:3.5-4,7

28-80 mm power zoom

Objektiv SMC Pentax-FA 1:4-5,6

70-200 mm power zoom

Blitz Pentax AF-330 FT2

Kamerabag + alle bruksanvisninger

Nøye vedlikeholdt og i topp stand"

.. Kan det være en god deal? 3000,- for det over.

Dette er ikke et digitalt speilreflekskamera så vidt jeg vet, så dette vil du nok neppe kjøpe.. hehehe.

Er nikon d50 et godt kamera?

Ja, jeg vil si at dette er et veldig godt kamera (og jeg kan fortsatt ikke forstå at NIKON stoppet produksjonen av dette og laget D40 i stedet...). Jeg har hatt mitt D50-kamera i to år nå, og har vært veldig fornøyd med dette. Jeg har lært mye om fotografering og har vel først nå følt at det har vært på tide å bytte det ut til fordel for et litt mer avansert kamera. Det er lett å bruke, godt å holde i hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...