Gå til innhold
Hundesonen.no

Første kurskveld, valpekurs


Mirai

Recommended Posts

I dag var vi på første kurskveld av valpekurset!

Først måtte jeg registrere meg, fylle ut et sånt skjema om meg og hunden, rase, navn og om hun er redd og sånn..hehe.. Så fikk vi en instruktør som heter Terje, veldig hyggelig mann, har vært på hundeklubben mye tidligere og han virker flink. Vi ble også delt i to grupper, en med små hunder og en med store. Mona og jeg kom da i den store gruppen. For et sjokk :)

I den gruppen var det en dalmantiner, en flatcoated retriever, en dogo argentino og en blanding av rottweiler/labrador eller flat.

Vi fikk beskjed om at på alle kveldene skal vi begynne med tannvisning, noe jeg syns er ålreit. Det gikk relativt greit, men jeg veit jeg har en jobb å gjøre i forhold til det.

Etter det var det lineføring/kontakttrenig, vi gikk bortover med hundene på venstre side og skulle få dem til å sitte når vi stanset. Det gikk kjempefint! Etter det var det trening på NEI. Det ble gjort på den måten at godbit ble lagt på bakken, og når hunden gikk for å ta den, nøkk i båndet, strengt NEI, og så ros og godbit når den vendte tilbake til oss. Litt Nordenstamske tendenser, men det gav faktisk resultater. Jeg spurte om det kunne være skadelig for svelg og nakke, og fikk negativ tilbakemelding på det, så da følte jeg meg litt tryggere.

Til slutt var det innkalling med langline, og den skal jeg ikke snakke så mye om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy da!! (bombe at du ble satt i den gruppa for store hunder :D) Pass på med nykkinga... er ikke helt for slik nykke greier jeg...

Hehe, innkalling er virkelig gøy de første gangen på trening gitt!! Tolmodighet kreves virkelig!! :D

(hvor er alle bildene henne da!? :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm for første gang på veeeldig lenge fikk jeg ikke tatt bilder :) Var der nemlig alene med kamera som hadde tomt batteri. Men skal fikse det til neste gang, så dere hvertfall kan se de andre hundene jeg trener sammen med!

Nei, jeg er ikke helt for den derre med å gi et stort nøkk i båndet, men jeg stoler på at det ikke er så skadelig. Siden jeg spurte. Og vi trenger ikke først gi slakk på linen så hunden får skikkelig NØKK bakover, det holder jo om linen er stram fra før så hunden mer blir dratt bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt at det gik så fint! Dejligt! :D Så var det jo slet ikke så slemt. :D

Men uff da, hvor mærkeligt at I kom i gruppen med de store hunde, om jeg forstår den trener. :D I skulle have været med de små ja, tænk om Mona var blevet trådt på af dalmissen, var jo gået helt galt det ja. :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, den dalmantineren var spesielt aggressiv og jeg kunne se på hele den at den ville TRÅKKE Mona ned i bakken :)

Uha, kan være livsfarligt sånn valpekurs :D:D:D Pas på din lille hund da... hvor mye vejer hun egentlig etterhånden? Og hvor høj er hun? ... Må jo have lidt peiling på hvor stor skade dalmissen ville gøre. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde dogo argentino var ulovlig i Norge jeg (?) :?

Det er den ikke :)

Morsomt med valpekurs da :D

Selv om det er nettopp av redsel for bruk av sånne metoder at jeg meldte meg på kurs i Trondheim i stedet for på den lokale hundeklubben :D Du vet at du trenger ikke gjøre det instruktøren sier hvis du ikke vil :D Men det må du bestemme selv selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg veit.. Men, de jeg har sett dem i trening med egne hunder, og selv om mine ambisjoner ikke er lydighetsmesterskap, så ser jeg at det de driver med fungerer. Altså, jeg tror ikke Mona tar skade av nøkk i båndet så lenge det ikke blir for voldsomt, altså, jeg tar ikke fart og gir henne whiplash.. Men, jeg har jo vært usikker på hvordan jeg vil trene, om jeg vil bruke fysisk makt og sånn.. Uansett, jeg fortsetter på kurset og tar det som det kommer. Mona skjønte faktisk det med nei etter to repetasjoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må jo bare gjøre det som passer for seg :D Så kan jeg og Kristina sette på deg halsbånd og prøve om det funker på deg når vi kommer :) hihi, neida.. Det går sikkert fint :D Er jo litt forskjell på en ulvehund og en papillon og da :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så flott at det gikk bra! og det er ikkeno galt med et nøkk i båndet... tviler på at de vile bedt deg gjøre det med din papillon da lilleariel

Det bryr jeg meg i grunnen ikke om, for jeg ville aldri gjort det uansett :) Hehe.. Hun tar jo nesten baklengs salto bare jeg stopper litt brått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...