Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis orm i magen....

Vala

Recommended Posts

Skrevet

vil denne være levende når hunden kaster opp?

Altså, Soffen spydde ut maten sin idag OG det kan være rester av kyllingkjøtt, men jeg er ikke sikker på hva de trevlene jeg så innimellom tørrfôrkulene var. Uansett, så var de veldig "døde" av seg, trevlene altså. Så hvis noen kan fortelle meg at ormer overlever i oppkast (ala magesyre osv osv??)- så var det jo ikke ormer jeg så.

Skrevet

Vil ikke ormen leve i tarmen og ikke i magesekken? Man kaster vel ikke opp tarminnholdet sitt, og ormen vil leve ikke klare å overleve den lave pHen i magesekken?

Skrevet

Min erfaring med orm som hunden kaster opp er at den er spaghetti lignende og kommer ofte i klaser. og ja. den beveger seg. Hunden som muttern hadde en gang i tiden fikk orm. Og gud så ekkelt det var:S Spiste ikke spaghetti på laaaang tid etter. Er vel det man kaller spolorm eller noe

Skrevet

det er vell ikke normalt at hunder spyr ut mark vel???

den lever i tarmen og kommer ut med avføring. om hunden din spyr mark ville jeg øyeblikkelig kontaktet dyrelege!!

hørtes merkelig ut i mine ører detta.

Skrevet

Da Ronja var valp hadde hun ikke fått ormekur hos "oppdretter".. Vi gav ormekur med en gang, og hun spydde opp gummilignende marker i lang tid. De så ut som morknede gummistrikker som var klippet over.. Skikkelig ekkelt..

Skrevet
Da Ronja var valp hadde hun ikke fått ormekur hos "oppdretter".. Vi gav ormekur med en gang, og hun spydde opp gummilignende marker i lang tid. De så ut som morknede gummistrikker som var klippet over.. Skikkelig ekkelt..

er dette ett vanlig fenomen?

aldri sett hunder kaste opp mark jeg ... :P

Skrevet

*ler* Ikke jeg heller- Men jeg har hørt om det.

Aner ikke om det var mark eller ei jeg så. Som sagt, kan det være trævler av kyllingkjøtt (det var stekt kjøtt). Men, gutten er okke som satt på en kur, fordi det er år og dag siden sist omgang. Og det samme må jo da selvfølgelig kattebeistene mine også gjennomgå, markkur altså ;)

"En for alle, alle for en!"

Skrevet

Vil si det er normalt om ormen blir stor nok. men vil tippe at blir dem tatt på ett tidlig stadium så går dem ut bakveien. Når katter kan spy orm så kan vel hunder det og vil jeg tro. Min hund har ikke gjort dette da. Men mutterns gamle har.

Skrevet

aner ikke om det er vanlig.. hun hadde antagelig gått med ormen i magen ganske lenge.. så de var blitt skikkelig store.. De var døde da hun kastet dem opp.

Skrevet

Visse typer innvollsmark har et hvilestadie i lungene i løpet av livssyklusen sin. Hunden har da gjerne symptomer som tørrhoste og kan gjerne kaste opp synlig mark/egg.

Marken bor i tarmene - ikke i magesekken (magesyren tar knekken av det meste).

HER kan du lese mer om både symptomer, typer innvollsorm og behandlingsformer.

Skrevet
Visse typer innvollsmark har et hvilestadie i lungene i løpet av livssyklusen sin. Hunden har da gjerne symptomer som tørrhoste og kan gjerne kaste opp synlig mark/egg.

Marken bor i tarmene - ikke i magesekken (magesyren tar knekken av det meste).

HER kan du lese mer om både symptomer, typer innvollsorm og behandlingsformer.

ville ikke hunden vært i dårlig almentilstand om den har mark i lungene?

høres ikke bra ut...

fungerer vanlig mark kur på disse typer innvollsmark?

Skrevet

Orm kan både være levende og døde når de kommer opp. Jeg husker når jeg kom inn på valperommet til Tassa når hun var rundt 9 uker. Der lå en klatt med "spagetti" og "svømte". Nå hadde hun enorm mye (vokst opp på gård, og ikke fått ormekur), så det trenger ikke å være så gale :P

Skrevet

Dersom den drektige tispa har mark og de er innkapsla i lungene så kan dette overføres til valpene. Derfor er det viktig at de får markkur selv om de ikke skulle ha klart å få i seg noe på egenhånd; de er smitta av mor.

• 2 weeks later...
Skrevet

Æsj... Katta hadde kastet opp i morges.

Midt opp i oppkastet lå det en laaang mark :ahappy: .

Den var død tror jeg. Orket ikke å studere den så lenge. Yak!

Edit: Ok. Nå har jeg lest litt på linken til Jaktlykke og sjekket rompa til katta og

hun har både Spolorm og Bendelorm. Stakar pus. Er ikke noe rart i hun har vært matørsk i det siste.

Pleier alltid å se de leddene fra bendelormen når de har mark men hun er kanskje for flink til å

vaske seg.

Skrevet
Æsj... Katta hadde kastet opp i morges.

Midt opp i oppkastet lå det en laaang mark :P .

Den var død tror jeg. Orket ikke å studere den så lenge. Yak!

Edit: Ok. Nå har jeg lest litt på linken til Jaktlykke og sjekket rompa til katta og

hun har både Spolorm og Bendelorm. Stakar pus. Er ikke noe rart i hun har vært matørsk i det siste.

Pleier alltid å se de leddene fra bendelormen når de har mark men hun er kanskje for flink til å

vaske seg.

*uuuuggg* Sorry, jeg er litt fin på det når det kommer til mark :P

Jeg satte uansett igang behandling på mine tre pelsdyr jeg. Kattene spiser møkk utenfra og skiter i kassen, Sofus spiser katteskiten fra kassen... så summasumarum, jeg ville ikke tenke mer over det. Dessuten, sikkert et år siden siste omgang- så da får det stå sin tål!

God bedring til puuuuus (og hund også) da!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...