Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis orm i magen....

Vala

Recommended Posts

Skrevet

vil denne være levende når hunden kaster opp?

Altså, Soffen spydde ut maten sin idag OG det kan være rester av kyllingkjøtt, men jeg er ikke sikker på hva de trevlene jeg så innimellom tørrfôrkulene var. Uansett, så var de veldig "døde" av seg, trevlene altså. Så hvis noen kan fortelle meg at ormer overlever i oppkast (ala magesyre osv osv??)- så var det jo ikke ormer jeg så.

Skrevet

Vil ikke ormen leve i tarmen og ikke i magesekken? Man kaster vel ikke opp tarminnholdet sitt, og ormen vil leve ikke klare å overleve den lave pHen i magesekken?

Skrevet

Min erfaring med orm som hunden kaster opp er at den er spaghetti lignende og kommer ofte i klaser. og ja. den beveger seg. Hunden som muttern hadde en gang i tiden fikk orm. Og gud så ekkelt det var:S Spiste ikke spaghetti på laaaang tid etter. Er vel det man kaller spolorm eller noe

Skrevet

det er vell ikke normalt at hunder spyr ut mark vel???

den lever i tarmen og kommer ut med avføring. om hunden din spyr mark ville jeg øyeblikkelig kontaktet dyrelege!!

hørtes merkelig ut i mine ører detta.

Skrevet

Da Ronja var valp hadde hun ikke fått ormekur hos "oppdretter".. Vi gav ormekur med en gang, og hun spydde opp gummilignende marker i lang tid. De så ut som morknede gummistrikker som var klippet over.. Skikkelig ekkelt..

Skrevet
Da Ronja var valp hadde hun ikke fått ormekur hos "oppdretter".. Vi gav ormekur med en gang, og hun spydde opp gummilignende marker i lang tid. De så ut som morknede gummistrikker som var klippet over.. Skikkelig ekkelt..

er dette ett vanlig fenomen?

aldri sett hunder kaste opp mark jeg ... :P

Skrevet

*ler* Ikke jeg heller- Men jeg har hørt om det.

Aner ikke om det var mark eller ei jeg så. Som sagt, kan det være trævler av kyllingkjøtt (det var stekt kjøtt). Men, gutten er okke som satt på en kur, fordi det er år og dag siden sist omgang. Og det samme må jo da selvfølgelig kattebeistene mine også gjennomgå, markkur altså ;)

"En for alle, alle for en!"

Skrevet

Vil si det er normalt om ormen blir stor nok. men vil tippe at blir dem tatt på ett tidlig stadium så går dem ut bakveien. Når katter kan spy orm så kan vel hunder det og vil jeg tro. Min hund har ikke gjort dette da. Men mutterns gamle har.

Skrevet

aner ikke om det er vanlig.. hun hadde antagelig gått med ormen i magen ganske lenge.. så de var blitt skikkelig store.. De var døde da hun kastet dem opp.

Skrevet

Visse typer innvollsmark har et hvilestadie i lungene i løpet av livssyklusen sin. Hunden har da gjerne symptomer som tørrhoste og kan gjerne kaste opp synlig mark/egg.

Marken bor i tarmene - ikke i magesekken (magesyren tar knekken av det meste).

HER kan du lese mer om både symptomer, typer innvollsorm og behandlingsformer.

Skrevet
Visse typer innvollsmark har et hvilestadie i lungene i løpet av livssyklusen sin. Hunden har da gjerne symptomer som tørrhoste og kan gjerne kaste opp synlig mark/egg.

Marken bor i tarmene - ikke i magesekken (magesyren tar knekken av det meste).

HER kan du lese mer om både symptomer, typer innvollsorm og behandlingsformer.

ville ikke hunden vært i dårlig almentilstand om den har mark i lungene?

høres ikke bra ut...

fungerer vanlig mark kur på disse typer innvollsmark?

Skrevet

Orm kan både være levende og døde når de kommer opp. Jeg husker når jeg kom inn på valperommet til Tassa når hun var rundt 9 uker. Der lå en klatt med "spagetti" og "svømte". Nå hadde hun enorm mye (vokst opp på gård, og ikke fått ormekur), så det trenger ikke å være så gale :P

Skrevet

Dersom den drektige tispa har mark og de er innkapsla i lungene så kan dette overføres til valpene. Derfor er det viktig at de får markkur selv om de ikke skulle ha klart å få i seg noe på egenhånd; de er smitta av mor.

• 2 weeks later...
Skrevet

Æsj... Katta hadde kastet opp i morges.

Midt opp i oppkastet lå det en laaang mark :ahappy: .

Den var død tror jeg. Orket ikke å studere den så lenge. Yak!

Edit: Ok. Nå har jeg lest litt på linken til Jaktlykke og sjekket rompa til katta og

hun har både Spolorm og Bendelorm. Stakar pus. Er ikke noe rart i hun har vært matørsk i det siste.

Pleier alltid å se de leddene fra bendelormen når de har mark men hun er kanskje for flink til å

vaske seg.

Skrevet
Æsj... Katta hadde kastet opp i morges.

Midt opp i oppkastet lå det en laaang mark :P .

Den var død tror jeg. Orket ikke å studere den så lenge. Yak!

Edit: Ok. Nå har jeg lest litt på linken til Jaktlykke og sjekket rompa til katta og

hun har både Spolorm og Bendelorm. Stakar pus. Er ikke noe rart i hun har vært matørsk i det siste.

Pleier alltid å se de leddene fra bendelormen når de har mark men hun er kanskje for flink til å

vaske seg.

*uuuuggg* Sorry, jeg er litt fin på det når det kommer til mark :P

Jeg satte uansett igang behandling på mine tre pelsdyr jeg. Kattene spiser møkk utenfra og skiter i kassen, Sofus spiser katteskiten fra kassen... så summasumarum, jeg ville ikke tenke mer over det. Dessuten, sikkert et år siden siste omgang- så da får det stå sin tål!

God bedring til puuuuus (og hund også) da!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
    • Ja det er superlativ rase og en drøm å ha når de fungerer som de skal. Dette er min 3 jakt cocker så rasen er ikke ukjent for meg.   det trenes spesifikk på ro, avslapping på teppe både inne, ute og i bilen. men han blir irritert når han blir fulgt tilbake på plass og ender kun med biting og frustrasjon fra hans side. Han kan å gå på teppet sitt og inn i buret. Men det fungerer ikke når ha blir i modus og han holder ikke mer enn kort tid de gangene han gjør det. Så fortsatt mye igjen å jobbe på.   maten blir brukt til det meste av trening og han fungerer godt når han er i riktig modus. Hovedsakelig skjer dette når han kjeder seg, hvis han får overtenning. Både når han har fått aktivitet og når han ikke får aktivitet. Så han er en liten nøtt og knekke. i aktivitet med voksne hunder fungerer han godt. Tilpasser seg tempo og sinnsstemning. Med valper så går han fort lei etter å10min og begynner heller å bite på oss. Så da må vi ta han bort fra situasjonen. Han får lengre turer i blandt. Men fordi han spiser alt som er på bakken har vi måtte begrense det å være løs etter flere turer til dyrlegen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...