Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er det hunder ikke skal ha?


tosa

Recommended Posts

Er det noen som kan liste opp det som hunder ikke skal ha, som er gift for de?

Vet at de ikke skal ha sjokolade, og at det er endel andre ting også, men kommer ikke på alt i farta.

Jeg kjøpte blodpølse for å ha som godbiter, men da jeg så at den inneholdt rosiner, ble jeg litt usikker på å gi dem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki..fant den. Da blir det nok ingen blodpølse på hundene.

Men altså, blodpølse inneholder vel ingen ekstrem mengde av rosiner? Og da nekter jeg å tro at det er det spøtt farlig for dyrene.

Men, vi gjør alle som vi lyster og har overbevisning om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo! Gi hundene blodpølse! Det er noe veldig mange hunder liker og jobber godt for! Har selv en liggende i fryseren og vente på å bli brukt som godis.. Jeg synes mye av sånt er hysteri. Og hvorfor stoler folk på hva folk skriver på et forum? Hvorfor ber dere ikke om skikkelig (!!) dokumentasjon på at ting er farlig? Det fins nemlig nesten ikke! Noen ting er bare tull, andre ting er farlig i enorme mengder, mens noen ting har faktisk tatt livet av en hund (men det er likevel mange hunder som har spist slikt uten å ta skade av det, noe som får meg til å tenke at det kanskje var noe galt med hunden som døde i utgangspunktet..) Visste dere at B6 vitamin er farlig for oss mennesker? Vi kan miste en sans (den som koordinerer hvor kropssdelene våre er) hvis vi får i oss for masse. Men det begrenser vel ikke vårt inntak av B6vitaminer, vel? Hvorfor skal vi være mer hysteriske når det gjelder hunder? Løk, det er også farlig for mennesker. I STORE mengder vel å merke. Det gjelder for hund også, men mens vi selv kan spise løk, gir vi ikke løk til hunden, selv om det er like farlig for begge.. snålt.. hysterisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo! Gi hundene blodpølse! Det er noe veldig mange hunder liker og jobber godt for! Har selv en liggende i fryseren og vente på å bli brukt som godis.. Jeg synes mye av sånt er hysteri. Og hvorfor stoler folk på hva folk skriver på et forum? Hvorfor ber dere ikke om skikkelig (!) dokumentasjon på at ting er farlig? Det fins nemlig nesten ikke! Noen ting er bare tull, andre ting er farlig i enorme mengder, mens noen ting har faktisk tatt livet av en hund (men det er likevel mange hunder som har spist slikt uten å ta skade av det, noe som får meg til å tenke at det kanskje var noe galt med hunden som døde i utgangspunktet..) Visste dere at B6 vitamin er farlig for oss mennesker? Vi kan miste en sans (den som koordinerer hvor kropssdelene våre er) hvis vi får i oss for masse. Men det begrenser vel ikke vårt inntak av B6vitaminer, vel? Hvorfor skal vi være mer hysteriske når det gjelder hunder? Løk, det er også farlig for mennesker. I STORE mengder vel å merke. Det gjelder for hund også, men mens vi selv kan spise løk, gir vi ikke løk til hunden, selv om det er like farlig for begge.. snålt.. hysterisk...

enig med huldra jeg!

gi hundene blodpølse du!

vi trenger jo ikke bli helt fanatiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk hørt at leverpostei ikke er så bra for hunder i mengden. Er et stoff i det de ikke skal ha for mye av.. skal høre litt mer hvor han jeg har hørt det fra har hørt det..

Jeg kan, uten å vite noe på forhånd om hva som er i leverpostei, garantere deg at det heller ikke er bra for oss i store mengder. Likevel gir vi det til barna våre, og spiser det også selv.. Rart med det at det at vi bryr oss mer om hunden enn oss selv, syns jeg...

Hele poenget med dette om at ting er giftig vil jeg gjerne forsøke å forklare:

ALLE ting er giftige. Faktisk. Det eneste man trenger å gjøre, er å spise FOR MYE av det. Og her er kanskje det som gjør det hele så vanskelig; mengden man må spise før det blir giftig for oss, varierer for hver ting. Noen ting må vi spise veldig mye av, for andre ting holder det med bare noen milligram. Faktisk, så er det noen ting som er sånn at vi også trenger det, men spiser vi for mye av det, så blir det giftig for oss. Helt likt er det for hunder også, eller for planter for den saks skyld.

Så derfor er strengt tatt alle ting giftige, og ergo går det ikke an å si at man ikke bør spise det og det pga at det er giftig - man ville jo endt opp med å ikke spise i det hele tatt! Og DET er en mye sikrere død enn å spise litt en gang i blandt.. :) Ta eksempelet med løk: enten du er hund eller menneske, så er det et stoff i løk som er giftig - I STORE MENGDER! Men så finnes det noen ting i løk som også er bra for oss, og i fx hvitløk så finnes det et stoff som motvirker en form for kreft. Så NOE løk bør vi jo spise (vi vil jo ikke få kreft), men vi bør passe oss sånn at det ikke er det eneste vi spiser, og at vi ikke spiser for mye av det.

Vanligvis er denne "for mye"-mengden ganske stor, så det er vanligvis ikke farlig å belønne bikkja med leverpostei, la den få en drue eller tre, eller en liten bit sjokolade, eller en løk. Det er ikke alle ting som er direkte BRA heller, som fx sjokolade, og da bør vi la være å gi det, og heller gi noe annet.

Her kommer det også inn hvorfor det er så viktig med et variert kosthold, både for hunden og for oss. Hele forklaringen ligger i to ting: det ene er at man må spise variert av de grunner jeg har nevnt over her: for å sikre oss næringsstoffer fra flere forskjellige ting, ikke spise for mye av noe og heller ikke for lite av noe. Har man et vanlig normalt kosthold så får man i seg det man trenger. Å fôre en hund er ikke så mye mer hokuspokus enn det er å gi ungen mat... Den andre grunnen er at hvis man spiser kun en eller to ting, så slutter magen å produsere stoffer (enzymer) som bryter ned andre ting enn det man spiser. Det vil da føre til at hvis man er "uheldig" og får i seg noe annet enn det man vanligvis spiser, så klarer ikke magen å fordøye det, og man får en reaksjon - som oftest diarè. Skjørbuk kalles denne formen for plager, og var vanlig blandt sjømenn "før i tiden". Det er ikke så vanlig hos mennesker nå, men hvis man har et ensidig kosthold, vil nye matvarer få magen i ulage.

Det rare er at dette slett ikke er uvanlig hos hund..! Grunnen er enkel: de fôres på tørrfôr, og får lite og ingenting annet. Når magen da finner ut at den ikke trenger å produsere stoffer som bryter ned kjøtt, fiskepudding eller brød eller melk, så slutter den selvsagt med det - og sparer energi. Hvis hunden da får en skalk, eller litt melk, så vil den reagere med diarè. (Ofte tror jeg, min personlige mening, at disse hundene feilaktig blir stemplet som sensitive.) Heldigvis kan dette la seg reparere! Man begynner å gi hunden flere ting i tillegg til det vanlige tørrfôret; begynn med ting som er lett fordøyelige og øk "vanskelighetsgraden" på fordøyingen etterhvert. Når magen da finner ut at det kommer nye ting, ikke bare tørrfôr, så vil den begynne å produsere disse stoffene (enzymene) som fordøyer (bryter ned proteinet) i den nye typen mat. Jeg har fx en hund som kan få alt mulig rart av mat, og reagerer aldri, aldri med å bli dårlig i magen, bank i bordet! Og gjennom å opprettholde produksjonen av enzymer, gjør man altså hunden bedre rustet til å takle en hverdag full av forskjellige spiselige ting; det blir som en god sirkel rett og slett. For å ta et eksempel som gjelder de fleste hunder i løpet av livet; fôrbytte. Grunnen til at man skal bruke en tilvenningsperiode hvor man blander fôrene, er for å la magen til hunden få tid til å omstille produksjonen av enzymer. Det er tragisk at så mange hunder plages med det, mener jeg, noe som lett kunne vært unngått hadde hunden fått mer allsidig kost. Min hund har aldri problemer med det, og hvis jeg plutselig vil begynne å fôre henne på tørrfôr kan jeg gjøre det uten noe mer dikkedarier, jeg kan bytte tørrfôr og gi henne middagsrester i hytt og pine uten at hun reagerer - fordi magen hennes er vant til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løk, det er også farlig for mennesker. I STORE mengder vel å merke. Det gjelder for hund også, men mens vi selv kan spise løk, gir vi ikke løk til hunden, selv om det er like farlig for begge.. snålt.. hysterisk...

Løk og hvitløk er dobbelt så farlig for hund som for mennesker (og fire ganger så farlig for katt).

Skjørbuk kalles denne formen for plager, og var vanlig blandt sjømenn "før i tiden". Det er ikke så vanlig hos mennesker nå, men hvis man har et ensidig kosthold, vil nye matvarer få magen i ulage.

Skjørbuk er navnet på sykdommen man får av C-vitaminmangel. Bindevevet i kroppen blir svekket, og man får blødninger i hud og tannkjøtt, løse tenner og vonde ledd. Det er altså ikke snakk om "mage i ulage" på grunn av ensidig kosthold, men C-vitaminmangel (dårlig med frukt og grønt på båtene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løk og hvitløk er dobbelt så farlig for hund som for mennesker (og fire ganger så farlig for katt).

Men når et menneske skal spise flere kg løk hver dag over lengre tid før man begynner å reagere, så tåler en hund litt løk i noen middagsrester en gang i uken eller to... Det er forskjell mellom å være hysterisk, og det å være realistisk.

Skjørbuk er navnet på sykdommen man får av C-vitaminmangel. Bindevevet i kroppen blir svekket, og man får blødninger i hud og tannkjøtt, løse tenner og vonde ledd. Det er altså ikke snakk om "mage i ulage" på grunn av ensidig kosthold, men C-vitaminmangel (dårlig med frukt og grønt på båtene).

Skjørbuk på wikipedia Det er uansett en mangelsykdom som kommer av ensidig kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når et menneske skal spise flere kg løk hver dag over lengre tid før man begynner å reagere, så tåler en hund litt løk i noen middagsrester en gang i uken eller to... Det er forskjell mellom å være hysterisk, og det å være realistisk.

Jada, en hund tåler litt løk nå og da uten fare - jo mindre hund, jo mer påpasselig må man være. Men at vi er like ømtålige for det er altså feil.

Det er uansett en mangelsykdom som kommer av ensidig kosthold.

Det er et hav av forskjell på å si "skjørbuk er tarmplager ved ny mat på grunn av ensidig kosthold" og at "skjørbuk er en c-vitaminmangelsykdom" (mangelsykdommer kommer gjerne av ensidig kosthold). Det ene er rett og slett feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et hav av forskjell på å si "skjørbuk er tarmplager ved ny mat på grunn av ensidig kosthold" og at "skjørbuk er en c-vitaminmangelsykdom" (mangelsykdommer kommer gjerne av ensidig kosthold). Det ene er rett og slett feil.

Men er du uenig i noe annet enn at jeg tydeligvis har skrevet feil navn/brukt feil betegnelse på noe? Altså; uenig i at hunder kan få problemer med tarmen av ensidig kosthold, for det er jo det vi egentlig snakker om, vel..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du uenig i noe annet enn at jeg tydeligvis har skrevet feil navn/brukt feil betegnelse på noe? Altså; uenig i at hunder kan få problemer med tarmen av ensidig kosthold, for det er jo det vi egentlig snakker om, vel..?

Egentlig spør vel ts hva hunder ikke skal spise. Jeg korrigerte deg bare på et par feilopplysninger, ingenting å ta sånn på vei for. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...