Gå til innhold
Hundesonen.no

Enten eller?


Zoey

Recommended Posts

Jeg forer whippten min på V&H og litt annet rått innimellom.

Men nå er jo greia med henne (som så mange andre) at hun blir veldig VELDIG had i magen.. Type trykke, trykke, trykke for å få ut en bitteliten ert meb bajs.. og at det er lite bajs er vel og bra, at den er så hard, har en gang ført til at det var en dråpe frisk blod der!

Derfor har jeg prøvd å gi henne grønnsaker, uten hell, de spiser hun ikke, og har i kruskakli noen dager, men da spiser hun også dårlig.. så beste løsning er tørrfor, for det kan jeglure ihenne som "godbiter" hun har fått ca 1-2never pr dag..

Greia er bare at når hu får bare V&H bajser hu 1-3 ganger pr dag, og aldig mye også skjelden tre ganger..

Men med bare 2 never tørrfor til driter hu sykt mye mer! her om dagen opptil 6 ganger!! ikke så veldig mye da heller, men mer enn "vanlig" Og så hopper hu fra å bajse 3 ganger til 6 ganger og sånn annahver dag..

Tenker jeg fortsetter noen uker til å ser om det stabiliserer seg litt..

Men er det noen som har vært borti det samme? Synes det er så mystisk.. ordentelig Enten Eller liksom :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi henne litt mindre tørrfôr, sånn at du finner en mellomting mellom å bajse 6 ganger eller 3 ganger? Min hund bajser bare en, max to, og noen ganger ingenting i løpet av en dag når hun går på V&H. Hvis du finner en passelig mengde tørrfôr som gjør at hun bajser mer i volum, men mindre i antall ganger, så hadde vel det vært det beste? Kanskje hun bajser så ofte fordi hun ikke får ut alt på en gang? Kan også ha noe med alder å gjøre; har inntrykk av at unge hunder bajser oftere enn eldre.. Så hvis hun er ung, kan det jo stabilisere seg litt etterhvert? Kjedelig med friskt blod i alle fall. Hvordan fungerer det med andre godbiter enn tørrfôr? Pølser, karbonader osv? Blir det mer bajs av det, eller er det for kjøttrikt slik at det kommer lite av det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. med andre godbiter har jeg jammen ikke tenkt så mye på...! det må jeg prøve.. det eneste jeg har merket er at om hun får blodpølse som godbit så virker bajsen ganske bra, men hu er ikke så glad i det da.. (typisk)

Jeg har prøvd mindre og mer tørrfor, men finner liksom ikke noe mellomting..

Hun er bare 11 mnd så er jo fremdeles ganske ung..

i går bajsa hun bare 1 gang, og i dag har hun også bare bajset 1, men så har hun samtidig fårr midlertidig hobby-spisevegring igjen da, så hu har ikke spist så mye heller...

Mynder asså <_< hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. med andre godbiter har jeg jammen ikke tenkt så mye på...! det må jeg prøve.. det eneste jeg har merket er at om hun får blodpølse som godbit så virker bajsen ganske bra, men hu er ikke så glad i det da.. (typisk)

Jeg har prøvd mindre og mer tørrfor, men finner liksom ikke noe mellomting..

Hun er bare 11 mnd så er jo fremdeles ganske ung..

i går bajsa hun bare 1 gang, og i dag har hun også bare bajset 1, men så har hun samtidig fårr midlertidig hobby-spisevegring igjen da, så hu har ikke spist så mye heller...

Mynder asså <_< hehe

Hehe! :) Da er det heller ikke så godt å finne ut av hva som fungerer i lengden! 11 mnd.. hmm.. da burde kanskje bajsingen ha stabilisert seg litt tror jeg? Føles så lenge siden jeg hadde så ung hund, så jeg husker ikke hvor ofte hun bajset da. Har du forresten prøvd forskjellige typer tørrfôr? Det finnes jo flere bra, og flere som er smakfulle, så det er kanskje håp å finne et som hun liker og som gir ønsket virkning? Sånn generelt sett, så ser jeg ikke noe problem i å blande tørrfôr og V&H slik du gjør. Spesielt ikke når grunnen er mer eller mindre helsa til hunden; hun har jo problemer når hun får bare V&H, og da gjør du lurt i å gi henne noe annet. Tørrfôr er jo ikke det dummeste å gi da, mener nå jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd 4 forskjellige typer tørrfor tror jeg, og alle er uinteresange etter to dager :P

Har vært så håpefull og klar for "testing" nå om dagen, men hu vil jo ikke ha noen ting nå..

(spytta ut kotelett i går) ØNSKER MEG EN MATGLA HUND!! helt håpløs vettu..

Men hu bajser nesten ikke noe da.. hihi..!

Får vente til hu blir i "spisemodus" igjen før vi får testa!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd 4 forskjellige typer tørrfor tror jeg, og alle er uinteresange etter to dager ;)

Har vært så håpefull og klar for "testing" nå om dagen, men hu vil jo ikke ha noen ting nå..

(spytta ut kotelett i går) ØNSKER MEG EN MATGLA HUND! helt håpløs vettu..

Men hu bajser nesten ikke noe da.. hihi..!

Får vente til hu blir i "spisemodus" igjen før vi får testa!

:P

Kjenner til det der... Hunden min spiser som en ulv i perioder, mens hun i andre perioder spiser så lite at jeg ikke kan fatte hvordan hun kommer seg gjennom dagene. Men det varer en til to ukers tid, også er hun glupsk som en ulv igjen.. Snåle hunden.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt håpløst.. min kan gå to ukeruten mat, for så å spise til magen buler i alle retninger, og så er det to uker pause igje hvor alt skal "spares" og "gjemmes" overalt.. (fryktelig slitsomt med V&H i sofaen liksom :))

Nå har hun spist litt igjen, Det er fremdeles enten steinhardt og bittelite, eller så er det normalt og mange mange ganger om dagen.. (ikke mye da) Får jo bare fortsette å teste littegrann.. hehe.. Og jeg som er imot testing på dyr dagitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA! sånn er Zoey også! Hun kan ikke stå med nesa nedi skåla, det er ikke for fine damer må skjønne!

Her skal det ligges på mors beste periske teppe...!

Hu fikk en frossen oksehale i går, og etter å ha dytta den rundt i skåla en stund, venta til den tina, skult stygt på den et par ganger og lurt på om den ikke snart forsvant av seg selv, så tok svinepelsen den med bort til teppet, gnei den godt inn før hu tok seg "bryet" med å spise den..

Så når den var borte så fant hun ut at den var ikke så ille alikevel, så hun kunne godt tenkt seg en til! Men stakkars, så fikk hun bare en porsjon V&H i steden.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...