Gå til innhold
Hundesonen.no

Enten eller?

Zoey

Recommended Posts

Jeg forer whippten min på V&H og litt annet rått innimellom.

Men nå er jo greia med henne (som så mange andre) at hun blir veldig VELDIG had i magen.. Type trykke, trykke, trykke for å få ut en bitteliten ert meb bajs.. og at det er lite bajs er vel og bra, at den er så hard, har en gang ført til at det var en dråpe frisk blod der!

Derfor har jeg prøvd å gi henne grønnsaker, uten hell, de spiser hun ikke, og har i kruskakli noen dager, men da spiser hun også dårlig.. så beste løsning er tørrfor, for det kan jeglure ihenne som "godbiter" hun har fått ca 1-2never pr dag..

Greia er bare at når hu får bare V&H bajser hu 1-3 ganger pr dag, og aldig mye også skjelden tre ganger..

Men med bare 2 never tørrfor til driter hu sykt mye mer! her om dagen opptil 6 ganger!! ikke så veldig mye da heller, men mer enn "vanlig" Og så hopper hu fra å bajse 3 ganger til 6 ganger og sånn annahver dag..

Tenker jeg fortsetter noen uker til å ser om det stabiliserer seg litt..

Men er det noen som har vært borti det samme? Synes det er så mystisk.. ordentelig Enten Eller liksom :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi henne litt mindre tørrfôr, sånn at du finner en mellomting mellom å bajse 6 ganger eller 3 ganger? Min hund bajser bare en, max to, og noen ganger ingenting i løpet av en dag når hun går på V&H. Hvis du finner en passelig mengde tørrfôr som gjør at hun bajser mer i volum, men mindre i antall ganger, så hadde vel det vært det beste? Kanskje hun bajser så ofte fordi hun ikke får ut alt på en gang? Kan også ha noe med alder å gjøre; har inntrykk av at unge hunder bajser oftere enn eldre.. Så hvis hun er ung, kan det jo stabilisere seg litt etterhvert? Kjedelig med friskt blod i alle fall. Hvordan fungerer det med andre godbiter enn tørrfôr? Pølser, karbonader osv? Blir det mer bajs av det, eller er det for kjøttrikt slik at det kommer lite av det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. med andre godbiter har jeg jammen ikke tenkt så mye på...! det må jeg prøve.. det eneste jeg har merket er at om hun får blodpølse som godbit så virker bajsen ganske bra, men hu er ikke så glad i det da.. (typisk)

Jeg har prøvd mindre og mer tørrfor, men finner liksom ikke noe mellomting..

Hun er bare 11 mnd så er jo fremdeles ganske ung..

i går bajsa hun bare 1 gang, og i dag har hun også bare bajset 1, men så har hun samtidig fårr midlertidig hobby-spisevegring igjen da, så hu har ikke spist så mye heller...

Mynder asså <_< hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. med andre godbiter har jeg jammen ikke tenkt så mye på...! det må jeg prøve.. det eneste jeg har merket er at om hun får blodpølse som godbit så virker bajsen ganske bra, men hu er ikke så glad i det da.. (typisk)

Jeg har prøvd mindre og mer tørrfor, men finner liksom ikke noe mellomting..

Hun er bare 11 mnd så er jo fremdeles ganske ung..

i går bajsa hun bare 1 gang, og i dag har hun også bare bajset 1, men så har hun samtidig fårr midlertidig hobby-spisevegring igjen da, så hu har ikke spist så mye heller...

Mynder asså <_< hehe

Hehe! :) Da er det heller ikke så godt å finne ut av hva som fungerer i lengden! 11 mnd.. hmm.. da burde kanskje bajsingen ha stabilisert seg litt tror jeg? Føles så lenge siden jeg hadde så ung hund, så jeg husker ikke hvor ofte hun bajset da. Har du forresten prøvd forskjellige typer tørrfôr? Det finnes jo flere bra, og flere som er smakfulle, så det er kanskje håp å finne et som hun liker og som gir ønsket virkning? Sånn generelt sett, så ser jeg ikke noe problem i å blande tørrfôr og V&H slik du gjør. Spesielt ikke når grunnen er mer eller mindre helsa til hunden; hun har jo problemer når hun får bare V&H, og da gjør du lurt i å gi henne noe annet. Tørrfôr er jo ikke det dummeste å gi da, mener nå jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd 4 forskjellige typer tørrfor tror jeg, og alle er uinteresange etter to dager :P

Har vært så håpefull og klar for "testing" nå om dagen, men hu vil jo ikke ha noen ting nå..

(spytta ut kotelett i går) ØNSKER MEG EN MATGLA HUND!! helt håpløs vettu..

Men hu bajser nesten ikke noe da.. hihi..!

Får vente til hu blir i "spisemodus" igjen før vi får testa!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd 4 forskjellige typer tørrfor tror jeg, og alle er uinteresange etter to dager ;)

Har vært så håpefull og klar for "testing" nå om dagen, men hu vil jo ikke ha noen ting nå..

(spytta ut kotelett i går) ØNSKER MEG EN MATGLA HUND! helt håpløs vettu..

Men hu bajser nesten ikke noe da.. hihi..!

Får vente til hu blir i "spisemodus" igjen før vi får testa!

:P

Kjenner til det der... Hunden min spiser som en ulv i perioder, mens hun i andre perioder spiser så lite at jeg ikke kan fatte hvordan hun kommer seg gjennom dagene. Men det varer en til to ukers tid, også er hun glupsk som en ulv igjen.. Snåle hunden.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt håpløst.. min kan gå to ukeruten mat, for så å spise til magen buler i alle retninger, og så er det to uker pause igje hvor alt skal "spares" og "gjemmes" overalt.. (fryktelig slitsomt med V&H i sofaen liksom :))

Nå har hun spist litt igjen, Det er fremdeles enten steinhardt og bittelite, eller så er det normalt og mange mange ganger om dagen.. (ikke mye da) Får jo bare fortsette å teste littegrann.. hehe.. Og jeg som er imot testing på dyr dagitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA! sånn er Zoey også! Hun kan ikke stå med nesa nedi skåla, det er ikke for fine damer må skjønne!

Her skal det ligges på mors beste periske teppe...!

Hu fikk en frossen oksehale i går, og etter å ha dytta den rundt i skåla en stund, venta til den tina, skult stygt på den et par ganger og lurt på om den ikke snart forsvant av seg selv, så tok svinepelsen den med bort til teppet, gnei den godt inn før hu tok seg "bryet" med å spise den..

Så når den var borte så fant hun ut at den var ikke så ille alikevel, så hun kunne godt tenkt seg en til! Men stakkars, så fikk hun bare en porsjon V&H i steden.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...