Gå til innhold
Hundesonen.no

Toll på valp og omregistrering fra skk til nkk


Aussieglis

Recommended Posts

Okei, men hvis man kan fortolle varer fra sverige både FØR og ETTER reise så kan jeg vel ta med meg penger til eventuell tolling på tilbaketuren fra sverige og hvis jeg ikke møter på noen tollere så kan jeg satse på å ringe dem etter hjemkomst? Uten å risikere å bli stoppet på en togstasjon og bli fratatt en 8 ukers gammel valp?

Dere som sier det ikke er toll man betaler men mva, er det snakk om samme sum som tollen ville vært da?

25% av kjøpesummen?

Huff jeg blir forvirra igjen jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Skal ikke utgi meg for å være noen ekspert på toll, men.. Slik jeg har forstått det så er toll en variabel avgift man må ut med i forbindelse med import. Hva man må betale kommer an på hva slags vare det er snakk om, og verdien av denne. Nå skal jeg ikke slå i bordet å si slik er det, men jeg tror altså det er snakk om et fastbeløp, pluss en prosent, pluss mva...?

På dyr betales kun mva, altså 25% av kjøpesummen.

Når det gjelder grensepassering; hvis du vil gjøre det "etter boka" så må du kontakte tollvesnet før du reiser for å avklare om du kan fortolle valpen før eller etter innførsel dersom du ikke møter på tollere.

Hva med å ta en telefon til tollvesnet? Du behøver ikke være spesifikk, bare si at du kanskje skal kjøpe en hund i sverige og vurderer å ta tog osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, så for å konkludere:

Det er fri innførsel fra Sverige, ikke noe toll eller vaksiner, men mva på 25% må betales på alt over 6000 kr hvis du er det i 24 timer, 3000 kr hvis du er under 24 timer.

Æsj det frister så å bare late som ingen ting :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du staffordshire bullterrier fra? Jeg skal hente hjem en sort/hvit aussievalp. :ahappy:

8000 x 2 frister lite... Men er det INGEN som har peiling på hvordan tolling utføres når man tar TOG fra sverige og til Norge? Er det tollere på toget eller må man gå av en eller annen plass?

Toget jeg skal ta er forøvrig nabotoget mellom Østersund og Trondheim hvis det har noen betydning.

Siden du ikke nevner rase tenkte jeg det kunne være verdt å ha det med, kunne jo hende at du skulle bli enda en som driter seg ut på å ikke ta blodprøve riktig sted.

Normalt sett er man ved passering av ubetjent grensestasjon pliktig til å snarest oppsøke nærmeste tollstasjon. Det er mulig man skal melde sin ankomst også, men dette er jeg usikker på.

Sitatet er klippet fra mattilsynet sine nettsider:

"Fra Sverige: Dyr som oppholder seg lovlig i Sverige kan fritt innføres til Norge."

Dermed ser det ut til at man ikke skal fortolle kjæledyr som importeres fra Sverige.

Fortolling og mattilsynet har ingenting med hverandre å gjøre.

Fortolling i denne sammenheng dreier seg forøvrig kun om å betale mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Ida har rett. Jeg betalte ikke toll for Symra da jeg hentet henne i fjor sommer. Oppdretteren sa at det var slutt på fortolling av kjæledyr mellom Sverige og Norge.

Jeg sendte mail til toll-greiene og fikk beskjed om at man betaler ikke toll, men moms/mva som er på 25% av varen (om det er over 3000 om du har hvert ute av landet i under 24 timer, og 6000 om du har hvert ute av landet i over 24 timer).

Men ville ringt til Tollen i norge og hørt hva man gjør om man tar tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner tok tog med hund hun skulle hente fra Sverige. Hun hadde verken sett tollere og viste heller ikke at man måtte betale moms/mva :lol:

Kan du ikke bare ta toge med valpen så ser du jo om du møter på tollere? Ta med deg penger i tilfelle liksom :ahappy:

Når jeg var på ferie i Sverige hadde jeg med meg Aron. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å vise noen ting (som vaksinasjonsattest og andre papirer) Tollerene sa heller ingenting. Han var ikke mange mnd, så tollerne kunne jo like gjerne trodd at jeg hadde hentet han i sverige liksom.

Jeg ble også forvirret av dette betalingssystemet :) Aldri tenkt at det fantes noe sånt. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet bryr seg om de veterinære krav (vaksiner, ormekurer, importregler for dyr, etc).

Tollen bryr seg om varer som innføres, men de er også selvsagt et kontrollorgan for at Mattilsynets regler følges.

Hvis man kjøper noe i utlandet (bil, pels, kjøleskap, hund, hest, matvarer "Harryhandling", etc) kan man ta inn varer til en verdi av 3.000,- momsfritt til Norge - hvis man ikke er ute av landet i over et døgn.

Hvis man er bortrest over ett døgn er max. summen satt til 6.000,-.

Hvis man kjøper noe som er dyrere enn disse summen skal man betale moms (25%) for varen. Dette gjelder da også hund.

Innenfor EU er momsen fjernet på hunder (oppdr. din, Pippin&Symra, tror kanskje Norge er med i EU?), men fra EU til Norge er det fortsatt krav om moms for dyr.

Joda, man kan alltids smugle hunder inn i landet - det gjøres stadig vekk. Man kan få "fake" kvittering, late som om man har hatt den med fra Norge, la være å stoppe, etc.

Lovbrudd er det alltids mulig å gjøre - hvis man er villig til å ta konsekvensene av det etterpå (i dette tilfellet bøter).

Men ja, selv ikke alle tollere vet (eller bryr seg) noe særlig om dette. Ergo går det jo bra i de aller fleste tilfeller uansett om man blir stoppet, stopper selv eller ikke...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kjøper noe i utlandet (bil, pels, kjøleskap, hund, hest, matvarer "Harryhandling", etc) kan man ta inn varer til en verdi av 3.000,- momsfritt til Norge - hvis man ikke er ute av landet i over et døgn.

Hvis man er bortrest over ett døgn er max. summen satt til 6.000,-.

Hvis man kjøper noe som er dyrere enn disse summen skal man betale moms (25%) for varen. Dette gjelder da også hund.

Innenfor EU er momsen fjernet på hunder (oppdr. din, Pippin&Symra, tror kanskje Norge er med i EU?), men fra EU til Norge er det fortsatt krav om moms for dyr.

Susanne

Grunnen til at man betaler mva ("moms") på en vare på grensen er - for vanlige varer - at man ha mulighet til å kjøpe dem uten mva i utlandet fordi de skal eksporteres. Er det mva på reg. hunder i Norge? I Sverige? Hvis MVA på hund er fjernet i EU, kan du vel ikke trekke den fra i Sverige...Da er det jo gigant urettferdig å måtte betale MVA på grensen?

Ellers, hvordan er det med omreg.? må ikke de ha kvittering på betalt toll?/MVA? Det må en jo på andre slags varer som registreres (biler, båter..).

Vet mer om andre slags varer enn om hund, jeg, men synes dette høres rotet ut til å være byråkratiske Norge!

Nei, ring til tollvesenet og sjekk, definitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gigant urettferdig?" For hvem? - den norske tollen bryr seg nok heller lite om hva svenske valpeselgere gjør - så lenge de for moms for varer som blir importert til Norge...

NKK krever ikke noe bevis på at hunden er tollbehandlet for registrering. Men de gjorde det faktisk før (fra andre land enn Sverige, av en eller annen merkelig grunn).

Men de har vel innsett at de faktisk ikke er kontrollorgan for tollvesenet.

I mtosetning til f.eks. det stedet hvor jeg jobber (med registrering av travhester) - vi HAR en slik avtale med tollen så disse registreres IKKE før vi har sett en ferdigbehandlet deklarasjon.

Og, som du sier, også for bil/båt etc må man forevise tollpapirer for å få registrert "tingen".

Ja, ring gjerne og sjekk - men om du får noe annet svar enn at du skal betale moms, så stol på at det er feil..

(Det er mang en toller som faktisk ikke verken vet eller greier å informere korrekt om dette - så ring i så fall til Tollvesenets infosenter på tel. 03012, ikke en lite lokal grensestasjon).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bare som et lite apropo til det Susanne sier, så er registrerte oppdrettere i Sverige næringsdrivende og underlagt Jordvärkets kontroll, de må føre regnskap på sin drift i kennelen. Så om man velger å smugle kan dette faktisk få konsekvenser for oppdretteren. Dette ble jeg gjort oppmerksom på av en svensk oppdretter engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, en ting jeg tenkte på når jeg leste denne tråden. Det er jo ikke moms på norske valper, hvorfor må man betale moms på utenlandske valper da, egentlig? Er det "bare" fordi de regnes som varer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke noen fasit til dette, men kan fortelle hva jeg har hørt!

Jeg hentet nettopp en whippet-valp i sverige. Snakket med flere oppdrettere og alle sa at siden det ikke var mva på kjøp av hunder hverken i Norge eller Sverige, var det bare å kjøre! Vet enda ikke om jeg gjorde noe ulovlig, men jeg ble iallefall ikke stoppet! Og glad er jeg for det, for tipper jeg hadde blitt en smule nervøs isåfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey Nero, men hadde du gjort det samme om du kjøpte en bil, båt eller f.eks. en campingvogn? (Av en privat selger, slik at det ikke var spesifisert moms på regningen)

Neida, de aller fleste blir jo aldri stoppet i tollen. Noen som faktisk stopper selv møter på tollere som ikke har en anelse om det - eller ikke gidder papirarbeidet for sånne småsummer vi her snakker om.

Men det blir akkurat som å smugle hvasomhelst annet - de aller fleste gangene går det helt supert, men HVIS man blir tatt så får man bøter og evt. fratatt varen hvis man ikke gjør opp for seg, osv.

Så hvis man er villig til å risikere det, så værsågod...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen som jobber i tollen, nei.. Dog går endel av min hverdag med på å informere om tollregler når det gjelder hest + at jeg har selv importert 10 hunder.

Så "beklager" at jeg svarer slik det er - men kanskje man skulle la være så flere kan leve i villfarelsen om at det er greit å gjøre ting som faktisk ikke er tillatt?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også slik at du kan få refundert denne momsen hvis din svenske oppdretter er momspliktig. Det du gjør da er å betale norsk moms ved grensa, så sender du inn beviset/kvitteringa for dette til oppdretter som så betaler tilbake den svenske momsen.

Har inntrykk av at mange svenske oppdrettere er momspliktige, er det mer vanlig i Sverige? Jeg har hvertfall aldri hørt om norske oppdrettere som er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig 15 dager siden satt jeg på toget og snakket med tolleren som spurte hvor jeg hadde henta den fine valpen min.

Jeg fortalte som rett var at den hadde jeg henta i malmø (8 uker gammel), han lurte på om jeg hadde papirer på hunden - jeg hadde diverse papirer fra veterinær, id-chip og utenlandsk registering i kennelklubb. Jeg fortalte uoppfordret at jeg ville komme til å ordne norske papirer på hunden før den fyller 4 måneder. Han sa tusen takk, og dett var dett.

Ingen spørsmål eller krav om moms eller lignende selv om jeg helt tydelig hadde en svensk nykjøpt valp i fanget.

Når man tar toget går man ikke akkurat av for å fortolle ting når man når grensa heller? Så hvis man bare sitter der man sitter, så får man bare se om tolleren i det hele tatt spør og i såfall betale hvis de krever det tenker nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SusanneL, jeg sier bare hva jeg fant ut. Jeg ville gjøre det riktig, men oppdretterne jeg snakket med var sikre på at jeg tok han lovlig med inn til landet. De hadde solgt flere hunder til Norge, og det hadde aldri vært noe problem. Jeg vet hvor strengt det er med hester, kjenner til et tilfelle hvor noen ikke ble trodd hva de hadde betalt for en hest. De ble beskyldt for å ha skrevet 2 kontrakter (en med lavere sum), men dette var ikke tilfelle.. (da hesten ikke svarte til de forventninger som var). Jeg kjenner ikke så mye til disse tollreglene, men ville bare fortelle hva jeg har blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være veldig forsiktig med å uttale seg om ting man ikke har faktakunnskaper om, spesiellt når det er slike viktige ting som dette. :lol: Det kan tross alt få store konsekvenser for valp, valpekjøper og oppdretter.

Når det gjelder tollere på tollstasjonene som ikke kan reglene og ikke krever inn momsbeløpet, så er det ikke annet å si at man kan jo være heldig! Men på samme måte som det finnes sløve tollere, så finnes det også regelryttere... F.eks de som sjekker kontoen din (for å sjekke om du kan ha betalt mer for hunden enn du oppgir)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...