Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs

PolkaLotte

Recommended Posts

Skrevet

Er blitt den stolte mammaen til lille Hedda for to uker siden. Vi er blitt en liten lykkelig famile men har selv aldri hatt hund og har lyst å få Hedda med på dressurkurs. Men har lest litt om dette og det er en del ulike meninger på hvor gammel valpen skal være før man tar de med på dette. Lurte kanskje på om det var noen her som vet dette. Har også lagt merke til at Hedda er meget sky ovenfor andre mennesker og til dels andre hunder. Dette bekymrer meg litt til tross for at hun bare er to og en halv mnd. prøver og være sammen med andre som har hund og ser at hun blir trygg etter et par besøk. Men mitt ønske er selfølgelig at jeg ikke trenger å bekymre meg om vi er ute i "offenlighet" at hun skal knurre eller i værste fall bite noen andre om jeg ikke er nok oppmerksom. Igjen, gode råd noen?

Nybakt mamma

Skrevet

Hei!

De fleste hundeskoler jeg har sett som har valpekurs pleier å si at det er best å starte på kurs ved tre måneders alder, også litt med tanke på vaksiner o.l.

Og det med skyheten kan du jo ta opp med instruktøren du får, det er som regel lettere å si noe om hva du kan gjøre og hva det skyldes når man har sett det selv :) Men sånn i utgangspunktet ville jeg nok sagt at det er viktig at hun bare får gode opplevelser med andre mennesker og hunder.

Gi også gjerne en liten presentasjon av dere i "Presenter deg selv" :o

Mvh Miriam

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er slett ikke alle som får katter og hunder til å gå sammen. Hva slags hunder har du, og hvor gamle er de? Vi måtte omplassere våre katter, da de og hunden aldri kom overens. Det beste er nok om de kan se hverandre, men ikke komme fysisk bort til hverandre. En kompostgrind er ikke mye til hjelp mot ivrige hunder hvis de er større enn en chihuahua.  Jeg har ikke noe erfaring med dette etter det første forsøket for 20 år siden, så jeg har dessverre ingen gode råd, utover å overhodet ikke la de være løse sammen.
    • Jeg har tatt kompostgrind på døra men hundene bare bryter den opp så det går ikke.
    • Jeg har hunder fra før av og har skaffet meg kattunger. Jeg har hatt kattungene på eget rom. Bytta tepper sånn at de skulle lukte hverandre. Latt hundene være i bånd. Dette funka bra i 2 måneder. Nå på den 3.måneden så har alt snudd. Hundene blir ville når kattungene kommer ut. De bjeffer. Jeg tør ikke å la de gå løs. De gjorde dette først og da var de rolige. Men nå hopper de og bjeffer og er mye mere på. Hva bør jeg gjøre nå? Jeg har gått gradvis frem men kattungene er redde og det er ikke greit.  Er det lurt å ta inn kattungene på ett eget rom ennå? Eller å slippe de løs sammen med løse hunder? Redd hundene blir mere ivrig når de har på bånd på. Og at forventningene da blir skyhøye hver gang de kommer ut. Hvis de var ute og løse sammen hele tiden hadde dem da synes det er mere kjedelig? Vil at de skal godta dem.  Jeg har sikkert gjort noe galt siden folk får jo hunder og katter til å gå sammen når de tar det gradvis. Det har jeg gjort også. Hva bør jeg gjøre nå?
    • Alder opp til 12 uker: Den viktigste sosialiseringsperioden, når valpene ennå ikke har utviklet noen uttalt frykt.
    • Det viktigste rådet når du skal velge mellom disse skolene, er å legge merke til hvor intensivt timeplanen er og de metodiske nyansene i oppførselskontrollen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...