Gå til innhold
Hundesonen.no

Avstandskommandering


Djervekvinnen

Recommended Posts

Har noen tips til hvordan man kan unngå at hunden kommer imot deg ved avstandskommandering? Hunden min takler sitt og dekk bra fra avstand, men ikke stå. Da kommer hun gående imot meg. Står jeg nært er det ingen problem, da skjønner hun hva hun skal gjøre og hun skjønner selve kommandoene. Men blir det litt avstand blir det værre. En annen på treningen har samme problemet, med da fra dekk til sitt. Tenkte om det hjalp å binde hundene eller at noen holdt i et bånd bak hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen tips til hvordan man kan unngå at hunden kommer imot deg ved avstandskommandering? Hunden min takler sitt og dekk bra fra avstand, men ikke stå. Da kommer hun gående imot meg. Står jeg nært er det ingen problem, da skjønner hun hva hun skal gjøre og hun skjønner selve kommandoene. Men blir det litt avstand blir det værre. En annen på treningen har samme problemet, med da fra dekk til sitt. Tenkte om det hjalp å binde hundene eller at noen holdt i et bånd bak hunden?

Trenger ikke å binde hunden, det skaper mottrykk, altså hun vil helst dra forover mot deg og når du slipper båndet har hun ikke lært noen ting, det er min mening. Nei skap en ny forventing til stå. Enten ved at du låser bakbeina hennes i all momenter, de vil si: fra dekk og opp i stå: dra henne med godbiten opp forsiktig, slik at hun bare reiser seg, men beina blir der de var når hun lå. fra stå og ned i sitt, forsiktig med godbit ned i sitten, det samme fra sitt/stå og ned i dekk. Sørg hele tiden for at momentene er på stedet og at bakbeina ikke flytter seg en milimiter. Sørg for at du bruker tegn som vil bli dine håndtegn på denne øvelsen, husk du har lov til å bruke stemme og håndtegn her :)

Eller som meg, som ikke stoler helt på den måten over (men det er så mange som sverger til den, derfor forklarte jeg den først OG det er en dommer som ikke gir 10 med mindre den har låste bein). Jeg stoler ikke helt på den fordi jeg er redd at "tanken" mot meg blir så sterkt på stevner at hunden likevel flytter seg mot meg om jeg ikke har klart å lære inn dette trygt nok og med superlim. Det var en digresjon. Mitt håndtegn på stå er at jeg på en måte skyver han bakover med venstre armen, ikke opp og ikke ned med ut til siden som når politiet vil stoppe noen og "skyver" han bakover. Dette har jeg lært inn via rygging, altså jeg forventet ikke i starten at han skulle stå, men flytte seg bakover. Det holdt med tre fire skritt for meg, der belønnet jeg. Derfra økte jeg avstanden med ett og ett skritt opp til 20 meter.

Lykke til, kanskje du får bedre tips av noen andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som meg, som ikke stoler helt på den måten over (men det er så mange som sverger til den, derfor forklarte jeg den først OG det er en dommer som ikke gir 10 med mindre den har låste bein). Jeg stoler ikke helt på den fordi jeg er redd at "tanken" mot meg blir så sterkt på stevner at hunden likevel flytter seg mot meg om jeg ikke har klart å lære inn dette trygt nok og med superlim. Det var en digresjon. Mitt håndtegn på stå er at jeg på en måte skyver han bakover med venstre armen, ikke opp og ikke ned med ut til siden som når politiet vil stoppe noen og "skyver" han bakover. Dette har jeg lært inn via rygging, altså jeg forventet ikke i starten at han skulle stå, men flytte seg bakover. Det holdt med tre fire skritt for meg, der belønnet jeg. Derfra økte jeg avstanden med ett og ett skritt opp til 20 meter.

Lykke til, kanskje du får bedre tips av noen andre :)

Oi! Det hørtes jo veldig lurt ut! :) Kanskje jeg også skal prøve det.. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! :) Tro om jeg skjønte det riktig. Jeg tenkte kanskje jeg skal prøve på det første tispet. Å få hunden til å stå mest mulig klistret på et sted. Da må jeg belønne når hunden står stødig opp og ikke belønne hvis den går et skritt frem? Da er det kanskje greit å stå nært hunden en god stund før man går unna. Slik at hunden skjønner cluet.. *tenke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! :) Tro om jeg skjønte det riktig. Jeg tenkte kanskje jeg skal prøve på det første tispet. Å få hunden til å stå mest mulig klistret på et sted. Da må jeg belønne når hunden står stødig opp og ikke belønne hvis den går et skritt frem? Da er det kanskje greit å stå nært hunden en god stund før man går unna. Slik at hunden skjønner cluet.. *tenke*

Jepp ikke belønn noen ting som er forover med beina, ikke engang bakover. De skal være spikret til bakken! Ja, du må stå nærme en stund til hun har skjønt hva du prøver å lære henne, når det ser ut som hun har skjønt cluet så kan du flytte deg litt lenger bak. Dette er en tålmodighetsøvelse og du kan ikke ha dårlig tid. Skynde seg med museskritt både frem og tilbake *mumle noe om møkkaøvelse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vil mot deg fordi det er du som belønner. Legg belønningen (ballen, skål med godbiter) BAK hunden slik at motivasjonen ikke trekkes frem mot deg. Da vil hunden fortsatt stå mot deg fordi det er du som bestemmer når belønningen kan tas, men selve belønnningen vil ligge bak hunden. Krever selvsagt såpass lydighet på hunden at den ikke forsyner seg selv. Ta eventuelt med en medhjelper slik at du unngår at hunden henter belønningen før ditt klarsignal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...