Gå til innhold
Hundesonen.no

någon som har anlitat sven andresen som hundtränare i oslo?


honeybunny

Recommended Posts

inte jag heller =) han tar 3000 kr för 11 privat lektioner. hittar inget om han på nätet och telefonnr vi fick är inte registrerat?? verkar märkligt det där! hur vet man om det är en seriös tränare och inte en som tar pengarna och så ser man aldrig han igen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om referanser og bakgrunn; om han har noe erfaring som hundetrener, om han kan referere til andre fagpersoner i hundetrenermiljøet, hva hans teoretiske bakgrunn er, hva slags metoder han bruker og hvor han har lært dem.

At noen er "flinke med hund" er ikke nødvendigvis ensbetydende med at de klarer å lære det bort til andre, klarer å skjønne akkurat hva slags hund det er snakk om i forhold til for eksempel aggresjoner, som det visstnok skal finnes ni ulike slag av, og dessuten klarer å trene akkurat denne hunden.

Selv om dette forsåvidt er "egenreklame", så står det noe nederst i denne linken om hvorfor man bør bruke atferdskonsulenter med formell kunnskap:

http://www.manimal.no/Atferdsklinikk.htm

Her

http://www.nafs.no/Sertifisering/sertifiseringsordning.htm

...står det noe om hvorfor det "burde" være sertifisering, dette er da en organisasjon ved navn Norsk Atferdsgruppe for Selskapsdyr:

"I dag har vi mange tilbud om hjelp innenfor området atferd, - spesielt på hundesiden. Det finnes et stor utbud av ”atferdsterapeuter”, ”atferdskonsulenter”, ”hundepsykologer” og ”problemhundutredere” (hva nå alt dette er?).

Samtidig finnes det ca 10 tilbydere av: •instruktørkurs •Problemhundkurs

–Hva er det egentlig de tilbyr? Her finner du alt fra folk som har hatt en hund og gått et dressurkurs, til mer seriøse aktører med forskjellig faglig bakgrunn som tilbyr ymse hjelp og råd. •Generelt er det en lite oversiktlig og svært useriøs bransje. "

Ord som er verdt å merke seg. Manimal skriver rett ut på sin side (linken over):

"Tradisjonelt har hundetrening og atferd hatt en relativt lav status og et lavt utdanningsnivå. Hvem som helst har kunnet påberope seg å kunne hjelpe problemhunder. Resultatet av dette har noen ganger vært at hundeeier har blitt frustrert og hunden har utviklet mer problematferd etter å ha blitt utsatt for uetisk eller lite profesjonell trening."

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nu har vi haft ett möte med sven och även sett en kurs han håller med problem hundar. han är helt fantastisk till att läsa av de olika hundarna. vi har ju problem med att våran hund drar så i koppel. vi har nosgrimma och kämpar ändå igenom varje tur. efter en halv minut med sven så gick han löst och ledigt jämte sven utan koppel!! det var helt fantastiskt att se!

han arbetar helt efter hundpsykologi. och har tränat sammen med en av de som hade hundskolen på tv.

han hade även med sin egen hund en rottweiler från belgien som är ett år gammal och visade oss prov på lydnad efter kursen var slut. det var helt otroligt att se.

det här kommer bli så ortroligt lärorikt och spännande!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere har hatt en flott opplevelse! Hvordan kom du i kontakt med Sven ? Og hvordan kan andre kontakte han?

Har han noen spesiel utdannelse ? Jeg sliter med passering av andre hunder,zhigan er tydelig usikker og blåser seg opp istenden for å "lese" andre hunders signaler.Han mener bestemt at det er bedre å bjeffe enn å lese..Kunne tenkt meg litt hjelp til det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

efter en halv minut med sven så gick han löst och ledigt jämte sven utan koppel!

Unnskyld men dette lukter det litt svidd av. Hva er egentlig hundepsykologi?

Denne lettvinte løsningen er den dessverre mange velger. Det er meget lett å få en slik "umulig" hund til å gå løs ved eieren etter så kort tid og forteller bare at de som bruker denne typen dressur, kjenner ikke særlig til læringspsykologi. Jeg så selv denne hundskolan opplegget med han jeppe fyren og det var dessverre tragisk fra ende til annen. Stort bedre er det ikke med hun der Barbro dama. Jeg tror det er lenge siden jeg var så opprørt og sint som etter det greiene der og er det ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld men dette lukter det litt svidd av. Hva er egentlig hundepsykologi?

Denne lettvinte løsningen er den dessverre mange velger. Det er meget lett å få en slik "umulig" hund til å gå løs ved eieren etter så kort tid og forteller bare at de som bruker denne typen dressur, kjenner ikke særlig til læringspsykologi. Jeg så selv denne hundskolan opplegget med han jeppe fyren og det var dessverre tragisk fra ende til annen. Stort bedre er det ikke med hun der Barbro dama. Jeg tror det er lenge siden jeg var så opprørt og sint som etter det greiene der og er det ennå...

Jeg synes også det hørtes litt søkt ut. Eller, ikke søkt, men det er i alle fall ikke en fyr jeg synes høres ut som bruker noe særlig positive treningsmetoder (som jo er viktig for meg). Jeg har også vært på kurs med en fyr som fikk de utroligste hunder til å oppføre seg fint, men neimen om jeg har mye positivt å si om fyren for det om..! <_< Hundepsykologi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De utroligste folk kan virke VELDIG overbevisende :o

Derfor synes jeg det er greit å ha en referanse på dem i utgangspunktet. Hvem har de lært ting av? Ingen suger dette av eget bryst, man lærer av noen andre, og hvem er det?

Det pussige er at jeg ikke finner NOEN referanser NOE sted på internett i dette navnet, eller lignende navn i forbindelse med hund (surfet litt, med flere stavemåter). Det er litt merkelig, for de fleste som holder kurs vil jo at de ikke skal være "hemmelige"? Iallfall hvis de SELV har noe å fare med.

Men når man søker på "hundekurs", slik jeg gjorde av ren nysgjerrighet nå, får man opp mye rart. Man får opp endel hundeskoler... der ikke et eneste navn på noen er oppgitt, ei heller referanser eller hundefaglig bakgrunn.

Da lurer jeg alltid litt, særlig når det skrives slik i egenreklamen til et som for sikkerhets skyld har både "hundetrener" og "forbund" i sitt egetnavn: "Vi krever av alle våre instruktører at de er delaktige i utviklingen av læringsmetodikken".

Utvikle læringsmetodikk på egenhånd....?

Det at trener tar problemhunden og får den til å fremstå som en engel er det "eldste trikset" i boken, og virker dessverre imponerende... selv om det faktisk er et veldig "billig" triks som ikke sier noe som helst om kvalitet - annet enn at hundetreneren liker å imponere kundene sine for å få dem til å kjøpe pakka. Har sett det flere steder, men ikke på de stedene jeg vil anse som de mest seriøse - for å si det slik. Derimot de som er flinke til å selge seg selv.

Den store bøygen blir nok å få eier til å klare dette selv - det er jo hele poenget - samt å få til en varig endring. En hund som "passer" seg litt for et fremmed menneske som tar fatt i det vil ikke ha noen varig læring... derfor vil du neppe se instruktører gjøre dette på slutten av kurset, når hunden kjenner dem :)

Nå kan det være at dette er en grei praktiker. Men jeg hadde ikke sluppet ham "rundt hushjørnet" med hunden min - slik jeg vet enkelte superselgerinstruktører har gjort med vanskelige hunder og gjort undere med dem.

Det viktige er kanskje uansett at du GÅR et kurs - og får lære litt? Så lykke til. Men pass opp, enten det er på lommeboken eller på din hunds psyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld men dette lukter det litt svidd av. Hva er egentlig hundepsykologi?

Denne lettvinte løsningen er den dessverre mange velger. Det er meget lett å få en slik "umulig" hund til å gå løs ved eieren etter så kort tid og forteller bare at de som bruker denne typen dressur, kjenner ikke særlig til læringspsykologi. Jeg så selv denne hundskolan opplegget med han jeppe fyren og det var dessverre tragisk fra ende til annen. Stort bedre er det ikke med hun der Barbro dama. Jeg tror det er lenge siden jeg var så opprørt og sint som etter det greiene der og er det ennå...

Jeg tror kanskje hun mente "Hundeskolen" på TV2, med forskjellige hundetrenere? Programmet med Jeppe het "På plass".

Og jeg vet ikke hvilken utdannelse du har, men de fleste som sliter med at hunden trekker i bånd synes ikke det er "meget lett" å få hunden til å gå pent. De aller fleste hundetrenere vil også hevde at det krever trening og tid.

Jeg ville forøvrig spurt etter utdannelse og erfaring, samt referanser. Det at vedkommede ikke har profilert seg på nett betyr ikke at han ikke er en god eller utdannet hundetrener...

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inte jag heller =) han tar 3000 kr för 11 privat lektioner. hittar inget om han på nätet och telefonnr vi fick är inte registrerat?? verkar märkligt det där! hur vet man om det är en seriös tränare och inte en som tar pengarna och så ser man aldrig han igen???

Jeg betaler aldri før vi har vært på en time eller to. Er jeg ikke fornøyd, slutter vi. Man skal da ikke betale for en vare som ikke holder mål, eller omfatter det man trodde (var forledet til å tro). Dette gjelder kurs. Privattimer har jeg aldri hatt bortsett fra tilsniking av kunnskap fra dyktige hundeførere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også bety at han ikke har noe "navn" som det er verdt å skilte med... Eller at han bruker et intetsigende navn på en "hundeskole", men det kommer ikke opp noen der heller - der man finner slike navn. Heller ikke som hundefører, og der er ulike baser og resultatsider riktig grundige - også når det gjelder å få med eiers navn. Da må det være lov å stusse?

Jeg har møtt borti en slik selvbestaltet ekspert, som var flink med hund og som kjente både den ene og den andre etter eget utsagn, men som ikke har noe som helst fullført, lite resultater med egne hunder i noe som helst annet enn å ha hatt en mindre håndfull hund som eier - men som fremsto som veldig medfølende og dyktig og gav timer i dette og hint til folk han nærmest oppsøkte ute på tur. Neppe den samme, men bare sånn apropos.

Men det er noe med ERFARING - enten det er med et større antall hunder man har vært borti i en profesjonell sammenheng, eller gjennom å tilegne seg viten fra "de bestes" egen erfaring, og det gjør man vel ikke bare gjennom å lese litteratur på egenhånd, antar jeg?

Det er et "skummelt" marked, siden en trener som ikke er kyndig nok - enten det er med aktuelle problemstillinger eller med rase - kan gjøre ting VERRE. En hund jeg kjente, ble anbefalt avlivet av den ene hundeskolen, som hadde litt mer hands on-metoder og flinke til å love rask bot og bedring for hunder som tålte dem, men som aldri hadde vært borti denne rasen. Til gjengjeld ble den reddet av en annen hundeskole, som gikk på positive metoder på denne usikre hunden og sørget for at den fremdeles lever og kan gå turer på "hundejorder" og andre hundetette steder løs.

Det var vel mest i "gamle dager" at man brukte ord som "hundepsykologi", der man idag bruker andre begreper - de som har fulgt med i timen. Vet ikke om vedkommende brukte ordet selv, eller om det er slik det gjengis, men bare nevner det <_<

Og det er altså INGEN her inne som har hørt om ham? Ikke verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vet ikke hvilken utdannelse du har, men de fleste som sliter med at hunden trekker i bånd synes ikke det er "meget lett" å få hunden til å gå pent. De aller fleste hundetrenere vil også hevde at det krever trening og tid.

Denne mannen (Ingar) er svært lett å søke på om du har etternavnet hans, han er en profilert fyr hundemiljøet og vi samme miljø vet utmerket godt hvem herren er. Er ikke alltid vi gidder å høre på han da :)

Edit, satt inn navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje hun mente "Hundeskolen" på TV2, med forskjellige hundetrenere? Programmet med Jeppe het "På plass".

Og jeg vet ikke hvilken utdannelse du har, men de fleste som sliter med at hunden trekker i bånd synes ikke det er "meget lett" å få hunden til å gå pent. De aller fleste hundetrenere vil også hevde at det krever trening og tid.

Tvert imot! Min erfaring er at de som driver med litt mer hardhendte metoder er de som skryter over raskt resultat, OGSÅ når det gjelder båndtrening. Mens de som tar seg tid til å trene dette med positive metoder, innrømmer gjerne at det tar lang tid. Har møtt en god del av de som pføyser bort "småproblem" som å ikke gå pent i bånd - så har de gjerne lånt hunden, demonstrert litt såkalt lineføring eller noe, og vips går hunden pent. (Og så er det eiers tur; hunden fortsetter ikke å gå pent, eier får beskjed om å gjøre slik instruktøren gjorde, klarer ikke det, og hunden får bare vondt. Been there, done that.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg som syssler litt i denne bransjen, har aldri hørt om vedkommende. Jeg kjenner ikke alle, men har hørt om mange.. Det regner jeg med er av to årsaker:

1. Han har nettopp flyttet til Norge og har ikke fått bygget opp noe "navn" enda.

2. Han har ikke så mye å fare med, av utdannelse eller erfaring og vil derfor ikke profilere seg på nett i "fare for å bli avslørt".

Jeg håper for deres del at han kommer i kategori 1. Så dere får hjelp med hunden deres og slipper å føle at dere har tapt masse penger.

Litt OT men:

Ida: Er det ikke litt dårlig forarbeide å møte opp en gang eller to og ikke betale fordi det ikke var som du ønsket? Da har du tatt opp en plass for noen som ønsket å gå kurset, du har brukt to kursganger av instruktørens tid og dette mener du at vedkommende må ta på sin tapskonto, fordi du har andre forventninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...