Gå til innhold
Hundesonen.no

Analkjertler


Poter

Recommended Posts

Med mindre de er veldig hovne og betente så er det sjelden man ser analkjertler på utsiden. Så med en finger inn i anus så kjenner du en lite kul på hver side nede. De skal være omtrent på størrelse med en ert når de er normale. Når man tømmer dem så tar man tak med pekefinger inni og tommel utenpå og klemmer utover. Husk å ha masse papir, for det lukter usansynlig ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om dette er noe man kan gjøre på alle hunder, men Sofus har tidvis problemer med dette. Jeg løfter rett og slett opp halen hans (rett opp og mot hodet hans) og så ser/kjenner jeg på utsiden (jeg har veldig lite sansen for dette med "finger inn i anus" greiene, noe fintfølende må jeg få lov til å være selv om jeg tidvis må tømme skaberakkelet :rolleyes2:) av rumpehullet (da med engangshansker på ELLER bæsjepose). Hos Sofus merker jeg fort om det må tømmes, gjerne også fordi disse kjertlene ikke "følger hverandre". Det er ofte bare den ene som er "ikke-tømt" og trenger "hjelp".

MEN, jeg ville uansett forhørt meg hos en dyrlege før du evt. går igang med en evt. tømming av kjertlene. Etter "opplæring" hos vet, kan du foreta dette selv hvis behovet er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei!

På gamlehunden kunne jeg vite når de var fulle ved at han akte seg, men lille tassen her har akt seg støtt og stadig siden han var liten, han, så ikke godt å si da. Han har vært dårlig i magen den siste uken og da var det noen som sa at analkjertlene kan bli fulle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...