Gå til innhold
Hundesonen.no

Folkehøgskole - erfaringer?


Ingvild

Recommended Posts

Er det noen der ute som har erfaring med en eller flere av disse folkehøgskolene: Elverum fhs, Møre fhs, Fana fhs eller Åsane fhs? Hvordan var miljøet der? Hvor stort elevtall? osv

Både positive og negative erfaringer - send gjerne PM.

Det er disse jeg står mellom akkurat nå, men det er fremdeles et år til jeg skal søke, så jeg kan jo fint finne på å ombestemme meg innen den tid - men jeg syns det er greit å luke ut noen skoler nå hvis de ikke er så bra (det har jeg allerede gjort med en som jeg i utgangspunktet hadde bestemt meg for).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på skole i to år med rundt 200 elever. Det var så mange at du definitivt ikke rakk å bli kjent med alle, men du visste hvem alle var. Bare sånn for å skyte inn en kommentar *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har ikke erfaring med noen av de skolene, men er bare litt nysgjerrig på hvilken linje du har lyst til å gå? Folkehøgskole anbefalles virkelig, men selvfølgelig, hvordan året bli komme veldig an på hvordan medelever det er der det året. Jeg tror et år på folkehøgskole er noe av det lureste jeg har gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehøgskole er utrolig bra!

Selv gikk jeg på Øytun fhs i Alta på friluftsliv- hundkjøring. Et utrolig bra år med utrolig mange fantastiske naturopplevelser!

Nå vet jeg ikke hvilken "retning" du vil gå da, men friluftsliv anbefales. Alle jeg kjenner som har godt på friluftsliv har hatt kanon bra år (uansett hvor de har vært). Øytun har rundt 100 elever og vi hadde kjempe bra miljø mitt år iallefall...

Anbefaler deg skoler som er litt større enn 40-50, kjenner en del som har gått på skoler og som synes det har blitt litt mye tull på skolen av ulike slag. Prøv også gjerne noe nytt som du ikke kan fra før, de fleste folkehøgskoler har linjer på et nybegynner nivå og da kan det bli kjedelig med noe man kan godt:)

Lykke til, folkehøgskole er best!:heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehøgskole er utrolig bra!

Selv gikk jeg på Øytun fhs i Alta på friluftsliv- hundkjøring. Et utrolig bra år med utrolig mange fantastiske naturopplevelser!

Nå vet jeg ikke hvilken "retning" du vil gå da, men friluftsliv anbefales. Alle jeg kjenner som har godt på friluftsliv har hatt kanon bra år (uansett hvor de har vært). Øytun har rundt 100 elever og vi hadde kjempe bra miljø mitt år iallefall...

Anbefaler deg skoler som er litt større enn 40-50, kjenner en del som har gått på skoler og som synes det har blitt litt mye tull på skolen av ulike slag. Prøv også gjerne noe nytt som du ikke kan fra før, de fleste folkehøgskoler har linjer på et nybegynner nivå og da kan det bli kjedelig med noe man kan godt:)

Lykke til, folkehøgskole er best!:D

Hvordan er det hvis man har egen hund på disse skolene? Får de være med? :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vil også anbefalle hundekjøring og friluftsliv. Jeg har gått på Pasvik folkehøgskole. En fantastisk flott skole med 50-60 elever. Var noen og 60 det året jeg gikk, og det var et veldig greit tall. Ikke så mange at man ikke kunne bli kjent med alle, men mange nok til at man kunne velge sine venner hvis du skjønner hva jeg mener.

Hvordan er det hvis man har egen hund på disse skolene? Får de være med? :heart:

Når det gjelder hund så er dette i utgangspunktet ikke lov, men du kan spørre om det finnes noen mulighet. Har du en hund som kan bo ute er det mulig å ha med hund på en del hundekjøringslinjer etter spesiell avtale med skolen. Men normalt sett er det ikke lov å ha med egen hund på folkehøgskole. Men det skader ikke å høre med dem. Jeg vet det er folk som har fått tillatelse til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :D

Jeg er helt klart innstilt på å ta et år på fhs etter vgs, det SKAL jeg liksom - jeg må bare bestemme meg for hvilken linje og hvilken skole. Nå heller jeg i retning av u-landslinje på Åsane fhs, Kina-linje på Møre fhs, Afrika-linje på Elverum fhs eller italiensk språk og kultur på Fana fhs. For øyeblikket heller jeg kanskje mest mot det siste - jeg kan litt italiensk fra før av (særlig grammatikk) - så det kunne vært en god mulighet til å få bedre ordforråd og sånt. Dessuten frister det med Åsane og Fana fordi det faktisk ikke er umulig å komme seg til siviliserte strøk. :D Akkurat nå tror jeg Elverum er minst aktuell...

Friluftsliv, hundekjøring etc er ikke aktuelt, men det kunne vært moro med foto. Samtidig er det en del skoler (alle de jeg vurderer nå, tror jeg?) som har foto som valgfag, og da klarer jeg meg på en måte med det i grunn.

Jeg veit ikke jeg, altså. :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. ;)

Jeg er helt klart innstilt på å ta et år på fhs etter vgs, det SKAL jeg liksom - jeg må bare bestemme meg for hvilken linje og hvilken skole. Nå heller jeg i retning av u-landslinje på Åsane fhs, Kina-linje på Møre fhs, Afrika-linje på Elverum fhs eller italiensk språk og kultur på Fana fhs. For øyeblikket heller jeg kanskje mest mot det siste - jeg kan litt italiensk fra før av (særlig grammatikk) - så det kunne vært en god mulighet til å få bedre ordforråd og sånt. Dessuten frister det med Åsane og Fana fordi det faktisk ikke er umulig å komme seg til siviliserte strøk. :P Akkurat nå tror jeg Elverum er minst aktuell...

Friluftsliv, hundekjøring etc er ikke aktuelt, men det kunne vært moro med foto. Samtidig er det en del skoler (alle de jeg vurderer nå, tror jeg?) som har foto som valgfag, og da klarer jeg meg på en måte med det i grunn.

Jeg veit ikke jeg, altså. :heart:

jeg har trasket mange timer på Åsane sitt fotorom! Kjempe gøy å fremkalle bilder selv! (med ymse resultat :P) Anbefaler deg absolutt å ta et fhs år, utrolig artig!! :P:D

Bare spør mer om Åsane, I will tell ypu more :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Fana FHS. The year of my life! Stortkoste meg. Men vet de har lagt om en hel del der nå, så aner ikke hvordan det er der lenger.

Bare spør mer om Åsane, I will tell ypu more :heart::D

Hm, jeg spør i vei, jeg... Jeg veit (og skjønner) at drikking ikke er lov på skolens internat etc, men altså... måtte dere helt ned til Bergen for å ta en øl, eller hadde dere en nærpub eller i det minste et bålsted ikke så langt unna? Langt til nærmeste butikk?

Hva slags fellesfag hadde dere - hvor mange timer i uka og hva gjorde dere? Hvor mye tid var satt av til valgfag, og hvor mye tid var satt av til linjefag?

Var det noe problem for vegetarianere å få mat?

Spør mer om jeg kommer på noe mer å spørre om... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg spør i vei, jeg... Jeg veit (og skjønner) at drikking ikke er lov på skolens internat etc, men altså... måtte dere helt ned til Bergen for å ta en øl, eller hadde dere en nærpub eller i det minste et bålsted ikke så langt unna?

Er du egentlig gammel nok til sånt? :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg spør i vei, jeg... Jeg veit (og skjønner) at drikking ikke er lov på skolens internat etc, men altså... måtte dere helt ned til Bergen for å ta en øl, eller hadde dere en nærpub eller i det minste et bålsted ikke så langt unna? Langt til nærmeste butikk?

Hva slags fellesfag hadde dere - hvor mange timer i uka og hva gjorde dere? Hvor mye tid var satt av til valgfag, og hvor mye tid var satt av til linjefag?

Var det noe problem for vegetarianere å få mat?

Spør mer om jeg kommer på noe mer å spørre om... :P

Ska vi se om jeg klarer å huske så langt tilbake, jeg begynner jo å dra på årene nå vettu :blink:

Drikking: Nei det var ikke lov å drikke på rommene... gjorde vi det likevel, ja... drakk min mor vin i smug fra kaffekopp da det var foreldrehelg der? ja....

Det er ingen puber særlig nær, men en motorsykkelklubb som var ganske så skremmende :D Vi hadde ikke no bålsted, men det kan du nok helt sikkert fikse, men lag under tak, bål og Bergen er ikke alltid like god match!

Det er ikke sååå langt til nærmeste butikk, går helt fint an å gå dit, om man GIDDER er en annen sak ;) Det er ganske langt til bensinstasjon, så søndagshandling var et ork!

Fellesfag ja... morgensamling, skolekor, aktuelt ett eller annet der vi diskuterte mye!, klarer ikke huske flere jeg! Men morro var det lel :P og valgfag og linjefag fordeling... hmm det klarer jeg ikke huske helt heller, men vi var mye på linjene, og jeg tror vi var 4-6 timer i uka med valgfag...

Vegetarianere får egen mat :P Det er ingen problem i det hele tatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...