Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan snakke til en eier som mishandler


Kathja

Recommended Posts

Jeg treffer av og til en dame med en vovve frøken.Frøkna blir både slått med bånd og sparket av eier.Jeg har forsøkt å si dette til eier men det var til lukkede ører.Nå er jeg slik at jeg klarer ikke å la være å blande meg inn når jeg ser slikt,desverre har jeg temperament som fy... Hvordan legge dette fram på en "penere" måte uten å krangle med eier?

Trenger tips da jeg synes synd på denne hunden. Eier sier bare at frøkna er så tøff så dette er eneste måten å kontrollere hun på!

Jeg kommer jo ingen vei med slikt uansett..Mattilsynet /politiet krever bevis for misshandling,men jeg har da ikke videokamera.Hver gang vi treffer dette "parret" ender det opp med at jeg blir forbanna..Nå trenger jeg tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg treffer av og til en dame med en vovve frøken.Frøkna blir både slått med bånd og sparket av eier.Jeg har forsøkt å si dette til eier men det var til lukkede ører.Nå er jeg slik at jeg klarer ikke å la være å blande meg inn når jeg ser slikt,desverre har jeg temperament som fy... Hvordan legge dette fram på en "penere" måte uten å krangle med eier?

Trenger tips da jeg synes synd på denne hunden. Eier sier bare at frøkna er så tøff så dette er eneste måten å kontrollere hun på!

Jeg kommer jo ingen vei med slikt uansett..Mattilsynet /politiet krever bevis for misshandling,men jeg har da ikke videokamera.Hver gang vi treffer dette "parret" ender det opp med at jeg blir forbanna..Nå trenger jeg tips!

Har du mobil med video på? Eller kanskje du kan låne av noen andre, da får du hvert fall bevis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg ville heller si til damen at kan vi ikke trene i lag eller trene i en klubb elller gå på noen kurs i lag. Eller eller..... Hvorfor jo fordi at man har en tendens til å ta etter det som dem andre gjør som er rundt en i en trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg treffer av og til en dame med en vovve frøken.Frøkna blir både slått med bånd og sparket av eier.Jeg har forsøkt å si dette til eier men det var til lukkede ører.Nå er jeg slik at jeg klarer ikke å la være å blande meg inn når jeg ser slikt,desverre har jeg temperament som fy... Hvordan legge dette fram på en "penere" måte uten å krangle med eier?

Trenger tips da jeg synes synd på denne hunden. Eier sier bare at frøkna er så tøff så dette er eneste måten å kontrollere hun på!

Jeg kommer jo ingen vei med slikt uansett..Mattilsynet /politiet krever bevis for misshandling,men jeg har da ikke videokamera.Hver gang vi treffer dette "parret" ender det opp med at jeg blir forbanna..Nå trenger jeg tips!

Enkelt - neste gang du ser henne så sier du at du filmet henne med mobilen sist gang du så henne oppføre seg som en tulling mot hunden sin, og at du nå vurderer å sende filmen over til mattilsynet og politiet dersom hun ikke umiddelbart slutter å misshandle hunden sin.

Legg til at du har snakket med flere som har observert henne og de er alle villig til å skrive under.

Vær rolig og behersket, men si at den slags behandling av hund er ikke lov - og du kan vurdere å la være å sende inn filmen dersom hun melder seg på ett kurs og melder seg inn i en hundeklubb og lærer litt om det å ha hund. Men at du da vil ha det bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kamera på mobilen (helt ny så jeg er ikke heeelt stødig der ennå) Men det som er så innmari vanskelig at at hun bare plutselig finner på å tuppe etter bikkja eller slår henne.Ikke sjangs for meg å ta opp et kamera.Dama gir liksom ikke noen signaler på at nå skjer det noe..Mulig jeg kan si jeg vil filme dem leke men jeg vil helst ikke ha noe med den hunden å gjøre da hun tydelig er ustabil i gemyttet.

I går skjedde det igjen,da med slag fra båndet.Jeg stod da og snakket med en annen som også reagerte på denne damens oppførsel.Skal ta en prat med henne og høre om hun er villig til å stille opp om det bli en sak..Takk for svar så langt

*edit* ang trene sammen med denne damen.Har lite lyst da min vovve har små problemer og trenger friske og snille hunder rundt seg.Dessuten vet jeg at damen trener agility (om jeg stavet dt riktig) .Hun bryr seg søtten om folk som reagerer på hennes oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten vet jeg at damen trener agility (om jeg stavet dt riktig) .Hun bryr seg søtten om folk som reagerer på hennes oppførsel.

Hvis hun deltar på trening i klubbregi, kan klubben faktisk gi henne advarsler med utestenging til følge dersom hun ikke skjerper seg.

Men...det er et stort men her. Det ville være veldig synd om det går dobbelt utover hunden om de stenges ute, den trenger sikkert aktivitet. Men om ikke annet, kanhende at du kan ta en prat med noen treningsansvarlige om dette og høre om de kan anspore henne til mer vettug behandling av hunden. Sikkert enklere for en instruktør å nå gjenom med gode råd og tips vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kamera på mobilen (helt ny så jeg er ikke heeelt stødig der ennå)

Man skal være forsiktig med å filme folk uten tillatelse.. er faktisk noe som heter person vern like godt som dyrevern... virker som om noen glemmer sånne ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*edit* ang trene sammen med denne damen.Har lite lyst da min vovve har små problemer og trenger friske og snille hunder rundt seg.Dessuten vet jeg at damen trener agility (om jeg stavet dt riktig) .Hun bryr seg søtten om folk som reagerer på hennes oppførsel.

Innenfor agilitymiljøet så er det veldig lite positivt med slik oppførsel... hvis damen blir sett av en dommer, så kan hun diskes for den oppførselen- til tross for at det skjer utenfor ringen.. Så lite liker de dette.

Rart ingen på hennes trening har snakket til henne enda? Men det vet vi jo selvfølgelig ingenting om heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det logiske virker å være å ta kontakt med klubben hennes, passe godt på at du snakker med rette vedkommende - og fortelle om hva du opplever. Gjerne litt forsiktig, det KAN jo hende at de opplever henne annerledes.

Jeg ville ihvertfall startet med noe a la:

Jeg går ofte tur sammen med XX/ møter ofte XX på tur, og så ville jeg gjerne vite litt om hordan dere oppfatter henne som hundeeier...

Fremstill gjerne deg selv som undrende og ikke ekspert "er dette vanlig eller i det hele tatt LOV?"

Hvis de vet om det vil de få et spark til å gjøre noe, hvis de ikke har merket det, vil de være obs. Forhåpentligvis.

Å ikke gjøre noe er vanskelig, men det er viktig å reagere riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hennes ord for hva hun faktisk gjør med bikkja si.Vi traff hverandre første gang i fjor og hun fortalte at hun drev med agility.Det er alt jeg vet egentlig,har ikke navnet på damen kun bikkja.Er derfor vanskelig å fortelle dette til klubben (OM hun da er med i en klubb) og få noen til å holde damen under oppsyn.

Spille dum har jeg ingen problemer med å gjøre om det hjelper bikkja.Jeg synes dette er veldig vanskelig og har ikke helt sett hvordan jeg kan "løse" dette..For jeg ønsker egentlig ingen kontakt med denne damen eller hennes hund.Men mulig jeg kan late som jeg er interessert i agility uten at våre vovver kommer i kontakt med hverandre.

Takk til alle som har svart,vanskelig dette så jeg setter pris på tips

ang hvor i Oslo,det vil jeg holde tett.Har ikke lyst til at noen skal bli mistenkt uten grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...