Gå til innhold
Hundesonen.no

Valentinesday

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

Til torsdag er det valentinesday, og skal folket her noe da, eller ser dere på dette som en vanlig dag?

Jeg er litt med på at dagen er en ekstra dag for butikker til å tjene litt ekstra, men vil likevel finne på noe. Så hva er dere som vil "feire" dagen sine planer?

Skrevet

Dette er første Valentine's på syv år jeg er singel, så i år blåser jeg litt i hele dagen. I utgangspunktet synes jeg det er en teit, kommersiell greie, men det var jo alltid hyggelig å få blomster og gjøre noe litt ekstra allikevel. For meg har det alltid vært viktigere at det ligger omtanke bak enn at det er så fantastisk storslått med roser og konfekt og greier, og det mener jeg fremdeles. I år er det fortsatt bittelitt usikkert hva det blir til, men for meg - i hvertfall nå i år - så er det en helt vanlig dag.

Skrevet

Jeg har en liten frøken i hus som er veldig opptatt av dette (kan det være pga all reklamen som florerer tro?). Det jeg har tenkt ut er at jeg benytter meg av dagen slik at det hele blir ansett som en mulighet for å fortelle de nære og kjære at en er glad i dem og setter pris på at de er til. Strengt tatt er jo dette noe en skal gjøre hver eneste dag- men det strekker ikke alltid timene til. Og selve konseptet Valentine er jo ikke bare rettet mot kjærestepar da folkens :)

Så her blir det laget kort til mormor, farmor osv osv osv... bare for å gi dem en liten oppmerksomhet. Slik sett vil jo ikke butikkene tjene noe på oss heller ;)

Skrevet
Romantisk som jeg er, håper jeg jo på litt romantisk kliss den dagen, men etter noen år med kjæresten, har jeg gitt opp. han er ikke noe romatisk selv.. :);) Så dagen går nok som normalt.

Kan ikke jenter gjøre noe romantisk ut av den dagen da?

Skrevet

Jo det er prøvd, med gave, blomster, kort og middag. Men når det aldri blir noe tilbake, mister man litt gnisten til å stå på. Særlig når han ikke skjønner vitsen. :)

MEN: jeg kan jo alltid kjøpe fiiine roser til meg selv da! ;) :angel:

Skrevet

For min del er det en helt vanlig dag, og sånn har det alltid vært. Jeg har ikke sansen for de tullete "tradisjonene" som er adoptert fra USA.

Skrevet
Jo det er prøvd, med gave, blomster, kort og middag. Men når det aldri blir noe tilbake, mister man litt gnisten til å stå på. Særlig når han ikke skjønner vitsen. :)

MEN: jeg kan jo alltid kjøpe fiiine roser til meg selv da! ;) :angel:

Har akkurat det samme problemet! Bra jeg ikke er alene. I fjor ble det katastrofe da jeg hadde disket opp med middag, hjertemuffins, gave og greier, og samboeren min bare hadde glemt dagen (enda så mye jeg hintet!). Så i år skal jeg bare senke forventningene og heller bli positivt overrasket :rolleyes: Men skal uansett benytte dagen til å fortelle nære og kjære at jeg er eksepsjonelt glad i de ;)

Skrevet

Er det ikke litt ille at man må ha en spesiell DAG for å kunne være romantisk ? Hvorfor ikke være det litt oftere liksom ? Helt uten at det er noen spesielt ?

Guest Gråtass
Skrevet
Er det ikke litt ille at man må ha en spesiell DAG for å kunne være romantisk ? Hvorfor ikke være det litt oftere liksom ? Helt uten at det er noen spesielt ?

Eller som i gubben min sitt tilfelle: MÅ det være romantisk??? Etter snart ti år har jeg fått blomster to ganger, en gang fordi jeg hadde hatt bursdag (som ble glemt som vanlig) og en gang fordi han hadde vært teit..

Men fjellstøvler, praktiske klær og utstyr det trenger man ingen unnskyldning for å få.. pussig det der altså.

Skrevet

Har aldri fått noe denne dagen jeg..men så jeg heller aldri gitt noen noe heller :ahappy:

Hadde jo vært litt morsomt med en "hemmlis" som sendte noe, men jeg hadde bare blitt gretten om jeg ikke fant ut hvem det var ganske fort. :rolleyes:

Skrevet
Men fjellstøvler, praktiske klær og utstyr det trenger man ingen unnskyldning for å få.. pussig det der altså.

Hehehehheeh.....

Hadde jo vært litt morsomt med en "hemmlis" som sendte noe, men jeg hadde bare blitt gretten om jeg ikke fant ut hvem det var ganske fort. :rolleyes:

Svein Tooooooore ! Nå har du sjansen... :ahappy:

Skrevet

Litt samme som med morsdag og farsdag i grunn. Rart med bare en dag man skal sette pris på foreldre, når man kan/bør gjøre det hele tiden.

Skrevet

For 5 år siden hadde vi vært sammen i 4 mnd, og da ble det feiret. I år blir det vel spike og jeg på en fin tur i skogen etter x antall timer i stallen, mens samboeren er på seminar. Pleier bare leie en film og kose oss med god middag vi...

Skrevet
I år er det fortsatt bittelitt usikkert hva det blir til, men for meg - i hvertfall nå i år - så er det en helt vanlig dag.

*boikotter*

Det var usikkert hva jeg skulle, nå er det blitt klart at jeg kommer til å joine Marianne i boikotten <_< Akkurat nå kan samtlige mannfolk dra et visst sted.

Skrevet

Av helt naturlige grunner, blir Valentinesday skikkelig, skrekkelig og ordentlig boikottet i år.. Forhåpentligvis til neste år og.. Og året etter der..

Men jeg har forsåvidt alltid syns det har vært tull, at man skal være romantiske en dag i året - selv den gangen av&på-saken var ordentlig på og faktisk sendte både blomster og kort og var passe romantisk (jeg må innrømme at jeg ikke sliter veldig med sånt selv *flir*). Man trenger ikke å sende kort eller kjøpe gaver for å vise noen at man bryr seg om dem.. Og hva betyr egentlig kort og gaver en dag i året, mot kanskje ingenting (annet enn til bursdag og jul) resten av året? Ikke en dritt, nei.. Så valentinesday kommer nok ikke til å bli feiret her ever, så sant jeg ikke blir suppe-forelska i en eller annen hyggelig fyr som er søt og oppmerksom hele resten av året også.. (og det kommer jo ikke til å skje, for jeg faller ikke for sånne gutter)

Skrevet
Det var usikkert hva jeg skulle, nå er det blitt klart at jeg kommer til å joine Marianne i boikotten <_< Akkurat nå kan samtlige mannfolk dra et visst sted.

Kanskje vi skulle ha vår egen lille mannfolk-er-teite-så-derfor-feirer-vi-den-dagen-som-vi-vil-feiring? hehe

Drikke oss fulle og spise masse snop og is og sjokkis og pottis og og og.... Og neida, det kan vi jo ikke for du spiser jo ikke sånt, og drikker gjør du heller ikke.... :ahappy:

Skrevet
Kanskje vi skulle ha vår egen lille mannfolk-er-teite-så-derfor-feirer-vi-den-dagen-som-vi-vil-feiring? hehe

Drikke oss fulle og spise masse snop og is og sjokkis og pottis og og og.... Og neida, det kan vi jo ikke for du spiser jo ikke sånt, og drikker gjør du heller ikke.... :ahappy:

Ja! Det gjør vi! Og så setter vi inn den selektive hukommelsen så jeg glemmer dietten en dag :blink: It is a special occasion :rolleyes:

Skrevet
Ja! Det gjør vi! Og så setter vi inn den selektive hukommelsen så jeg glemmer dietten en dag :blink: It is a special occasion :rolleyes:

Ja faktisk for atte det er det *flirer* Og man må unne seg sånt innimellom på sånne dager......*mumler noe om at det fortsatt er håp for deg osv...... :ahappy:

Skrevet
Ja faktisk for atte det er det *flirer* Og man må unne seg sånt innimellom på sånne dager......*mumler noe om at det fortsatt er håp for deg osv...... :blink:

Unne seg ting må man når mannfolk er teite (edit: og det er de jo ganske ofte). Dessuten kom jeg og 2ne frem til at siden onsdag er lillelørdag, så er torsdag lillesøndag, og på søndager har man lov til å spise det man vil :ahappy:

*mumle noe om at hvorvidt det er håp for meg eller ikke antageligvis er veldig avhengig av hva som skjer i kveld* :blink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...