Gå til innhold
Hundesonen.no

Psykisk sykdom hos hund

tosa

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurer på om hunden min kan ha en mental/psykisk forstyrrelse. Hun er veldig vanskelig å ha kontakt med og mister lett konsentrasjonen. Vi trener kontakt hver dag, og det har vi gjort hver dag siden jeg fikk henne for litt over et år siden. Men vi kommer liksom ikke videre. Hun er veldig rolig inne, men så fort hun kommer ut blir hun fryktelig urolig. Jeg fikk henne som omplasseringhund da hun var 8 mnd, og den forrige eieren sa hun ikke kunne ha henne fordi hun var mye borte på dagtid, men jeg synes det var litt rart at hun ikke kunne læres til å være alene noen timer på dagen.

Da jeg traff eieren en tid senere fortalte hun at hun plutselig forandret seg fra å være en rolig, harmonisk og veldig kosete hund, til å bli veldig urolig, uten at det hadde skjedd noe spesielt.

Er dette noe en vanlig veterinær kan finn ut av?

Skrevet

Ja, det finnes psykisk sykdom hos hund. De kan ha mange av de "forstyrrelsene" vi kan ha faktisk. Vanlige veterinærer kan så å si ingenting om hunders psyke. Den eneste (?, det kommer flere snart) som har kompetanse på psykisk sykdom hos hund her i Norge, er Gry Løberg som har tatt master i England. Hun har også oversikt over psykofarmaka (legemidler mot psykiske plager), og samarbeider med Alternativet i Oslo.

Jeg tør ikke si om din hund har psykisk sykdom; som sagt så er vel Gry den eneste som kan det.. :icon_clapping: Men hunder kan forandre seg, kanskje kom hunden i kjønnsmodning? Kanskje noe skjedde med produksjonen i hormoner eller noe annet? Kanskje er det noe fysisk som forårsaker atferdsendringer? Man må utrede hundens fysiske form før man får time hos Gry, slik at man utelukker evt sykdommer (skade i ryggen kan føre til bla aggresjon, noe som ligger i klem kan føre til endret atferd, tenner som er knukket osv. kan føre til at hunden plutselig endrer atferd). Sier ikke at hunden din ikke er frisk, eller at den har en knukket tann, men sånt er ikke alltid like opplagt for alle eiere å sjekke før de tror hunden er "gal".

Skrevet

Som Huldra siger, så kan hunde have mange af de samme mentale lidelser som mennesker, mange i min familie er læger i Danmark, og har fulgt med i Charlie fra valp, og har selv hunde, mente at Charlie kunne være hyperaktiv, idet at han udover at være hyperaltiv, havde problemer med at koncentrere sig(kunne ikke holde fokus mere end et ½ minut), Han har den dag idag stadig problemer med at koncentrere sig meget mere end 1 minut.

Skrevet

Fikk høre av dyrelegen at min hund var en såkalt ADHD hund, da han er veldig vilter og sliter med konsentrasjonen hvis det skjer mye rundt han. :rolleyes: Tror nok hunder kan få psykiske plager på samme måte som mennesker. Men dette har vi trenet mye på, og jeg ser stadige framskritt. (selv uten ritalin :) ) Men et viktig element er at Buddy var ca 1 år da jeg fikk høre dette, og han er nå blitt 20 mnd og mer voksen i hodet. ;)

Skrevet

Vel, når de gir ut piller beregnet på hunder som har depresjon, så ville jeg vel tørre å påstå at det klart vil falle inn under psykisk sykdom.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...