Gå til innhold
Hundesonen.no

Psykisk sykdom hos hund

tosa

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurer på om hunden min kan ha en mental/psykisk forstyrrelse. Hun er veldig vanskelig å ha kontakt med og mister lett konsentrasjonen. Vi trener kontakt hver dag, og det har vi gjort hver dag siden jeg fikk henne for litt over et år siden. Men vi kommer liksom ikke videre. Hun er veldig rolig inne, men så fort hun kommer ut blir hun fryktelig urolig. Jeg fikk henne som omplasseringhund da hun var 8 mnd, og den forrige eieren sa hun ikke kunne ha henne fordi hun var mye borte på dagtid, men jeg synes det var litt rart at hun ikke kunne læres til å være alene noen timer på dagen.

Da jeg traff eieren en tid senere fortalte hun at hun plutselig forandret seg fra å være en rolig, harmonisk og veldig kosete hund, til å bli veldig urolig, uten at det hadde skjedd noe spesielt.

Er dette noe en vanlig veterinær kan finn ut av?

Skrevet

Ja, det finnes psykisk sykdom hos hund. De kan ha mange av de "forstyrrelsene" vi kan ha faktisk. Vanlige veterinærer kan så å si ingenting om hunders psyke. Den eneste (?, det kommer flere snart) som har kompetanse på psykisk sykdom hos hund her i Norge, er Gry Løberg som har tatt master i England. Hun har også oversikt over psykofarmaka (legemidler mot psykiske plager), og samarbeider med Alternativet i Oslo.

Jeg tør ikke si om din hund har psykisk sykdom; som sagt så er vel Gry den eneste som kan det.. :icon_clapping: Men hunder kan forandre seg, kanskje kom hunden i kjønnsmodning? Kanskje noe skjedde med produksjonen i hormoner eller noe annet? Kanskje er det noe fysisk som forårsaker atferdsendringer? Man må utrede hundens fysiske form før man får time hos Gry, slik at man utelukker evt sykdommer (skade i ryggen kan føre til bla aggresjon, noe som ligger i klem kan føre til endret atferd, tenner som er knukket osv. kan føre til at hunden plutselig endrer atferd). Sier ikke at hunden din ikke er frisk, eller at den har en knukket tann, men sånt er ikke alltid like opplagt for alle eiere å sjekke før de tror hunden er "gal".

Skrevet

Som Huldra siger, så kan hunde have mange af de samme mentale lidelser som mennesker, mange i min familie er læger i Danmark, og har fulgt med i Charlie fra valp, og har selv hunde, mente at Charlie kunne være hyperaktiv, idet at han udover at være hyperaltiv, havde problemer med at koncentrere sig(kunne ikke holde fokus mere end et ½ minut), Han har den dag idag stadig problemer med at koncentrere sig meget mere end 1 minut.

Skrevet

Fikk høre av dyrelegen at min hund var en såkalt ADHD hund, da han er veldig vilter og sliter med konsentrasjonen hvis det skjer mye rundt han. :rolleyes: Tror nok hunder kan få psykiske plager på samme måte som mennesker. Men dette har vi trenet mye på, og jeg ser stadige framskritt. (selv uten ritalin :) ) Men et viktig element er at Buddy var ca 1 år da jeg fikk høre dette, og han er nå blitt 20 mnd og mer voksen i hodet. ;)

Skrevet

Vel, når de gir ut piller beregnet på hunder som har depresjon, så ville jeg vel tørre å påstå at det klart vil falle inn under psykisk sykdom.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...