Gå til innhold
Hundesonen.no

Luftet hunden sin på tohjuling


SFX

Recommended Posts

jeg vet faktisk om en gammel jakt fantast som trente opp hundene sine til jakt ved å kjøre bil med hundebåndet og hunden ut vinduet...hunden sprang sidenav bilen...han kjørte på feil side av veien må dere forstå...ellers kunne jo hunden klemmes mellom møtende bil.... :P:lol::P:hyper::P

enkelte mennesker er bare gale

*Dobbelpost, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

....og jeg fatter ikke hva som var dumt med dette jeg da?

Hunden sitter bak på en slags bagasjegreie, den ser gammel og fornøyd ut - hva er problemet? Hva er så dumt med dette?

At fyren ikke hadde mopedlappen er vel kanskje det dummeste i denne saken, bikkja ser jo ikke ut til å lide overlast?

Så enlighten me please? Hva er det som er så dumt?

kanskje meg altså, men vi har en borti veien her som kjører rundt med sin gamle schæfer bak på lasteplan på en firhjuling uten at jeg kan si at jeg har reagert på det - bikkja får være med og den koser seg liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og jeg fatter ikke hva som var dumt med dette jeg da?

Hunden sitter bak på en slags bagasjegreie, den ser gammel og fornøyd ut - hva er problemet? Hva er så dumt med de

Jeg skjønner heller ikke hva som var så dumt.

Mange som kjører med hunden sin foran seg på sykkelen.

Mange kjører også med barna sine på motorsykkel så skjønner ikke helt problematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og jeg fatter ikke hva som var dumt med dette jeg da?

Hunden sitter bak på en slags bagasjegreie, den ser gammel og fornøyd ut - hva er problemet? Hva er så dumt med dette?

At fyren ikke hadde mopedlappen er vel kanskje det dummeste i denne saken, bikkja ser jo ikke ut til å lide overlast?

Så enlighten me please? Hva er det som er så dumt?

kanskje meg altså, men vi har en borti veien her som kjører rundt med sin gamle schæfer bak på lasteplan på en firhjuling uten at jeg kan si at jeg har reagert på det - bikkja får være med og den koser seg liksom..

Nei, jeg ser heller ikke det helt store problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet faktisk om en gammel jakt fantast som trente opp hundene sine til jakt ved å kjøre bil med hundebåndet og hunden ut vinduet...hunden sprang sidenav bilen...han kjørte på feil side av veien må dere forstå...ellers kunne jo hunden klemmes mellom møtende bil.... :P:P:P:hyper::lol:

Akkurat dette var jo drøyt, men det er jo relativt vanlig å trene opp hunder fysisk (f.eks trekkhunder) ved å bruke firhjuling i skog og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette var jo drøyt, men det er jo relativt vanlig å trene opp hunder fysisk (f.eks trekkhunder) ved å bruke firhjuling i skog og mark.

Dersom trekkhunder trenes bak firhjuling, er motoren ikke i gang, eller rett og slett tatt ut. Det er nemlig forbudt å trene hunder med motorisert kjøretøy. En firhjuling har alikevel kjekke egenskaper på sommerstid for hundekjørere, som god sittekomfort, bremser og ratt.

Å trene hunden ved å la den løse løs etter en slik doning er altså, etter norsk lov, ikke tillatt. Mener nå alikevel at det er forskjell på en firhjuling og en bil. Litt bedre oversikt, kan man si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ALT fælt?

Kan virke som det noen ganger... alt man ikke gjør sjøl. Hvor mange ganger har man ikke sett festlige bilder av småhunder som sitter på med eieren som kjører motorsykkel? Eller hunder som sitter i åpen sportsbil?

At politiet skal rykke ut med tre tjenestemenn til en slik situasjon, forundrer meg litt når de knapt har tid til å etterforske innbrudd. Firhjuling er lov, og hva står RENT FAKTISK i loven om å frakte hund slik? Det er lov å ha dem på sykkel, det er lov å ha med barn på sykler av alle slag, og leser man saken fikk fyren bot for ikke å ha MED førerkortet sitt - noe som altså politiet har brukt masse ressurser på å konstatere (hvem her, av de som er gamle nok da, har ikke glemt lappen en gang)?

Men hylekoret finnes visst utenfor hundeforum også - siden politiet der fikk så mange meldinger... Mener folk det kanskje er dyreplageri? Det står ikke noe om uvettig kjøring for eksempel, så da er det altså "skrekkelig" at hunden sitter på en firhjult doning?

Å trimme hunden løpende ETTER en firhjuling... tja, de fleste hundekjørere trener dem jo foran. Tar man hensyn til hundens kondis er det ikke noe verre enn å sykle med dem?

På en konkurransekjørers hjemmeside står det:

"De stedene vi kan trene er trafikkerte veier og det beste er å bruke firhjuling som treningsredskap. All trening fra høsttrening til løps start skjer med firhjuling, den eneste sledetreningen hundene får er under løp og på reiser mellom løpene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og jeg fatter ikke hva som var dumt med dette jeg da?

Hunden sitter bak på en slags bagasjegreie, den ser gammel og fornøyd ut - hva er problemet? Hva er så dumt med dette?

At fyren ikke hadde mopedlappen er vel kanskje det dummeste i denne saken, bikkja ser jo ikke ut til å lide overlast?

Så enlighten me please? Hva er det som er så dumt?

kanskje meg altså, men vi har en borti veien her som kjører rundt med sin gamle schæfer bak på lasteplan på en firhjuling uten at jeg kan si at jeg har reagert på det - bikkja får være med og den koser seg liksom..

To ting er dumt med dette.

1. Mannen kjørte uten førerkort, som du så kløktig påpeker selv.

2. Hunden var ikke sikret, og de kjørte på en offentlig veg.

Mer innviklet enn det er det egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket det som en tohjuling, beklager bommen der.

Slik jeg ser bildet, sitter en stor hund i en liten kasse, med store muligheter til å falle ut, hoppe ut, få ting hivd til seg - rett og slett usikret. Selv om fyren ikke kjører mer enn 30 km/t, så er det fremdeles rimelig fort. Jeg synes ikke dette var måten å lufte hunden på.

At folk trekker inn hunder foran og bak motoriserte kjøretøy, hører ikke til i denne diskusjonen, poenget her var at hunden ikke var på bakkenivå, og ergo for meg var i risiko.

Mulig hunden er sikrere og tryggere enn det jeg tolker, men det er jo ironisk at folk hyler opp om hunder som sitter i biler uten bur eller sele, men så skal dette være koselig og greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom trekkhunder trenes bak firhjuling, er motoren ikke i gang, eller rett og slett tatt ut. Det er nemlig forbudt å trene hunder med motorisert kjøretøy. En firhjuling har alikevel kjekke egenskaper på sommerstid for hundekjørere, som god sittekomfort, bremser og ratt.

Å trene hunden ved å la den løse løs etter en slik doning er altså, etter norsk lov, ikke tillatt. Mener nå alikevel at det er forskjell på en firhjuling og en bil. Litt bedre oversikt, kan man si...

Ååh, okey, da har jeg misforstått... Beklager:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting er dumt med dette.

1. Mannen kjørte uten førerkort, som du så kløktig påpeker selv.

2. Hunden var ikke sikret, og de kjørte på en offentlig veg.

Mer innviklet enn det er det egentlig ikke.

Enig! Hvordan var hunden sikret? Satt den løs oppi kassa slik at den når som helst kunne hoppet ut og forårsaket trafikkaos?

Utrolig tankeløst :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Enig! Hvordan var hunden sikret? Satt den løs oppi kassa slik at den når som helst kunne hoppet ut og forårsaket trafikkaos?

Utrolig tankeløst :lol:

Himmel og hav - bikkja så ut som om den var mer enn 2 måneder gammel sant? Den har sikkert kjørt firhjuling i mange år og lært seg hvordan den skal sitte, den liker det sikkert også.........

Men, dere som hyler dere kjører sikkert

* aldri for fort

* aldri uten sikkerhetsbelte

* aldri med usikrede hunder/barn i bile

...i det hele tatt, dere tar ingen sjanser......

Nei, jeg kjenner ei ung jente som kjørte med Cavaleren sin på scooteren jeg, han satt på fotbrettet ved rattstammen, han elsket det og han falt aldri av eller forsøkte å hoppe av. Gikk fint som smør, og den hunden hadde gjennomsnittlig antagelig ett langt bedre liv enn noen annen hund jeg kjenner.... tross at den kjørte moped liksom.

Krise er det når folk binder bikkja til hengerfestet og kjører

Jeg ser fortsatt ikke problemet, sålenge dere ikke har noe annet å forholde dere til enn avisfjas så blir det for teit å si noe som helst, hva søren veit dere om bikkja liksom - og om den er festet på noen måte, eller hvordan den sitter?

:hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste politiet lot til å kunne "ta" denne mannen for, er at han ikke hadde lappen. Han brøt visst ikke mot Loven Mot Dumhet, men de finner nok snart på noe der også, bare komiteen som kan bestemme hvem som er dumme er ferdig med arbeidet :rolleyes:

Er det forskjell på trafikkaoset som en hund som er liten nok til å sitte i kasse/kurv på en sykkel kan forårsake - og det som en større hund på en firehjuling kan forårsake?

Eller skal man samles i kampen mot hunder i sykkelkurv også?

Og hva med hunder i åpne sportsbiler? Ting tyder faktisk på at det heller ikke påbudt å ha hund i bur eller i bilsele, viser det seg - selv om det har vært folk som er blitt bøtelagt. Bare les DENNE saken fra dinside.no, datert august 2006, og såvidt jeg vet er det ikke kommet noen nye regler ETTER denne datoen? Det står nemlig ikke spesifikt om hund, og dermed er det opp til hva juristene definerer. Og da kan man jo like gjerne for eksempel si at sammenleggbare bilbur er uforsvarlige og tøybur også, fordi de ikke vil holde i en kollisjon.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=316545

Forøvrig bør hundeverdenens moral majority også ta opp kampen mot samene, som har sine reingjeterhunder med seg både bakpå firehjulinger og snøscootere - fysjameg!

("X vet hvordan han skal holde seg fast på firehjuling og snøscooter" sier en samisk hundeeier stolt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste politiet lot til å kunne "ta" denne mannen for, er at han ikke hadde lappen. Han brøt visst ikke mot Loven Mot Dumhet, men de finner nok snart på noe der også, bare komiteen som kan bestemme hvem som er dumme er ferdig med arbeidet :rolleyes:

Er det forskjell på trafikkaoset som en hund som er liten nok til å sitte i kasse/kurv på en sykkel kan forårsake - og det som en større hund på en firehjuling kan forårsake?

Eller skal man samles i kampen mot hunder i sykkelkurv også?

Og hva med hunder i åpne sportsbiler? Ting tyder faktisk på at det heller ikke påbudt å ha hund i bur eller i bilsele, viser det seg - selv om det har vært folk som er blitt bøtelagt. Bare les DENNE saken fra dinside.no, datert august 2006, og såvidt jeg vet er det ikke kommet noen nye regler ETTER denne datoen? Det står nemlig ikke spesifikt om hund, og dermed er det opp til hva juristene definerer. Og da kan man jo like gjerne for eksempel si at sammenleggbare bilbur er uforsvarlige og tøybur også, fordi de ikke vil holde i en kollisjon.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=316545

Forøvrig bør hundeverdenens moral majority også ta opp kampen mot samene, som har sine reingjeterhunder med seg både bakpå firehjulinger og snøscootere - fysjameg!

("X vet hvordan han skal holde seg fast på firehjuling og snøscooter" sier en samisk hundeeier stolt)

Men, hva om hunden hadde kommet seg løs og forårsaket en ulykke hvor f.eks en fotgjenger invalidiseres for livet indirekte på grunn av hunden? Er det ikke greit å stanse uforsvarlig kjøring før noe skjer? Trafikkloven åpner jo for dette gjør den ikke?

Nei, belgerpia vi vet ikke om hunden var sikret. Men vi diskuterer vel på generelt grunnlag forsvarligheten av dette i forbindelse med trafikksikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt over dette egentlig. Ulovlig og dumt er ikke alltid samme sak. Om politiet egentlig kunne funnet bedre ting å bruke tiden på kan godt diskuteres.

Jeg ville ALDRI sittet med verken hund eller barn usikret, verken på sykkel eller moped. Og at bikkja eventuelt er "vant til" å sitte bakpå der så hjelper ikke det er DRITT hvis man f.eks blir påkjørt bakfra og får bikkja i bakhodet. Er det så utrolig vanskelig å se, Akela og Belgerpia? Hvorfor blåse det opp til en sånn stor sak at det denne mannen gjorde var dumt? Ærlig talt så virker det som om dere er litt i overkant i forsvarsstilling.

"Er det forskjell på trafikkaoset som en hund som er liten nok til å sitte i kasse/kurv på en sykkel kan forårsake - og det som en større hund på en firehjuling kan forårsake? Ja, det er forskjell, f.eks når det gjelder hastighet og hvor de forskjellige kjøretøyene befinner seg i vegbanen.

Eller skal man samles i kampen mot hunder i sykkelkurv også?" Tja, jeg tenker i alle fall mitt hvis jeg ser det. Lov eller ikke.

Om åpne sportsbiler og andre steder det er lov til å utsette hunden sin og andre for fare: Javisst, det er mye idiotisk som er lov, men hvorfor i all verden må man gjøre det?

I Norge har vi mye vern mot idioter, enig i det. Vi får jo lover for alt...

Likevel syns jeg det er kjipt at man skal utnytte loven slik at andre utsettes for fare.

"Men, dere som hyler dere kjører sikkert

* aldri for fort

* aldri uten sikkerhetsbelte

* aldri med usikrede hunder/barn i bilen

...i det hele tatt, dere tar ingen sjanser"

Har vært over fartsgrensen, men er ikke stolt av det.

Jeg kjører ALDRI uten sikkerhetsbelte

Jeg sikrer hunden min i bil, og den gang jeg får barn skal barnet ALLTID sikres.

Akkurat det syns jeg er veldig viktig, og at du latterliggjør det kan jeg for mitt bare liv ikke forstå. Er det SÅ slitsomt å ta på det beltet, Belgerpia? Jeg forstår rett og slett ikke tankegangen. Å kjøre bil/moped/befinne seg i trafikken i det hele tatt er noe av det farligste vi gjør.

Red: Vil bare helt til sist minne om §3 i vegtrafikklovgivningen som alle med førerkort burde kunne... den kan i alle fall være verdt å ta en titt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på, er hvor utrolig lett det blir hylekor når noen gjør noe som ikke enkelte Ludvig-er her inne ville gjort - og det later til at Belgerpia også reagerer slik. Det er IKKE vi som blåser opp denne saken, slik Sola beskriver det - vi prøver, iallfall gjør jeg det, å trekke pusten litt og se om det egentlig er så grusomt ille og dumt og livsfarlig, slik dette nå er gått til å bli. Emma starter med å si "dumt", og nå er vi allerede oppe i "livsfarlig".

Ikke verst!! :rolleyes:

Men for å ta dette liksomseriøst igjen: Altså ER det lov å kjøre slik, så lenge man har gyldig førerkort. Da er spørsmålet hvor "dumt eller livsfarlig" det er?

Tja, hvor mange dødsfall er forårsaket av hunder som kastes fra firehjulinger ut i trafikken så mennesker omkommer? Hvor mange nakkebrudd forårsakes av fremadkastede hunder? Hvor mange hunder har kommet som prosjektiler ut frontruten og drept 3-4 forbipasserende? Kan ikke helt huske det gitt...

Det mest farlige er i det hele tatt å kjøre bil. Det hadde nok vært tryggest å ferdes til fots ute på et jorde. Da bør jo ingen SLIPPE hunden sin en gang i nærheten av en vei da, siden den teknisk sett KAN bli skremt - og løpe ut og forårsake en trafikkulykke hvis det finnes en vei innen en mil eller to i nærheten?

Jeg har vel både sett selv og hørt om opptil MANGE løshunder i trafikken - hunder som presumptivt har stukket av fra en eier som har sluppet dem løs. Ergo burde det da være båndtvang eller, Sola? Krav om absolutt sikring?

Og disse livsfarlige sykkelkurvtransportene av hund? Hørt om mange tilfeller der hunder har forårsaket store personskader eller død på sin ferd ut av sykkelkurvene? Ikke det nei... Derimot burde det vært forbudt å sykle. Punktum - fordi sykler man på fortauet, har opptil flere fotgjengere blitt skadd, foruten syklistene selv når de ikke klarer fortauskantene; og i trafikken går det med opptil flere syklister regelmessig bare fordi de ER der.

Skal argumentet være at hvisomattedersomattetenkomatte... så burde ALT vært forbudt, for alt er livsfarlig - inklusive å leve, for vi dør jo av det. Og hvis et kriterie for hva man "burde gjøre", enten det er som hundeeier eller ikke, skal være at NOEN synes det er dumt eller uforsvarlig "for tenk om si eller så i femte potens".. så ville det ikke vært mye igjen å gjøre på denne planeten.

Da ville vi stått og ventet på grønt lys alle sammen, selv om det var fri sikt en kilometer i hver retning og det var midt på natten og ikke en eneste bil - for tenk om... Jeg tror iallfall du måtte stått der alene, Sola, for jeg har nok gått for lenge siden. Men kanskje skulle man ikke engang våget seg ut på gaten... for det er fali' det, sa han Ludvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom trekkhunder trenes bak firhjuling, er motoren ikke i gang, eller rett og slett tatt ut. Det er nemlig forbudt å trene hunder med motorisert kjøretøy. En firhjuling har alikevel kjekke egenskaper på sommerstid for hundekjørere, som god sittekomfort, bremser og ratt.

Å trene hunden ved å la den løse løs etter en slik doning er altså, etter norsk lov, ikke tillatt. Mener nå alikevel at det er forskjell på en firhjuling og en bil. Litt bedre oversikt, kan man si...

Lurer på en ting i "min uforstand" Hvilken pragraf/lovgivning henviser du til her? Forbudt å trene hunder med motorisert kjøretøy..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på, er hvor utrolig lett det blir hylekor når noen gjør noe som ikke enkelte Ludvig-er her inne ville gjort - og det later til at Belgerpia også reagerer slik. Det er IKKE vi som blåser opp denne saken, slik Sola beskriver det - vi prøver, iallfall gjør jeg det, å trekke pusten litt og se om det egentlig er så grusomt ille og dumt og livsfarlig, slik dette nå er gått til å bli. Emma starter med å si "dumt", og nå er vi allerede oppe i "livsfarlig".

Ikke verst! :rolleyes:

Men for å ta dette liksomseriøst igjen: Altså ER det lov å kjøre slik, så lenge man har gyldig førerkort. Da er spørsmålet hvor "dumt eller livsfarlig" det er?

Tja, hvor mange dødsfall er forårsaket av hunder som kastes fra firehjulinger ut i trafikken så mennesker omkommer? Hvor mange nakkebrudd forårsakes av fremadkastede hunder? Hvor mange hunder har kommet som prosjektiler ut frontruten og drept 3-4 forbipasserende? Kan ikke helt huske det gitt...

Det mest farlige er i det hele tatt å kjøre bil. Det hadde nok vært tryggest å ferdes til fots ute på et jorde. Da bør jo ingen SLIPPE hunden sin en gang i nærheten av en vei da, siden den teknisk sett KAN bli skremt - og løpe ut og forårsake en trafikkulykke hvis det finnes en vei innen en mil eller to i nærheten?

Jeg har vel både sett selv og hørt om opptil MANGE løshunder i trafikken - hunder som presumptivt har stukket av fra en eier som har sluppet dem løs. Ergo burde det da være båndtvang eller, Sola? Krav om absolutt sikring?

Og disse livsfarlige sykkelkurvtransportene av hund? Hørt om mange tilfeller der hunder har forårsaket store personskader eller død på sin ferd ut av sykkelkurvene? Ikke det nei... Derimot burde det vært forbudt å sykle. Punktum - fordi sykler man på fortauet, har opptil flere fotgjengere blitt skadd, foruten syklistene selv når de ikke klarer fortauskantene; og i trafikken går det med opptil flere syklister regelmessig bare fordi de ER der.

Skal argumentet være at hvisomattedersomattetenkomatte... så burde ALT vært forbudt, for alt er livsfarlig - inklusive å leve, for vi dør jo av det. Og hvis et kriterie for hva man "burde gjøre", enten det er som hundeeier eller ikke, skal være at NOEN synes det er dumt eller uforsvarlig "for tenk om si eller så i femte potens".. så ville det ikke vært mye igjen å gjøre på denne planeten.

Da ville vi stått og ventet på grønt lys alle sammen, selv om det var fri sikt en kilometer i hver retning og det var midt på natten og ikke en eneste bil - for tenk om... Jeg tror iallfall du måtte stått der alene, Sola, for jeg har nok gått for lenge siden. Men kanskje skulle man ikke engang våget seg ut på gaten... for det er fali' det, sa han Ludvig.

Kjære vene, Akela...Jeg blir helt paff over hvor langt du gidder å dra dette :)

Veldig tilfeldig kikket jeg på tråden (syns ikke overskriften var så überinteressant egentlig, men har man ikke annet å gjøre så... :) ). Det som fikk meg til å reagere var nettopp dine og Belgerpias svar. Så hvis det var for å provosere, så klarte dere jo det :rolleyes:

Men, kan ikke vi "snørrungene" her inne få lov til å ha det litt morro med å uffe og oie oss over hvor dumme andre er uten at dere "voksne" og forstandige blander dere hele tiden da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Er det SÅ slitsomt å ta på det beltet, Belgerpia? Jeg forstår rett og slett ikke tankegangen. Å kjøre bil/moped/befinne seg i trafikken i det hele tatt er noe av det farligste vi gjør.

Hva snakker du om?

Jeg har ikke sagt at jeg kjører uten belte eller ikke sikrer hundene mine i bilen............ men kjøre for fort det gjør jeg........ På en annen side - så er det ikke jeg som hyler om hvor dum man er når man setter en hund bakpå en firhjuling.

Jeg sier som Akela - hva hyler dere etter...

Når start spørsmålet er "hvor dum går det an å være"? Så må det være lov å spørre hva som er årsaken til at det hyles sånn.

Det er tydeligvis ett definisjonsspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...