Gå til innhold
Hundesonen.no

ønsker tips om hvordan gi belønning


lise og bajas

Recommended Posts

jeg gir valpen min godbit når han adlyder eller gjør noe bra. nå har han lært seg at det vanker godbiter fra fingrene og går jevnt og sjekker med snuten når han går ved foten. når han blir ivrig smaker han på hånda mi med tennene også. han tigger rett og slett etter godbit. jeg har en meget villig hund med god kontakt og elsker ham for det. men han er så fokusert på disse godbitene fra hånda mi at jeg får ikke til å stryke ham (under trening) uten at han fyker rundt etter hånda mi og biter i fingrene mine. noen tips om å jobbe bort dette? han er jo ennå ung og mye å lære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gir valpen min godbit når han adlyder eller gjør noe bra. nå har han lært seg at det vanker godbiter fra fingrene og går jevnt og sjekker med snuten når han går ved foten. når han blir ivrig smaker han på hånda mi med tennene også. han tigger rett og slett etter godbit. jeg har en meget villig hund med god kontakt og elsker ham for det. men han er så fokusert på disse godbitene fra hånda mi at jeg får ikke til å stryke ham (under trening) uten at han fyker rundt etter hånda mi og biter i fingrene mine. noen tips om å jobbe bort dette? han er jo ennå ung og mye å lære...

Du kan jo slutte å gi godbit fra hånda!

  • Doggie zen
  • Knipse godbiten
  • "Ploffe" godbiten. (Dvs ha den i munnen og spytte den til hunden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo slutte å gi godbit fra hånda!

  • Doggie zen
  • Knipse godbiten
  • "Ploffe" godbiten. (Dvs ha den i munnen og spytte den til hunden)

doggie zen? mulig jeg er meget uvitende men hva betyr det ?

ellers hørtes det jo veldig fornuftig ut da...hehe...takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

doggie zen? mulig jeg er meget uvitende men hva betyr det ?

ellers hørtes det jo veldig fornuftig ut da...hehe...takker

Det er mulig jeg kløner her, men doggie zen er en forsterker som er synlig for hunden, men den formidles ved f. eks et "værsågod". Hunden lærer altså en viss selvbeherskelse i samme slengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Ida her :wub: Jeg har en hund selv som er godt over middels glad i godbiter, så på henne har jeg gjort følgende: Jeg satte henne foran meg mens jeg hadde godbit i den ene hånda, hun fikk snuse så lenge hun ville på den når hun ikke snuste/slikket lenger åpnet jeg hånden sakte, men sikkert, hvis hun prøvde å ta den, lukket jeg hånden igjen. Sånn holdt vi på lenge, helt til hun satt og så på godbiten uten å prøve å ta den, jeg fikk kontakt med henne - da fikk hun værsågod-kommando. Kanskje litt knotete forklart, men du får heller spørre hvis noe er uklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki...jeg forstår. jeg holder på å øve inn "ta pent" men det er ett stykke fram dit. hehe.

om jeg knipser godbiten er det kanskje lett for hunden å miste fokus?

den bør lande rett forran ham da i så fall...hehe

ikke enkelt å se trærne for bare skog noen ganger. greit å ha så mange erfarne mennesker en kan spørre til råds.

Veldig enig med Ida her :wub: Jeg har en hund selv som er godt over middels glad i godbiter, så på henne har jeg gjort følgende: Jeg satte henne foran meg mens jeg hadde godbit i den ene hånda, hun fikk snuse så lenge hun ville på den når hun ikke snuste/slikket lenger åpnet jeg hånden sakte, men sikkert, hvis hun prøvde å ta den, lukket jeg hånden igjen. Sånn holdt vi på lenge, helt til hun satt og så på godbiten uten å prøve å ta den, jeg fikk kontakt med henne - da fikk hun værsågod-kommando. Kanskje litt knotete forklart, men du får heller spørre hvis noe er uklart :)

jeg forstår hva du mener...vi øver på dette vi også.

jeg har nok holdt på litt for lenge med å gi fra hånden...sukk...

men det er jo bare å starte med å jobbe inn gode vaner.

blir fort vonde fingertupper av treninga...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint kaste godbitene og, men du trenger ikke gjøre det så vanskelig (altså kaste dem langt) til å begynne med. Begynn f.eks. med at du kaster den ved siden av deg når han har kontakt med deg. Du kan også gjøre en litt annen variant av det jeg skrev over, f.eks. ved at du legger en godbit på gulvet, setter foten over og så må han vente til du sier værsågod med å ta den. Ville kanskje ventet med den siste til han begynner å skjønne hva du vil når du holder godbiten i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres meget fornutig ut ja...

det skal herretter "slippes" gobit som belønning å trenes på "ta pent"

han er jo så glupsk vettu.

det hender jo også at vi er ute og jeg har gått tom for gobit,så når jeg sier "bra" så søker han de etter gobit,når jeg da ønsker å klappe ham så napper han i hånden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt annen variant av "værsågod-kommando":

Bruk en liten matskål/plastikkbolle som du legger godbiten oppi, setter skålen slik at hunden ser den men ikke får tak i den, men ser den. Ha for eksempel hunden i bånd, hunden vil sikkert trekke i båndet og fokusere på skåla. Vær tålmodig, vent til valpen ser på deg, si værsågod samtidig som du slipper båndet og lar hunden hente godbiten. Gjenta x antall ganger (husk korte økter) til hunden forstår at skal den få komme bort til godbiten må det gå gjennom deg. Dette får fokuset vekk fra hendene dine.

Når hunden forstår dette, kan du bruke skål med godbit i videre trening.

Edit: rettet skrivefeil og lagt til en setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte Emma konseptet med doggie zen ved å legge en godbit foran henne mens hun satt eller lå på gulvet. Prøvde hun å ta den tok jeg hånden over og hun fikk ikke godbiten. Med en gang hun "ga opp" og så opp på meg så sa jeg "værsågod!" og ga henne godbiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi trener inne, og Leif er i slaget, legger jeg en godbit på gulvet et stykke foran ham. Etter litt om og men er han nå så flink at han ikke gjør en antydning til å ta den før jeg sier "værsågod". Da spinner han nesten :wub:

Blir jo nesten to fluer i en smekk med tanke på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med værse god kan bajas godt...han har bestandig måtte sitte pent og vente på klarsignal når han får maten sin osv...den sitter meget godt.

det er kunn når vi trener ute og han blir overivrig etter gobit at han jafser i fingrene mine. han går ofte på plass etter komandoen "fri" er brukt,da stikker han jevnt snuten inn i hånden min etter gobit...men blir det rett å belønne da? jeg bruker ikke det men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...