Gå til innhold
Hundesonen.no

Forlot hundene i bilen uten luft eller vann

Lemen

Recommended Posts

Selv her inne på "sonen" har vi jo i utallige diskusjonstimer uttalt hvor "greit, trygt og fint" det er for hunder å tilbringe en større del av døgnet både i bur og uten vann (såfremt de selvsagt får frithet + drikke med jevne mellomrom)..

Jeg klarer derfor ikke egentlig å lese utifra det som står i disse avisklippene at hundene nødvendigvis måtte lide så fryktelig mer enn så mange andre hunder.. Hva om disse hundene fikk 6 timer tur, hjernetrim, jakttrening og godiser på nattestid + tilgang til vann når eieren synes det var på tide?

Er det da egentlig noe værre for disse enn burhundene som tilbringer hoveddelen av sitt liv i bur (med eller uten vann) i de ganske hjem rundt om i Norge? Hver eneste hverdag?

Joda - jeg er i det "kverulerende" hjørnet akkurat nå, men endog...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv her inne på "sonen" har vi jo i utallige diskusjonstimer uttalt hvor "greit, trygt og fint" det er for hunder å tilbringe en større del av døgnet både i bur og uten vann (såfremt de selvsagt får frithet + drikke med jevne mellomrom)..

Jeg klarer derfor ikke egentlig å lese utifra det som står i disse avisklippene at hundene nødvendigvis måtte lide så fryktelig mer enn så mange andre hunder.. Hva om disse hundene fikk 6 timer tur, hjernetrim, jakttrening og godiser på nattestid + tilgang til vann når eieren synes det var på tide?

Er det da egentlig noe værre for disse enn burhundene som tilbringer hoveddelen av sitt liv i bur (med eller uten vann) i de ganske hjem rundt om i Norge? Hver eneste hverdag?

Susanne

I følge artikkelen hadde det ikke vært folk i nærheten av bilen på flere dager. Det var ingen spor i snøen...

Jeg mistenker at dette er hundeiere som bare har funnet en enkel måte å bli kvitt hundene på..tror ikke de hadde planer om å komme tilbake. Onde mennesker... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne

Fra artikkelen:

Inne i bilen satt to fuglehunder, som skal ha vært innesperret i en uke. Snøen rundt bilen viser at det trolig er flere dager siden sist det var folk ved bilen.

Er dette greit mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette greit mener du?

Bare sånn for å kverulere litt sammen med Susanne...:ahappy:

De siste dagene har det snødd VOLDSOMT i Østlandsområdet, også i Oslo... Hvordan kan man si at det ikke har vært folk ved bilen på flere dager ? Eventuelle spor ville jo snødd ned på en time... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å kverulere litt sammen med Susanne...:ahappy:

De siste dagene har det snødd VOLDSOMT i Østlandsområdet, også i Oslo... Hvordan kan man si at det ikke har vært folk ved bilen på flere dager ? Eventuelle spor ville jo snødd ned på en time... :P

Ja. For det er jo normalt å tømme bilen full i tørrfôr dersom man skal være borte et par timer.... :rolleyes:

Men har dere lyst til å kverulere på hans side, så be my guest. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere lyst til å kverulere på hans side, så be my guest. :ahappy:

Jeg har hørt at all tvil skal komme tiltalte tilgode inntil vedkommende er dømt :P.

Neida - jeg får forferdelig vondt inni meg jeg, når jeg hører om sånne tilfeller - og JEG tror jo også at hundene har vært forlatt lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for et par år siden hentet vi ut en Schæfertispe fra en bil. Hun hadde en sekk kraftfòr, og eieren var der en gang om dagen for å lufte henne og gi henne vann. Han planla å ha henne i bilen (en lav, liten personbil dekket av plast) ca en mnd. Mattilsynet så ingen problemer med dette, iom at mannen var nede med vann og hun hadde fòr. Han fikk hunden tilbake etter at jeg hadde hatt henne i tre uker. Jeg synes jo ikke sånt er greit i det hele tatt, heller ikke tispen som var halvveis hysterisk etter å ha bodd alene i en bil i over en uke, men det synes tydeligvis Mattilsynet. Jeg HÅPER noen har vært nede hos hundene med vann og mulighetene til lufting, men jeg skjønner ikke helt at folk som liksom skal være glade i dyrene sine kan gjøre sånt:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsvarer ikke det å stenge hundene inne i bilen i så lang tid, MEN etter en liten uke uten vann og kun på tørfor så ville disse hundene ha vært dehydrerte. Ut i fra bildene vi ser av hundene inne i bilen, ser de kvikke og raske ut. Den hunden som er ute i den andre artiklen har skvettet litt, men ikke slik at den ble stående der, skulle også tro de hadde gjort i fra seg i bilen om de har stått der så lenge. Nei her er noe rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo uansett påstand mot påstand - om hvor lenge hundene har vært der uten tilsyn? Spor i snøen kan neppe brukes som "bevis", siden det jo har snødd relativt heftig hele denne helgen i Oslo. Og naboen har jo ikke hatt oppsyn med bilen 24/7?

Hundene ser jo friske og fine ut, og vis meg den (hann)hund som ikke ville skvette litt med en gang den kom ut av bilen... eller sprette lykkelige ut. Det er heller ikke "bevis" i den forstand. Ja, kanskje har de sittet der en stund uten vann, men det kunne like gjerne skjedd på en kennel ved en glipp i rutinene eller hos en hvilken som helst eier - hvis man skal tro mannen. Igjen... hvor er "bevis"?

Dessuten så sier Dyrevernloven IKKE noe om at hunder skal ha tilgang til vann døgnet rundt, de skal derimot "vannes regelmessig" eller noe slikt (står noe om det blant annet med tanke på trekkhundkenneler, der det er snakk om et visst antall ganger i døgnet).

Så lenge påstand står mot påstand, og alt blir synsing om hvordan andre "burde" gjøre det, så finnes det IKKE grunnlag for å frata ham hundene - slik jeg oppfatter det. Så lenge det finnes ulike syn, og det også finnes lover og regler, så får man følge sistnevnte.... Det ER lov å ha hund i bil, det ER lov å bare gi dem vann i kortere perioder et antall ganger hver dag, det ER lov å helle ut tørrfôr på gulvet som niste - og så videre.

Å gjøre dette til en dyrevernssak blir jo utrolig ironisk - særlig når man vet hvor langt ting kan gå nærmest uten konsekvenser for bønder i landbruket. Derimot burde man kanskje gjøre som "man ser på tv" fra USA og dyrepolitiet, som ofte har lignende saker - man følger opp hundeholdet, gjennom kontroller, og pålegger eier å gjøre det bedre enn det lot til å være.

Gi ham en advarsel og følg ham opp - da vil forøvrig et hull i loven dukke opp dersom han velger å bytte kommune å holde til i, nemlig at man ikke har rutiner for varsling av nabopolitikamre/lensmannskontor i slike dyresaker.

Antagelig og forhåpentligvis har fyren lært - og en annen gang burde han gjøre som bevisste eiere som har hundene endel i bil i forbindelse med jobb: Legge telefonnummeret sitt godt synlig inne i bilen, så han kan kontaktes øyeblikkelig når det er noe.

PS. Jeg har aldri glemt dama som kom skrikende inn i en liten klesbutikk i en stille liten sidegate og ropte "hunden er død, den ligger der og er kvalt". Vel, det var min kjære hund som lå utenfor og snorksov i skyggen, bundet var hun også og vi hadde akkurat vært ute og gitt henne vann. Men verken død eller kvalt, og jeg var omtrent to meter unna, men inni butikken (dette er i urtiden, og da var denslags lov som å binde hunder). Hun mente hun var en stor dyrevenn og jeg var ond og slem mot stakkars lille hunden, men jeg mente hun var en overspent tulling. Hvem "burde" politiet trodd på, hvis hun hadde ringt dem først? (før mobiltelefoner ble eid av enhver gammel tante også, så det var ikke like lett å få ringt raskt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har sittet i bilen i en hel uke, med tilgang på mat, ville de ikke da også ha vasset i avføring...?

Jeg er helt overbevist om at det ikke er avføring i den bilen, DET hadde blitt brukt av media... At de vasset rundt i sitt eget tørrfor er det ikke like svung over som : "Bodde i bil, vasset i avføring" liksom...

Selvfølgelig: det er uansett trist, og stakkars hunder og alt det der, men vi VET ikke hvor ille det er...

Og mannen sier jo faktisk at bilen hans for tiden var hjemmet hans i Norge, så jeg henfaller litt til teorien til Susanne L, dette er vel omtrent slik mange burhunder har det.... *dukker for slag etter hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukker "menneskebeskyttelsen" opp når det bor polakker i bil oppe på Bogstad-parkeringsplassen hele sommeren, og innimellom om vinteren også?

Kanskje MANNEN får lov til å fortsette å bo i Volvoen sin, mens hundene nektes? Men hvorfor skulle de det, egentlig - de har det like greit som hundegårdshunder med trekkfulle hundehus, antagelig - og DET er jo lov?

Da koker det ned til hvor lenge de får lov å være alene der (finnes ingen regler for det vel?), plassen kanskje (bilen lot til å være større enn et gjennomsnitts bur som selges overalt), vanntilgangen kan være et problem (du må gi vann minst to ganger i døgnet, ifølge norsk dyrevernlovgivning, http://www.norskschaeferhund.com/hold_av_h...end%C3%B8rs.htm og gi mat minst én gang), og kanskje hva naboene synes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeeiii, tja.... kanskje heller en diskusjon om at "er det ikke rart at det er grusomt å ha hunder sittende i en stasjonsvogn noen dager, mens det er helt ålreit og faktisk bra for hunden at den sitter i et bur inni en leilighet"? Eller... nytt forslag... at noen av dem som kanskje synes biloppbevaring er fælt, ikke ser ironien i at de muligens er positive til bur?

Eller... og det er kanskje litt mer alvorlig: At man drar inn dyrevern og politi inn i en sak som dette, uten bevis - ut fra det man leser - når man ser hvordan det knapt er ressurser til å gjøre noe med mange alvorligere saker, noe som har gjort at medlemmer av flere dyrevernsnemnder rundt i landet har gått av i protest mot at Mattilsynet ikke har ressurser nok til å drive forsvarlig dyrevern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi reagerer jo ut fra det vi ser i media. alle vet jo at ikke alle fakta kommer frem like godt.

mange har jo med hunden i bilen om dagene når de er på jobb. men å ha en bil som fast bopel for hunden er jeg imot.hunder er flokkdyr og bør være mest mulig med familien sin.

jeg bruker ikke bur til min hund med mindre vi er i bilen. men kan egentlig forstå de som ønsker å bruke bur,med tanke på skader påført av valper osv...

hundene i bilen vasset jo i mat ,burde det ikke vært avføring der da? snedig opplegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man reagerer vel fordi noen mener dette har vært så ille at politiet er ringt - og har kommet, og hundene er beslaglagt og eier skal vurderes før han får dem tilbake... Dette har media omtalt, så det handler ikke engang om "hva avisene skriver" og denslags - men at noen (altså nabo/politi/dyrevern) rykker ut mannsterkt i en slik sak og tar det til de grader på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det må jo være en fin ting at naboen varslet politiet? og de kom å tok seg av saken? og at hundene ble tatt hånd om? mulig jeg misforstår hva du vil fram til men.... enig med deg i at mattilsynet gjør en slett jobb ellers i landet ang dyreværn ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man reagerer vel fordi noen mener dette har vært så ille at politiet er ringt - og har kommet, og hundene er beslaglagt og eier skal vurderes før han får dem tilbake... Dette har media omtalt, så det handler ikke engang om "hva avisene skriver" og denslags - men at noen (altså nabo/politi/dyrevern) rykker ut mannsterkt i en slik sak og tar det til de grader på alvor.

Det er den biten jeg reagerer på.... Jeg synes det virker som om det skal mye til for at politi beslaglegger hunder. Og når de først gjør det, så er det vel ikke fordi at hundene satt i bilen et par timer alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...