Gå til innhold
Hundesonen.no

Filter


Huldra

Recommended Posts

Prøvde å søke på filter, men fant ikke så mye nyttig. Så da måtte jeg lage min egen tråd.

Jeg har vel fått med meg at det er veldig lurt med filter, til å ha foran objektivet altså. Det er vel i hovedsak for å unngå skader på glasset til selve linsa, men så finnes det filtre som har forskjellige effekter så vidt jeg har skjønt. I utgangspunktet er jeg ute etter et vanlig filter som beskytter glasset i objektivet, men syns de jeg finner på nettbutikker er så dyre. 500kr for et stykke glass og litt plastikk virker veldig dyrt?

Er det noen som kan forklare meg litt mer om filter, og gjerne fortelle om steder jeg kan finne rimelig filter? Evt om det er nødvendig (ser for meg det er atskillig dyrere å reparere et objektiv enn å skifte et filter som har fått noen riper..) <_< Og gjerne om dere bruker det selv og hva dere anbefaler, og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å søke på filter, men fant ikke så mye nyttig. Så da måtte jeg lage min egen tråd.

Jeg har vel fått med meg at det er veldig lurt med filter, til å ha foran objektivet altså. Det er vel i hovedsak for å unngå skader på glasset til selve linsa, men så finnes det filtre som har forskjellige effekter så vidt jeg har skjønt. I utgangspunktet er jeg ute etter et vanlig filter som beskytter glasset i objektivet, men syns de jeg finner på nettbutikker er så dyre. 500kr for et stykke glass og litt plastikk virker veldig dyrt?

Er det noen som kan forklare meg litt mer om filter, og gjerne fortelle om steder jeg kan finne rimelig filter? Evt om det er nødvendig (ser for meg det er atskillig dyrere å reparere et objektiv enn å skifte et filter som har fått noen riper..) <_< Og gjerne om dere bruker det selv og hva dere anbefaler, og hvorfor.

Det er bare å ta en telefon det vet du :whistle:

Skal prøve å forklare litt kortfattet; Det finnes flere typer filter, de mest vanlige er 1:UV-filter, 2:Polarisasjonsfilter og 3:gråfilter. Det er store prisforskjeller ute å går, det er mulig å få samme filter til halv pris i utlandet, jeg har god erfaring med camerafilters.com, e-bay blir også mye brukt, men se opp for forfalskninger. bruk bare selgere med minst 99% positive tilbakemeldinger.

1: UV-filter er det som populært blir kalt for beskyttelsesfilter. På kamera med gammeldags film ble de brukt til å filtrere bort uønsket UV-lys, men på digitale kamera er dette unødvendig da det allerede ligger ett uv-filter innbakt i sensoren på kameraet. Derimot er det mange som bruker uv-filtrene for å beskytte frontelementet på objektivet, en uting spør du meg. For hvert lag glass som lyset passerer på veien inn mot sensoren blir bildet dårligere, og hvis du føler at du er så uvøren med kameraet ditt at objektivet bør beskyttes (noe jeg ikke tror du er), så bør du bruke beste mulige kvalitet med multicoating, dvs. dyrest type. Jeg bruker ikke Uv-filter, jeg satser på at solblenderen gjør at jeg ikke så lett får riper på frontelementet.

2: Polarisasjonsfilter. Her er vi inne på ting som "gjør" ting med bildet. Ett polafilter fjerner reflekser. Det oppleves som att fargene blir klarere og dypere, spesiellt på finværsdager, der blå himmel blir "blåere" og grønnt gress blir;- tja, grønt. Imidlertid så "stjeler" polafiltrene litt lys, så vær oppmerksom på at du må bruke litt lenger lukkertid eller større blender (mindre f-tall) Det finnes to typer polafilter, sirkulært og lineært, og det er sirkulært du skal ha, ellers så kan du oppleve at autofokusen ikke funker. Det sirkulære er vribart, slik at det må "snurres" rundt slik at de uønskede refleksene fjernes. Her også får du det du betaler for, de dyreste modellene med multicoating er klart bedre enn de billige.

3: Gråfilter: Også ett filter som "gjør" ting for bildet ditt. La oss si at du på en høylys dag ser en finn foss eller bekk, og vil fotografere den med en "slør-effekt" som du sikkert har sett bilder av. Men, på grunn av at det er for mye lys får du ikke lang nok lukkertid til å skape den effekten uten at bildet blir helt hvitt. Da kan du sette på ett gråfilter, som fjerner en del av lyset, og du kan bruke lengre lukkertider. Kort sagt solbriller for objektivet ditt. Gråfilter eller ND-filter som det også kalles finnes i flere graderinger etter hvor mye lys det stenger ute. Her også teller kvalitet mye, kjøp av god kvalitet.

Det finnes også en del andre spesialfilter, men effekten av disse kan med hell gjenskapes i photoshop, så de blir lite brukt.

Vi snakkes!

NB! - spanieltreff 1-2 mars??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen! Er du her? :) Tusen takk for informativt svar! Godt å ha noen som skjønner seg på ting jeg ikke skjønner meg på.. :wub:

Spanieltreff er vel noe man er pina nødt til å være med på, eller..? :) Skal prøve så godt det lar seg gjøre å komme. Krysser fingrene for at jeg ikke skal jobbe/at jeg får byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
2: Polarisasjonsfilter. Her er vi inne på ting som "gjør" ting med bildet. Ett polafilter fjerner reflekser. Det oppleves som att fargene blir klarere og dypere, spesiellt på finværsdager, der blå himmel blir "blåere" og grønnt gress blir;- tja, grønt. Imidlertid så "stjeler" polafiltrene litt lys, så vær oppmerksom på at du må bruke litt lenger lukkertid eller større blender (mindre f-tall) Det finnes to typer polafilter, sirkulært og lineært, og det er sirkulært du skal ha, ellers så kan du oppleve at autofokusen ikke funker. Det sirkulære er vribart, slik at det må "snurres" rundt slik at de uønskede refleksene fjernes. Her også får du det du betaler for, de dyreste modellene med multicoating er klart bedre enn de billige.

Søkte litt på det polarisasjonsfilteret.. men det er flere typer mm og slik.?? hva er forkjell på millimetere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av disse som bruker filter som ren beskyttelse. Ikke fordi jeg er direkte uforsiktig med kameraet, men fordi jeg har og har hatt, ville og gale hunder, så hund på linsa er et kjent fenomen her i gården. Et et billig enkelt uvfilter på ene objektivet, og et dyrere rent beskyttelsesfilter på den andre. Merker helt klart kvalitetsforskjell.

MM går vel somregel på størrelsen på objektivet. Hvor stort filteret må være for å passe objektivet du skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...