Gå til innhold
Hundesonen.no

"Mentaltest"- hvilken er det beste valget?


Aya

Recommended Posts

Jeg har veldig lyst til å teste BC-tispa mi (nå 12 mnd), men jeg er veldig i tvil hvilken test som er best å velge/bruke? Det er først og fremst av nysgjerrighet, og for å få en objektiv vurdering av hvordan hunden min takler uforutsette og kanskje vanskelige ting hun møter på sin vei. Lydberørthet er viktig for meg å teste, samt de andre "vanlige" momentene. Hun er en trygg og fin hund egentlig, myk, men har ikke vist noen tegn på å være lydberørt hittil. Noen som har noen kloke innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Med tanke på alderen, så ville jeg ikke gått for FA (nå), den er kjent for å være litt "hardere" enn MH. Mange har tatt MH først, og så FA etterpå og sett utviklingen som har skjedd. K-test synes jeg høres fjollete ut, fordi den er så liten/kort. Så da står du jo igjen med MH.. Der er det jo skudd på slutten, så da får du jo testet det (trodde det var skudd på alle, jeg?)

Men så spørs det hva andre kloke hoder her inne mener da.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skudd på slutten av alle testene, både MH, KT, FA og den svenske korninga.

Ville starta med MHen, og så gått for en FA eller en svensk korning senere. Det er jo morsomt å se hvordan hunden har utviklet seg også egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en 4 år gammel lab/golden blanding? Hva burde hun prøve seg på? Hun har aldri tatt en lignende test.

Hunden må være registrert for å kunne delta på K-test/FA/MH, hvis jeg ikke tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en 4 år gammel lab/golden blanding? Hva burde hun prøve seg på? Hun har aldri tatt en lignende test.

Hunden må være registrert for å kunne delta på K-test/FA/MH, hvis jeg ikke tar feil?

Trur den må være registrert ja...

Men du kan jo ta en uoffisell test hos Østlie eks? Den koster riktig nok noe mer, men du får mye ut av de pengene (jeg fikk i hvert fall test, skikkelig gjennomgang av test og en time med privatundervisning i LP da jeg var der med Bogar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur den må være registrert ja...

Men du kan jo ta en uoffisell test hos Østlie eks? Den koster riktig nok noe mer, men du får mye ut av de pengene (jeg fikk i hvert fall test, skikkelig gjennomgang av test og en time med privatundervisning i LP da jeg var der med Bogar).

Æsj det var dumt. Men jeg kan prøve den hos Østlie :blink: Hvor kan jeg melde meg på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj det var dumt. Men jeg kan prøve den hos Østlie :blink: Hvor kan jeg melde meg på den?

Du kan sende en mail eller ringe han. Google, så finner du hjemmesiden hans med informasjon. Mener jeg betalte 1000,- da jeg var der...

Eneste jeg kommer på av aldersgrenser, er den svenske korninga nå, som er mellom 24 og 48 mnd.... (for jeg fant ut at Vida straks blir for gammel....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lite trådkuppforsøk: kan absolutt alle raser være med på disse testene?

Vet de er mer brukt på enkelte raser, men er det noe i veien for å bruke dem på andre raser?

Alle raser kan være med, bare de er registrerte. Noen raser er overrepresentert på slike tester ja, men ellers kan alt fra chihuahua testes til irske ulvehunder. Men det burde vært mange fler raser som ble testa, og at flere oppdrettere tester hele (og alle) kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lite trådkuppforsøk: kan absolutt alle raser være med på disse testene?

Vet de er mer brukt på enkelte raser, men er det noe i veien for å bruke dem på andre raser?

Hunden må i alle fall være chipmerket så vidt jeg vet (sånn at de vet hvilken hund som blir testet). Så lenge du har en rasehund godkjent av NKK er det ikke noe problem, men jeg er usikker på hvordan det er med blandingsraser.

Edit: Fra reglene for MH: "1.2. DELTAKELSE.

Hunder.

Rett til å delta har hunder som er registrert i NKK eller register anerkjent av NKK. For alle norskeide og utenlandsk registrerte hunder som etter 1. september 1998 har en første ”kontakt” med Norsk Kennel Klub (dvs. deltar på offisielt arrangement – uansett arrangør osv.) skal omregistrering til NKKs register foretas.

Hunder fra Nordiske land som før 1. september 1998 har vært i ”kontakt” med Norsk Kennel Klub (dvs. deltatt på offisielt arrangement – uansett arrangør, HD/AD fotografert eller benyttet i avl osv.) må ikke omregistreres, men kan det dersom eier ønsker.

Ved all omregistrering beholdes og benyttes det opprinnelige reg.nr., men det utstedes ett NKK registreringsbevis som også dokumenterer og bekrefter at omregistrering er foretatt.

Ovennevnte må være utført før hunden kan delta på terminfestet arrangement.

Alle hunder født etter 1. januar 1998 må være ID-merket for å delta på terminfestede arrangementer (utstillinger, prøver, mentaltester osv) i Norge. ID-merkingen må være utført før fremmøte på arrangementet.

Hunden må være vaksinert etter de til enhver tid gjeldende regler for vaksinering. Hunden må være vaksinert mot valpesyke. Vaksinasjonen må ha blitt foretatt ikke tidligere enn 2 år før prøven. Ved førstegangs vaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato til prøvedato. Ved revaksinering gjelder ingen slik karenstid. Vaksinasjonsattest utstedt av veterinær må medbringes til prøven og fremvises uoppfordret til arrangør."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal mh teste Turbo i regi av oslo hundeskole. Det var faktisk de som spurte om jeg ville det men det blir vel ikke registrert noe sted siden siden han er en mix, men det var iallefall ikke noe problem å mh teste han :blink:

Nei, han er vel ikke oppført i Dogweb, så han blir nok ikke registert der. På den andre siden gidder jo ikke NKK å oppdatere andre ting enn utstilling, så selv om Tulla har tatt MH står det ikke på Dogweb. Så i praksis er det liten forskjell på rasehund og blandingshund, haha.. :rolleyes:

Edit: Jeg var inne på Dogweb nå for å se om jeg kunne finne noen hunder hvor mentaltest-resultater er lagt ut. Ante ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg søkte på schæfer og valgte hunder med titler, bla Korad, og SCH... og noe annet. Ingen hadde registrerte FA eller K-test eller Kåringsprøve. Mulig jeg søkte på helt feil ting.. Men det jeg altså lurer på; finnes det noen hunder hvor disse resultatene i det hele tatt har blitt lagt ut? Og hvor kan jeg finne de (oppgi gjerne spesifik hund jeg kan søke på)? Skulle likt å se hvordan det ser ut på Dogweb, og hva som står. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han er vel ikke oppført i Dogweb, så han blir nok ikke registert der. På den andre siden gidder jo ikke NKK å oppdatere andre ting enn utstilling, så selv om Tulla har tatt MH står det ikke på Dogweb. Så i praksis er det liten forskjell på rasehund og blandingshund, haha.. :rolleyes:

Edit: Jeg var inne på Dogweb nå for å se om jeg kunne finne noen hunder hvor mentaltest-resultater er lagt ut. Ante ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg søkte på schæfer og valgte hunder med titler, bla Korad, og SCH... og noe annet. Ingen hadde registrerte FA eller K-test eller Kåringsprøve. Mulig jeg søkte på helt feil ting.. Men det jeg altså lurer på; finnes det noen hunder hvor disse resultatene i det hele tatt har blitt lagt ut? Og hvor kan jeg finne de (oppgi gjerne spesifik hund jeg kan søke på)? Skulle likt å se hvordan det ser ut på Dogweb, og hva som står. :blink:

Mentaltester fra det siste året eller noe slikt mangler jo i Dogweb pga "dataproblemer" (nå synes jeg det ikke kvalifiserer som dataproblemer lenger, men manglende interesse av å legge det ut, som alt bortsett fra utstillingsresultater). Har heller ikke funnet MH tester der, men FAer og K-test finner du på en del hunder. Kåringsprøver er forøvrig Brukshundkåring.

Skal du se en FA, kan du søke på Nirm (Myrullen's Isko Nirm). Han har en bestått K-test og faktisk, som NKK har gitt beng i å legge ut.... (så overraska jeg er :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentaltester fra det siste året eller noe slikt mangler jo i Dogweb pga "dataproblemer" (nå synes jeg det ikke kvalifiserer som dataproblemer lenger, men manglende interesse av å legge det ut, som alt bortsett fra utstillingsresultater). Har heller ikke funnet MH tester der, men FAer og K-test finner du på en del hunder. Kåringsprøver er forøvrig Brukshundkåring.

Skal du se en FA, kan du søke på Nirm (Myrullen's Isko Nirm). Han har en bestått K-test og faktisk, som NKK har gitt beng i å legge ut.... (så overraska jeg er :rolleyes: )

Tusen takk! Kan du fortelle meg hvorfor MH ikke legges ut? Synes MH er mer "seriøst" enn K-test, og jeg har fått inntrykk av at mange tar MH?

Eller hva med å starte en kampanje rettet mot NKK, hvor vi ringer til de her dag og etterpør test-resultater på Dogweb, helt til de legger de ut. Og hvis det er dataproblemer, så kan vi spørre om hvordan de får til å legge ut utstillingsresultater.. :blink: Kjenner jeg blir litt sint for sånt; greitnok at utstilling og utseendet skal "være sunt (å være vakker", men de har jo helt glemt av hodet til hunden.. <_< Tenk for en haug med testpapirer som nå ligger der og venter på å bli lagt inn, det blir jo en helt uoverkommelig arbeidsmenge etterhvert..! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke "dataproblemer" som er grunnen sånn egentlig, frøken Dinersen har fått oppdatert øyenlysning-resutlatet fra 11 desember eller når det var, men K-teste i oktober står det ingenting om.. MH registreres vel ikke i Dogweb i det hele tatt? Det er bare FA, K-test og brukshundprøven det?

Men jo, en kampanje hadde nok ikke vært så dumt.. Si hvor jeg skal skrive under, jeg er med jeg.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Kan du fortelle meg hvorfor MH ikke legges ut? Synes MH er mer "seriøst" enn K-test, og jeg har fått inntrykk av at mange tar MH?

Eller hva med å starte en kampanje rettet mot NKK, hvor vi ringer til de her dag og etterpør test-resultater på Dogweb, helt til de legger de ut. Og hvis det er dataproblemer, så kan vi spørre om hvordan de får til å legge ut utstillingsresultater.. :blink: Kjenner jeg blir litt sint for sånt; greitnok at utstilling og utseendet skal "være sunt (å være vakker", men de har jo helt glemt av hodet til hunden.. <_< Tenk for en haug med testpapirer som nå ligger der og venter på å bli lagt inn, det blir jo en helt uoverkommelig arbeidsmenge etterhvert..! :blink:

Hm. "Dataproblemer" sikkert. :rolleyes:

Trur nok at det er en del tester vi aldri kommer til å se på nettet. Så kan man sitte og sikle og misunne svenskenes Hunddata. Designet er riktignok skrekkelig der da, men man finner jo ALT der. Har ikke lekt så mye inne på FKK og DKK sin, men ser ut som om de klarer å slå NKK sin og (men det skal det ikke så mye til for da...).

Men vi burde kanskje gjort noe? Ikke bare sitte og være missfornøyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK hadde jo denne spørreundersøkelsen nylig, men det spørs hvor mange som ga uttrykk for misnøye i forbindelse med Dogweb og testresultater, i forhold til de som ikke gjorde det. Det finnes vel et flertall av de som driver med utstilling, kontra "oss andre"?

Jeg trodde de skyldte på "dataproblemer" som årsak til at testresultater ikke ble lagt inn, men mulig jeg tar feil der? (Var det ikke noe som skrev det her da?) Uansett; vi kan jo alltids gjøre noe. Lage en underskriftskampanje (noen som vet hvordan/hvor?), eller rett og slett bare ringe de ned i senk..! :blink:

Edit: tilbake til noe topic-aktig: I FA, er moment 6 og 7 det samme momentet, eller går det to ganger? (Momentene der fører løper forbi halve skytterfigurer, hunden skal finne fører.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst å teste Kali, men jeg vil ikke ha med skuddbiten på slutten for hun blir helt panisk av høye smell. Er det mulig å gjøre det uten den biten? Jeg vil jo bare teste henne for min egen del.

Man kan velge å avstå fra skudd, ja. I alle fall på MH, som bare er en beskrivelse. Men får man "godkjent" på FA om man gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...