Gå til innhold
Hundesonen.no

Den perfekte turhund


Raksha

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar
Vorstehere brukes løse til ettersøk på rådyr i Sverige og Danmark. Vorsteheren tar igjen det skadde rådyret og avliver det. Mulig at de fra trekklinjer ikke er så bøse, men jeg ville ikke automatisk ha antatt at en vorsteher kan gå løs overalt, året rundt.

Hehe, nei selvsagt ikke! Men det er det ikke alle andre som kan heller, selv om de ikke opprinnelig er jakthund engang.. :P Egnede områder må man jo oppsøke uansett nesten.. Og etterhvert kjenner man også "sin egen" skog nokså godt, og hunden for den saks skyld; så man ser når det er på tide å kalle inn og gå litt i bånd igjen. Har selv en hund som tidvis jakter, og alt ut i fra intensiteten og hvor lydhør hun later til å være da, får hun lov å fortsette, eller hun blir kalt inn. Fungerer helt fint det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med å tenke etter de reelle konsekvensene, og av hundens generelle lydhørhet og intensitet. Minsten her er ekstremt interessert i rådyrspor, men han kan kalles ut av situasjonene - enten det er et rådyr eller en katt som han faktisk både har ferten av og ser. En dachs er også brennende interessert i rådyrspor, men vil vel generelt sagt neppe kunne kalles tvert av på samme måte - uansett hvor mye trening det ligger bak.

De fuglehundene jeg har kjent godt, har vært interessert i andre ting - men har ikke hatt den.... eh.... evnen til oppfølging, så og si. For de par kontinentale fuglehund/allroundrasene jeg har kjent, har vært meget kontante når det kommer til å være selvhjulpne når det gjelder avlivning, dersom de får sjansen, ja. Nokså instant lærerikt for eierne, som fikk et litt annet syn på innholdet av "sin" skog, som de hadde gått med med andre hunderaser mye i, men ikke med denslags kapasiteter <_<

Det er jo ikke noen flisespikking jeg er ute etter, men det er litt å tenke på for en eier som kanskje ikke er like observant eller godt forberedt på det meste - men bare "vil ha hund som turkamerat". For turkameratene skal vel kunne mer enn "bare" å fly avgårde på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å ha skrevet litt mer i denne tråden.. Det høres jo ut som om det ikke finnes mentalt stimulerende for hunder å gå tur, og at det ikke skjer noe for familiehunder, og jeg syns jo egentlig at hele den "rollen" (altså, turkamerat og familiehund) blir sterkt undervurdert. En hund som får være med nesten hele tiden, pleier vel stort sett å være fornøyd med det? Selv om sikkert 80 % av alle Norges hunder kunne fått mer enn de får i dag.. De aller fleste hunder lever jo som helt vanlige familiemedlemmer, selv om vi her på hundesonen liker å tro vi er mer korrekte som bruker hundene våre til "noe fornuftig"..

Dette med å ha hund løs, så er det ikke sånn at man aldri noen gang kan ha en husky løs, man må bare være litt kresen og "krisemaksimert" før man slipper. For greia er jo ikke nødvendigvis jaktinstinktet - det har vært mer jakt i et par av belgerene mine enn det var i Gubbelille liksom, forskjellen er jo mer at belgeren (bare for å ta det som eksempel) sannsynligvis ikke vil jakte mer enn 60-80 meter fra eier, mens en husky tør/kan/vil gå lenger ut enn som så. Jeg er ikke sikker på om belgerene mine hadde visst hva de skulle gjøre om de kom over det de jaktet på heller, mens huskyen kanskje er litt "råere" der.

Når det er sagt, så var min Gubbelille mindre hypp på å jakte både katter, rever og andre dyr enn det et par av belgerene mine har vært, og han jakta bare på syn.. Men på fjelltur med eksen og gutta så jaktet og drepte han lemmen - jeg er ikke så sikker på om belgerene ville gjort det samme? Jaktet ja, drepe njaaa...? Kanskje.. Men jeg tviler egentlig, moroa er jo jakten :P

At Lars Monsen har sin husky løs - ler - vel, vi ville vel neppe få se klipp av Lars Monsen som står og roper på hunden sin som aldri kommer? Det betyr jo ikke at den holder seg i umiddelbar nærhet alltid allikevel, sant? Og har Monsen sluppet huskyen sin på fjellet hvor det går rein eller sau? (Jeg vet ikke, så det er et spørsmål) I såfall skal jeg og bli litt imponert, om han har såpass kontroll på huskyen sin at han kan det :P

Jeg tror vel egentlig at broren din kan velge akkurat den rasen han vil, så sant han holder seg unna de heftigste brukslinjene i visse raser. Av mine 4 belgere, så er det vel bare en av dem som MÅTTE ha mental stimuli og, de andre tre ville nok storkost seg på langturer og bare det - bare for å illustrere (jeg foreslår ikke belger, jeg syns fortsatt at Siberian Husky høres perfekt ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt intrykk av vorseth uten å ha sett så fryktelig mange er at de er veldig heftige. All over the place på en måte.

Jeg tror også han kan gi et godt hjem til de fleste hunderaser, men jeg syns ikke det er så vanvittig mange som oppfyller kravene våre.

Men, vi har veldig god tid. Dette skal planlegges opp og ned og i mente før det blir noe valp eller voksen hund der i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med groendal, eller Tervuren da?

De er fine hunder, de er hyggelige og glade turkamerater!

De er heller ikke noe særlig små eller. De er også veldig alsidige hunder :P Kanskje litt mye pels?

Jeg har passet en del Tervuren hann, veldig fin hund! Han liker seg bland dyr, glad i kos og mennesker. Flink i agility, utholden! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å ha hunden løs eller ikke, så tror jeg mye ligger på vanen -både hos hund og eier. Min første hund var en alaska husky. Den hadde jeg sjelden løs. Da var det magebelte og strikkbånd, eventuelt flexi line. Ellers sykling, jogging, ski osv. Fungerte veldig fint, det! Når ene aussien vår måtte holdes i bånd en lengre periode holdt både han og jeg på å bli gal av det hele, nettopp fordi ingen av oss var vant til det.

Jeg har i grunn veldig god erfaring med alaska huskyer fra turistkjørere eller aller best: folkehøgskoler. På sistnevnte blir valpene godt sosialiserte med mennesker, får kos så det holder, får truffet mange ulike typer mennesker og kanskje også sett andre husdyr. De andre voksne hundene i hundegården er sosiale og trivelige mot folk og det smitter jo over på valpene. Det er ikke alle hundekjørere som har slik luksus :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den testen på canis er ikke spesielt bra. :P

Skal si meg enig der... havnet på helt merkelige rasevalg eller ingen valg i det hele tatt..

Ellers så hadde Lone et godt tips: folkehøgskolehunder kan være et godt alternativ om man skal gå for husky. Utrolig trivelige hunder mange av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppvokst med diverse trekkhundraser og må derfor være litt negativ til å skulle ha EN sh eller andre trekkhunder i blokk.. De er flokkdyr og bør få lov til dette- min mening hvertfall. Samtidig blir det litt feil for meg å bo i blokk med en trekkhund... Nå er det sikkert mange som blir provosert over det, men det er hvertfall det jeg mener. Vi hadde noen som kunne gå løs på eiendommen om vinteren, men alle måtte stå i bur resten av året, med unntak av treninger da det var rett i spann. Har også seg jaktiinstinktet da den ene hunden kom seg løs og gikk rett i strupen på en søye- dette på tross av hun nettopp hadde valpet?! så det er mye å passe på når man velger denne rasen, men de er ypperlige turkamerater ja! Men bør minst være to :)

Men det finnes jo mange hunder i verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Er oppvokst med diverse trekkhundraser og må derfor være litt negativ til å skulle ha EN sh eller andre trekkhunder i blokk.. De er flokkdyr og bør få lov til dette- min mening hvertfall. Samtidig blir det litt feil for meg å bo i blokk med en trekkhund... Nå er det sikkert mange som blir provosert over det, men det er hvertfall det jeg mener. Vi hadde noen som kunne gå løs på eiendommen om vinteren, men alle måtte stå i bur resten av året, med unntak av treninger da det var rett i spann. Har også seg jaktiinstinktet da den ene hunden kom seg løs og gikk rett i strupen på en søye- dette på tross av hun nettopp hadde valpet?! så det er mye å passe på når man velger denne rasen, men de er ypperlige turkamerater ja! Men bør minst være to :)

Men det finnes jo mange hunder i verden ;)

Vel, jeg er ikke enig. Jeg er enig i at man bør ha minst to for at de skal kunne leve og trives som utehunder. En hund alene på kjetting eller i hundegård syns jeg ikke noe om. Men som innehund får hunden kvantitativt mer kontakt med eier, og det kan erstatte det at de trenger å være to eller flere. Alle hunder er flokkdyr, det er ikke bare huskyer som ikke trives alene. At det blir feil for deg med husky i blokk betyr ikke at en husky som er sosialisert til det vil ha noe problem med å bo i blokk. Det er huskyen som skal bo der, ikke du :) .

Ellers når det gjelder husky i blokk, så vil jeg si at det ikke er ideelt, men hvis man gir hunden det den trenger av fysisk morsjon og tid ute ser jeg ikke noe galt i det. Nå er det alaskan husky jeg kjenner til, og hvis man er bevist på hva man velger, dvs. ikke få deg den mest lovende løps/langdistansevalpen, men kanskje heller fra noen som avler trekkhunder til turbruk eller turisme tror jeg en husky kan være en fin turkamerat for den over normalt aktive hundeeier. Men man skal være klar over at det er en arbeidshund og trekkhund man kjøper, ikke i utgangspunktet en turhund. Kremt, det hørtes rart ut, men jeg håper dere forstår hva jeg mener. Så jeg vil ikke anbefalle en husky til hvem som helst som bare vil ha en turhund som gladlig er med på tur i skogen, men til noen som vil ha en arbeidende turhund som gjerne trekker pulk, snørekjøring, kløv osv. da vil jeg tro at huskyen kan være et bra alternativ.

Men, hvis vi nå snakker om både sibirian husky og alaskan husky under ett blir det litt feil, for det er jo to forskjellige "raser". Eller sibirian er en rase og alaskan er en blanding. Alaskan avles utelukkende for trekkegenskaper (gidder ikke ramse opp hva det kan være nå) og en del av dem har ikke et fult så polart preg som sibirian, men de er utelukkende arbeidshunder og egner seg ypperlig til det. Det betyr ikke at de ikke kan egne seg til andre bruksområder, som f.eks. tur, snørekjørings hund, bare de får det de trenger av fysisk trening. Sibirian er det litt mer varierende hva avles på. Noen avler nesten bare på trekkegenskapene der og, så lenge de holder seg innenfor standarden for utseede på sibirian, noen avler både trekkegenskaper og har fokus på utseende og utstilling, og noen avler stort sett bare på utseende og som fine familiehunder. Så det sier seg selv at trekk- og arbeidsegenskapene der er litt varierende etter hvordan linjer (oppdretter) du kjøper fra, men du kan få gode trekkhunder innen sibirian også. Og jeg er ikke i tvil om at alle vil egne seg som turhunder og til litt snørekjøring. Så må man da tenke over hva man vil ha og har bruk for. Man bør naturligvis ikke gå for formel 1 hvis man bare skal rusle rolige timesturer i skogen. Få broren din til å tenke realistisk igjennom hvor mye og hvordan han vil bruke hunden og finn så ut hva som passer han. Men jeg tror som så mange andre at den rette huskyen kan passe han. Akkurat som mange andre raser kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange bra inspill her. Tusen takk. :) Skal videreformidle enda mer og prate mer om det. Så får vi se hva som skjer. Vi har god tid, dette er noe som skal tenkes nøye gjennom.

Kjempebra at du hjelper broren din og at dere bruker god tid på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at du hjelper broren din og at dere bruker god tid på dette :)

Det verste er at jeg syns det er kjempemoro! For nå får jeg virkelig titte og snoke på raser jeg ikke egentlig vil ha selv men syns er flotte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...