Gå til innhold
Hundesonen.no

Flere fedre på et kull


Marthe

Recommended Posts

For et par år siden ble det født et ”tervuren kull” et lite stykke fra meg. Det ble tre valper 2 terver og en border collie/terv. De visste at denne border collien hadde vært på tispen, men de gjorde det greit, og registrerte kun de brune langhårede (den tredje var svart og hvit). Er dette lov, og blir det ”rett”? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om regelverket til NKK... Men ville ha trudd at de skulle ha vært DNA testa først...

Veit at i Finland har de parra ei tispe med to hannhunder og fått registrert valper etterpå, under hver sin far. Men da er det sikkert godkjent fra FKK på forhand og DNA test inne i bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om et sheltiekull som er født med 2 forskjellige fedre. Moren var tric og var paret med en tric, så forvirringen ble stor da det kom 2 tric og 2 soble valper (det er umulig med to tric foreldre). En DNA-test viste at det var en av husets soble herrer som hadde kost seg litt. Disse valpene ble registrert som 2 forskjellige kull med hver sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Så tispen har vært på to hanner, den ene terv og den andre BC? Eller? Sånn at det er blandingsvalper som blir registrert av de som ligner? Jeg skjønte ikke helt... Teskje og sånn. :ahappy:

1 tispe, 2 hanner, 2 kull på 1 gang. Noen - de med tervpappa - er renraset, de andre - med BC-pappa - er blandingshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan en være hundre prosent sikker på at det blir registrert korrekt? Det kan jo bare se ut som en terv, mens et evt. fremtidig avkom vil motbevise det?

Nei, uten DNA-test kan man ikke være helt sikker på at valpene er renrasede selv om de SER UT som den rasen de skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, uten DNA-test kan man ikke være helt sikker på at valpene er renrasede selv om de SER UT som den rasen de skal være.

Det er akkurat det jeg også tenker på. Og etter det jeg har forstått så skal den ene hannhunden ut i avl. Jeg er ikke flink med genetikk og slik, så det er derfor jeg lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke "greit" å registrere avkom kun etter fargen... (Det er dog bare farge man ser på dem som valper).

Vet om en peeen tispe (fra kennel som driver oppdrett av både beardiser og old english sheepdog) som fikk riktig så pene sheepdogvalper når hun ble parret... Uansett hvor flott hun var som beardis, liksom -så er det klart at "noe" var feil på stamtavlen hennes, da..

Så NEI, man kan ikke se på hunden om den er en av valpene med "riktig" far eller ikke... Dessverre...

DNA-kontroll er eneste mulighet, og det bør så absolutt gjøres hvis man er i tvil på om mor har vært ute på vift, ja.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en peeen tispe (fra kennel som driver oppdrett av både beardiser og old english sheepdog) som fikk riktig så pene sheepdogvalper når hun ble parret... Uansett hvor flott hun var som beardis, liksom -så er det klart at "noe" var feil på stamtavlen hennes, da..

Nå skjønte jeg ikke helt - du vet om en tispe som ser ut som, og i følge papirene er beardis, men fikk valper som ligner på old english sheedog? Hvordan så man evt. dette, større og mer pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Snusmumrikk
Sykt at man kan bruke to på ei tispe..

virker meget useriøst oppdrett spør du meg..

I dette tilfellet var det vel mer slurv og at de ikke passa godt nok på tispa resten av løpetida enn at de ønsket å avle både renrasa og blanding i samme kull da :rolleyes: Men de burde vel selv ha tatt initiativ til DNA-testing så det ikke var noen blandingsvalper som så veldig ut som terv som ble registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet var det vel mer slurv og at de ikke passa godt nok på tispa resten av løpetida enn at de ønsket å avle både renrasa og blanding i samme kull da :rolleyes: Men de burde vel selv ha tatt initiativ til DNA-testing så det ikke var noen blandingsvalper som så veldig ut som terv som ble registrert.

i see..

men lønner seg og passe xstra godt på da, når tispa har løpe tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt at man kan bruke to på ei tispe..

virker meget useriøst oppdrett spør du meg..

Hvorfor er det useriøst? Nå tenker jeg ikke på denne saken, men andre saker der de har fått registrert kullet med begge fedrene etter DNA testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det useriøst? Nå tenker jeg ikke på denne saken, men andre saker der de har fått registrert kullet med begge fedrene etter DNA testing.

Fordi jeg trur neppe begge fedrene har samme egenskapene,gemytte blabla som jeg hadde leita etter en stund.

jeg ville iallfall funnet EN "perfekt"handhund, ikke tatt de første og beste bare for at tispa hadde løpetid og alle sprengkåte handhundene kan få kjørt seg på ho

så får vi se om de blir til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Hva om det feks er en tispes siste kull, og man kunne tenke seg to hannhunder som hadde de rette egenskapene, men forskjellige linjer som man kan tenke seg, da er det jo ikke noen gatemixer og noen reinrasede?

Jeg kan ikke se noe galt i det så lenge man har en god grunn for begge fedrene og valpene blir DNA-testa så de får rett far på stamtavla. Men normalt sett er det vel ingen grunn til å ha flere fedre i ett kull. Det måtte bli hvis det er siste kullet til tispa og man sterkt ønsker begge kombinasjonene eller at hannen er gammel og muligens siste muliget for å få brukt han el. Men, da går det jo ann å lete bandt avkommene til de aktuelle hundene også. Men, som sakt ser jeg ikke problemet. For tispa blir det jo det samme om hun parres en gang med hver an de to hannene eller to ganger med en. De er stort sett ikke så nøye på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg trur neppe begge fedrene har samme egenskapene,gemytte blabla som jeg hadde leita etter en stund.

jeg ville iallfall funnet EN "perfekt"handhund, ikke tatt de første og beste bare for at tispa hadde løpetid og alle sprengkåte handhundene kan få kjørt seg på ho

så får vi se om de blir til...

Jeg har enda ikke funnet én hannhund som oppfyller alle mine krav, ønsker, kriterier og drømmer. Tvert imot står jeg ofte igjen med en håndfull hannhunder som hver har ulike fordeler og ulemper før jeg tar en vurdering. (Og de bor ikke nødvendigvis i nærheten, og er praktisk tilgjengelig. For tiden sikler jeg på en hannhund i Australia, broren i Nederland og sønnen i USA)

Det har skjedd at jeg har visst at det er DEN hannhunden og den alene jeg skal bruke akkurat nå, men den har ikke vært perfekt for det. Så jeg ser sånn sett ikke problemet med å parre med to hannhunder.

Når det er sagt, synes jeg man får ta et kull om gangen, og unngå bevisst dobbeltparring. Det finnes alltid løsninger for å få brukt en hannhund, for eksempel fryse ned sæd. Og er hannhunden virkelig verdt noe som avlshund, har den kanskje sønner som også kan brukes eller døtre man kan kjøpe valp fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg trur neppe begge fedrene har samme egenskapene,gemytte blabla som jeg hadde leita etter en stund.

jeg ville iallfall funnet EN "perfekt"handhund, ikke tatt de første og beste bare for at tispa hadde løpetid og alle sprengkåte handhundene kan få kjørt seg på ho

så får vi se om de blir til...

Så dersom man bruker to hannhunder på et kull, så plukker man av den grunn bare den to første og beste man kommer over slik at de kan "feie over tispa"? Det finnes garantert ikke noen andre tanker bak det. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...